bedankt voor jullie reacties!
Dani schreef:Ik zou het in ieder geval niet nú al doen, maar wachten tot je hond fysiek en mentaal volwassen is. Die hormonen spelen daar namelijk een belangrijke rol in.
Wat is volgens jou een goede leeftijd om te steliriseren?KingSter schreef:Heey femmy91,
Ik ben zelf dierenarts assistente en het advies is eigenlijk altijd sterilisatie.
Waarom: Bij elke loopsheid worden er hormonen vrijgegeven die de eierstokken, baarmoeder en ook de melkklieren actief maken. Door de activiteit komt er na elke loopsheid een verhoogde kans op baarmoederkanker maar ook op melkkliertumoren. Daarnaast komt er bij de hond ook regelmatig schijndracht voor. Hierdoor blijven de baarmoeder en melkklieren nog langer actief.
Als je toch niet van plan bent om een nestje te nemen zou mijn advies zijn na deze loopsheid sterilisatie.
Om over de grote van de operatie te praten, er zijn tegenwoordig ook praktijken die dit via een soort kijkoperatie doen. Dan zijn er maar 2 kleine wondjes.
Voor de kosten: Als er op latere leeftijd melkkliertumoren voorkomen, worden de kosten vele malen hoger en die operaties moeten dan plaatsvinden!
Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen
Groetjes,
KingSter
p.s: Ik vergeet helemaal de baarmoeder ontsteking, zeker een levensgevaarlijke situatie. Als dat voorkomt wordt de hond alsnog gesteriliseerd en zijn de kosten ook vele malen hoger!
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, als ik dit zo lees wordt het zeker steriliseren. Wil geen risico's lopen op al die ziektes! Zo te lezen heeft steriliseren ook voor de hond veel meer voordelen.