1e nestje hamsters!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

1e nestje hamsters!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:54

Hallo,

3 weken geleden had ik een nieuwe hamster gekocht en afgelopen maandag lagen er ineens 8 wormpjes naast :P ik heb gelijk op internet opgezocht wat je moest doen, dus gelijk voorzorgsmaatregelen genomen!
Ook stond er in dat ik het radje eruit moest halen.
Nu heb ik het idee dat ze zich gaat vervelen! Ze rent en vliegt de hele kooi door en ik heb de neiging om het radje er weer in te hangen, want vind het ook zo sneu dat ze niks te doen heeft!

Iemand hier ervaring mee? Het is voor mij de eerste keer namelijk! ;)

Graag hoor ik van jullie!!

xDenies

Re: 1e nestje hamsters!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:57

Genoeg ervaring ermee ...

Loopwiel moet je er niet uit halen. Dat mág je er uit halen. Zorg er voor dat de moeder niet
teveel stress gaat krijgen ...
Stress is ontzettend gevaarlijk op it moment en kan er voor zorgen dat je binnen nu en 10 dagen
geen kleintjes meer hebt.

Geef haar wat extra's te eten, meelwormen onder andere maar ook andijvie, of andere dingen.
Zorg dat ze de hele dag te eten heeft, dit kost een hoop werk. En zeker 8 kleintjes, en zeker
op deze leeftijd ... kan me niet voorstellen dat ze ouder dan drie maanden is.

Als je vragen hebt, be my guest.
Ik fok zelf kleinschalig in dwerghamsters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:01

Ik ga mee met bovenstaande. Wat ga je doen met de jonkies?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:04

Okee, het stond erin, dus ik dacht, misschien tegen het afvallen ofzo! ;)

Ze staat op een rustige plek en ze is zelf ook wel erg rustig! Als ik erbij kom komt ze uit het holletje en komt ze een verdieping hoger even snuffelen, afgelopen week sprong de hond van mn ouders tegen het hok -:(- dus toen was ik bang voor stress, gelukkig is er niks gebeurd!!

Dit zijn goudhamsters, alleen dan zwart wit! Ik vind het erg leuk om te zien hoe snel ze groeien!! :D
Ze was max. 10 weken toen ik haar kocht, dat was op 21-3 en de babies zijn geboren op 6-4

Gelukkig mag ik ze naar de dierenwinkel brengen als ze oud genoeg zijn!
Ben jij ook iemand die het geslacht goed kan zien?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:07

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:11

Och het arme ding .. Tien weken is natuurlijk heel erg jong voor een goudhamster om babies te krijgen.

Het geslacht bepalen bij syren is niet zo heel lastig. Bij russen is dat een stuk moeilijker, haha.
Maar het blijft bij jonge dieren lastig.

Persoonlijk zou ik als ik jou was proberen om ze particulier te verkopen. Als je ze terug brengt
naar de dierenwinkel heb je grote kans dat de kleintjes bij elkaar terecht komen en dus elkaar
weer gaan dekken. Daarnaast kan je er gif op in nemen dat ze met totaal verkeerde huisvesting
verkocht zullen worden. (denk aan te kleine kooi, te klein loopwiel en dergelijke)

Wat je nu vooral moet doen is de natuur haar werk laten doen. Dat kan goed uitpakken, dat kan
ook naar uit pakken. Dat is nu eenmaal het risico van een nestje hamsters. Zelfs met hamsters
die geschikt zijn om mee te fokken zijn er een hoop risico's. Je kan dode babies vinden, je kan
ook straks helemaal niets meer vinden. ... of je hebt over +/- 13 dagen jonkies rond scharrelen in de kooi.

Wat ik je sowieso wil aanraden is maak het inderdaad even baby proof. Je moet er rekening mee
houden dat de beebs straks zelf op zoek gaan naar eten en dan gaan ze blind rond scharrelen in
het hok. Zorg dus dat ze nergens in, onder of wat dan ook kunnen vallen.
Heb je een waterbakje? Vul deze met knikkers, anders verzuipen ze. Een zandbadje zou ik weg
halen omdat moeders anders continu met zand op de kleintjes ligt.
Het loopwiel kan er in blijven, als het nest daar niet in de buurt is. Zorg er voor dat moeders even
een stuk van het nest af moet eer dat ze bij het loopwiel is (maar als je een kooi hebt die groot
genoeg is, kan dat niet anders) ... anders sleurt ze de beebs die blijven hangen mee het loopwiel in...
en meer hoef ik niet te vertellen, haha.

Geef haar voldoende nestmateriaal .. ongekleurd wc papier.
Heb je hamsterwatten; meteen er uit. Anders houd je sowieso niets over. En nooit meer aanschaffen.
Hoe meer nestmateriaal, hoe beter. Zorg voor voldoende voer, maar ook voer waar ze wat
aan heeft. Parkietenzaad, meelwormen, eigen voer, andijvie, wortels, trosgierst etcetera.
Je hoeft haar niet te overvoeren, maar zorg wel dat er geen moment is dat ze niets heeft.

Daarnaast kan je donkerbruin brood in kittenmelk soppen zodat ze dit lekker kan oppeuzelen!
Ook straks voor de ukkies erg goed.

En voorderest; Ga niet zitten graven in het nest. Blijf er vandaan tot de kleintjes hun oogjes
open hebben :) Vanaf dan kan je ze gaan oppakken en tam maken.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 11-04-14 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:12

Eeuhw ... je hebt er watten in leggen ...
En wat in hemelsnaam is dat voor bodembedekking als ik vragen mag?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:25

Ja watten, dat stond ook in de omschrijving en had ik gehoord van een vriendin die een paar keer een nestje heeft gehad! Waarom geen watten en wat zou jij doen als nestmateriaal dan??

De bodembedekking is kattenbakgrind, hele fijne! Hadden ze in de dierenwinkel ook, en voor mij als astma patient ideaal omdat dit niet gaat stinken!

Ik zal idd een advertentie op marktplaats droppen! Als ze weg kunnen!

Ik heb gewoon een drinkflesje dus daar kan niks mee gebeuren, zandbakje is er idd al uit, het radje doet een vriendin er straks weer in, ik heb een gebroken hand dus gaat een beetje lastig!
Goede tips over het voeren!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:30

ik heb geen hamsters maar gerbils maar kattebak grind dat lijkt me niet zo goed hoor. doe er gewoon lekker zacht materiaal in grind schuurt enorm lijkt mij. en het zijn toch geen katten?
maar goed zoals ik al zei heb ik gerbils maar die zitten heel dik in het zaagsel met daarbij een hele hoop hooi.
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 11-04-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:30

Kattenbakgrind is helemaal geen geschikte bodembedekking voor een hamster. Welke soort dan ook.
Jij als astma patient kan uit kijken naar cotton clean(cotton comfort). Care fresh. Corbo. back2nature. CosiNdri. Russel Bedding Supasoft en ga zo nog maar eventjes verder.
Voor jou geschikt en ook voor je hamster. En dat laatste lijkt me toch wel heel erg belangrijk!
Betreft stinken .... tja dat weet je natuurlijk als je een huisdiertje neemt ....

Ik vind dat je heel slecht geadviseerd bent in je dierenwinkel. Helaas is dat niets nieuws. Ik hoop
dat je wel open staat voor het advies van 'kenners' en mensen die zich er in verdiept hebben. Niet
alleen voor jou ... maar ook voor je beestje.
Sowieso al geen hoge pet op van een dierenwinkel die zwangere dieren door verkoopt...

Hamsterwatten zijn dodelijk. Als ze dit verkeerd pakken kunnen ze er in stikken en daarnaast kunnen ze
er in verstrikt raken. Vooral die kleintjes. Dat is iets wat je niet mee wilt maken. Mijn aller eerste hamster
(2002) is hier ook aan gestorven. Nooit meer dus. Google maar eens; hamsterwatten.

Nestmateriaal heb ik al genoemd, gewoon wc papier ;)

Houd met het drinkflesje wel in de gaten dat de beebs het straks begrijpen ...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:13

Zo, heb ff zaagsel gehaald, moeders heeft gelijk een hele vesting gemaakt :') :P
Lijkt idd een stuk fijner zo voor ze!!

Met hoeveel dagen haal jij ze uit het nestje?? Op internet staat met een week!

Het flesje moet ik idd ff zoeken naar een oplossing want ik denk wel dat die vrij hoog hangt voor ze

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:23

Welke website lees jij? Want die klopt niet. Doe het pas als de oogjes open zijn. Daarvoor neemt het voor moeders teveel stress met zich mee en de beebs hebben er niets aan.

Nu ook niet meer t hok verschonen..... gewoon van af blijven... weet hoe moeilijk dat is.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:28

Ik heb ook al heel vaak hamsters gehad (Ja mijn naam doe ik wel een beetje eer aan haha) vooral vroeger en ik heb er nu nog maar 1tje. Ik heb geen astma maar kon zelf toen ik zaagsel gebruikte ook altijd erg slecht tegen alle stof die er in zat. Ik heb nu cotton comfort wat gelukkig stukken beter is. Ik heb het nu nog steeds als ik de kooi verschoon en het cotton van elkaar 'loshaal' uit het pak dat ik daarna heel vaak moet niezen enzo, maar goed dat heb ik er wel voor over. Had ik maar geen hamsters moeten nemen :D
Voor mij nooit meer zaagsel! Misschien voor jou ook een tip als je pak zaagsel op is :D.
Verder gebruik ik ook gewoon wc papier, lekker goedkoop en veilig.

Verder geen ervaring met nestjes hier, maar het komt vast goed!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:49

Nou Sylvana .. ben al blij dat ze het kattenbakgrind heeft vervangen ;) (al had ze daar beter
gewoon mee kunnen wachten..)
Ik gebruik zelf ook zaagsel en dat stoft bijna tot niet .. dus het hangt echt van het merk af.

Iniedergeval .. laten we hopen dat het goed gaat komen met dit nestje :) Dat is even het voornaamste.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 13:51

Nou, ze leven nog hoor!! ;)
Toen ik ging nadenken over dat grind dacht ik ook gelijk dat is niet lekker voor die diertjes, dus had ik besloten het te verschonen!

De vraag over optillen kwam meer omdat jij ze al voor de oogjes open zijn optilt, op jouw facebook pagina te zien, op internet staat ook ong. Na 1 week! ;)

Voorlopig maar ff zaagsel, daarna kan het andere er weer in! ;) de dierenwinkel zal toch wel weten wat ze doen, mn vorige heeft ook 2 jaar geleefd en die leefde ook op grind ;) de een heeft er een andere visie over dan de andere, dat betekent niet dat de ene slecht hoeft te zijn en de andere goed!! ;)

Bedankt voor de tips, heb er zeker wat aan!! :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:33

Wrong. Niet iedere dierenwinkel weet wat hij of zij doet. Bij voorbaat al door de hamsters bij elkaar te laten. Dat is gewoon gigantisch fout.
Grind is wel slecht. Dat jij dat niet wilt in zien heeft er niets mee te maken dat het goed is voor je hamster. Dat een hamster oud is geworden heeft er ook niets mee te maken.... kan wel drastische voorbeelden gaan geven van mensen die oud zijn geworden in barre omstandigheden ... maar dat heeft geen zin.

Dat ik de ukkies heb opgepakt heeft een hele andere reden. Ik weet wat ik doe, ik weet hoe de moeder reageert en daarnaast als je goed hebt gelezen had het een hele goede reden.
EDIT: En daarnaast heb ik mij al meer dan vijf jaar ingelezen en met fokkers mee gekeken.
Op internet wordt nog steeds pas geadviseerd vanaf minimaal dag 13 ;) Dus niet zeven dagen!!!
Daarnaast heeft het totaal geen zin voor een hamster. Hij is doof en blind en maakt er totaal niets van mee. Maar de moeder hamster daar in tegen ervaart een heel hoop stress. Een andere geur aan haar ukkies ... tja, je moet het zelf weten hoor.

Een dierenwinkel leest zich niet in voor dat hij of zij dieren gaat verkopen. Hoe vaak worden er nu hamsters samen verkocht, wat niet kan? Hoe vaak worden dieren te klein gehuisvest? Hoe vaak krijgen mensen zwangere dieren thuis? Moet ik nog even door gaan? :)
Verder handelen de meeste dierenwinkels vaak uit een goedkoop aspect omdat de verkoop van dieren niets tot nauwelijks oplevert -> maar wel geld kost.

Ik werk zelf in een dierenwinkel. Een hele goede zelfs, waar ze wel aan de dieren denken. Maar ik weet
wel hoe het bij veel dierenwinkels achter de schermen aan toe gaat.

Maar goed .. je moet het zelf weten. Maar met die instelling ga je niet ver komen. Of wellicht .. op jouw manier wel ja.
Meld je anders eens aan op het hammie hamster forum of dehamster.nl en vertel daar waar je je hamster op wilt gaan zetten. Ik gok dat ik dan twee forums heb die je het tegendeel zullen vertellen :)
Al is het alleen maar om 'de dierenwinkel zal toch wel weten wat ze doen'

Iniedergeval .. als je verder niet open staat, of open wilt staan ... houd het voor mij hier op. En wens ik je een heel hoop succes en plezier toe.