Dubio betreft 2 katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Dubio betreft 2 katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:19

Na 10 jaar op een heerlijke flat te hebben gezeten, gaan we morgen ons huisje met tuin bekijken.
Een probleem, we hebben 2 katten die al jaren binnen wonen en enkel op ons balkon komen, een daarvan is een ras Bengaal die in zijn leven nog nooit buiten een omheinde tuin (bij fokker) is geweest.

Mijn ratio zegt, zoek een goed tehuis voor deze beestjes waar ze veilig binnen mogen blijven.

Tuin omheinen is geen optie, binnen blijven evenmin en opsluiten in een kamertje wil ik niet.

Froukje
Forever young

Re: Dubio betreft 2 katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:21

Een kattenren in de tuin plaatsen ook geen optie? Hoef je niet de hele tuin af te schermen, maar kunnen ze toch nergens heen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:21

Je kan toch een katten ren maken? Waardoor ze binnen en buiten kunnen zijn?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:23

Waarom is binnen houden geen optie?

En anders inderdaad een ren maken :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:24

Waarom zouden de katten naar buiten moeten?
Wij hebben 3 die vrijwel altijd buiten zijn en 1 die nooit buiten komt daar kiest hij zelf voor.

Als jij niet wil dat ze buiten komen laat je ze binnen daarvoor hoef je ze niet gelijk op te sluiten in een kamertje.
En anders inderdaad een ren

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:24

Katten kunnen toch gewoon wennen buiten?
Die van mij hadden ook 5 jaar op een flat gewoond voordat ze in contact kwamen met een tuin. Ze zijn gewoon gewend en komen gewoon buiten nu. Scheelt wellicht dat de tuin omheind is. Kater kan er niet uit, want die is niet capabel genoeg om er overheen te klimmen, poes gaat lekker de hort op.
Komt vanzelf goed hoor.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:26

Kattenren maken zou optie zijn, maar dan zitten ze alleen maar buiten..
Het is een huur huis, waar je niet zomaar gaten in mag maken (zeker geen buitenmuren :D)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:28

Die bengaal wil ik niet buiten hebben, die kent het niet, word gestolen, vind de weg niet meer terug.. geen goed gevoel bij.
De kans is erg groot dat hij die stap wel wilt nemen, maar mijn angst is dat hij niet meer terug komt. Aan een touwtje is geen optie

Bengalen kunnen vogels van 2 meter hoogte uit de lucht halen met een enkele sprong, dus een hek zal hem niet tegen houden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:29

Waarom kunnen ze niet gewoon binnen blijven, ik zie je probleem eerlijk gezegd niet?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:32

Je kan niet het hek afschermen bij als je iets naar binnen over laat hangen over de schutting te tuin in kunnen katten er niet over heen, een ren zou je ook aan je achterdeur kunnen maken met een kattenluik. Dan moet je er zelf wel door om naar buiten te kunnen maar das maar 1 extra deur
Laatst bijgewerkt door Seven op 03-04-14 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

waarom probeer je het niet gewoon? ik neem aan dat je aan je katten gehecht bent als je ze al zo lang hebt. Dat je ze niet graag weg doet.
je kan ze toch gewoon binnen houden. gewoon een beetje opletten met de deuren.

Letizia

Waarom kan je de tuin niet afzetten? Heb je geen schutting langs de tuin?
Binnen houden zou ik zelf "lastig" vinden omdat je dan met mooi weer nooit de deur open kan zetten, zelf heb ik op een eenvoudige wijze m'n tuin afgezet en dat werkt prima, mijn katten hebben trouwens totaal niet moeten wennen aan buiten zijn na 4 jaar binnenkat te zijn geweest :)

chazzie

probeer anders een tuigje als jullie buiten zitten. dat deden mijn ouders vroeger ook als we op vakantie gingen, de katten gingen mee, vandaar het tuigje. wel lieten we ze er eerst binnen in een vertrouwde omgeving aan wennen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:34

Die van ons zaten aan een tuigje buiten.

Maar als buiten / binnen en apart zetten geen opties zijn, heb je voor jezelf het besluit al genomen -O- Onze HTK katten lopen buiten en onze Syberische Boskat ook.... Ja, het is een risico, maar dan moet je ze binnen houden.

Met 3 kinderen en mooi weer... een grote bench in huis?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:35

je kan een stevige hordeur nemen, dan kan je buitendeur wel gewoon open.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:36

juval schreef:
je kan een stevige hordeur nemen, dan kan je buitendeur wel gewoon open.

:)* Das wel een slim idee! :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:38

Ik dacht ook meteen 'stevige hordeur' en een beetje nadenken en opletten. Hierom ga je je katten toch niet wegdoen? :oo

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:38

Princesj schreef:
Waarom kunnen ze niet gewoon binnen blijven, ik zie je probleem eerlijk gezegd niet?

Omdat ik 3 kinderen heb en deuren veelal open staan en in de zomer zal de woonkamer/tuin deur altijd open staan.
(zal trouwens eens kijken voor een zelf sluitende hor)

Citaat:
probeer anders een tuigje als jullie buiten zitten. dat deden mijn ouders vroeger ook als we op vakantie gingen, de katten gingen mee, vandaar het tuigje. wel lieten we ze er eerst binnen in een vertrouwde omgeving aan wennen.

Tuigje is geen optie.. deze kat houd je zelfs niet in je armen.

Citaat:
Waarom kan je de tuin niet afzetten? Heb je geen schutting langs de tuin?
Binnen houden zou ik zelf "lastig" vinden omdat je dan met mooi weer nooit de deur open kan zetten, zelf heb ik op een eenvoudige wijze m'n tuin afgezet en dat werkt prima, mijn katten hebben trouwens totaal niet moeten wennen aan buiten zijn na 4 jaar binnenkat te zijn geweest

We hebben nog geen schutting en ik vermoed dat we pas eind dit jaar of begin volgend jaar met tuin bezig gaan.

Heeft iemand hier ervaring met Bengalen buiten?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:40

Ik zou een raskat niet buiten, verder dan eigen tuin, laten. Kans op diefstal is me te groot, helemaal met die theemuts van mij. Maar die komt niet verder dan de eigen tuin, klimt en springt niet echt, dus die heeft het me wel makkelijk gemaakt.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:41

LZP -> BB

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:43

annebe schreef:
Kattenren maken zou optie zijn, maar dan zitten ze alleen maar buiten..
Het is een huur huis, waar je niet zomaar gaten in mag maken (zeker geen buitenmuren :D)

Kennissen van mij hadden een ren gemaakt bij een raam. Dan konden ze gewoon het raam opendoen als de katten naar buiten mochten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:44

Citaat:
Kennissen van mij hadden een ren gemaakt bij een raam. Dan konden ze gewoon het raam opendoen als de katten naar buiten mochten.

Ik zal eens kijken of er een raam zit achter! Wel een optie!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:45

De buren van mijn nicht hebben een bengaal! Práchtig beest en die loopt constant buiten. Vraag me ook steeds af of ze niet bang zijn dat iemand hem mee neemt......

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:45

Da's ook een idee, zeker als je een platdakje hebt bijv. Maar ken ook mensen die een trappetje langs het huis hebben gemaakt zodat de katten zelf naar boven kunnen door het raam

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:57

Ik zou inderdaad een mooie ren maken, als je googled vind je heel veel voorbeelden. Er zijn bedrijven die dit voor je kunnen maken en plaatsen, maar volgens mij is het niet zo heel moeilijk te maken als je een beetje handig bent.