Hond vertoont erg beschermend gedrag hoe afleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Hond vertoont erg beschermend gedrag hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 12:47

Hoi Bokkers,

Ik ben in het bezit van een 5 jarige labrador teef.
Teef staat goed onder appél en is erg vriendelijk en sociaal, kan bijna
met alle honden goed overweg en is een echte allemans vriend.

Toch is er een probleem waar ik mee zit.
Ik woon in een vrijstaand huis met mijn vader en broertje, we hebben een ruime tuin die aan de voorkant niet afgesloten is. Het komt eigenlijk niet voor dat ze alleen is in de tuin, maar soms om even snel te plassen of als we met een bal aan het spelen zijn in de tuin is ze los. Zodra er dan een hond voorbij loopt vliegt ze gelijk naar de voorkant en gaat tekeer als een gek blaffen en grommen. Vaak deed ze dit alleen als ze op de oprit stond en bleef ook op de oprit staan. Zodra de hond in de tuin bij ons komt of zich onderdanig opstelt is het eigenlijk gauw goed en wil ze zelfs spelen.

Nu mijn vader op vakantie is en ik dus alleen met mijn broer ben is ze extra beschermend geworden tegenover mij. Nu is het de laatste dagen een aantal keer voorgekomen dat er een hond voorbij komt die ook begint te blaffen te grommen (voorbijganger zit aan de riem dan) zodra ze dit ziet en de hond een dreigende houding aanneemt gaat ze er gelijk op af en rent de straat op. Ze pakt ze niet echt maar dreigt door dicht bij te gaan blaffen en tanden laten zien, en zo af en toe een beet echt vechten wordt het niet. Naar een paar keer flink brullen gaat ze weer naar de eigen tuin maar echt lusiteren doet ze niet...na de tijd wel weer.

Nu mijn vraag; ik snap dat dit terrotorium drift is, maar hoe is dit op te lossen? Vind het prima als mijn hond blaf naar andere honden maar ze mag niet de tuin uit of aanvallen.
In normale toestand kent de hond voldoende commando's en is goed te trainen.

Hopelijk hebben jullie tips.

0091

Re: Hond vertoont erg beschermend gedrag hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:50

Tsja, territoriaal gedrag zit in het beestje. Je kan ernaast gaan staan en hem corrigeren als hij dit doet maar waarschijnlijk doet hij het niet als je erbij bent.

Zou wel het symptoom van het erf af gaan bestrijden door middel van bijvoorbeeld een schrikdraad vlak boven de grond. Dan hebben voorbijgaande honden en eigenaren er niet zo veel last van.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:52

In ieder geval niet los in de tuin laten. Je mag niet het risico nemen dat jouw hond een ander verwondt, of dat ze in gevecht komen omdat de andere hond het niet pikt. Voorkomen dat ze naar de andere hond toe kan, dus. Verder zijn er verschillende oplossingen - een elektrisch hek, zodat ze de tuin niet uit kan rennen; straffen zodra ze begint te blaffen, bijvoorbeeld door haar binnen te zetten of haar met een plantenspuit nat te spuiten (werkte bij mijn hond goed); of juist brokjes rondstrooien zodra er een hond langsloopt, zodat ze leert dat honden feest zijn want dan mag ze brokjes zoeken.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:06

NienkeNiels schreef:
Nu mijn vader op vakantie is en ik dus alleen met mijn broer ben is ze extra beschermend geworden tegenover mij.

Je geeft zelf al antwoord op je vraag.
De baas is niet thuis, dus hij moet het huis/jullie bewaken.

Voor de zekerheid inderdaad een stroomdraadje spannen bij de oprit, zodat de hond niet de weg op kan rennen.