Oudere cavia, blind en alleen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Oudere cavia, blind en alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:42

Hallo allemaal,

Ik heb een cavia ventje van 4.5 jaar. Hij heeft altijd samengezeten met zijn broertje. Helaas is die in september gestorven en toen heb ik er terug een jong beertje bijgezet. Dit ging eigenlijk goed, maar het zijn nooit goede vriendjes geweest. Ze zaten altijd in aparte huisjes en deden nooit iets samen, maar vechten deden ze niet.
Helaas is het nieuwe vriendje vorige week plots gestorven, hij was pas een half jaar oud...

Nu zit Loki dus weer alleen, en als klap op de vuurpijl heb ik ontdekt dat hij blind is. Hij heeft een grijze vlek in beide ogen en reageert absoluut niet als ik met mijn handen voor zijn ogen zwaai.

Ik weet echt niet wat ik nu best kan doen. Cavia's horen niet alleen, en voor een blinde lijkt het mij zeer fijn om niet alleen te moeten zitten. Maar hij is al wat ouder, en dan nog blind en ik ben bang dat een nieuw caafje voor veel stress zal zorgen, en ik ben bang dat een jong diertje te actief/dominant zal zijn voor Loki.

Heeft iemand hier ervaring mee/advies?

Afbeelding

Pluttersput

Re: Oudere cavia, blind en alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:42

Oud? Jou knaafje kan nog jaaaaren mee! Wij hadden er een van zeker 7...
Is hij gecastreerd? Wij hadden hier ook een blinde man lopen, die hebben we laten castreren en er vrouwen bij gezet. Knaafje is nog zeer gelukkig een aantal jaren tegemoet gegaan.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:03

Oud niet, wat ouder wel. Voor zover ik weet ligt de gemiddelde leeftijd zo'n beetje rond de 5/6 jaar.
Hij is niet gecastreerd en dit ga ik ook niet meer laten doen. Een half jaar geleden heb ik overwogen om hem te laten castreren, maar door zijn leeftijd vond ik het toch te risicovol...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:07

Enige wat je kan doen is hem weer een maatje geven, een jonkie geeft juist veelal weer lol in het leven voor een oudere cavia (hoewel 4.5 nog niet oud is)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:31

Mijn mannetje is ook blind, alleen is hij gecastreerd en zit Hij bij een van mijn vrouwtjes. Ze redden het prima als ze blind zijn, ze lopen eigenlijk alleen op reuk.

En het is dat al mijn hokken (drie binnenhokken met cavia's en twee buitenhokken met lsnghasr cavia's en konijnen) volzitten, a nders mocht hij hier zijn oude dagje wel slijten :Y

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:46

een jong mannetje erbij zou ik persoonlijk ook niet meer doen. Heb dat eens geprobeerd, maar dat was geen succes mijn "oudje" (was maar 3jaar) werd na enkele weken volledig overbeten door het jonkie (2x kleiner). Bleek uiteindelijk dat hij eigenlijk "tweeslachtig was" en bijgevolg steriel. Dus een oudere cavia uit de opvang gehaald die bij konijnen gezeten had en dat ging wel goed.

Dus mss een iets ouder exemplaar zoeken dat gewend is met meerdere mannetjes te zitten of idd castreeren en een vrouwtje erbij

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:00

Kitlover: Misschien bedoel je het zo niet, maar ik vind je opmerking over dat hij wel bij jouw mocht komen wonen als alles niet vol zat totaal misplaatst.
Ik wil Loki helemaal niet kwijt, ik wil hem niet dumpen omdat hij oud en blind is en ik ben niet van plan om hem alleen te wonen. Ik zoek alleen uit wat het beste voor hem is.

Met zijn vorige vriendje Chavez klikte het niet zo goed, zij zaten nooit samen, Chavez was denk ik nogal dominant, hij joeg Loki weg als hij kon, en ik wil dit gewoon niet meer voor Loki. Daarom dat ik niet weet of een jonkie zo'n goed idee is, maar misschien klikte het gewoon echt niet tussen die 2 en gaat het met een ander ventje wel goed.

Petitparis: oudere beren kun je heel slecht samen zetten dus dat lijkt me niet zo'n goed idee. Castreren wil ik ook niet doen omdat het risico te groot is vanwege Loki's leeftijd. Een half jaar geleden, toen zijn broertje stierf wilde ik hem al laten castreren en koppelen aan een dame, maar dat is me door verschillende caviamensen afgeraden omdat het teveel risico zou meebrengen en koppelen met een jonkie beter zou zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:11

Ook volwassen beren kan je koppelen zeker als ze niet op 80 cm zitten :D

Ik koppel meerdere volwassen beten per jaar naar het dekken ea omdat ik niet wil dat ze alleen zitten gaat altijd goed heb in jaren maar 1 beer gehad die echt niet gekoppeld wilde worden

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:22

Ze zijn er niet veel, maar je zou eens kunnen kijke of je een vrouwtje kunt vinden waarvan de eierstokken etc verwijderd zijn.

Ik had een zeugje wat een keizersnede nodig had en toen direct alles laten verwijderen. Zij kon tprima bij beren in, want bronstig worden ze niet meer.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:46

Ik zou hem alleen laten. Maar goed daar zullen de meeste het niet mee eens zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:40

Niks erger voor een blind groepsdier, dan alleen zijn. Een blind dier heeft zijn vriendje extra hard nodig, voor het veilige gevoel.

Ik heb op dit moment 1 blinde cavia en heb er al vele gehad (Opvang ;)) en van alleen zitten worden ze echt niet gelukkiger.
Logisch ook, een groepsdier heeft zijn groep nodig voor een vertrouwd gevoel, ze waarschuwen elkaar voor gevaar. Als je blind bent en je mist ook nog eens je groep die je waarschuwt voor gevaar.... Vooral als je die groep wel altijd gehad hebt. Nou ik zou het mijn dieren niet aan doen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:39

Alleen laten wil ik niet. Ik merk dat Loki echt van slag is dus ik denk dat hij echt wel een vriendje mist. Daarom komt er denk ik ook gewoon terug een jong beertje, dat gaat het sneller zijn dan op zoek gaan naar een vroegcastaat ofzo.
Wel zoek ik naar een rustig/niet te dominant beertje :)

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:52

Misschien een idee om een ouder caafje via marktplaats te kopen?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:00

Mag ik een tip geven .... kijk eens bij de caviaopvanghuizen .
Ik heb er 3 weken geleden een geweldige cavia vandaan

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:49

Ik woon in België, daar zijn erg weinig opvangs. Plus dat volwassen beertjes niet zo makkelijk te koppelen zijn.

Ik heb ondertussen een erg leuk us teddy beertje op het oog van een fokker hier in de buurt. Us teddy's zijn normaal een rustig ras (ik heb er zelf nog geen ervaring mee), dus dat lijkt mij een goede optie :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 06:12

Sorry had niet gezien dat je van België bent .

Goed idee om te gaan kijken bij een fokker je weet dan ook wat je krijgt en vaak wel iets van de karakters.

Wij hebben ook een us bij de opvangcavia zitten en ze is leuk. Die van ons heeft wel iets meer karakter maar dat uit zich door bijv te laten weten dat het toch echt etenstijd is ( lees hard gillen :D ) en als het hok schoon is heel hard er door heen rennen.

Vind het een goed besluit dat je er 1 bij zet +:)+

Cavia's horen niet alleen . Onze us zat alleen in een glazen hokje en dat hoort niet . Ik heb haar meegenomen en een dag later de cavia uit de opvang gehaald. Nooit problemen gehad en vanaf dag 1 zijn ze vriendjes.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 13:44

Dit ventje komt heel waarschijnlijk hier wonen :D Tis een US-teddy in de kleuren Choco/buff/wit, geboren op 19 maart 2014 *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:11

<3 Wat een knapperd!