Rauw bot tegen tandsteen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Rauw bot tegen tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 08:53

Ik lees op het hondenforum dat je een rauw bot kan geven tegen tandsteen van je hond, kan je een rauw bot gewoon in de dierenwinkel kopen?
En komen van een rauw bot geen splinters?

Citaat:
Ik weet niet wat je voert maar misschien kan je hem geregeld een rauw bot of een lapje pens geven. Alle kans dat de kiezen dan vanzelf schoon worden en dan is schoonmaken niet meer nodig :wink:

Mossel

Re: Rauw bot tegen tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:58

Rauw bot geeft juist geen splinters :). Die van ons krijgt zo'n groot gerookt bot, die halen we soms op de markt en anders bij de intratuin of dierenwinkel. Let wel als je een groot bot koopt is het te adviseren de hond maar een halfuurtje per dag te laten kauwen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:59

rauwe botten zou ik niet geven aan een hond die geen vers vlees gewend is,en die niet langzaam gewend is aan het eten van botten,dit moet je nl opbouwen...

van rauwe botten kunnen honden echt serieuze verstoppingen krijgen.

een runderhuid kauwstaaf doet ook prima zijn werk,of bv hard gedroogde lekkertjes,kophuid/bullepees enz.. :j

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:59

Wij geven dit onze hond ook sinds kort, en ze stinkt een stuk minder uit dr bek! Als hij op is gooien we hem weg, en ik ben nog nooit iets van splinters tegen gekomen. We kopen het gewoon bij de dierenwinkel inderdaad.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:00

Over gerookte botten word gezegd dat ze daar hele harde ontlasting van krijgen.
Heeft jouw hond dat niet?
Citaat:
Gerookte botten worden geloof ik niet (goed) verteerd en daar kunnen ze van die hele harde ontlasting van krijgen. Janus heeft er ooit 1 gehad en die joelde het uit bij het poepen en perste zo hard dat er bloed bij de ontlasting zat. Heeft dus ook nooit weer een gerookte had, alleen rauw.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:06

Die gerookte botten kunnen juist wél gaan splinteren, die kan je dus beter niet geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:07

Gerookt bot is gevaarlijk, dat splintert wel. Rauwe botten kan je bij verschillende webwinkels kopen, maar ook bij steeds meer dierenwinkels. Het is wel even opletten welke botten je koopt, sommige botten zijn niet geschikt voor beginners. Ik zou liever een lap pens geven, als je brok voert. Hoewel ze daar slappere ontlasting van kunnen krijgen

En ja, het helpt, als het niet te ernstig is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:10

ook met rauwe botten kan dat zo zijn hoor,tis puur kalk wat ze naar binnen kauwen,en het teveel komt dus naar buiten en dat kan keihard zijn , mijn dogo reu heeft ooit eens verstopt gezeten van een schouderbladje,en buiten dat het schouderbladje 250 euro kostte aan DA kosten,stond ie op het punt geopereerd te moeten worden,en dat was nog wel een hond die vers én botten gewend was.

die gerookte botten zijn niet echt de beste botten om aan je hond te geven ( vaak dragende botten die veel te hard zijn,+ ze zijn bewerkt> gerookt dus ,waardoor het bot zelf een andere structuur heeft en sneller splinterd ,beter is naar runderknars te vragen bij een slagerij,dit zijn kleine zachte onbewerkte botten)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:13

Onze herder krijgt ook rauwe botten, wel de grote botten. Hij krijgt ook rauw vlees dus is het gewend dat rauwe. Bestel ze altijd mee met het verse vlees en hij heeft prachtig schone tanden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:25

Het voeren van rauwe botten aan honden kan inderdaad een probaat middel zijn tegen tandsteen. Maar het is wel heel belangrijk dat je je als hondeneigenaar eerst een beetje in de versmaterie verdiept en niet zomaar wat gaat voeren. Maak je niet de juiste keuze, dan kunnen botten zelfs gevaarlijk zijn.
Lees bijvoorbeeld eerst eens deze info door:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:31

Geen last van harde ontlasting of splinterend bot, en ze heeft er toch al aardig wat gekauwd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:39

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:40

Grote_Beer schreef:
Het voeren van rauwe botten aan honden kan inderdaad een probaat middel zijn tegen tandsteen. Maar het is wel heel belangrijk dat je je als hondeneigenaar eerst een beetje in de versmaterie verdiept en niet zomaar wat gaat voeren. Maak je niet de juiste keuze, dan kunnen botten zelfs gevaarlijk zijn.
Lees bijvoorbeeld eerst eens deze info door:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

O wow... bedankt voor de link.
Ik wist niet dat je met zoveel dingen rekening moest houden, goed dat je het vermeld!
Mijn hondjes krijgen al rauw vlees (van smuldier) hun maagzuur zal bestand moeten zijn tegen een rauw bot.
En ik moet er dus goed op letten dat ze niet te veel bot in verhouding met het vlees binnen krijgen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:43

MyWishMax schreef:
Het gaat altijd goed, tot die ene keer. En die ene keer kan dodelijk zijn.

[BB] Waarschuwing voor alle hondeneigenaren..

Wat een naar verhaal :(
Wat zal jij je ellendig hebben gevoeld.

Maar jij gaf Voske een gerookt bot, en we hebben het hier over rauwe botten.
Door een bot te roken veranderd de structuur van het bot waardoor het kan gaan splinteren.
Dat heb je met rauwe botten veel minder tot niet.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:46

Wat ik mijn rottweiler altijd gaf, is runderkraakbeen. Dat is iets zachter bot met wat vlees er omheen. Kunnen ze helemaal opeten, zijn ze lekker zoet mee en mijn hond had binnen korte tijd een prachtig schoon gebit, zonder tandsteen, en stonk ook niet meer uit haar bek. Dit terwijl zij behoorlijk last had van tandsteen. Ik ben daarnaast ook overgegaan van brok (Carocroc) naar KVV, dat heeft er wellicht ook wel mee te maken, maar het kraakbeen werkte ook super.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:51

cissi schreef:
Wat ik mijn rottweiler altijd gaf, is runderkraakbeen. Dat is iets zachter bot met wat vlees er omheen. Kunnen ze helemaal opeten, zijn ze lekker zoet mee en mijn hond had binnen korte tijd een prachtig schoon gebit, zonder tandsteen, en stonk ook niet meer uit haar bek. Dit terwijl zij behoorlijk last had van tandsteen. Ik ben daarnaast ook overgegaan van brok (Carocroc) naar KVV, dat heeft er wellicht ook wel mee te maken, maar het kraakbeen werkte ook super.

Waar kocht je dat runderkraakbeen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:58

Ik doe het al jaren, en niet alleen bot maar ook bullepezen, of een mergpijpje wat ik eerst in de soep heb gekookt maar die kun je ook rauw geven. Eigenlijk alles wat lekker hard is en stinkt is goed voor je hond ;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:02

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van mijn Bowie. Toen ik hem kreeg stond hij op een goedkoper soort brok, ik ben toen meteen overgestapt op vers en begonnen met Runderribbetjes als knabbel.

Tegenwoordig krijgt hij wat grotere stukken runderkraakbeen, eendennekken, en af en toe een vis. Hij had behoorlijk tandsteen, dat is inmiddels (bijna) helemaal weg. Hij stinkt niet meer uit z'n gaffeltje en vindt het heerlijk, zijn vacht is stukken mooier geworden en de allergische reacties op zijn huid (vooral in de overgangsperiode van brok naar vers) zijn helemaal weg terwijl hij volgens de dierenarts een vlooien allergie had.

Gerookte botten NIET geven, ze kunnen gaan splinteren. Ik snap echt niet dat die bij bijna alle dierenwinkels gewoon in de schappen liggen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:04

Arrabel schreef:
cissi schreef:

Waar kocht je dat runderkraakbeen?

Runderkraakbeen kun je vaak kopen bij winkels/handelaars in KVV, vers vlees dus. Ik voer Lotgering, en de man waar ik dit haal heeft ook de knabbels liggen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:13

Zou ik ook gewoon kippenpoten kunnen kopen en die geven?
Of spareribs of een karbonaat?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:17

Link van barfplaats is een goede.
Daar staat ook op dat kippenpoten idd wel kunnen. Verder oppassen met botten die gewrichten dragen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:19

neem dan lamsrib of kalfsrib die zijn redelijk zacht. Ook kip kan. Geen varkensvlees. in verband met de ziekte van aujenski ofzo. is niet in nl aanwezig maar goed je weet nooit

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:22

Geen varkensvlees inderdaad, dat las ik ook.
Nu tegen de pasen moet ik in de supermarkt toch wel een lamsribbetje kunnen scoren ;)

Ik heb een site gevonden waar ze heel veel rauw vlees verkopen en ook kraakbeen en botten.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met sommige dingen wel moeite heb... zoals runderstrot of luchtpijp...
Dat zal ik niet snel bestellen, ik denk dat ik ook onpasselijk word als ik mijn hondjes daar op zie kauwen...
http://www.naturis.nu/index.php?main_pa ... cPath=7_29

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:27

Ik haal runderknoken gewoon bij de slager en kosten hier 50 ct. per knook. Ook krijg ik met regelmaat het kraakbeen wat aan het uiteinde van de runderribben zit,daar zijn mijn honden helemaal dol op. Ze krijgen er idd. soms iets harde ontlasting van maar moet zeggen,het valt bij mijn honden wel mee.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:35

Wat ik las op Barfplaats is dat je moet zorgen dat een vleesbot echt 50% vlees 50% bot moet zijn, of meer vlees maar nooit meer bot.
Dan krijgen ze als het goed is geen harde ontlasting.