Hond ziek & zondag, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Hond ziek & zondag, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:10

Hallo,

Onze hond (bijna 9 jarige newfoundlander kruising) is sinds gister avond heel slecht in orde. s' morgens was er niets aan de hand, en deed ze haar dagelijkse dingen. Ze was sterk aan de diarree (echt heel dun) en haar rug stond bol. s'nachts ging het beter en liep ze iets sneller en ging het ontlasten weer als "normaal" (nog wel diarree).

Nu is het belabberd. Ze kan nauwelijks drinken en we vullen haar mond met water zodat ze kan slikken. Ze probeert het wel. Opstaan gaat moeilijk en het lijkt alsof ze zich terugtrekt. We krijgen haar niet van haar plaats, maar af en toe gaat ze ergens anders beschut liggen. Haar ontlasting bevat geen bloed. Ze piept en jankt niet, dus pijn zal ze dan niet hebben?

Ik ben bang dat ze het niet gaat redden. Morgen halen we de dierenarts erbij, vandaag via spoed geven ze haar hooguit wat spuitjes. In de auto krijgen gaat al helemaal niet, aangezien ze niet van haar plaats te krijgen is

Wat kan ik haar geven om mineralen binnen te krijgen? We hebben al rijst gekookt in bouillon, en dat sap gegeven. Hier knapt ze wel wat van op. Iemand nog tips?

delerium

Re: Hond ziek & zondag, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:12

Een dierenarts die aan huis komt. Dat is de enige tip die ik heb.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:13

Ik zou vandaag de DA erbij halen. Als die spuitjes kunnen helpen, waarom niet? Zeker als je het zo ernstig vindt dat je denkt dat ze het niet haalt, dan zou ik niet zitten wachten op 'groentensoep-tips' van bokkers.

Sabientjeuh

Naar de da en snel!!! Hier wacht je toch niet mee!

Captain

Als de wiederweerga de dierenarts aan huis laten komen.. Dit klinkt niet goed.. Heb je haar al getemperatuurd?

Bruma

Als het echt spoed is zal ik naar het dichtstbijzijnde dierenziekenhuis of da gaan!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:14

Gewoon nu een da bellen en zeggen dat ze langs moeten komen, laat je niet afschepen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:14

Er is toch altijd een dienstdoende nood arts? Gewoon je praktijk bellen en dan hoor je vanzelf bij wie je terecht kan, ze doen echt wel meer dan alleen wat spuitjes geven in het weekend.
Dit klinkt behoorlijk ernstig, dus ik zou je hond echt zo snel mogelijk naar een dierenarts brengen en niet tot morgen wachten..

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:15

Gewoon de DA erbij halen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Weet je hoe zo'n ziek dier genoeg vocht en stofjes binnen krijgt? Via een infuus, die een DA kan geven!
Onbegrijpelijk dit....waarom in vredesnaam wachten tot morgen? Voor die paar tientjes die je bespaard?

Ladybird
Moderator Algemeen

Ik zou inderdaad ook maken dat je bij de DA komt. Of DA bij jou..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:17

Onzin, een dierenarts kan in het weekend niet alleen maar spuitjes geven. Naar de dierenarts toe met dat beest, lijkt me de enige oplossing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:17

Als de hond niet meer wil/kan lopen, kun je hem op een deken/laken leggen (rollen) en kun je hem zo met z'n tweeën optillen en in de auto leggen.
Een hond die zo ziek is dat hij niet meer kan/wil drinken en lopen is een noodgeval.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:18

Vanmorgen hebben we de dierenarts gebeld, die heeft ons gezegd dat er bij diarree niet direct ingegrepen moet worden, maar er 2 dagen gewacht moet worden.

Ik ga opzoek naar een andere dierenarts in de buurt voor zondag, want als er doorgepakt moet worden liever vandaag dan morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:19

Opnieuw bellen en zeggen dat het niet alleen diarree is, maar ook alle andere symptomen die je hierboven beschrijft vertellen.
Diarree en niet willen drinken is echt heel slecht.. Je hond moet juist veel vocht binnen krijgen met diarree anders drogen ze heel snel uit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:20

Idd gewoon zeggen dat je hond heel hard achteruit gaat.
Op je strepen staan en je niet af laten schepen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

melvinrandy schreef:
Vanmorgen hebben we de dierenarts gebeld, die heeft ons gezegd dat er bij diarree niet direct ingegrepen moet worden, maar er 2 dagen gewacht moet worden.

Ik ga opzoek naar een andere dierenarts in de buurt voor zondag, want als er doorgepakt moet worden liever vandaag dan morgen.

Maar er is nu meer dan alleen diarree. Dier is het aan het opgeven, de situatie is veranderd en daardoor zal het oordeel van de dierenarts ook veranderen. Je kan dus best dezelfde arts weer bellen, alhoewel ik kan begrijpen dat je liever een ander probeert.

xSCWx

Van 'alleen diarree' zijn ze niet zo ziek dat ze niet meer willen opstaan.
Geeft ze ook over?
Overigens kan een hond wel pijn hebben, ook als ze niet piepen of janken.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:25

Er wordt gebeld. Jullie hebben inderdaad gelijk, gewoon de dierenarts erbij.

Maar op dit soort momenten lukt helder denken even niet.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:27

Hopen dat je terecht kan!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:28

Andere DA bellen en erop staan dat je langs kan gaan/dat de DA komt. Bij voorkeur het eerste. Optillen kan met 2 of inderdaad via een laken naar de auto.
Alles kan in het weekend, van infuus tot spuitjes, tot opname en operaties.. Kost knaken, maar wat moet dat moet, en het hoort ook gewoon te kunnen op een degelijke praktijk.

Succes! Ik duim!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:31

ben benieuwd wat de DA zegt, als je niet alleen bent lukt het vast wel om de hond in te laden en mee te nemen, of je moet al een weet ik veel wat voor groot ras hebben van 50kilo ofzo.
Sterkte!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:33

opisop_shop schreef:
ben benieuwd wat de DA zegt, als je niet alleen bent lukt het vast wel om de hond in te laden en mee te nemen, of je moet al een weet ik veel wat voor groot ras hebben van 50kilo ofzo.
Sterkte!

Ze heeft het over een newfoundlanderkruising...

TS; heb je de da wel goede informatie gegeven? Want als je het alleen over diarree hebt gehad, snap ik wel dat ze de urgentie niet zien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:39

Een dierenarts behoort altijd een dier na te kijken en te behandelen als een klant daarvoor belt. Is dit niet het geval dan snel een andere dierenarts bellen.

Die van ons is altijd dag en nacht te bereiken, welke dag dan ook. En komt ook gewoon aan huis als het niet anders kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:45

Wilawander schreef:
Een dierenarts behoort altijd een dier na te kijken en te behandelen als een klant daarvoor belt. n.

Welnee, weekend diensen etc zijn voor noodgevallen. Een da heeft geen enkele verplichting op zondag voor triviale gevallen op te draven. En hij kan en mag dat zelf beoordelen.

NB, ik zeg niet dat dit geval triviaal is, klinkt behoorlijk ernstig en urgent.