Cavia gasbuikje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Cavia gasbuikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:14

Mijn caafje, beertje van 3,5, was de hele middag al niet zichzelf. Normaal is hij ERG aanwezig maar vanmiddag was hij erg stilletjes. Hij at wel maar niet erg enthousiast.

Ik vertrouwde het niet en heb de dierenarts gebeld ik kon direct langskomen.
De da heeft een gasbuikje vast gesteld. Hij heeft een injectie gegeven tegen de pijn en 1 om de darmpjes op gang te brengen.

Op de terugweg in de auto at hij wel wat hooi. Vanavond heb ik hem met Science Recover gevoerd en dat at hij ook netjes op.
Ik heb voor de komende 2 à 3 dagen medicatie mee gekregen.

Wat zijn jullie ervaringen? We waren wel op tijd. Hij zit nu veel in zijn nachthokje maar eet wel.

Hebben jullie nog tips? Hij zit overigens niet alleen, hij heeft een vriendje.

Pandameisje

Re: Cavia gasbuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:19

blijf hooi geven en als nodig is dwangvoeding ik heb zelf cavia's gehad. verder moet je zorgen dat zijn darmen blijven werken maar niet te veel vocht binnen krijg geef hem stukje witlof in plaats van te vochtige dingen. als je hem dwang voeding geeft kan dit door zijn eten in bakje water te laten weken en 1 uur laten staan en vervolgens fijn prakken. en water uit gieten en in een spuitje spuiten met een grote opening. dit is alleen nodig als die geen hooi eet. verder hou zijn ontlasting in de gaten en geef hem klein beetje beschuit want dit helpt ook om zijn darmen aan werk houden. geef elke keer een stukje beschuit herhaal dit om de 4 uur :) dus ook de nacht door doen:) sterkte met je caafje voor meer vragen stuur me maar een pb heb in cavia opvang stage gelopen

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:24

Mijn cavia eet de laatste dagen veel minder dan normaal. Ik ben toen ook direct naar de dierenarts gegaan, omdat ik weet hoe snel het kan gaan bij cavia's. Die van mij had nog geen gasbuikje, en de dierenarts kon niets vreemds vinden. Het is afgelopen zondag begonnen en hij eet nog steeds niet optimaal. Ik heb geprobeerd te dwangvoederen maar dat is echt een drama. Hij werkt alles weer naar buiten. Ik heb wel een middeltje gekregen dat zijn darmen op gang moet houden. Vandaag had hij toch wel weer normale keutels. Af en toe schuift hij alles naar binnen en het andere moment wil hij niets eten. Ik hoop dat we hem er helemaal doorheen krijgen.

Probeer goed in de gaten te houden hoeveel hij eet en drinkt en of hij normale keutels heeft. Goed dat je zo snel naar de dierenarts bent gegaan! Als ze een tijdje niet eten stoppen de darmen er mee en dat overleven ze vaak niet. Succes met je cavia!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:27

suuszzzz schreef:
Mijn cavia eet de laatste dagen veel minder dan normaal. Ik ben toen ook direct naar de dierenarts gegaan, omdat ik weet hoe snel het kan gaan bij cavia's. Die van mij had nog geen gasbuikje, en de dierenarts kon niets vreemds vinden. Het is afgelopen zondag begonnen en hij eet nog steeds niet optimaal. Ik heb geprobeerd te dwangvoederen maar dat is echt een drama. Hij werkt alles weer naar buiten. Ik heb wel een middeltje gekregen dat zijn darmen op gang moet houden. Vandaag had hij toch wel weer normale keutels. Af en toe schuift hij alles naar binnen en het andere moment wil hij niets eten. Ik hoop dat we hem er helemaal doorheen krijgen.

Probeer goed in de gaten te houden hoeveel hij eet en drinkt en of hij normale keutels heeft. Goed dat je zo snel naar de dierenarts bent gegaan! Als ze een tijdje niet eten stoppen de darmen er mee en dat overleven ze vaak niet. Succes met je cavia!

geef hem eens gewoon beschuit dat is iets nieuws voor de cavia en dan willen ze het wel eten:)

of paardenbloem zit vol vitamine :p ook jij mag me altijd pb sturen als het over je cavia gaaat

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:34

Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik Recovery van Science als dwangvoer. Gaat beschuit niet erg verstoppen?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:36

Tazzey schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik Recovery van Science als dwangvoer. Gaat beschuit niet erg verstoppen?

je moet echt heel klein beetje geven daarna echt heel klein stukje en als je niet vertrouwd kan je ook wel klein beetje water er achter aan doen ;)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:50

Beschuit heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip, ik zal dat morgen proberen. Ik heb hem al wel een paar keer broodkorstjes gegeven. De ene keer eet hij het wel, de andere keer niet. Helaas is dat met alles zo op het moment. Gras gaat er nog wel makkelijk in.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:11

suuszzzz schreef:
Beschuit heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip, ik zal dat morgen proberen. Ik heb hem al wel een paar keer broodkorstjes gegeven. De ene keer eet hij het wel, de andere keer niet. Helaas is dat met alles zo op het moment. Gras gaat er nog wel makkelijk in.

de paardenbloem bladeren dan :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:44

Hij voelt zich echt niet lekker. Hij ligt veel in zijn huisje. Het dwangvoeren is moeilijk met hem hij wordt zo ontzettend boos. Het lukt wel gelukkig. Als ik hem daarna weer in zijn hok zet gaat hij wel hooi eten.
Ik maak me best zorgen om hem. Ik hoop dat hij er boven op komt want het is zo'n lief manneke en hij is pas 3,5 jaar.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 19:11

Mijn kleine koekenbakker ziet er wat beter uit. Hij heeft uit zichzelf gedronken en eet nu ook hooi en brokjes. Hij lijkt wel wat dunne ontlasting te hebben en hij verlies gewicht, niet veel maar iedere dag toch een paar gram.
Hij krijgt nog wel zijn medicijnen en ik voer hem dan ook 10ml Recovery en ik geef hem wat water. Het voeren wordt wel steeds lastiger gezien het feit dat meneer erg boos wordt.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:24

je moet meer dan 10ml voeren je moet als snel 50 tot 100 ml per dag voeren :o

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:44

Dit is wat ik met mijn dierenarts heb besproken omdat hij zelf wel eet.
Hij krijgt dat drie keer per dag.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:41

Hoe gaat het met jouw cavia nu?

Die van mij lijkt een stuk beter te gaan! Hij eet weer hooi en heeft zojuist wat kleine worteltjes gegeten. Hij is ook lekker actief en nieuwsgierig :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 17:46

Wat fijn dat het beter met je caaf gaat!!

Mijn ventje is weer helemaal levendig en eigenlijk weer zijn terroristige zelf :D Het enige is dat hij wel eet maar blijft afvallen. In overleg met de dierenarts zijn we meer gaan dwangvoeren en daar doet hij het goed op, hij is vandaag voor het eerst weer aangekomen. Morgen avond moeten we weer naar de kliniek dan gaan zijn zijn kiezen controleren op haakjes.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:55

Fijn dat je cavia weer beter is!
Ik kreeg van de dierenarts de tip om natte blaadje weegbree en paardebloemblaadjes te geven. Die hebben stoffen die de darmwerking stimuleren en ze vinden het vaak erg lekker :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:13

De darmen lijken weer goed te werken. Hij eet alleen zelf nog niet voldoende. Het dwangvoeren vind hij overigens niet erg. Hij vind het wel lekker en begint al aan het spuitje te knagen als hij op tafel staat.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 12:49

Even weer een update.

Afgelopen week ben ik nog eens bij de dierenarts geweest. Hij heeft de kiezen gecontroleerd en dat was allemaal in orde.

Caaf is weer helemaal zichzelf. Zijn gewicht is gestabiliseerd, hij eet, hij drinkt en hij terroriseert weer. :o
Wat het geweest is weten we niet maar ik ben blij dat mijn boefje weer beter is.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:34

Goed nieuws :) Die van mij gaat ook weer goed!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 09:49

Super dat die van jou ook weer goed gaat! +:)+