Konijnenvraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies1998

Konijnenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:15

Hoihoi!

Sinds ongeveer 3 weken heb ik een Teddy dwergkonijntje. Voor de geïnteresseerde, meet Nijntje :D http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... 22e29b.jpg
En in zijn ren :
http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... 5a03ee.jpg

Maar nu was mijn vraag :
Vanochtend lag er een tak op de inrit. Wij gaven onze oude konijnen altijd takken waar ze aan konden knagen dus ik heb die tak mee gesleept. Maar ik ben niet zo'n natuurkenner en heb geen idee of hij deze tak überhaupt wel mag. Mijn moeder dacht dat het een ribes tak was ? Wat denken jullie ?

http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... a54714.jpg
http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... 14bcf2.jpg
http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... 948460.jpg
http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... a5bd95.jpg

Sorry voor de linkjes maar mijn foto's waren te groot...
Ik hoop dat jullie iets meer weer :) Ohja, even voor de duidelijkheid ; hij heeft nog niet aan de tak gegeten!

Geryon

Re: Konijnenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:20

Mooi huisje heeft ie. Je konijntje zal zeer waarschijnlijk een konijnenvriendje leuker vinden dan de tak!! :D Je hebt ruimte genoeg :)

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:26

@Geryon Haha ja klopt... Ik zal het eens overleggen thuis. Alleen hij zit overdag in de ren en 's avonds als het donker word gaat hij in het hok. Dus dan zal er of een groter of een 2e hok bij moeten komen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:46

Je bedoelt het hok in de ren? Zodra er twee konijntjes in kunnen liggen past het gewoon hoor! Nachthok hoeft niet groot te zijn, de ren wel. Maar wat je wel beter kunt doen (ook nu gewoon) is de opening wat kleiner maken zodat er minder wind in kan.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:13

@geryon Nee, het hok in de ren is een kippenhok die we ooit hebben meegekregen bij een kip. Die staat er alleen als het bijvoorbeeld regent en voor zijn voer. 's nachts gaat hij gewoon in dit hok :
http://i789.photobucket.com/albums/yy17 ... 07856c.jpg
Soms vraag ik me af of hij het hok wel nodig heeft, want meestal gaat hij er gewoon bovenop zitten... :P

En over de wind, deze foto is afgelopen week genomen met 22 graden + windstil :) Als het aardig waait zet ik er planken omheen zodat hij uit de wind kan zitten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:18

Volgens mij is het appel-hout aan de bloesem te zien.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:51

@yvje86 Okee, bedankt.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:56

wat een leukerd! Wilgentakken vinden ze ook heerlijk. Alleen niet teveel geven,dat is niet goed, maar dat is met alles zo waar 'te' voor staat.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:18

@Nsky86 Haha bedankt, ben ook erg blij met hem <3 Hij heeft wat gekost maar hij is zo leuk haha, pluizebol :o

Oke! Ik zal eens kijken wat hier allemaal staat. Iig genoeg :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:28

lies1998 schreef:
@geryon Nee, het hok in de ren is een kippenhok die we ooit hebben meegekregen bij een kip. Die staat er alleen als het bijvoorbeeld regent en voor zijn voer. 's nachts gaat hij gewoon in dit hok :
Soms vraag ik me af of hij het hok wel nodig heeft, want meestal gaat hij er gewoon bovenop zitten... :P

En over de wind, deze foto is afgelopen week genomen met 22 graden + windstil :) Als het aardig waait zet ik er planken omheen zodat hij uit de wind kan zitten.

Hmm niet optimaal..

Het hok in de ren kan toch ook gewoon als nachthok dienen als je de ingang wat kleiner maakt? Daar passen toch ook wel twee konijnen in?

Je kan via marktplaats zo een gratis konijn ophalen trouwens! :D

Fijn dat je zo blij met hem bent!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:45

Ik geef wel eens wilgentakken en fruittakken, daarvan weet ik zeker dat het veilig is.

Ik zou zelf wel kijken of er mogelijkheden zijn om een tweede konijn erbij te kunnen nemen en of je een permanente ren kan geven. Dat maakt het leven van je konijn zo veel beter en wat meer zoals het hoort (dus een maatje en lekker veel ruimte).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:09

Geryon schreef:
lies1998 schreef:

Hmm niet optimaal..

Het hok in de ren kan toch ook gewoon als nachthok dienen als je de ingang wat kleiner maakt? Daar passen toch ook wel twee konijnen in?

In de opvangen zitten er ook altijd een hoop, we hebben er nu ook alweer drie zitten... en hebben nog mails gekregen van mensen die de vachtverzorging niet aan kunnen en het diertje willen afstaan.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:12

Laptopmuis schreef:
Hmm niet optimaal..

In de opvangen zitten er ook altijd een hoop, we hebben er nu ook alweer drie zitten... en hebben nog mails gekregen van mensen die de vachtverzorging niet aan kunnen en het diertje willen afstaan.[/quote]

*zucht* neem dan geen dier.. Zo vermoeiend de mensen die hun beesten maar willen dumpen :s.
Heb zelf een dump konijn gevangen en is echt een super lief konijn maar 3 weken na het vangen had ik ineens 4 konijntjes in t hok .. Hmmf haha

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:37

Kan je dat ene hok niet aan de ren koppelen? De ren heeft wel een deurtje toch? :) Ik had zo één zonder puntdak.
Let trouwens wel even op het geslacht voor je aan een ander konijn gaat koppelen, een mannetje moet eerst gecastreerd worden, en een vrouwtje moet je alleen koppelen aan een gecastr. ram.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:50

Achhhh je zorgt goed voor je konijn!

Je kunt mijn best in de ren laten met dit weer. Ik heb een ren om mijn hok heen gemaakt mrt een trap en dan kan ze zelf kijken of ze binnen of buiten willen.

En als je door wilt gaan met hoe je het nu doet, er passen 2 konijnen in dat hok en ook in de ren dus dat is het probleem niet.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:52

Oooooo en die tak, geen idee:-)

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:03

Bedankt allemaal (ook voor de tips etc.) ! :)

Ja ik zie ook het liefste dat hij de ren aan het hok word gekoppeld. Net zoals onze oude konijnen, die hadden een hok met trap op een stuk grond staan. Maar we zijn momenteel druk bezig met ons nieuwe huis + tuin. We hebben 1 hectare grond, waar vroeger 2 schuren stonden staat nu een groot huis met een mooie tuin eromheen die nog niet af is. Daarom weet ik nog niet of dit zijn vaste plek word. Maar ik zal even kijken wat de mogelijkheden zijn :)

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:06

lies1998 schreef:

Ik bedoelde trouwens niet dat hij er alleen staat met slecht weer ofzo. Het hok staat er altijd in. Maar dat snapte je zelf al wel denk ik }:0

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:09

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie konijnen leven. O:) :)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:57

Ik heb een kleurdwerg rammelaartje van bijna 3 binnen in een hok van een meter. Hij loopt de hele avond los/zit op schoot. Zodra we er zijn loopt hij los zeg maar. Helaas is z'n broertje toen overleden (ging wonderbaarlijk goed), had graag een maatje voor hem gewild maar vind hem te oud om nog te laten castreren (kleurdwergjes worden meestal maar een jaar of 5).

Het konijn wat ik al eerder beschreef (het gedumpte diertje wat ik heb opgevangen) heeft een buitenhok van 1,20m, met een nachthok wat hoger wat hoger hangt zodat het hele verblijf benut kan worden. En daar zit weer een trappetje in naar benende. Er zit een ren onder het hok.
Op het moment zit het luikje naar benende dicht aangezien ze onverwachts een nestje van 3 jongen heeft. Als ze wat groter zijn dan mogen ze ook naar benende.
En als ons huis straks klaar is bouwen we nog een afgesloten ren om het hok heen van +/- 3 m3
:D

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:32

Okee! Leukleuk :) Agh wat jammer van zijn broertje... :(:)

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:15

@zoef123

Dit klinkt misschien een beetje raar maar die foto in je profiel. Was dat jouw paard ?
Als je hem/haar verkocht hebt :
Vgm ken ik nml de koper :P Heet ze Summertime Bonita ? :o