Gevaarlijk hond trainen/herplaatsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Gevaarlijk hond trainen/herplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:25

Een collega van mij heeft een jonge Argentijnse dog, een teefje van een jaar of 2 en die heeft vanochtend haar moeder aangevallen toen ze de kat wilde redden toen de hond die aan het verscheuren was. (Kat heeft het niet overleefd, mama is nogal toegetakeld.) Met kleine kinderen is ze naar verluid ook niet veilig. Er zijn al meermaals incidenten mee geweest.
De enige optie die deze mensen eigenlijk hebben is die hond nu laten dood spuiten. Maar ergens vind ik dat nog wel zonde aangezien die hond echt zo gemaakt wordt.
In dit geval: veel te hectische leef-omstandigheden. De hond leeft in een gezin met veel kinderen, veel lawaai, meerdere honden en andere dieren etc. Haar eigenaar is mijn collega, maar die heeft de hond achtergelaten bij haar moeder, toen ze zelf ging samen wonen met haar vriend. Er is dus ook geen 'sterke hand' aanwezig om dat beest een beetje in het gareel te houden. Daarnaast is dit een hond die op 9 maanden al 5 verschillende eigenaren versleten had. (en dan terecht gekomen bij de huidige eigenaar)
Dus tja, het is een gevaarlijk beest maar de hond is misschien zelf wel het grootste slachtoffer van de situatie, vraag ik mij dan af?
Mijn vraag is nu of er ergens nog een laatste kans bestaat voor zo'n hond? Misschien iemand of een organisatie die dergelijke honden opvangt, traint en nadien in een meer geschikte omgeving plaatst?

Ik heb zelf helemaal niets met honden en het is ook niet mijn hond, dus echte discussies over gedrag etc. zit ik niet meteen op te wachten. Ik ben alleen op zoek naar mogelijke info. ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:29

zoek eens op yvette van veldhuijsen, miss kan die je helpen of raad geven

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:31

Tis sneu, maar je kunt imo niet alle dieren redden...
De risico's zijn imo te groot voor deze.
Hoeveel gezonde (jonge) dieren gaan er wel niet naar de sla ht elke dag... zo zie ik het - het leven is hard en vaak niet eerlijk. Ook in de natuur is het leven hard.
Je kunt helaas niet alles redden...je kunt hoogstends voorkomen dat deze hond nog een slachtoffer maakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:32

Wat is er mis met een spuitje, heeft de hond echt geen last van, valt in slaap en is vertrokken.

Dit dier heeft al tig eigenaren gehad is nu weer over de zeik, geeft dat dier toch rust.
Waarom moet alles toch zo nodig gered worden?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:34

Kat verscheuren, 5 eigenaren in 9mnd tijd, onbetrouwbaar....

Ik snap dat je t dier wil helpen, maar soms doe je dat met inslapen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:34

Weet je wat het probleem is met dit soort gevallen, je kan zo'n hond heust weer op de rails krijgen alleen dan een geschikt iemand vinden om het dier weer over te nemen is zeer lastig.

Ik heb het zelfde betelend voor een jonge mastino x argentino super lieve hond daarna voor mij en kennissen van me zolang meneer bij mij was, herplaatsen was zeer moeilijk omdat hij heel snel weer in het oude gedrag viel door onconsequentie of niet genoeg kennis.

Soms moet je een keuze maken en dat is niet makkelijk maar nog een slachtoffer wil je ook niet

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:35

sneeuwpop schreef:
Hoeveel gezonde (jonge) dieren gaan er wel niet naar de sla ht elke dag... zo zie ik het - het leven is hard en vaak niet eerlijk. Ook in de natuur is het leven hard.
Je kunt helaas niet alles redden...je kunt hoogstends voorkomen dat deze hond nog een slachtoffer maakt.

hier ben ik het mee eens

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:38

Tja of de hond echt gevaarlijk is betwijfel ik. Een kat grijpen zijn er meer die dat doen. En dan denkt moeders de prooi wel even af te kunnen pakken. Een beetje dominante hond die ook nog eens geen band heeft met moeder pikt dit natuurlijk niet.
Bij de juiste baas is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Maar om die baas te vinden kan wel lastig zijn. Maar ze kunnen hem natuurlijk naar het asiel brengen. Daar wordt de hond een tijdje geobserveerd en bekeken of hij herplaatst kan worden.
Mensen nemen een hond terwijl ze geen kaas gegeten hebben van hondengedrag en als het dan mis gaat moet de hond maar dood. Typische kromme redenering waar ik geen goed woord voor over heb.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:46

Er zijn instanties die honden als dit overnemen. Ook zijn er asiels die ze opnemen ter herplaatsing of als permanente bewoner van het asiel. Een hond als dit is misschien wel perfect als terreinbewaking. Alleen zal de eigenaar wat moeite moeten doen deze stap te nemen. Willen ze deze moeite niet nemen is de enige optie die overblijfd in laten slapen.

Wij hebben regelmatig dit soort herplaatsers in handen, voor kortere of blijvende tijd. Onze kleine rat is een dergelijk geval, heel heftige vorm van angst agressie. Greep alles wat maar bewoog, maar een klein bekje dus relatief weinig schade. Maar toch behoorlijk link. Zij zou blijven tot ze stabiel genoeg was en dan door. Alleen blijft ze wat onstabiel, heeft blijvende schade in haar kopje opgelopen waardoor ze niet herplaatsbaar is. Voor ons goed maar ze heeft een heel grote gebruiksaanwijzing en kan dus niet even bij iemand logeren of zo.

Dus ja de adressen zijn er maar zijn erg schaars.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:59

sneeuwpop schreef:

Heb veel meer getypt maar weet dat vele mensen het niet zullen kunnen snappen dus hou het er maar bij dat ik het 100% met jou eens bent!

Al veel en veel teveel ellende mee gemaakt waarbij uiteindelijk de hond alsnog ingeslapen wordt en er nog meer slachtoffers gevallen zijn.

Immers een hond wordt niet vals doordat hij leeft in een gezin met veel kinderen, andere dieren, geen sterke hand heeft (geen idee wat je daar onder verstaat), en achtergelaten wordt door zijn werkelijke eigenaar. Hier zit ook een stukje wilskracht in en eigengereidheid. Dit alles bij dit ras zou ik zeggen geen risico's nemen.

dierenfan

Re: Gevaarlijk hond trainen/herplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:01

gun deze hond het niet om permanent in een asiel te moeten gaan wonen. Denk je dat dit zo'n pretje is voor een dier? Ook niet als terreinhond want als hij zelfstandig katten vermoord durft hij dat vast en zeker ook met andere kleine dieren en als hij zijn gang kan gaan en vrij rond kan lopen en er komen drukke kinderen of opgeschoten pubers voorbij die veel lawaai maken en hem op jutten....

En als hij niet los mag lopen als terreinhond wat moet hij dan? Hij heeft niet eens een fatsoenlijke dikke vacht (de gemiddelde hond van dat ras kennende) dus zit hij daar eenzaam en alleen in een kennel te koukleumen? Ook wel een gezellig vooruitzicht.... zou het mijn honden niet aan willen doen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:05

De keuze is uiteraard niet aan mij. Maar aan de eigenaar van de hond.

Ik heb bij deze situatie alleen het gevoel dat het dier geen eerlijke kans heeft gehad.
Dat ze leeft in omstandigheden die niet geschikt zijn voor haar en dat ze in een andere omgeving bij een andere baas, misschien helemaal geen probleemhond meer is.
Ze is ongetraind, komt bijna nooit buiten het huis, krijgt geen beweging en heeft continu hectiek rondom zich door het grote huishouden waarin ze leeft etc...
Ik vind dat dat dier nog lang 'braaf' is gebleven... :+

De eigenaresse is al meerdere maanden op zoek naar iemand die haar hond wilde overnemen omdat ze het voelde aankomen dat het eens mis zou gaan.
Een asiel zou ze overwegen, maar alleen als ze weet dat ze daar niet 'zomaar' dood gemaakt wordt.
Mocht ze ergens heen gaan waar ze de kennis hebben zo'n hond te trainen en men is daar van mening dat het hopeloos is, zou ze er geen enkel probleem mee hebben dat ze een spuitje krijgt. Maar ze heeft simpelweg momenteel geen weet van dergelijke mogelijkheden.
Het plaatselijke asiel spuit namelijk alles dood wat er van zulke rassen binnen komt. Dan kan ze het evengoed meteen zelf doen en haar hond het asiel besparen.
En bij andere asielen met een betere reputatie, die ze al geprobeerd heeft, werd ze weggestuurd omdat ze uit de verkeerde provincie komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:26

ja hoor zo'n hond kan nog een prima leven hebben bij iemand met kennis van zaken,stuur mij maar als je wilt een pb met meer info ik ken iemand met een dogo reu die een teefje zoekt...iemand die véél ervaring heeft met deze honden ,en met het recht breien van...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 06:23

Ooh dat is fijn kimmie!

Ik heb het zelf ook gedaan. Hond vloog iedereen aan toen ik hem overnam. Hij kan nu in een drukke bus, in de trein met spits en gaat echt niet meer weg! Beestje is nu 5. Had op 1,5 al over kunnen zijn voor hem...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 06:31

kimmie261 schreef:
ja hoor zo'n hond kan nog een prima leven hebben bij iemand met kennis van zaken,stuur mij maar als je wilt een pb met meer info ik ken iemand met een dogo reu die een teefje zoekt...iemand die véél ervaring heeft met deze honden ,en met het recht breien van...

Klinkt als een fijne oplossing, maar ben dan wel benieuwd waarom die persoon per se een teef wil? Voor het fokken?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 06:33

dat ga je idd bij zeer vele asielen horen dat ze niet uit de regio komt. Logisch want vele asielen zitten niet op een dogo te wachten die een kat vermoord heeft, niet te vertrouwen is met kinderen en volledig ontspoord is. Mijn antwoord zou dus ook zijn "sorry, u bent van buiten de regio, in de regio hebben wij al meer dan voldoende van deze probleem gevallen"

Er zijn asielen die er voor gaan en een heel traject op kunnen zetten. Er zijn echter veel meer asielen die de tijd niet hebben om recht te breien wat een ander zeer krom gemaakt heeft. Dus dan krijgt zo'n hond geen of onvoldoende begeleiding. Daarnaast werken er diverse asielen met mensen met beperkingen, stagiaires en (ongetrainde) vrijwilligers. Dan ga je zo'n (sorry!!) tijdbommetje niet aan nemen. Een asiel is voor opvang EN herplaatsing ;) Weten ze van te voren dat de kans groot is dat het voor opvang en ritje DA is dan nemen ze niet aan hun goed recht en wel zo eerlijk tegenover de vorige eigenaar.

De eigenaar heeft deze hond van pup af aan? In dat geval dus ook geheel zelf verantwoordelijk hier voor. Ik vind het niet eerlijk tegenover de hond om deze van de eigenaar weg te halen en deze neemt dan mooi een andere hond en is van het probleem af en een ander mag het enorme probleem even oplossen omdat hun daar te laks voor zijn. Ze konden toch ook zo goed het zelf veroorzaken? Zo te lezen is de situatie nooit ideaal geweest en dan is 2 jaar zeer lang en dan ook nog eens de eerste 2 levensjaren en om dat recht te kunnen breien heb je niet alleen ervaring nodig en doorzettingsvermogen maar ook giga veel geluk dat de hond het ook echt wil doen.
Ik zou dus adviseren aan de huidige eigenaar om met de hond te gaan trainen en bij verbetering van het gedrag pas te beslissen of zelf door trainen of herplaatsen met het hele verhaal erbij. Echter wel zelf een begin maken en niet wachten totdat iemand die hond daar weg wil halen.

Heb zelf 3 honden uit zeer slechte situaties gekregen (via een asiel) echter alle 3 (2 inmiddels overleden) de honden waren schatten van dieren. Alleen mijn huidige hond kreeg ik met de waarschuwing dat hij alle andere dieren dan honden wil vermoorden. Daar ben ik goed mee aan het werk gegaan en zal hem nooit vertrouwen als hij alleen is met andere dieren (dan inmiddels honden en bekende katten) dat hij niets zal doen maar hij krijgt bij het zien van een konijn, cavia of kip geen enorme spanningen meer en lust om aan te vallen als hij met mij samen is. Deze hond durfde ik overigens ook aan te beginnen omdat het verder geen groot veel praats is, een zeer zacht en zeer onderdanig karakter bezit en zeer makkelijk dus is in omgang. Hij heeft ook nooit (voor zover en zo lang ik hem ken) een soort 'waas' voor zijn ogen gehad. Dus het gedrag was niet zo enorm heftig (wel had hij al voordat ik hem kreeg bij andere mensen een cavia verscheurd dus hij kon het wel maar weet niet wat de omstandigheden toen waren).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 06:35

kimmie261 schreef:

Helemaal mee eens.
Een hond die een kat pakt is niks vreemds. Dat doen/proberen zoveel honden.
Als iemand dan ook nog eens het prooi af probeert te pakken en daarbij de signalen van de hond negeert... Dan kan de hond bijten. Is het een chihuahua, lachen de meeste mensen erom. Want die zijn zo schattig. Maar een Argentijnse dog die hetzelfde doet is ineens vals, gevaarlijk en gestoord.

Deze hond kan een prima leven hebben bij iemand die er verstand van en ervaring mee heeft.
Iemand die weet hoe hij/zij met dit soort honden om moet gaan. Want dit is duidelijk een fout van "het baasje" en niet van de hond.
Sorry, ik kan hier zo boos om worden.

Plaats eens een oproepje op Facebook. Genoeg mensen die deze hond een prima, stabiel leven kunnen geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:08

helaas heeft die persoon al een dogo teef gehaald,gecastreerd overigens,dus NIET voor het fokken,maar hij heeft al een dogo reu,en 2 dogo reuen in 1 huis is over het algemeen niet de beste match zullen we maar zeggen..

niet áltijd willen mensen teven hebben om te fokken,soms ook gewoon voor het hebben van 2 leuke maatjes...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:14

Voor sommige honden is een spuitje gewoon beter, ongeacht het ras.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:16

Neem is contact op met de rasvereniging. Die weten meestal wel betrouwbare adressen.. Niet zomaar naar iemand weg doen.. dan liever inslapen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:18

overigens is deze hond GEEN dogo teef,dus een rasvereninging zal er weinig voor doen ...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 09:26

De hond heeft enkele vlekken op het lichaam en kan volgens Kimmie geen volle Argentijnse dog zijn.
Waarschijnlijk zal het eerder een kruising zijn met een Stafford ofzo.
(Sorry, ik weet zelf echt niets van zulke hondenrassen en ga alleen af op wat mij erover verteld wordt ;) )

@ dierenfan: De huidige eigenaar heeft deze hond niet van puppy af aan. Ze heeft haar sinds ze 8 à 9 maanden oud was. Gekocht voor een klein bedrag en toen al met het verhaal erbij dat de hond nergens terecht kon.
Als pup is de hond behoorlijk verhandeld geweest. De huidige eigenaar heeft 5 verschillende eigenaren kunnen traceren die de hond gehad heeft voor ze 9 maanden was. (all for the money :( )
Maar ze is inderdaad zelf ook niet geschikt om zo'n hond te hebben. (Te jong, te weinig ervaring en te weinig tijd om er actief mee bezig te zijn.) De hond is braaf en lief tegen haar maar echt veel kan ze er ook niet mee. Ze neemt haar nooit mee naar buiten ofzo. Daar is ze niet toe in staat.

Ik moet het natuurlijk alleen maar doen met de info die mij verteld wordt. En ben zelf helemaal niet zo met honden bezig. Maar een andere collega bij ons is wel een echte hondenfanaat, met een voorliefde voor rottweilers etc..., en die voorspelde al van in het begin dat het op termijn mis zou lopen. Niet persé omwille van de hond maar omwille van de omgeving. Niet geschikt volgens haar voor zo'n type hond.
Ik ben zelf ook 1 keer bij die mensen thuis geweest en dat het een 'hectisch' huishouden is, is wel het minste wat je erover kunt zeggen. (Hond zelf toen niet echt bekeken trouwens. Die moest van mij toen op het terras want ik heb schrik van zulke hondenrassen. Ik zal niet snel een kamer binnen lopen als daar zo'n hond zit. :o )

Maar ik heb dus wel altijd foto's zien passeren op facebook van de hond in kwestie, terwijl hij in de sofa lag met een stel kinderen ernaast die tv aan het kijken zijn, of slapend met de andere honden ernaast etc... Ik denk daarom niet dat die hond zelf zo geschift is, het is tegen de verwachting in namelijk wél lang goed gegaan.
En dat nu dit is voorgevallen zat er simpelweg aan te komen. De eigenaresse is al een tijdje op zoek naar een ander huis voor de hond omdat er recent wat was voorgevallen met haar 4-jarig oppaskindje. (wat voordien wel altijd goed gegaan was.)
Zonder veel erg gelukkig, maar wel genoeg reden om te besluiten dat de hond best weg kon gaan.
En ook met het jongste (zeer luide en drukke) kind uit het gezin, liep het tegenwoordig niet zo goed meer. (Met de andere kinderen geen enkel probleem.)

Daarom dus mijn vermoeden dat zulke incidenten erg situatie afhankelijk zijn bij deze hond.
En dat ze door de omgeving een beetje gepushed is tot ze gebroken is...
Ik denk niet dat het een hond is die zomaar alles aanvalt wat beweegt. Dan was het immers al veel eerder mis gegaan.

De huidige eigenaar gaat er trouwens niets meer mee doen hoor.
Er werd mij gisteren verteld dat de hond, samen met de 2 andere honden, "in de bench" zit. En er niet meer uit mag. Moeder heeft immers angst ervoor nu.
Behoorlijk onhoudbare situatie dus. :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:35

Inslapen is een optie, dat heeft TS al aangegeven.
Dus misschien kunnen we dit topic beter vullen met de tips of adviezen waar de TS om vraagt, namelijk trainingen of opvangcentra die deze hond nog een kans geven.

Ik zou allereerst eens naar het plaatselijke asiel gaan. Want die nemen sowieso ook moeilijk herplaatsbare dieren op en hebben vaak zelf een hondentrainer in dienst. Maar ook als zij geen plaats meer hebben zijn zij vaak de juiste personen die wel goede adressen weten van trainers of pleeggezinnen waar een dergelijke hond terecht kan.
Zelf op zoek gaan naar mensen die het wel zien zitten om hem in huis te nemen zou ik niet doen, de kans is dan te groot dat die toch nog slecht terecht komt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:40

Spijtig voor die hond...maar ik ben ook van mening dat je niet alles moet willen herplaatsen.
Geschikte adressen voor een hond als deze komen niet alle dagen voorbij.
En in een bench steken gaat ie niet beter van worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:45

Het risico nemen dat deze hond nog meer schade aanricht is imo onacceptabel en grenst aan misdadige nalatigheid.
Dat het 'toch niet de schuld is van de hond is' is niet relevant.