konijn koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xRobin919

konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:08

Hoihoi!
Ik wil mijn konijn Snuffie (5jaar) gaan koppelen. Ik heb een leuk konijn gevonden die 8 jaar is. Ik zou hem/haar graag een kans willen geven omdat ze waarschijnlijk voor vele geen eerste keus zal zijn vanwege de leeftijd. Hij of zij zit nu ook in een klein hok, wat ik ook wel sneu vind.
Alleen had ik wat vragen:
-Maakt het nog uit dat beide konijnen niet heel jong meer zijn¿
-Het konijn is een 'geslacht onbekend'. Ik mag het wel gaan bekijken maar ik zal het ook niet perse goed kunnen zien. Als ik mijn huidige konijn laat castreren, moet ik dan alsnog het geslacht van het andere konijn weten?

Ik weet wel hoe ik moet koppelen, ik hoop dat iemand me kan helpen! :D
Ohja ik heb een vaste ren van 2m bij 1m met groot nachthok erop.

Linea

Re: konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:59

Als eerste ontzettend leuk dat je een ouder konijn een kans wilt geven!

Het geslacht is wel heel belangrijk voordat je gaat koppelen. Snuffie is een mannetje neem ik aan? Je moet hem sowieso laten castreren, ongecastreerde mannen zijn eigenlijk vrijwel niet te koppelen. De beste combinatie is een gecastreerde man samen met vrouw. Andere combinaties gaan echt vaker fout als goed. Leeftijd maakt trouwens helemaal niet uit. Dat ze beiden wat ouder zijn kan juist positief uitpakken omdat ze geen van beiden meer door de pubertijd heen moeten. Eenmaal gekoppeld heb je er zeer waarschijnlijk een heel gelukkig en stabiel stelletje aan.

Ik denk dat je er dus wel verstandig aan doet om eerst zeker te weten welk geslacht je mee te maken hebt voordat je een beslissing neemt. Indien het om een mannetje gaat zou je in principe de balletjes wel moeten kunnen vinden (al wil het niet zeggen dat als je geen ballen vind, het 100% zeker is dat het een vrouwtje is) Mocht het nu toch blijken dat je twee mannen hebt, zou ik er persoonlijk voor kiezen om bij een opvang op zoek te gaan. De eigenaar van het andere konijn zou je kunnen attenderen op de senioren bemiddeling van Bunnybin, via deze site vinden ook oudere konijnen nog wel een fijn thuis :) (www.bunnybin.nl/senioren/htm)

Zoolgangster

Re: konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:05

Het geslacht van het andere konijn is zeker belangrijk: ik had een vrouwtje bij mijn konijn gehaald uit de opvang, toen tijdens een operatie bleek dat mijn konijn geen misvormd mannetje, maar een misvormd vrouwtje was! Waarop de konijnenopvang me aanraadde het vrouwtje terug te brengen, omdat het tussen 2 vrouwtjes lang niet altijd goed blijft gaan, àls het al lukt ze te koppelen. Mijn konijn werd steeds agressiever tegen het nieuwe konijn dus gingen we akkoord dat het nieuwe konijn terugging.

Dus 1 gecastreerde man en 1 vrouwtje is meestal beter.
Wel is het makkelijker een vrouwtje bij een man te zetten dan een man bij een vrouwtje want vrouwtjes verdedigen hun terrein veel agressiever.
Het is trouwens niet gezegd dat de koppeling in 1x lukt, soms gaat het echt niet en dan moet je een ander konijn erbij proberen te zetten, maar de opvang kan je wel helpen met tips.