Ontstoken oog konijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Celess

Ontstoken oog konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:43

Hoi allemaal,

Mijn konijntje heeft last van ontstoken ogen, het is een tijdje weg en dan komt het weer terug :(
Ik ben de tel kwijt van hoe vaak hij een ontstoken oog heeft gehad, maar ik denk meer dan 10 keer inmiddels -O-
Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

hier 3 foto's (1e foto is erg slecht sorry..)
Afbeelding

Afbeelding

Hier al wat beter maar wel kaal
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5476_n.jpg

en zo hoort zijn oog te zijn <3

Afbeelding

Dus zijn er bokkers met een groot verstand van konijnen?

Groetjes Celeste

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:47

ik zou even langs de dierenarts gaan en vragen om een oogzalf,kan zijn dat er iets in gekomen is of iets,controle zou ik ook even doen om te zien of het oog zelf niet beschadigd is, kunnen ze met een vloeistof controleren.

Mijn konijn had dit ook,maar is erna ook blind geworden,wat het was geen idee maar zou zeker laten controleren. Ben je de andere keren al wel naar de dierenarts geweest?
Laatst bijgewerkt door Mioux op 02-04-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:47

Een DA heeft wel een groot verstand van konijnen ;)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:48

Oh sorry helemaal vergeten erbij te zetten, stom!
Maar we zijn er al heel vaak voor naar de DA geweest maar die weet t inmiddels ook niet meer
Ook voor de beschadiging hebben ze gekeken, er was een beschadiging maar we hebben gezalfd totdat dat weg was (weer laten controleren enzo)
Laatst bijgewerkt door _Celess op 02-04-14 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Re: Ontstoken oog konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:50

Een ontstoken oog kan ook een reactie zijn op iets met de kiezen. Bijvoorbeeld ontstoken kies, doorgegroeide wortels, etc.
Is het gebit al goed gecontroleerd?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:51

Welk voer gebruik je TS? Soms kan dit ook een reactie zijn op het voer. En welke bodem bedekking gebruik je? soms kan die te stoffig zijn en ook de ogen irriteren

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:54

Ja, het gebit is ook bijgevijld (toen at hij ook niet meer arm konijn), maar op die paar haken na die zijn weg gevijld zag het er goed uit.

Hij krijgt gewoon konijnen biks (zijn hele leven lang al, hij is vijf en heeft de ontstoken ogen sinds de zomer...) op de bodem ligt zaagsel met daarboven stro en hooi

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:59

_Celess schreef:
Ja, het gebit is ook bijgevijld (toen at hij ook niet meer arm konijn), maar op die paar haken na die zijn weg gevijld zag het er goed uit.

Hij krijgt gewoon konijnen biks (zijn hele leven lang al, hij is vijf en heeft de ontstoken ogen sinds de zomer...) op de bodem ligt zaagsel met daarboven stro en hooi

Wanneer is dat gebeurd? Als het gebit niet mooi aansluit dan moet elke paar maanden zn gebitje bijgewerkt. Sommige om de paar weken zelfs. Eet hij nu wel goed?
Ik zou sowieso het zaagsel weghalen, kan te stoffig zijn voor de luchtwegen.
Is je DA wel goed met konijnen? Een konijnkundige DA opzoeken kan nuttig zijn.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:03

Ik denk dat het vijlen ongeveer 2 maanden geleden is gebeurt, hij eet nu prima. Ik weet niet hoe de DA is met konijnen, maar ze heeft ons bij andere dingen in ieder geval goed geholpen dus ze weet er natuurlijk wel wat vanaf. Er zitten trouwens 2 dierenartsen bij die praktijk maar de een zegt gewoon doorgaan waar we mee bezig zijn, want daar gaat het wel van over (maar komt dan wel weer terug...) en de ander weet het niet meer wat het kan zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:04

Zijn zijn ogen altijd zo of is het deze keer een iets ander beeld? Het lijkt zo wel myxomatose..

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:09

Wordt myxomatose veroorzaakt door vliegjes? Hoorde van de DA dat dat het niet kan zijn omdat mijn konijn binnen staat

Het is de ene keer erger dan de andere, maar zn iris is altijd rood en de rand om zn oog heen vurig rood en hij zit dan ook te knijpen met zijn oog (en te krabben)

De DA dacht in het begin dat het een bepaald soort parasiet was (E. cuniculi) maar dat kan inmiddels niet meer want dan zou hij al andere symptomen moeten krijgen maar dat heeft hij niet

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:30

ik zou proberen plaats van zaagsel,wat vrij stoffig is ook al merk je het zelf minder,proberen op beukensnippers,dat stoft niet. Ook binnen konijnen kunnen dat krijgen overigens hoor. Ik zou zowiezo kijken naar andere bodem bedekking wat niet stoft... mogelijk katoen kan je ook proberen heeft elke dierenwinkel ook wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:33

_Celess schreef:
Wordt myxomatose veroorzaakt door vliegjes? Hoorde van de DA dat dat het niet kan zijn omdat mijn konijn binnen staat

Het is de ene keer erger dan de andere, maar zn iris is altijd rood en de rand om zn oog heen vurig rood en hij zit dan ook te knijpen met zijn oog (en te krabben)

De DA dacht in het begin dat het een bepaald soort parasiet was (E. cuniculi) maar dat kan inmiddels niet meer want dan zou hij al andere symptomen moeten krijgen maar dat heeft hij niet

Dat de DA uberhaupt E.cuniculi kent is een goed teken. Maar binnenkonijnen kunnen zeker wel myx krijgen hoor! Ze hebben er alleen minder kans op. Ik hoop dat nijn wel is geent?

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:34

Mioux schreef:
ik zou proberen plaats van zaagsel,wat vrij stoffig is ook al merk je het zelf minder,proberen op beukensnippers,dat stoft niet. Ook binnen konijnen kunnen dat krijgen overigens hoor. Ik zou zowiezo kijken naar andere bodem bedekking wat niet stoft... mogelijk katoen kan je ook proberen heeft elke dierenwinkel ook wel.

Bedankt voor de tips! Ik ga zeker een keer een dierenwinkel inlopen om hiervoor te kijken.

Alleen... het zit heel diep in het oog (de iris verkleurt ook) dus de DA denkt niet dat het komt door stoffige dingen

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:35

Zwerte schreef:
_Celess schreef:

Dat de DA uberhaupt E.cuniculi kent is een goed teken. Maar binnenkonijnen kunnen zeker wel myx krijgen hoor! Ze hebben er alleen minder kans op. Ik hoop dat nijn wel is geent?

Hij is geënt

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:39

Zwerte schreef:
_Celess schreef:

E. caniculi krijg je al in je tweede studiejaar te horen hoor, maar inderdaad onthouden is een vak apart :')

TS, binnenkonijnen kunnen ook myxomatose krijgen door bv gemaaid gras te eten waar wel besmette dieren bij zijn geweest. Alleen geeft dat geen steeds terugkomende verschijnselen, dan had je een zieker konijn gehad en kwam het ook niet steeds terug.
Ik denk ook eerder aan een soort allergische reactie. Ik kende een cavia die allergisch was voor gras, als ze op vers gras stond had ze altijd die dag en de dag erna prutoogjes. Wellicht heeft jouw konijn ook wel zoiets? Vraag aan de dierenarts hoe je dit op kunt sporen!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:35

Ik heb erg goede ervaringen met de druppels oculoheel bij licht geïrriteerde ogen. Dit neemt uiteraard niet de oorzaak weg maar kan wel voor verlichting zorgen.

Wat betreft e.cuniculi: ik heb vaker meegemaakt dat konijnen slechts 1 klacht hebben voor langere tijd. Na alles wat ik met deze rotziekte heb meegemaakt ben ik eigenlijk heel stellig geworden; zodra het vermoeden van EC bestaat behandel ik gelijk met Panacur. Te vaak gezien en meegemaakt dat dit niet gedaan werd. Laatst nog een konijn van kennissen dat al een tijdje lang wat mager was en af en toe wat wiebelig is maar verder vrolijk meedoet met de rest. Een jaar later ineens zijn kop megascheef en ingeslapen. In mijn ogen had dit waarschijnlijk voorkomen kunnen worden door al bij de eerste symptomen in te grijpen.

Nu wil ik helemaal niet zeggen dat jouw konijn EC heeft hoor. Ik heb zulke ogen in elk geval niet eerder bij EC gezien. Hoewel inderdaad een verkleuring van de iris wel door EC kan worden veroorzaakt.Als ik in jouw schoenen had gestaan was ik denk ik wel een maandje panacur gaan geven voor de zekerheid.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... aract.html

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:42

_Celess schreef:
Mioux schreef:

Bedankt voor de tips! Ik ga zeker een keer een dierenwinkel inlopen om hiervoor te kijken.

Alleen... het zit heel diep in het oog (de iris verkleurt ook) dus de DA denkt niet dat het komt door stoffige dingen

als je het niet probeert weet je het niet zeker, katoenwol stoft niet is wel wat duurder maar ook wel weer fijn spul,beuken snippers heb je al zakken van 25 kg voor 10 euro en stoft ook absoluut niet,alleen als ze graag rollen etc kan t wel in de oog komen en scherp voelen,zelf gebruik ik katoenwol boven, waar ze liggen en beneden voor het in en uit rennen van t hok naar ren de beukensnippers.

Wat ik je mee wil geven is probeer eens voor te leggen, het hoeft niet zo te zijn en wil je geen angst in praten. Maar mijn konijn begon ook zo te tobben,eerst altijd 1 oog toen de tweede en allerlei dingen en zalfjes geprobeerd van de dierenarts. Uit eindelijk werd ze blind aan 1 en toen aan 2 ogen. Uiteindelijk vermoedde de DA een tumor die aan de binnenkant op de ogen drukt waardoor de ogen gevoelig werden.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:52

Ik zal er met mijn ouders over praten :) bedankt voor de tips allemaal!

Steefjevos, er zijn geen andere konijnen in de buurt en hij eet nooit gemaaid gras (hij heet wel af en toe gras als het lekker weer is en hij in de tuin mag rondhuppelen).

Linea, ik zal t allemaal voorleggen aan mijn ouders, en over die website, er zitten niet zoals op de foto's vlekken op zijn oog (alleen toen hij die beschadiging had, maar dat zag je alleen bij dat stofje van de DA).

Mioux, wat sneu voor jouw konijntje :(:) hoe is t met hem? of is hij ingeslapen..? :(:)

In ieder geval, heel erg bedankt dat jullie allemaal willen meedenken!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:36

Ze heeft uiteindelijk nog 1 jaar binnen in een grote kooi kunnen leven,maar volledig blind. Erna helaas in moeten slapen.