vraag over het steriliseren van de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

femmy91

vraag over het steriliseren van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:19

Hallo Bokkers,

Wij hebben een jonge hond van nu 7 maanden en is voor het eerst loops. Nu kwam natuurlijk de sterilisatie ter sprake en weten wij niet zo goed wat we moeten doen dus ik dacht misschien hebben jullie meer informatie of tips.

Mijn vriend wil de hond niet laten steriliseren omdat hij vind dat dit een onnodige grote operatie is voor een hond met veel risico's. Ik kan hier niet veel over vinden op het internet dus weten jullie hier meer van?

Ik wil het wel graag omdat we absoluut geen pups willen en het onhandig is met vakanties en dagjes uit.

Hebben jullie nog meer voor en nadelen zodat we die kunnen overwegen? En waarom hebben jullie het wel of niet gedaan?

Dit is het slachtoffer trouwens :+
Afbeelding

Groetjes Martine en een pootje van moor

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:27

Ik zou het zéker wel laten doen. Voordelen: minder kans op baarmoederontsteking en melkkliertumoren en natuurlijk geen loopsheid en onverwachte nestjes! Nadelen: ze kunnen soms een wat ruwere/krullerige vacht krijgen, hebben minder energie nodig (als je daar geen rekening mee houd kunnen ze dikker worden) en kunnen soms wat in gedrag veranderen (kan ook positief zijn!). En natuurlijk zit er altijd een risico aan narcose maar daar zou ik me niet te druk om maken ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:29

Ik zou het in ieder geval niet nú al doen, maar wachten tot je hond fysiek en mentaal volwassen is. Die hormonen spelen daar namelijk een belangrijke rol in.

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:29

Heey femmy91,

Ik ben zelf dierenarts assistente en het advies is eigenlijk altijd sterilisatie.
Waarom: Bij elke loopsheid worden er hormonen vrijgegeven die de eierstokken, baarmoeder en ook de melkklieren actief maken. Door de activiteit komt er na elke loopsheid een verhoogde kans op baarmoederkanker maar ook op melkkliertumoren. Daarnaast komt er bij de hond ook regelmatig schijndracht voor. Hierdoor blijven de baarmoeder en melkklieren nog langer actief.
Als je toch niet van plan bent om een nestje te nemen zou mijn advies zijn na deze loopsheid sterilisatie.

Om over de grote van de operatie te praten, er zijn tegenwoordig ook praktijken die dit via een soort kijkoperatie doen. Dan zijn er maar 2 kleine wondjes.

Voor de kosten: Als er op latere leeftijd melkkliertumoren voorkomen, worden de kosten vele malen hoger en die operaties moeten dan plaatsvinden!

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen

Groetjes,
KingSter

p.s: Ik vergeet helemaal de baarmoeder ontsteking, zeker een levensgevaarlijke situatie. Als dat voorkomt wordt de hond alsnog gesteriliseerd en zijn de kosten ook vele malen hoger!

Amaris

Re: vraag over het steriliseren van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:32

Worden teefjes eigenlijk gesteriliseerd of gecastreerd? Dat laatste toch? Maar dat kan niet via een kijkoperatie...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:33

Wij hebben het ook zo lang mogelijk uitgesteld, vanwege haar vacht die er na nog dikker kon worden. Maar uiteindelijk steeds schijnzwanger dus toch maar laten doen.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:34

Als je eierstokken (incl baarmoeder) weghaald is het castreren, de eileiders doorknippen is steriliseren

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:35

Ja zeppelin, dat weet ik. Daarom mijn vraag wat er gedaan wordt bij teefjes.

Ik dacht standaard castreren, maar omdat hierboven over een kijkoperatie gesproken wordt...

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:36

bedankt voor jullie reacties!

Dani schreef:
Ik zou het in ieder geval niet nú al doen, maar wachten tot je hond fysiek en mentaal volwassen is. Die hormonen spelen daar namelijk een belangrijke rol in.

Wat is volgens jou een goede leeftijd om te steliriseren?
KingSter schreef:
Heey femmy91,

Ik ben zelf dierenarts assistente en het advies is eigenlijk altijd sterilisatie.
Waarom: Bij elke loopsheid worden er hormonen vrijgegeven die de eierstokken, baarmoeder en ook de melkklieren actief maken. Door de activiteit komt er na elke loopsheid een verhoogde kans op baarmoederkanker maar ook op melkkliertumoren. Daarnaast komt er bij de hond ook regelmatig schijndracht voor. Hierdoor blijven de baarmoeder en melkklieren nog langer actief.
Als je toch niet van plan bent om een nestje te nemen zou mijn advies zijn na deze loopsheid sterilisatie.

Om over de grote van de operatie te praten, er zijn tegenwoordig ook praktijken die dit via een soort kijkoperatie doen. Dan zijn er maar 2 kleine wondjes.

Voor de kosten: Als er op latere leeftijd melkkliertumoren voorkomen, worden de kosten vele malen hoger en die operaties moeten dan plaatsvinden!

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen

Groetjes,
KingSter

p.s: Ik vergeet helemaal de baarmoeder ontsteking, zeker een levensgevaarlijke situatie. Als dat voorkomt wordt de hond alsnog gesteriliseerd en zijn de kosten ook vele malen hoger!

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, als ik dit zo lees wordt het zeker steriliseren. Wil geen risico's lopen op al die ziektes! Zo te lezen heeft steriliseren ook voor de hond veel meer voordelen.

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:37

Het is een sterilisaties als je de baarmoeder en eierstokken weghaalt!
Alleen de eierstokken weghalen is een castratie en dat wordt eigenlijk altijd gedaan, alleen bij een baarmoeder ontsteking wordt ook de baarmoeder verwijderd.

Bij een jongen gezonde hond worden alleen de eierstokken verwijderd en dit kan via een soort kijk operatie!

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:38

KingSter schreef:
Alleen de eierstokken weghalen is een castratie en dat wordt eigenlijk altijd gedaan, alleen bij een baarmoeder ontsteking wordt ook de baarmoeder verwijderd.

Bij een jongen gezonde hond worden alleen de eierstokken verwijderd en dit kan via een soort kijk operatie!

Hoelang moet een hond hier ongeveer van herstellen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:38

Bij steriliseren wordt ze onvruchtbaar gemaakt. Alles blijft er in zitten, met alle risico's van ziekten incluis. Je doelt waarschijnlijk op castreren. Even goed met de DA overleggen, anders krijg je een ingreep die je niet wilt.

Mmmmm baarmoeder bijft zitten bij castratie? Dan ben ik abuis.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:41

Dus als je alleen onvruchtbaar maakt heeft ze nog net zoveel kans op al die ziektes?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:42

teven laat ik altijd voor de eerste loopsheid castreren,en ze worden allemaal echt uitstekend volwassen zowel mentaal als fysiek...

maar anders zou ik na de eerste loopsheid castreren,elke loopsheid is mij een te groot risico op baarmoederontstekingen en latere melkliertumoren...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:42

Even goed met de DA overleggen. Die kan het mooi uitleggen en laten zien aan de hand van modellen.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:45

kimmie261 schreef:
teven laat ik altijd voor de eerste loopsheid castreren,en ze worden allemaal echt uitstekend volwassen zowel mentaal als fysiek...

maar anders zou ik na de eerste loopsheid castreren,elke loopsheid is mij een te groot risico op baarmoederontstekingen en latere melkliertumoren...

Ik had de dierenarts een poosje geleden al gebeld en die zijden dat de hond eerst minimaal 1 keer loops moet zijn geweest voor ze de operatie doen.

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:45

Er zijn een aantal argumenten voor en tegen de sterilisatie te bedenken. Een daarvan is dat we met deze chirurgie ingrijpen in de natuur. Dit is waar, we ontnemen het teefje de hormonale cyclus maar we krijgen daar een groot aantal voordelen voor terug.
We zullen beginnen met de nadelen:

Kostbare chirurgie met narcose is noodzakelijk
Kans op urine-incontinentie ( 3-5 % of minder )
Gedragsverandering, vachtverandering en gewichtstoename

De kosten van de laparoscopie bij de hond voor 2014 zijn:
<= 10 kg 400 euro
<= 20 kg 450 euro
<= 30 kg 500 euro
<= 40 kg 550 euro
<= 50 kg 600 euro
>50 kg 650 euro

De operatie kost uiteraard geld, maar is overall gezien meestal veel goedkoper dan dat u de hond niet laat steriliseren. Denk maar aan de kosten van het verwijderen van een baarmoederontsteking of melkkliertumoren en bovendien zijn de operatierisico’s daarbij vele malen groter.
Urine-incontinentie treedt niet vaak op ( 3-5 % ) en is een vervelend, maar niet levensbedreigend probleem. In tegenstelling tot een baarmoederontsteking of melkkliertumoren ( kans tot 70 % ) is deze incontinentie bovendien meestal met medicijnen goed te behandelen.
Bij een onderzoek naar 100 patiënten is gebleken dat gedrachtsveranderingen en vachtveranderingen slechts zeer zelden gezien worden ( < 1% ) in tegenstelling tot wat met vaak hoort in de volksmond.
Door de veranderde hormonenbalans hebben de meeste gesteriliseerde teefjes meer kans op dikker worden. Aangezien de eigenaar echter de hond te eten geeft, kunnen we, door na de sterilisatie 10 tot 20 % minder voer te geven, er zelf voor zorgen dat dat niet gebeurt.

De belangrijkste redenen om de hond te laten steriliseren, zijn de volgende

Geen loopsheid meer
Geen baarmoederonsteking meer
Geen schijndracht meer
Geen ongewenste dekking meer
Verminderde kans op melkkliertumoren, mits voor de 4e loopsheid gesteriliseerd.

Dit komt van een kliniek bij mij is de buurt waar ik de dierenarts persoonlijk ken.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:46

rien10 schreef:
Even goed met de DA overleggen. Die kan het mooi uitleggen en laten zien aan de hand van modellen.

Ja dat is ook de bedoeling maar wou alvast wat informatie verzamelen.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:47

KingSter schreef:
Er zijn een aantal argumenten voor en tegen de sterilisatie te bedenken. Een daarvan is dat we met deze chirurgie ingrijpen in de natuur. Dit is waar, we ontnemen het teefje de hormonale cyclus maar we krijgen daar een groot aantal voordelen voor terug.
We zullen beginnen met de nadelen:

Kostbare chirurgie met narcose is noodzakelijk
Kans op urine-incontinentie ( 3-5 % of minder )
Gedragsverandering, vachtverandering en gewichtstoename

De kosten van de laparoscopie bij de hond voor 2014 zijn:
<= 10 kg 400 euro
<= 20 kg 450 euro
<= 30 kg 500 euro
<= 40 kg 550 euro
<= 50 kg 600 euro
>50 kg 650 euro

De operatie kost uiteraard geld, maar is overall gezien meestal veel goedkoper dan dat u de hond niet laat steriliseren. Denk maar aan de kosten van het verwijderen van een baarmoederontsteking of melkkliertumoren en bovendien zijn de operatierisico’s daarbij vele malen groter.
Urine-incontinentie treedt niet vaak op ( 3-5 % ) en is een vervelend, maar niet levensbedreigend probleem. In tegenstelling tot een baarmoederontsteking of melkkliertumoren ( kans tot 70 % ) is deze incontinentie bovendien meestal met medicijnen goed te behandelen.
Bij een onderzoek naar 100 patiënten is gebleken dat gedrachtsveranderingen en vachtveranderingen slechts zeer zelden gezien worden ( < 1% ) in tegenstelling tot wat met vaak hoort in de volksmond.
Door de veranderde hormonenbalans hebben de meeste gesteriliseerde teefjes meer kans op dikker worden. Aangezien de eigenaar echter de hond te eten geeft, kunnen we, door na de sterilisatie 10 tot 20 % minder voer te geven, er zelf voor zorgen dat dat niet gebeurt.

De belangrijkste redenen om de hond te laten steriliseren, zijn de volgende

Geen loopsheid meer
Geen baarmoederonsteking meer
Geen schijndracht meer
Geen ongewenste dekking meer
Verminderde kans op melkkliertumoren, mits voor de 4e loopsheid gesteriliseerd.

Dit komt van een kliniek bij mij is de buurt waar ik de dierenarts persoonlijk ken.

Bedankt voor je info!

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:47

steriliseren komt eigenlijk niet meer voor in nl maar zo wordt het nog genoemd, maar tegenwoordig worden (bij normale gang van zaken) alle honden gecastreerd (eierstokken weghalen). de baarmoeder wordt vaak alleen verwijderd wanneer er een verdikking is van de baarmoeder of als de hond baarmoederontsteking heeft.

op de kliniek waar ik stage liep werd er bij alle teven geadviseerd ze te laten castreren om alle ziekte die hierboven al zijn genoemd te voorkomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:49

Aha, ik snap waar mijn verwarring nu vandaan komt. Mijn teef had een knal van een baarmoeder ontsteking, ellende, pups verloren en zo. Vandaar dat de baarmoeder er ook uit moest bij haar.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:51

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:51

Hieronder de uitleg van de kijkoperatie van dezelfde praktijk:

Laparo ( =buik ) scopie ( = kijken ) is een operatietechniek waarbij door zeer kleine toegangspoorten van slechts 5 mm in de buik geopereerd wordt. Het wordt daarom ook wel een kijkoperatie of Minimaal Invasieve Chirurgie genoemd...

Kortere operatietijd: gemiddeld duurt de ingreep slechts 10-15 minuten
o minimale narcose-belasting
o extreem snel herstel
Kleine wondjes: ipv van een wond van 7 - 10 cm door 3 lagen heeft de patiënt slechts 3 huidwondjes van elk 5 mm
o Minder wondpijn
o Minder kans op wondinfectie
o Geen kans op wondbreuk
o Geen kap nodig
Amper nazorg: de nazorg bestaat eigenlijk alleen uit het, door de eigenaar zelf, verwijderen van de 3 huidhechtingen na 7 dagen.
Beter zicht tijdens operatie: zoals te zien is in de video's is het zicht in de buik veel beter dan bij de ouderwetse operatie
o Geen kans op nabloeden
o Minimale kans op restovaria

Ervaring vereist: de laparoscopie in handen van chirurgen met geringe ervaring is levensgevaarlijk! Dierenkliniek 't Westland heeft met zo'n 8000 operaties een ongeëvenaarde ervaring wereldwijd.

Relatief duurder: Aangezien de apparatuur benodigd voor de laparoscopie kostbaar is, wordt de operatie iets duurder dan de traditionele ingreep. Kijk voor de prijzen onder de verschillende technieken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:26

Info over castratie van het internet:

Castratie van reuen en teven (ook voor teven heet het officieel castratie) heeft niet altijd de voorkeur, tenzij het medisch noodzakelijk is.
Dat heeft diverse redenen:
* Castratie heeft een nadelig effect op de vacht. De vacht kan gaan ruien (wat bij niet verharende honden bv niet hoort te gebeuren) en er kunnen kale plekken ontstaan. Bovendien maakt een castratenvacht, zoals het heet, uw hond er niet mooier op.

* Castratie heeft effect op het karakter. Teven worden vaak standvastiger in hun negatieve trekjes. Met andere woorden: onzekere honden worden vaak onzekerder, pittige teven worden vaak nog pittiger, zelfstandige weglopers worden vaak nog zelfstandiger. Soms pakt het natuurlijk ook goed uit, maar lang niet altijd. En terugdraaien kan niet.

* Castratie heeft veelal nadelig effect op de stofwisseling. Honden worden hongerig maar verbranden minder, waardoor overgewicht op de loer ligt.
En overgewicht is een bedreiging voor de gezondheid.

Soms is castratie nodig, bijvoorbeeld bij een heftige baarmoederontsteking of bij reuen die zichzelf in gevaar brengen door aldoor maar weer weg te lopen.
Wanneer zoiets niet aan de orde is, kan je de hond beter intact te laten.
Gewoon zoals de natuur bedoeld heeft.

Maar veel dierenartsen zeggen dat castratie beter is voor de gezondheid van uw hond. Is dat ook zo?
Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan, en het bleek met die voordelen heel anders te zitten dan iedereen dacht.
Sterker nog: castratie bleek evenveel negatieve gezondheidseffecten te hebben als positieve effecten. Dit wordt de de meeste dierenartsen echter nooit benoemd.
In een groot aantal gevallen, met name bij reuen, bleken de negatieve kanten zelfs zwaarder te wegen dan de positieve.
Hieronder een overzicht van dat onderzoek.

Reuen:
Positieve kanten:
-Het kleine risico (waarschijnlijk minder dan 1%) op teelbalkanker uitsluiten
-Het risico op goedaardige prostaatproblemen verkleinen
-Het risico op fistels verkleinen
-Het misschien verkleinen van het risico op diabetes (geen gegevens bekend)

De negatieve kanten:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.

Voor teven ligt het ingewikkelder. Soms houden de zaken elkaar daar enigszins in balans, mits er wordt uitgegaan van een gezonde hond.
Positieve kanten:
-Wanneer voor de 2,5 jaar gecastreerd wordt, wordt het risico op mammatumoren aanzienlijk verkleind.
-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
-Het risico op fistels wordt kleiner.
-Het (zeer kleine, namelijk minder dan 0,5%) risico op blaas- baarmoeder- en eierstokkanker, verdwijnt.

Negatieve kanten:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.

Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:33

KingSter schreef:

Nee, dat is niet waar. Het is sterilisatie als je de eileiders afbindt/doorsnijdt.

Het is castratie als de hele handel eruit gaat.

Zou wat zijn als ik me liet steriliseren en mn baarmoeder en eierstokken werden weggehaald: nee dank je.

Verder denk ik dat je bij die kijkoperatie alleen sterilisatie kunt doen: namelijk de eileiders afbinden. Met een kijkoperatie worden geen organen verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 01-04-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt