Konijnen, what to do?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goldwynn

Konijnen, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:33

Zoals de titel al aangeeft; ik ben niet helemaal zeker hoe en waar dit konijnenquestie op te lossen, hoewel ik denk dat er eigenlijk maar een echte mogelijkheid is.

Ik heb in totaal drie konijnen, waarvan er twee in een koppel samen zitten en de laatste helaas aan de andere kant van de tuin een (vind ik) te klein hok.
- Gecastreerde ram van nu 5,5 jaar denk ik
- Voedster van een jaar of 4
- Voedster van 3 (dochter bovenstaande twee)

In eerste instantie had ik deze drie, plus een inmiddels overleden dochter, samen in een groot hok zitten. De ellende begon met het overlijden van mijn favoriete baby konijn, toen op de leeftijd van 1,5 jaar denk ik. Achteraf gezien denk ik dat dit kwam omdat de samenstelling niet helemaal goed was en deze aan het kortste eind trok. Vervolgens vond ik mijn ram zwaar vermagerd en zielig (door stage alleen 's avonds tijd, was donker zodra ik thuis kwam) dus hup naar die dierenarts. Deze heeft o.a. haken op de kiezen gevonden. Hier is direct wat aan gedaan en zodra hij opgeknapt was heb ik hem apart gehouden van de dames omdat de moeder van het stel een erg dominant en sterk konijn is en ik hem niet weer zo wou treffen. (Meneer is vrij zwak, hij zit op een DA rekening van +1000 euro). Verhaal gaat door met mijn jongste voedster, de we half onderkoeld en helemaal stil hebben gevonden. Apart gezet en hopen dat ze daar van zou opknappen, met natuurlijk voldoende stro etc om haar warm te houden.

Al met al hebben ze dus een vrij lange poos apart gezeten, vaders en dochter naast elkaar zodat ze wel konden snuffelen en moeders helemaal alleen apart. Sinds een maandje zitten vader en dochter nu samen in een koppel, dit gaat op het gezicht nog altijd goed. Beide eten en drinken voor mijn gevoel en mijn ram is weer helemaal ontklit (zijn vacht gaat altijd heel snel klitten, tot grote vilten aan toe, met gevolg dat alles stront erin blijft plakken, dus we proberen hem zo goed als mogelijk te helpen, al betekend dit een hoop gepluk elke zondag).

Echter, nu zit 'moeders' dus helemaal alleen in ene klein hokje. Het grote hok dat het koppel samen heeft was eigenlijk voor vier bedoeld, die hebben voldoende ruimte, maar het hokje van moeders slaat echt alles. Dit konijn is ook alles behalve tam, plezier met haar eruit halen doe ik ook niet, daarnaast kan ik haar niet alleen laten in het gaas want dan is ze weg.

Alles bij elkaar zit ik dus met het 'probleem' dat moeders alleen. Omdat ik ondertussen ook alweer 20 ben zien mijn ouders een uitbreiding in de tuin niet zitten (en ze willen eigenlijk ook geen nieuwe konijnen meer) dus een partner hier voor mijn voedster zoeken en deze een ruim hok vinden is geen optie. Maarja, wat dan..? Naar de opvang brengen? Ik heb dit konijn van een vriendin gekregen die ik eigenlijk niet zo vaak meer zie maar me wel dierbaar is, en die gaat het echt niet leuk vinden als ik haar weg doe, terwijl dit ook niet eerlijk voor haar is.. Daarnaast heb ik eigenlijk ook niet een heel goed idee waar ik haar dan heen zou moeten brengen, naar de andere kant van het land rijden is niet echt een optie (zoals mijn ouders zeggen; 'het is maar een konijn'). Ze is wel altijd gevaccineerd en heeft verder nog nooit wat gehad, behalve dat ze iets op dieet moet..

Eigenlijk een heel erg lang verhaal voor iets kleins en makkelijks; ik weet dat het het beste is om haar een beter plekje te geven, maar waar en hoe..? En ik hoop dat bokt me daar een beetje bij kan helpen..

Evelijn

Re: Konijnen, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:36

Tja... ze moet weg of je het nou leuk vind.. zou je vriendin even berichtje sturen dat het zo niet gaat. en gaan zoeken naar opvang in de buurt... of misschien even ergens een advertentie plaatsen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:37

Zomaar een advertentie plaats ik niet. Uit mijn ervaring is dit een sterk en dominant konijn en ik wil er niet iemand anders mee 'opschepen'. Opvangen heb ik al op gegoogled, maar kan niet echt zomaar wat vinden..

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:40

Dus, als ik het goed gelezen heb, is de voedster van je vriendin te dominant om bij de andere 2 gezet te worden?
De simpelste en meest diervriendelijke oplossing is dan imo die voedster castreren.
Dan spelen haar hormonen niet meer op, 90% kans dat ze dan bij de andere twee kan en zich goed kan aanpassen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:41

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:50

Je kan eventueel bij een opvang vragen om te "ruilen" of af te staan. Zitten wel kosten aan verbonden maar dan weet je zeker dat die wel goed zit en eventueel met een goede match een nieuw huis krijgt.

Laten helpen kan ook,alleen is dit lang niet altijd 100% zekerheid dat het beter gaat,die kans is dan alsnog 50/50..

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:52

Is er wel een opvang op haalbare afstand, oa op bunnybunch staan lijsten met verschillende opvangen. Je zou ook je koppel kunnen wegdoen naar de opvang en in ruil daarvoor 1 ram uitzoeken en je dominante voedster en ram houden en afspreken dat wanneer 1 van de 2 overlijdt je het andere konijn weer terug kan brengen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:57

Ik ben inderdaad huiverig dat het ondanks dat ze geholpen zou zijn nog niet werkt. Dan zit ik met een rekening die niet in mijn financiële plaatje past en een konijn dat nog alleen zit te zijn.. Dat geld stop ik liever in de entingen voor dit jaar en een spaarpotje voor mijn ram. Want alles bij elkaar, ik ben gek op mijn ram, de jonge voedster is ook een schatje, maar ik zou er niet rouwig om zijn als mijn oudste voedster die nu alleen zit van vandaag op morgen het loodje legt..

@Evelijn: Die opvang ken ik inderdaad, helaas is het voor mij niet te doen om er even naar toe te rijden ;).

@Mioux: Dat zou een optie zijn, alleen weet ik niet of mijn ouders daar erg happy mee zouden zijn. Daarnaast oogt mijn koppel nu goed te werken en wil ik niet de onderlinge balans tussen deze twee verstoren, ben juist zo blij dat ze weer bij elkaar kunnen. Ook ga ik over een jaar of wat het huis uit en dan weet ik niet tot hoe verre ik in staat ben ze mee te nemen, maar hier achterlaten is in ieder geval geen optie, dat willen ouders niet..

@Daffieduk: En dan mijn ram wegdoen..? Nee.. Dat is m'n ventje en mijn mannetje, die wordt bij mij oud.. Ondanks de handleiding die eraan verbonden zit.. Maar ik zal eens op bunnybunch gaan kijken!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:40

In welke regio zit je? Volgens mij moet het best lukken om bij jouw in de buurt een goede opvang te vinden. Het voordeel is dan wel dat de baasjes goed gescreend worden en dat ze verzekerd is van een goed thuis, ruime huisvesting en een knappe vent.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:47

Linea schreef:
In welke regio zit je? Volgens mij moet het best lukken om bij jouw in de buurt een goede opvang te vinden. Het voordeel is dan wel dat de baasjes goed gescreend worden en dat ze verzekerd is van een goed thuis, ruime huisvesting en een knappe vent.

Dat is inderdaad waarom ik niet zelf een advertentie plaats, ik wil zeker weten dat ze goed terecht komt. Ik woon in de buurt van Amersfoort, midden Nederland dus.

Eigenlijk nog even wat anders.
Mijn huidige koppel verschilt bijna 3 jaar in leeftijd (zou paspoorten en moeten controleren om dat met zekerheid te zeggen) maar is dit wel een handig koppel? Ik denk niet dat mijn ram heel oud wordt (zorgenkindje), dus is het dan beter om nu wat erbij te nemen of eigenlijk pas op zoek gaan naar een nieuw maatje en deze rustig koppelen als een van de twee overleden is?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:50

@Goldwynn Je hebt eventueel in ede, Huize Pluis, van jenni. Zij is heel goed voor de beestjes en zorgt voor een goede match en thuis voor de konijnen en heeft ook een boel leuke konijnen zitten. Heb er 2 weken geleden onze Binky, toen nog Stevie, vandaan.

Op zich is 3 jaar verschil niet zo groot probleem, valt nog mee. Pas als je een hele jonge van rond 1 jaar bij 6 jaar zet ja dat zou ik zelf niet doen. Ik zou zelf zeggen ik wacht niet te lang met koppelen,samen is toch beter als 1 konijn alleen... Je kan altijd vragen bij bv huize pluis naar een rustig karakter etc en niet dominant vrouwtje voor bij je zorgenkindje eventueel.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:54

Mioux schreef:
@Goldwynn Je hebt eventueel in ede, Huize Pluis, van jenni. Zij is heel goed voor de beestjes en zorgt voor een goede match en thuis voor de konijnen en heeft ook een boel leuke konijnen zitten. Heb er 2 weken geleden onze Binky, toen nog Stevie, vandaan.

Op zich is 3 jaar verschil niet zo groot probleem, valt nog mee. Pas als je een hele jonge van rond 1 jaar bij 6 jaar zet ja dat zou ik zelf niet doen. Ik zou zelf zeggen ik wacht niet te lang met koppelen,samen is toch beter als 1 konijn alleen... Je kan altijd vragen bij bv huize pluis naar een rustig karakter etc en niet dominant vrouwtje voor bij je zorgenkindje eventueel.

Ik ga even kijken, dankjewel!

Ik heb nu dus een koppel zitten met 3 jaar levensverschil, vader (zorgenkindje) en dochter. Nu een maandje samen, daarvoor al een half jaar naast elkaar met gaas ertussen. Dus ze zitten nu met zijn tweetjes in een 1mx3,5m hok met niet meegerekende bovenverdieping (klein). Maar het ging me er meer om of dit inderdaad wel een geschikt koppel is, verder gaan ze zo op het zicht wel goed samen, hou de ex ram sowieso goed in de gaten.

Dus betreft het koppelen gaat het nu vooral om een plekje zoeken voor mijn dominante voedster.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:22

Ik denk dat afstand doen inderdaad het meest eerlijke is, ook omdat een trio vaker al niet werkt.
Huize Pluis in Ede is echt super goed!
Mocht je er nou echt niet terecht kunnen, ik ben zelf maandag en dinsdag en de week erop maandag en dinsdag in Hoevelaken op training. Misschien kan ik zo wat betekenen, maar fijner zou voor haar zijn naar Huize Pluis.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:07

Ik ga van de week contact zoeken met Huize Pluis, maar bedankt voor de optie, Faniek, mocht het nodig zijn zal ik contact met je zoeken :)

Nu eerst staan mijn tentamens op de planning, daarna zal ik voor konijn in kwestie aan de gang gaan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:55

Je schrijft dat je vader en dochter naast elkaar had zodat ze konden snuffelen. Is het niet mogelijk om je voedster ook zo dichtbij te zetten dat ze elkaar kunnen zien en ruiken? Zo heb ik mijn tweetal uitgebreid naar een drietal, nadat het bij mij ook mis ging na een korte isolatie.
Ik had een ram met twee zusjes, die na een dierenartsbezoek elkaar bijna doodbeten. Eentje apart gezet door ze met gaas te scheiden, eigenlijk met het idee om het maar zo te laten. Na een paar maanden lagen beide zusjes met de rug tegen elkaar tegen het gaas. Dus opnieuw geprobeerd, en tot hun dood hebben ze met zijn drieen samen gewoond... :)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:04

pinto_1 schreef:
Je schrijft dat je vader en dochter naast elkaar had zodat ze konden snuffelen. Is het niet mogelijk om je voedster ook zo dichtbij te zetten dat ze elkaar kunnen zien en ruiken? Zo heb ik mijn tweetal uitgebreid naar een drietal, nadat het bij mij ook mis ging na een korte isolatie.
Ik had een ram met twee zusjes, die na een dierenartsbezoek elkaar bijna doodbeten. Eentje apart gezet door ze met gaas te scheiden, eigenlijk met het idee om het maar zo te laten. Na een paar maanden lagen beide zusjes met de rug tegen elkaar tegen het gaas. Dus opnieuw geprobeerd, en tot hun dood hebben ze met zijn drieen samen gewoond... :)

De twee aparte hokken die ze naast elkaar hadden zijn samen gevoegd (gaas er tussen uit) Als ik hier weer twee aparte hokken van maak dan wordt het ene hok te klein voor mijn koppel (dan kom ik niet meer op de 1 vierkante meter per konijn uit). Het hok waar mijn voedster in zit staat op poten, terwijl het hok van mijn koppel op de grond staat en onder een afdak zit die via de schuur verlengt is.. Dus is niet echt heel goed te doen, enige optie zou dan zijn om mijn koppel in een kleine ruimte te zetten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:18

Persoonlijk zou ik het uberhaupt niet doen, weer koppelen. Je hebt gezien hoe gigantisch mis het is gegaan, dat moet je naar mijn mening niet nogmaals willen. Een trio is al vaker instabiel en de klik onderling is er helaas niet. Ik denk dat je de juiste keus neemt in deze :)
Is het al gelukt met Huize Pluis?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:27

Thanks, dat is goed om te horen, want het zat voor mijn gevoel eigenlijk ook al niet lekker. Maar daar komt ook wel bij dat ik niets met dit ene konijn heb terwijl ik de andere twee erg leuk vind.

Huize Pluis moet ik nog contact mee opnemen. Na mijn laatste tentamen donderdag meteen koffers gepakt en richting een vriendin aan de andere kant van het land vertrokken, even er tussen uit. Moeders zorgt de komende dagen voor de konijnen, maar ik ga morgen kijken of ik voor werk een berichtje kan sturen :)