"Spelende" honden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

"Spelende" honden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:12

Hoi allemaal,

Vanavond was ik met mijn hond op ons losloopveld, en er was een engelse bull en een engelse stafford van 2 jaar. Even later kwam daar een labradoodle bij van 6 maanden.
De staff is altijd erg onderdanig geweest, maar het viel mij vandaag op dat ze toch wel erg ruw speelde ( mijn sharpei kan er ook wat van hoor) en met name de pup moest het geregeld ontgelden. Ze werd steeds op haar rug gegooid door de staf, die daar dan boven bleef staan en constant hapte ( niet bijtend!!) naar haar keel en onderkaak, dit tot ong twee minuten, waarna de meute weer aan het rennen en stoeien ging.

Dit stafford teefje heb ik bij grotere honden ook heel "lief (?)" zien doen, door haar bek bij de andere in de bek te doen of juist haar bek over die van de andere hond.

Hondentaal ok..maar steeds als ik dit hondje zie, heb ik het idee dat dit op een gegeven ogenblik gaat escaleren. Gelukkig kon ik mijn hond ervan terugroepen en heb er niet met de neus bovenop laten staan...als er ergens actie is wil ze er nl als de kippen bij zijn...

Hoe moet ik dergelijk gedrag zien? Want het komt op mij niet over als vriendelijk spelen..

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:20

heb je geen filmpje? is namelijk heel moeilijk om dit zo te beoordelen...
je omschrijft namelijk heel tegenstrijdige gedragingen..

Citaat:
Dit stafford teefje heb ik bij grotere honden ook heel "lief (?)" zien doen, door haar bek bij de andere in de bek te doen of juist haar bek over die van de andere hond.

bek bij ander in de bek, of wangen likken betekend niet meer en niet minder dan: ik vind jou hélemaal het einde!!! maar ik ben onderdanig aan jou en jij bent de baas!

Bek over de bek van de andere hond (neusbijten genoemd) betekend: ik vind jou ook tegek! maar hey... ik ben wel de baas!!

En een hond "speelt" niet.. tijdens het spel dat honden uitvoeren gaat het ALTIJD om macht en rangorde, nooit alleen maar om plezier

althans dat is mij altijd geleerd...
Hondentaal is heel complex en voor een "spel" uitmond in een gevecht zijn daar vaak honderdduizend signalen aan vooraf gegaan die wij mensen gewoon domweg niet zien/begrijpen...

eponine

Re: "Spelende" honden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:36

Bedankt, ik ben me ervan bewust dat er ontelbare signalen zijn, en ben ook altijd heel erg bezig om mijn hond te "lezen" in haar gedrag met andere honden. Zo gromt mijn hond bv steeds tijdens het spelen..maar ik heb af en toe het idee dat mijn eigen hond ook nog wel een keer in de problemen zal komen door dit gedrag, en daarom probeer ik extra alert te zijn als ik andere honden zo zie spelen. Ik hou er niet zo van als ze een andere hond tegen de grond drukken..het lijkt een krachtmeting. Moeilijk hoor, hondentaal hahaha