Konijn Suzy staat heet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Konijn Suzy staat heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:04

Hallo bokkers,

Ik heb sinds een dik half jaar 2 konijnen. Heb 1 ram en 1 voedster.
De ram heb ik van iemand anders overgenomen die er echt niet goed voor zorgde. Hij was depri en ongezond. Heb hem laten castreren op permanent hooi gezet en een jonge dame voor hem uitgekozen als medegezel.
Ze schieten erg goed op samen! Maar z'n dametje is ondertussen lekker volwassen en ze krijgt lentekriebels. Ze wil duidelijk een nestje van hem maar meneer snapt het niet wat ze wil aangezien hij gecastreerd is :').

Ze probeert telkens de ram te bestijgen (is zeker een ze, geen balletjes te zien! En gecheckt bij de aankoop met vergelijkingsfoto's). Maar de ram vind dit echt niet leuk en voor haar is het ook zo sneu.

Mijn vraag is nu:
- Verdwijnen deze "problemen" vanzelf bij het steriliseren van de voedster?
- Kan elke dierenarts een sterilisatie van een konijn? En op hoeveel komt die?
- Heb al vaker gehoord dat je een vrouwtje van gelijk welke diersoort best 1 nestje laat werpen voor je overgaat tot sterilisatie: is dit broodje aap?

Een nest zie ik niet zitten gezien er al zoveel konijnen zijn die gewoon voor 2 weken gekocht worden en dan gedumpt bij ons in de buurt in de bossen. Of mensen die konijnen houden en die ze dan gewoon granenmix of korrels geven terwijl konijnen echt wel hooi en gras eten... Of konijnen die in een donker klein hokje belanden zonder aandacht van hun eigenaar. Ik weet wat Tau, mijn ram, heeft meegemaakt en ik wens geen enkel konijn hetzelfde toe! Nu ook met Pasen doen vele dierenzaken acties bij het aanschaffen van een konijn... Maar wil toch Suzy van haar lusten afhelpen :)

Bedankt!

LauwtjuhLevi

Re: Konijn Suzy staat heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:13

Deze problemen verdwijnen inderdaad na de sterilisatie, juiste term is castratie ook al is het een vrouwtje..
Dus geslachtsdrift verdwijnt, wel kan het zo zijn als je een enorme dominante voedster hebt dat ze wel eens op hem blijft rijden om de rangorde duidelijk te maken.
Niet iedere dierenarts is konijnkundig, dus ik zou wel eentje zoeken die met gasanesthesie werkt en dat ze het wel regelmatig doen. Op zich is het simpel maar ervaring is toch wel erg fijn, ook met juiste narcose is heel belangrijk bij konijnen.
En eerst een nestje is een broodje aap verhaal.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:18

Ze is niet dominant, dus denk echt dat het aan de geslachtsdrift ligt :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:30

Hoe oud is het vrouwtje nu? Het is wel de normale periode voor de vrouwtjes om wat hitsiger te zijn dan anders, en zeker als ze jong zijn zijn ze vaak extra enthousiast. Als het goed is wordt het met 2/3 weken minder, dan zijn ze wat meer gewent aan de hormonen in het lijf, anders kun je altijd nog een ingreep overwegen. De risico's bij vrouwtjes ligt een stuk hoger dan bij mannetjes en konijnen in het algemeen zijn al niet makkelijk te opereren.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:37

Het vrouwtje is van begin augustus.
Ze is toch wel al zeker een 2 maand super hitsig.
Op hoeveel komt zo'n operatie?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:52

@ Chocobroodje het word juist aangeraden om voedsters te laten helpen. Baarmoederkanker komt 75% voor bij oudere konijnen.

Het ligt aan je regio, hier in midden Nederland is het variërend tussen de 100 en 150 euro.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:59

Hier hetzelfde probleem. Het mannetje heeft geen rust, dit heeft ze altijd rond deze tijd. Ze graaft dan ook hele gangen en is erg onrustig. Nu heb ik alles betegeld en weet ze zich geen raad om haar frustraties te uiten, ze rent de hele tijd heel en weer en sproeit nu ook op het mannetje. Dus ik laat mijn vrouwtje nu ook castreren. Nu nog ff wachten op vakantiegeld :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:00

Vandaag is Suus bij de DA voor castratie , vanavond mag ik er terug om :)
Ander konijn is nu erg onrustig omdat z'n maatje weg is, maar krijgt extra veel krabbeltjes en aaitjes :p

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:02

Mag je haar er gewoon weer bij in zetten of moet ze even apart voor de hechtingen? En wat was je kwijt voor castratie?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:12

Verstandige keuze! Niet alleen omdat je kerel zo meer rust heeft maar suzy heeft nu ook geen last meer van toekomstige tumoren aan de baarmoeder. Top dat er nog mensen zijn die zo verstandig om gaan met hun dier +:)+ dat mag ook wel eens gezegd worde :j

Wat betreft de wond. Ik heb mijn voedster toen direct terug gezet in dr buitenhok stro en zand ook gewoon zo gelaten en ging prima. Was wel onderhuids gehecht toen dus vraag wel even aan je da wat hij/zij heeft gedaan.

Veel succes met je koppeltje!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:16

Dat jullie het durven :=

ik heb zelf ook twee voedsters (die nu overhoop liggen, om de gecastr. ram, dus er komt een extra man bij) die ik graag zou willen laten helpen.. Alleen omdat het zo'n heftige ingreep is (en het behoorlijk wat kost, en ik dus moet sparen) twijfel ik steeds weer. Ik ben al zo'n stresskip en zeker wat m'n dieren betreft.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:21

Eoweyn_x schreef:

ik heb zelf ook twee voedsters (die nu overhoop liggen, om de gecastr. ram, dus er komt een extra man bij) die ik graag zou willen laten helpen.. Alleen omdat het zo'n heftige ingreep is (en het behoorlijk wat kost, en ik dus moet sparen) twijfel ik steeds weer. Ik ben al zo'n stresskip en zeker wat m'n dieren betreft.

Ik heb zelf de operatie geassisteerd aangezien ik toen werkte als paraveterinair op die kliniek. Dus kosten waren erg laag aangezien ik alleen materiaalkosten moest betalen.
En wat betreft stress... tja liever een keer stress dan telkens moeten bedenken dat je konijn kanker kan krijgen en gek wordt van de hormonen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 15:08

Ja inderdaad Anoli! Ze zitten in een binnentuin van 4 op 4 meter. Ik hoor wel wat de dierenarts zegt qua verzorging. Heb anders nog een hokje waar ze tijdelijk in kan hoor :)
Straks weet ik de prijs, ik mag haar binnen een dik halfuur gaan halen :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:14

Eoweyn_x schreef:

Heftig valt wel mee hoor :) Ik laat de laatste weken bijna wekelijks een paar voedsters castreren, omdat het echt heel lastig koppelen is in de lente en ze vaak tot overlast zijn van hun vriendje.
Ze worden geholpen en gaan gewoon even een paar dagen op een doek, in het hok, maar niet binnen. En als de tuin ruim is en zonder te veel zand gaan ze lekker weer bij hun vriendje in de ren.
Over het algemeen komt er ook geen medicatie bij te pas, alleen die paar keer dat er echt een tumor is verwijderd. Het geeft niet meer risico dan een andere operatie bij een konijn.
Wat ik vaak zie is dat mensen ze binnen gaan houden, op doeken en er met de neus bovenop zitten. Konijn voelt zich niet helemaal lekker door de operatie, wordt nog is uit haar comfort zone gehaald door in een nieuwe omgeving dus voelt zich nog minder happy en dan lijken ze heel langzaam te herstellen.

@ TS
Je konijnen hebben het goed voor elkaar :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 12:58

Alles is toppie hier!!
Begon al lekker te eten en te drinken! Zit nu weer in het tuintje aangezien er niet gevochten wordt en iedereen lekker rustig is :D

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:37

Helemaal top! Fijn dat ze zich gelijk weer goed voelde, nu zal ze niet meer zo gek van zichzelf worden :)

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:46

Is normaal konijnen gedrag hoor. Verdwijnt niet met steriliseren. Ik heb een voedster die gesteriliseerd is bij een rammetje die gecastreerd is. Ze "wippen" met elkaar, de voedster zit ook regelmatig op de ram. Dus het zegt niks..... Laat ze lekker ;)

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:50

Wat betreft de baarmoederkanker vind ik het een heel goed argument om het te doen. Mijn voedster is nu al 11!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:02

Carrotcake schreef:
Is normaal konijnen gedrag hoor. Verdwijnt niet met steriliseren. Ik heb een voedster die gesteriliseerd is bij een rammetje die gecastreerd is. Ze "wippen" met elkaar, de voedster zit ook regelmatig op de ram. Dus het zegt niks..... Laat ze lekker ;)

Extreem rijden is wel hormonaal, af en toe een rangorde bepaling of konijnen die de behoefte houden is vaak niet in extreme mate.
Mijn hele groep (alles gecastreerd) zie je nooit wat op elkaar rijden. Het valt echt heel vaak onder de hormonen en zeker in extreme mate.

@ TS
Super dat ze alweer lekker snel de oude aan het worden is, misschien dat ze wel iets minder eet de aankomende dagen, maar klinkt super!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:28

Ja ze ging zowiso gecastreerd worden. Is in mijn inziens het beste voor het dier als het toch niet voor kweken dient. En ik hoop ze te houden tot ze bij mij sterven maar je weet nooit he. Dan wil ik niet dat er nog jonkies op de wereld komen, er zijn al genoeg konijnen die geen deftig huisje hebben :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:38

Mooi dat het goed gaat! Eventueel kan je er een stukje gaas tussen doen tot de wond genezen is, anders kan je vrouwtje infecties krijgen als het mannetje aan de wond gaat zitten. Even goed in de gaten houden :)