Ervaringen eventuele operatie oudere hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Ervaringen eventuele operatie oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:02

Bij deze vroeg ik me af of er bokkers zijn die hun hond op oudere leeftijd hebben moeten laten opereren en hoe de ervaringen hiermee zijn?

Vorige week ben ik met mijn 11 jarige Am. Bulldog naar de dierenarts geweest omdat zijn zaakje vurig rood en gezwollen was. De dierenarts dacht aan zonnebrand/ontsteking en hij heeft een kuur gehad. Ballen voelen ook ongelijk aan.
Inmiddels heeft de kuur zijn werk gedaan en heeft hij 1 normale bal terug,echter die ene is nog steeds erg dik en hard.
Hij draagt altijd een snuitje bij de dierenarts ( angstbijter) en terug in de auto ontdekte ik een bobbeltje in zijn mond.Dierenarts is komen kijken en adviseerde de kuur af te wachten.Indien dit niet hielp een biopt te laten nemen.

Terug thuis nogmaals goed in zijn mond gekeken en helaas zit er een flink stuk vol bobbels.

Morgenochtend krijgt hij een roesje en word er een biopt genomen,ook word zijn zaakje eens goed nagekeken.

Momenteel ben ik erg bang dat hij geopereerd moet worden,gecastreerd misschien en mogelijk het 'gezwel 'uit zijn mond.
Uiteraard wacht ik eerst het biopt af.
Helaas heb ik 6 maanden geleden mijn andere hond verloren door kanker.
Indien het biopt niet goed is gaan zijn hart en longen zo snel mogelijk op foto.

Nu krijgt mijn hond al jaren pijnmedicatie, hij geeft alleen klachten aan als je aan zijn bal komt, verder merk ik weinig aan hem.
Hij is eerder zijn milt verloren, heeft een aangeboren schouderafwijking (mist de helft van zijn kop) , artrose en spondylose en bloedarmoede met onbekende oorzaak.

Voor zo'n groot ras begrijp ik dat hij al een mooie leeftijd heeft,maar uiteraard zou ik hem een eventuele operatie hebben willen besparen.
Ik wacht morgen af,maar kan wat duimen gebruiken!

kimmie261

Re: Ervaringen eventuele operatie oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:07

ik heb 3 11 jarige honden laten opereren...

2 daarvan kregen na de OP hartproblemen,1 overleed 3 dagen na de OP de ander heeft zich met medicijnen nog een paar maanden gered,en overleed uiteindelijk aan uitgezaaide kanker.

bij joes heb ik haar achterpoot eraf laten halen,ze was toen 11,en dat is echt heel goed gegaan,geen hartklachten,alleen overleed ze uiteindelijk nog 6 maanden later aan botkanker in haar andere poot...

een 11 jarige hond moet je al niet meer denken in 'jaren',maar meer in maanden,de maanden die je extra kan krijgen door operatie zijn dan maar meegenomen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:11

Ach begint je mannetje nu ook flink te tobben. :(:) heeft hij nog voldoende zin in het leven en lol om hem een operatie aan te doen en kan hij het verder fysiek aan. Dan zou ik het zeker proberen. Je weet hoe wij denken over opereren van oudere honden, kan het en hebben ze lol nog altijd de gok nemen.

Trouwens begint het wegvallen van je meisje inmiddels een plekje te krijgen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:13

Ik zou niet meer opereren. Op een dag is het gewoon op.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:16

kohtje schreef:
Ik zou niet meer opereren. Op een dag is het gewoon op.

Hier sluit ik mij bij aan.
Opereren betekend voor de hond ook terugval in conditie en alle bijkomende ongemakken.
Wil je dat zo'n oudere hond nog wel aandoen?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:19

Ik zou dit ook niet meer aangaan , zoals ik het begrijp krijgt je hond last van meerdere mankementen
de oorzaak is niet bekend maar beide problemen klinken niet goed

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:28

Mijn hondje van elf, een Maltezer, had indertijd een ernstige baarmoederontsteking. De DA had een foute diagnose gemaakt en was al een hele tijd aan het behandelen voor schijnzwangerschap. We zijn er ontelbare keren mee naar de DA geweest, maar het ging alsmaar slechter - hoewel ze een echte vechter was. Toen ze nog maar 2,5 kg woog (!) en echt doodziek was, wilde de DA haar laten inslapen 'want het zal wellicht iets anders zijn, een baarmoederontsteking, ik had me vergist'. Ze was toen enorm verzwakt en hield niet eens haar astronautenvoeding binnen.
Ik heb er toen toch voor beslist haar te laten opereren: met inslapen zou ze meteen weg geweest zijn, en met de operatie kon ze nog gered worden. En ze heeft het gehaald! De DA had voorspeld dat ze nog 1 a max. 2 jaar zou leven, en ze heeft nog drie jaar geleefd, gezond en wel en heel actief, zonder complicaties *\o/*

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 09:34

Fijn om hier 'oude 'bekenden te zien.
het is inmiddels vandaag exact een half jaar geleden dat ik ons meisje moest laten gaan.
Het heeft een plekje maar missen doe ik haar nog elke dag! Het blijft oncompleet.

@ kimmie; zou je het weer doen?

@ karuna, hoe is het met jou?
Hij is 'oud'maar heeft nog voldoende kwaliteit van leven. Eet goed,speelt regelmatig met zijn bal,is een grote knuffel etc.Behalve wat hij nu heeft zijn er geen redenen om te bedenken dat hij spoedig het balletje erbij neer gaat gooien. Hij geeft geen pijn aan.

Voor diegene die niet meer zouden opereren,hoe zien jullie dit dan voor je?
Zijn zaakje blijft groeien en ook in zijn mond blijft het groeien. Wachten jullie dan af tot het niet meer kan en dit veel ongenoegen veroorzaakt,ondanks dat het goedaardig kan zijn en er een kans is dat als dit verwijderd is hij weer 'gezond 'is.

Brisheis, dat klinkt positief!

Ik ben vanmorgen naar dierenarts geweest waar mijn mannetje aan het infuus is gelegd en in slaap is gebracht voor verder onderzoek.
Er zitten twee 'tumoren 'in zijn mond. Op het puntje van zijn tong (bleek onder de microscoop een goedaardig gezwel) en 1 grotere aan de basis waar zijn tong begint.
Er zijn twee flinke stukjes weggenomen en deze worden opgestuurd naar de patholoog voor onderzoek. Onder de microscoop is 1 mastcel gevonden,maar dit kan ook komen door een eventuele ontsteking.
Momenteel krijgt hij Antibiotica en is het de uitslag afwachten. Volgens mijn dierenarts zijn beide tumoren niet ongunstig om te opereren.
Verder is zijn bal nagekeken en hier adviseren ze toch te castreren omdat er gedacht word aan een tumor (bijna altijd goedaardig).

Ik wacht de uitslag af,is deze ongunstig word er een echo gemaakt om te zien of er uitzaaingen zijn en eventueel een rontgen.
Even spannend nog!

Inmiddels ligt hij zelf zijn roesje uit te slapen.Hij heeft het weer flink gedaan.

Ik heb het gevoel terug in de tijd te gaan,het hele riedeltje weer afgaan.
Vind het een hele moeilijke keuze,maar vraag me af of ik wel een keuze heb.Niets doen lijkt me geen optie?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:54

Castreren zou ik evt wel doen als het in zijn bek geen kanker is. Maar is het dat wel dan zou ik niets meer doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:05

Hondje van m'n opa en oma is van het jaar ook geopereerd. Hij was toen 10 of 11 en had een soort gezwel op z'n borst (wat goedaardig bleek te zijn). Ze is toen weggehaald, en ondertussen loopt hij nog vrolijk rond. Moet er wel bij zeggen dat dit een taaie hond is die nog bijna nooit iets heeft gehad.

Mijn eigen hond, een 13-jarige, is vorige week onder narcose geweest voor een gebitsreiniging, dat is niet echt een operatie, maar hij is er goed uitgekomen. Hij heeft ook een goedaardige cyste, maar die laten we dus zitten.

Als je hond een goed hart heeft en een goede conditie zou ik het toch laten doen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:08

Ik heb een labrador gehad die een tumor aan zijn bal heeft gehad.
Hier werd ook gezegd dat het bijna altijd een goed aardig gezwel is, echter heeft dit toch wel zijn leven gekost omdat er toch uitzaaiingen etc waren (dit was op een leeftijd van 10 jaar)
Is een tumor goed aardig (zeker die in zijn bek) is het zeker het overwegen waard, aan de andere kant de hond is 11 en wil je die operatie's met pijn etc nog wel aandoen, en hoelang heeft hij daarna nog?

Begrijp mij niet verkeerd hoor!
Ik zou ook zeker niet zomaar mijn hond laten inslapen, dat moet een wel overwogen beslissing zijn.
Maar ik blijf wel rieel, en denk aan het comfort van de hond en niet omdat ik zelf niet zonder de hond zou kunnen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:15

Die in zijn bek is ontzettend 'gunstig 'om weg te halen, hij is nergens mee verbonden maar echt een losse flap.Mocht deze nu op zijn tong of tandvlees etc zitten en er zou ruim moeten worden weg gesneden dan zou ik het denk ik ook niet zomaar doen. Momenteel lijken beide ingrepen niet extreem ingrijpend,al is narcose e.d. altijd wel een risico inderdaad.
Helaas is op voorhand niet te zeggen of die in zijn bal kwaad of goedaardig is.Zo en zo word er een echo gemaakt van de lymfeklieren op voorhand en van zijn organen om te zien of er geen uitzaaingen zijn.

Ik wacht de uitslagen af en vandaar uit verder beslissen.
En natuurlijk vind ik het vreselijk dat hij nu nog gecastreerd moet worden,maar stel dat hij nog 1 of meerdere jaren met kwaliteit kan leven.
Zijn hart klinkt nog super.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:18

Ik had mijn hond [Groenendaeler/Collie] op 12 jarige leeftijd laten opereren aan een groot gezwel tussen de achterbenen/buik.De D.A. zei tegen mij dat als het zijn hond was,hij het niet zou doen.Maar puur vanwege de hoge kosten en er een risico is dat ze het niet haalt.
Ik had dat risico genomen en haar laten opereren.Ze kwam wonderwel door de operatie heen en het ging goed met haar.Helaas is de wond van binnenuit gaan infecteren en is ze na 2 weken alsnog overleden.
Kijk als er complicatie's bijkomen kan je daar niets aan doen.
Ik zou wel je hond laten opereren,als het mijn hond was.
Heel veel sterkte en succes.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:20

Timo : volmondig JA ,ik zou alles zo weer over doen....

en dat vooral omdat ik hier niet ga zitten afwachten hoe gezwellen aan het groeien zijn,welke weggehaald ( hadden) kunnen worden...

en hoe lang een hond dan nog leeft,dat zien we daarna wel weer...bij joes zei de DA dat ze geen garantie kon geven dat ze nog langer als 3 weken zou leven na pootamputatie daar er uitzaaiingen in haar longen te zien waren op de foto,en ze heeft bijna 7 maanden nog genoten van het leven,ze was véél te goed om in te laten slapen...

zou ik het weer doen,ja zeker weten... :j

ik heb hier een oudje van ruim 12,5 die heeft een vetbultje in zijn wenkbrauw waar hij last van begint te krijgen,bij hem heb ik wél het dilemma...daar hij hartklachten heeft en ook medicatie daarvoor heeft,ga ik hem onder zeil laten brengen voor een vetbultje ja/nee??...daar de ervaring van 2 van de oudjes hartproblemen na OP hebben gekregen...

maar had ie dat hartprobleem niet gehad,ja hoor had ik hem zo laten opereren,ze kunnen tegenwoordig de narcose zo licht geven als nodig en gasnarcose wat veel minder zwaar is...

zolang een hond voor mij nog levenslust én kwaliteit van leven heeft,én iets is operabel,worden ze gewoon geopereerd...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 11:28

Dankjewel kimmie,doet me goed dat er meer zijn die denken zoals ik :-)
Krijg vaak de reacties te ver te gaan.

(helaas is mannetje nu beroerd van het roesje en heeft zijn eten en medicijnen eruit gegooid, balen want nu heeft hij ook de pijnstillers niet op. En op de valreep nog in de tuin zitten poepen (doet hij echt nooit! ) maar we nemen het allemaal even voorlief,tis zonde)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:30

Mijn hond had wel een hartprobleem erbij,maar tóch heb ik haar een kans gegeven.
Inslapen betekend voor MIJ de hond geen kans geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:39

weet je wat het is Timo,als een hond na operatie alsnog dood gaat heb ik er voor mezelf in ieder geval alles aan gedaan,dan kan ik er meer vrede mee hebben mochten ze dood gaan, als een hond waarvan ik denk dat deze nog een kans heeft te laten inslapen,of dat ik toe moet gaan kijken hoe iets erger en erger wordt...

bv heca had een melkklier tumor,we hadden die hond net uit een asiel gehaald,ze begon er ook aan te likken,naar DA geweest prognose ze had nog 2 a 3 weken te leven...dan zou ze het open gelikt hebben,een super blije sportieve hond daarbij aan gaan zitten kijken en weten dat ze in 2 weken dood moet gaan om zo'n verrekte melkklier tumor..

ik heb haar laten opereren,da zei toen wel,ze leven ong nog een half jaar na OP...nou goed voor een 11,5 jarige hond,is een half jaar een mooie tijd,en ze heeft inderdaad nog 6 maanden geleeft,toen ging ze dood aan uitzaaiingen van die melkkliertumor...

zou ik het weer zo doen,100% ja...al is het maar voor mijn eigen verwerkingsproces dát ik er echt alles aangedaan heb,en als ik zie hoeveel lol ze nog heeft gehad in die 6 maanden was dat het alleen al waard.....

en ik zou even niets geven nu,mss strakjes als hij zich wat beter voelt,dan kan je alsnog pijnstillers geven,en als hij ze echt nodig heeft kan je evt een pijnstiller spuit halen bij de da... :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:04

Als de diagnose en mogelijkheid weg te halen zo gunstig is en hij kan het fysiek en geestelijk aan zou ik geen moment twijfelen. Castreren worden ze niet slechter van, missen alleen twee ballen erna en worden er wat kalmer door hooguit. En is ook geen zware operatie.

Als die dingen op zijn tong zo gemakkelijk weg te halen zijn nu zou ik niet lang wachten en het nu laten doen bij wijze van spreken. Je weet niet hoe snel zoiets groeit (goed of kwaadaardig). Niks doen levert hem nu alleen meer klachten op en inslapen kan altijd nog.

Alweer een half jaar bij je, wat gaat dat snel zeg. Maar ook bij jullie dus een incomplete groep. Ook hier vaak de standaard 3 riemen meenemen, Wesleys naam roepen als je er al twee bij je hebt. Soms nog uit routine de bak vullen en achter in de auto is het stil zonder die oude man. Oftewel we missen hem nog elke dag. Een groot voordeel en best raar ook ik kan de twee jonkies alleen thuis laten voor even en naar de winkel of dokter gaan. Heel vreemd is dat als je dat 16 jaar niet hebt gekund.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:13

Jeetje, is het verliezen van je meisje nog zo vers, krijg je dit weer.... -O-
Precies wat al gezegd is, als het waardig blijft voor het dier, zou ik er álles aan doen om het zo goed mogelijk te krijgen!!!
En ik denk dat je dierenarts rekening houdt met wat je al allemaal meegemaakt hebt en als die dan geen kans van slagen ziet, ze dat eerlijk tegen je zal zeggen!? Als zij aangeeft te willen handelen, zou ik er helemaal van uit gaan dat hij nog een goede kans maakt!?
Sterkte hoor!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 21:52

*\o/* Geen kwaadaardige cellen gevonden in het biopt van zijn mond.
Zelfs al gekrompen dankzij de ab.
helaas zijn zakie niet dus castratie raden ze wel aan.
Morgen even overleggen.

In elk geval heel erg opgelucht!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:57

Goed nieuws dus zover.

Overigens hier mijn 11 jarige operatie ondergaan, zag eruit als een dambord (diverse tumoren),
hij is nu ondertussen 13 en nog altijd vrolijk en blij!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:05

Wat een fantastisch nieuws!!!!
Als ze bij de castratie met een zo'n laag mogelijke hoeveelheid narcose werken, moet het toch gewoon goed komen!?!
Fijn om te horen hoor!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:20

Da's wel allemaal gunstig Timokyana.

Kimmie grappig, onze Duitse dierenarts vond het juist compleet geen optie om te amputeren.
Terwijl de ene NL dierenarts het de oplossing vond en ons veroordeelde omdat we het niet wilden en de andere dierenarts het echt van ons af liet hangen.

Onze hond heeft vanaf het moment van manken, wat toevalligerwijze net samenviel met het ongelukkig tegen een betonpaal aan lopen tijdens het spelen waardoor we er eerst niks achter zochten, nog een maand of 9 geleefd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:28

Wij hebben onze engelse bull op oude leeftijd ook laten opereren. De kans is natuurlijk groter dat hij niet meer bijkomt. Onze bull had veel problemen.. Is meerdere keren geopereerd en had het ook aan zijn hart.

Bij ons is het goed gegaan en hij heeft nog een paar jaar van zijn leven mogen genieten waarna zijn hart gewoon stopte. (mijn eerste dier met een natuurlijke dood!)

Fijn dat de uitslag goed is!!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:31

Dat is in elk geval hoopvol TS :) Ik duim voor jullie mee!