Lammetje doet 'spastisch'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Lammetje doet 'spastisch'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:53

Hee, dit jaar hebben we weer twee fleslammetjes.
Ze zijn nu 2 weekjes oud en ondanks wat diaree ging het heel goed met ze. Voor de diaree is de da pas nog geweest en het flesje moest wat minder warm. Normaal als je aankomt komen ze samen meteen aanrennen, vandaag kwam alleen het springende dartelende lammetje aanrennen, en de grootste kwam er met moeite achteraan.
Een van mijn vriendinnen moest lachen omdat hij een keer viel. Die beestjes struikelen wel eens, maar biet veel later viel hij weer.. We zijn blijven kijken, en z'n achterbeentjes werkten niet echt mee.. :n
Hij viel keer op keer, z'n voorbeentjes deden hun werk goed, maar die achterbeentjes... Z'n broertje rent vrolijk door de stal heen, en het arme ding wou er achteraan, gaat op z'n achterbeentjes staan en klapt achterover.

We hebben een filmpje gemaakt... In het begin zie je ze samen maar kijk even verder, de een gaat liggen en maakt hele rare bewegingen... Later staat hij op en gaat even later erg raar staan. Vlak erna ging hij poepen, althans hij probeerde het.. Hij gaat daar ook echt op z'n achterste naar beneden terwijl de poep er nog uitkomt...

Misschien een wat warrig verhaal.. Sorry! Weet iemand wat het kan zijn..? Is hij gewoon moe geweest..? Misschien een van z'n beentjes gestoten of toch wat anders..? Ze hebben vanmiddag gewoon nog lekker buiten gelopen en toen is Bomans' iets opgevallen.. Heb het doorgegeven aan de boer, en bij de volgende voerbeurt zouden ze even kijken.. Maar denk graag mee met wat er aan de hand kan zijn... Was ZO sneu om te zien..

Alvast bedankt!

Pandameisje

Re: Lammetje doet 'spastisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:56

ik denk laat het controleren door de DA. ik heb zelf ook lammetjes en vorig jaar hadden we er heen met een hersenbloeding die deed het zelfde als dat lammetje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:58

Citaat:
Hoe uit kopergebrek zich bij het schaap?

Een afwijkende niet gesloten vacht, bloedarmoede, onvoldoende groei en diarree zijn mogelijk.
De wol gaat op haar lijken: "crimp".
Lammeren geboren uit ooien met kopergebrek hebben ook een kopertekort. Dit kan zo ernstig zijn dat de lammeren vlak na de geboorte al zenuwverschijnselen laten zien.
De lammeren vertonen een zwaaiende gang door verlamming van de achterhand. Deze aandoening wordt swayback of enzoötische ataxie genoemd. Dit is een zenuwaandoening die door toediening van koper niet meer kan worden hersteld. Naast deze aangeboren vorm kan het ziektebeeld ook pas enkele maanden na de geboorte ontstaan. Dan wordt het`delayed swayback´ genoemd.

edit:
Koper kunnen ze ook te veel van binnen krijgen.
http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... schot.html
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-04-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:58

Wat sneu :( ik lees mee. Hopen dat het niks ergs is!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:00

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:02

Doet het filmpje het?

Ik heb het doorgegeven. En ze gingen hem in de gaten houden. Er zou dan ongetwijfeld een da bij komen!

Mocht het helemaal niet goed zijn word het wss toch ingeslapen... Denk niet dat ze er onwijs veel geld in gaan stoppen, aangezien deze lammetjes als vlees gaan dienen...
Vraag me gewoon heel erg af of het ernstig zou zijn. Ik zou morgen even iemand appen of ze al wat weet!

Brainless, oef bedankt! De ooi is overleden vlak na de geboorte. Bleek geen melk te hebben, was een vierling 1 dood geboren, 1 gestikt onder de ooi, toen zij overleed. Ze bleek achteraf ziek te zijn waardoor ze geen melk had en ook overleed.. Lammetjes zouden gezond geweest zijn. Het is zo sneu om te zien...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 01:53

Selenium tekort zou een mogelijkheid kunnen zijn.