3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zoef123

3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:55

Hoi hoi,

Ik heb twee vrouwtjes konijnen en een cavia in een groot hok met een ren buiten zitten. Ik wil er graag wat bij. Nu ben ik nog een voedster er bij aan het koppelen, tot nu toe gaat het erg goed.

Op internet kan ik niet veel vinden over meerdere voedsters in een groep. De meeste mensen vinden een gecastreerde ram er beter bij. Dit heb ik ook geprobeerd maar dat werd complete ruzie. Ram viel ze door het gaas al aan en dit bleef zat geen verbetering in dus ook niet samen gedaan.

Voedster zit nog apart, maar kunnen elkaar wel zien en ruiken, dit gaat heel goed. Geen agressief gedrag gezien, af en toe wel weg rennen maar ruiken veel aan elkaar. Eten ook uit dezelfde hooibal.

Wat denken jullie, kan dit goed samen drie voedsters?
( het is allemaal geen Fam. Van elkaar en ze zijn 2-4 jaar.

Ben benieuwd naar jullie reactie :D

Animal

Re: 3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:01

Ik had een groep van 8 voedsters, pas later is er een gecastreerde ram bijgekomen omdat deze 'over' was op mijn stage-adres (melkveehouderij en als bedankje heeft ze hem laten castreren en aan mij gegeven, anders had ze hem moeten verkopen). De voedsters samen gingen prima! Heel soms wel wat geruzie, maar ze hadden voldoende ruimte om elkaar te ontwijken als het nodig was. Meestal lagen ze wel bij hun zusjes (2 uit hetzelfde nest, en twee keer 3 uit hetzelfde nest). Het kan dus prima, mits de konijnen elkaar liggen en er voldoende ruimte is om elkaar uit de weg te gaan wanneer dat nodig is.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 17:02

Achhhh bedankt voor je reactie! Geeft me weer moed :-)

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 17:33

Iemand ervaring met meerdere voedsters in een groep?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:02

Jup, maar niet de ervaring die jij zou willen lezen :)

Of het goed gaat is toch afwachten. Ook of het goed blijft gaan is afwachten.. trio is vaak onstabieler, dames die ongeholpen zijn onstabieler. Ligt aan de ruimte, karakters en alles bij elkaar. Soms gaat het na jaren nog mis.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:05

Ja hier ook 3 voedsters, gaat hier enorm goed. Laatste voedster zit er wel pas 2 weken bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:44

jep ervaring dat het goed gaat totdat ze schijndrachtig worden dan hebben ze hier echt wel de rammen (ja heb 2 gecas. rammen met 2 voedsters) nodig om te maken dat het geen slacht partij wordt. En ja hier hebben ze ook veel ruimte maar schijnzwangerschap kan heel heftig zijn. Voedsters zonder rammen heb ik alleen maar slechte ervaringen mee dat er flinke vechtpartijen in bepaalde perioden kunnen zijn. Zelfs 4 voedsters met 1 ram wilde niet gaan en een ram erbij gezet en alles ging daarna super!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:33

Toen onze ram overleed hebben we een tijd 3 voedsters gehad. Het ging best maar uiteindelijk toch een ram bij gezet omdat er dan net even meer rust in de tent is.
Ik zou naar een opvang gaan, al onze konijnen komen van opvang Hillegom en zij helpen je met koppelen.
Soms lukt het gewoon nooit, net als dat sommige mensen niet op elkaars lip wensen te zitten wensen sommige konijnen dat ook niet. Het ligt er idd ook aan hoeveel ruimte je hebt.

Wij hebben overigens onze konijnen nooit op uiterlijk gekozen maar op wat er in de groep past. Wij koppelen altijd binnen een uur een groepje en dat blijft bij elkaar. Gaat het binnen dat uur fout beginnen we er niet aan en gaat er een ander bij. Het konijn wat lekker in de groep ligt wordt het, of dat nu grijs, wit, hangoor of lelijk is :D
Ik zie ook wel eens dat mensen een maand bezig zijn met koppelen. Wel erbij, niet erbij, een hoop stress voor die beesten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:42

Ik heb nu twee voedsters en 1 ram zitten. Op zich kunnen ze het prima vinden maar mijn voedsters hebben wel eens onderlinge ruzie. Ik merk heel erg dat mijn ram ze nog een beetje uit elkaar haalt als het te ver gaat. Hij is al wat ouder en begint wat af te takelen en merk gewoon dat de dames ook meer ruzie maken. Dus als mijn ram ooit dood gaat moet ik maken dat ik er weer 1 bij zet anders word het knokken. Maargoed dat is bij ieder koppel weer anders. Ik zou er een ram bij zetten in elk geval. Het is nu rustig in het koppel en dat kan heel erg veranderen door er nog een voedster bij te zetten.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:56

Lees ik het goed, loopt er nog een cavia tussen de konijnen rond?

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:03

Wij hebben drie voedsters bij elkaar zitten en dat gaat prima. Liggen tegen elkaar aan te slapen. Zaten eerst met z'n vieren maar zijn gesplitst omdat er nog een voedster bij kwam.
In een ander hok zitten twee gecastreerde rammen en drie voedsters. Dit gaat ook prima.
Het zal ook schelen hoeveel ruimte ze hebben in het hok.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:07

Ten eerste de cavia er bij weg en die een eigen maatje geven

Kwa voedsters hier gaat het goed ze hebben wel veel ruimte. Soms ruziën ze wel eens maar nooit vloeit er bloed of andere problemen. Echter hoeft dit zeker niet altijd goed te gaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:10

Op stal waar mijn paard staat zitten er letterlijk 30 bij elkaar.
Het is ook maar net hoeveel ruimte ze hebben.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:38

Was de ram al gecastreerd die je eraan wilde koppelen?
Door het gaas aanvallen is vermoedelijk omdat hij graag de rangorde wilde bepalen en dus graag bij de voedsters wilde.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:37

Laptopmuis schreef:
Was de ram al gecastreerd die je eraan wilde koppelen?
Door het gaas aanvallen is vermoedelijk omdat hij graag de rangorde wilde bepalen en dus graag bij de voedsters wilde.

Ja dat dacht ik ook rangorde. Hij was al gecastreerd. Hij viel ze door het gaas aan en was echt agressief. Hij beet ze ook door het gaas heen, ik had er echt geen goed gevoel bij. Mijn konijnen waren echt bang voor hem. Hij was mij te agressief. Ik dacht ook even aankijken, maar er zat geen vooruitgang in.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:40

Seven schreef:

Kwa voedsters hier gaat het goed ze hebben wel veel ruimte. Soms ruziën ze wel eens maar nooit vloeit er bloed of andere problemen. Echter hoeft dit zeker niet altijd goed te gaan

Waarom zou ik mijn cavia er uit moeten halen. Saartje zat haar eerste twee jaar samen met een konijn in een klein hok. Ik heb haar overgenomen, ze zit nu in een groot hok waar ze eigenlijk het rijk alleen heeft omdat mijn konijnen meestal beneden in de ren lopen. Ze hebben nooit ruzie en eten samen. Ik weet ook wel dat cavia's beter met soortgenoten kunnen maar in dit geval zie ik het probleem niet. Ze is altijd vrolijk en ligt vaak ook tegen m'n konijn aan.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:44

Bedankt voor alle reacties. Het last zien dat het wel mogelijk is voedster bij elkaar. Het koppelen gaat nog steeds erg goed, zet ze elke dag 30 min samen en de rest van de dag gaas er tussen. Ze lopen af en toe achter elkaar aan maar eten, wassen en gaan ook lekker liggen. Het konijn wat er bij komt is wat afwachtend en stampt maar is niet agressief ze is ook nieuwsgierig en probeert aan de andere te ruiken. Het is nu alleen nog de rangorde bepalen. Mij. Ene konijn vind het heel interssant en de andere gaat weg en vind het wel best.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:03

We hadden hier pas ook iemand die een vriendinnetje voor zijn ram wilde, enkel was die nog geen 2 weken gecastreerd dus lieten we ze niet bij elkaar maar ook door het gaas heen.
Vrouwtje trok hem telkens vacht uit en beet in de tralies. Wilde echt naar mannetje...
Ze hebben haar toch genomen en nu zijn ze de beste vriendjes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:37

zoef123 schreef:
Seven schreef:

Waarom zou ik mijn cavia er uit moeten halen. Saartje zat haar eerste twee jaar samen met een konijn in een klein hok. Ik heb haar overgenomen, ze zit nu in een groot hok waar ze eigenlijk het rijk alleen heeft omdat mijn konijnen meestal beneden in de ren lopen. Ze hebben nooit ruzie en eten samen. Ik weet ook wel dat cavia's beter met soortgenoten kunnen maar in dit geval zie ik het probleem niet. Ze is altijd vrolijk en ligt vaak ook tegen m'n konijn aan.

Omdat cavia's en konijnen niet samen horen dat een ander het wel deed wil niet zeggen dat dit goed voor het diertje is

Natuurlijk gaat ze bij je konijnen liggen het zijn vreselijk sociale dieren en iets is dan beter dan niets maar ze missen zeker de communicatie ea die ze met een cavia wel kunnen hebben.

Als je echt goed wil doen voor beide hun je je cavia een maatje

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:23

Op zich kan je je cavia wel bij de konijnen laten , maar zet er dan een tweede cavia bij.
Hoe groot is de ruimte die ze hebben?
Ik heb 4 voedsters in een ren van 7 bij 1,5 meter met meerdere hokken er in, dat gaat prima.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:08

Het probleem van cavia's en konijnen bij elkaar zit hem ook in het feit dat ze hele andere voedingsbehoeften hebben. Cavia's hebben bijvoorbeeld extra vitamine C nodig in hun voer omdat ze dat niet zelf kunnen aanmaken.
Hoe je het ook wendt of keert, konijnen en cavia's horen niet bij elkaar.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:16

JudithO schreef:
Het probleem van cavia's en konijnen bij elkaar zit hem ook in het feit dat ze hele andere voedingsbehoeften hebben. Cavia's hebben bijvoorbeeld extra vitamine C nodig in hun voer omdat ze dat niet zelf kunnen aanmaken.
Hoe je het ook wendt of keert, konijnen en cavia's horen niet bij elkaar.

Ik heb jarenlang drie cavia's en twee konijnen samen gehad. En dat ook nog buiten. In de avond gingen ze allebei hun eigen hok in en kregen daar voer. Ze liepen van 's morgens 8 uur tot het donker buiten. Ging prima !

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:01

Dat het prima gaat betekent niet dat het ideaal is.
Konijnen en cavia's spreken niet dezelfde taal. Ik zou dus zeker geen eenzame cavia bij konijnen houden. Geef hem/haar dan inderdaad een caviavriendje.
- Zorg er dan voor dat ze gescheiden eten (cavia moet meer vit. C en konijn heeft niet voldoende aan caviavoer)
- Zorg voor een hoekje waarin alleen de cavia's kunnen gaan zitten zodat ze de konijnen kunnen ontwijken. Door een trap van een konijnenpoot kan een cavia al ribben breken
- Cavia's hebben 's winters toch meer warmte nodig dan een konijn. Zorg dan in hun hoekje voor warm strooisel of schaf een snuggle safe aan (vind ik zelf ideaal)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:04

Als de cavia al 2 jaar bij een vorige eigenaar was en nu al langere tijd bij de ts, dan hebben we het hier waarschijnlijk over een redelijk bejaarde cavia. Hoewel een maatje ideaal had geweest kan ik er ook inkomen dat ze dit nu niet meer doet. Misschien wil ze wel geen nieuwe cavias na deze.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:06

Ik heb hier jaren lang 2 voedsters bij elkaar gehad, dit is altijd goed gegaan