kuikens in kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

kuikens in kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:29

Hallo,

Ik kan de informatie niet vinden maar ik wil geen mega risico lopen dus vandaar dat ik het aan jullie vraag! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Ik wil graag kuikens van 1 van mn kippen. Nu heb ik in mijn hok 2 krielkipjes en een grote kip. Ik wil graag van mijn grote kip kuikens maar kan ik mn kip gewoon bij de andere laten tijdens het broeden en als de kuikens uitgekomen zijn? Of zouden de krielkipjes de kuikens aanvallen? En moet ik nog rekening houden met het voer of eten de kuikens gewoon met moeders mee?

Groet Merel

Suusie22

Re: kuikens in kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:31

eerst zorgen dat de eieren bevrucht worden dus een haan bij die grote kip zetten. kuikens eten speciaal kuikenvoer, dit is fijner gemalen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:35

_merel_ schreef:
Hallo,

Ik kan de informatie niet vinden maar ik wil geen mega risico lopen dus vandaar dat ik het aan jullie vraag! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Ik wil graag kuikens van 1 van mn kippen. Nu heb ik in mijn hok 2 krielkipjes en een grote kip. Ik wil graag van mijn grote kip kuikens maar kan ik mn kip gewoon bij de andere laten tijdens het broeden en als de kuikens uitgekomen zijn? Of zouden de krielkipjes de kuikens aanvallen? En moet ik nog rekening houden met het voer of eten de kuikens gewoon met moeders mee?

Groet Merel

Kippen zijn vredelievende dieren. de omgang met kuikens is in het algemeen geen probleem voor de andere hennen.
De kuikens hebben wel wat fijner voer nodig, die grote korrels die je kippen nu waarschijnlijk krijgen kunnen je kuikens niet eten.
Je moet voor kuikens wel een haan hebben die ook daadwerkelijk je kip bevrucht anders krijg je geen kuikens.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:36

En afhankelijk van het ras/ temperament van de kip zou ik eerder denken dat mams nogal beschermend kan worden naar haar kroost, en dat juist de krielkipjes de pineut zijn.
Goed kijken dus naar hoe fel de grotere kip is en hoe fel de krielkipjes. Wie zijn er nu de baas/ wie gaat er voor wie aan de kant?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:39

Wat is het voor een kip? Want vele kippen, vooral de legsoorten, worden niet broeds.
Daarnaast moet je inderdaad voor kuikens een haan hebben of je moet broedeieren bij iemand anders halen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:09

We hebben een new hampshirekip. De haan is al geregeld... Onze kip is erg vriendelijk naar de andere kippen en dat terwijl de krieltjes echte bitches zijn!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:39

Kijk ook even goed naar je gaas, in het begin konden onze kuikens namelijk door het standaard kippengaas heen en helaas waren de kuikens te dom om er weer door terug te gaan en is er 1 zelfs gaan dwalen en dood gegaan (de rest hebben we kunnen vangen en voorzichtig weer bij mams terug gezet). Erg zonde! Wij hebben toen de onderste 10 cm gaas dubbel gedaan zodat de mazen gehalveerd werden en ze er niet meer door konden.
In principe wordt er idd kuikenmeel verkocht maar als je een zak gewoon kippenvoer neemt zit er altijd onderin verpulverde bixjes die ze prima kunnen eten. Mijn ervaring is dat je altijd erg veel overhoud van het kuikenmeel en dat de oudere kippen liever geen meel eten.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:42

Dankjulliewel voor de tips! ons gaas is 1 bij 1 cm.... We hebben speciaal gaas omdat mn broer dat overhad van een tuin die hij moest maken en ik kan hier bij de dierenwinkel per halve kilo voer kopen.... Dus dat moet goedkomen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:53

Je hoeft trouwens niet per se een hen haar eigen eieren te laten uitbroeden. Als een krielkipje eerder broeds is kan je daar prima de hampshire eieren onder leggen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:07

Alle3 1 eitje hihi!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:54

Ik lees even mee want wil ook graag kuikens bij mijn Wyandotte kippen, ik koop dan bevruchte eieren. Die Wyandotte's zijn wel zovaak broeds denk dat het wel lukt :D