+- 4 weken oude opvang konijntjes, tips welkom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

+- 4 weken oude opvang konijntjes, tips welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:46

Hallo,

Een aantal weken terug is er door een vriend van mijn vriend baby konijntjes gevonden. in de bak van de trekker, nest vernield, geen papa/ mama konijn te vinden). Deze zijn in een doos meegegaan op de trekker En zodoende is mijn vriend nu papa konijn. *\o/*

Afbeelding

vriendlief doet de opleiding dierverzorging, daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Handleiding voor het grootbrengen van jonge wilde konijnen en hazen. Maar laten we eerlijk zijn, tips zijn welkom.

Tot dusver krijgen ze hooi, paardenbloem, gras, etc. daarnaast hangt er een waterflesje en sinds vandaag konijnenvoer voor jonge konijnen. De nijntjes hebben inmiddels een upgrade gehad van hamsterkooi naar giga cavia/konijnenkooi, dus ze kunnen wat meer rennen en klimmen! Wat overigens extreem slecht is voor mijn nachtrust, allemachtig wat maken die herrie! :z

Afbeelding
Hier is de upgrade overduidelijk te zien

Afbeelding
Weegmoment eventjes terug

Het eerste weegpunt waren ze iets over de 100 gram per stuk. Inmiddels zijn ze gegroeid tot boven de 140 gram per stuk. Ze zijn verdorie sterker dan het lijkt. met voeren moet je ze bijna wurgen met een houdgreep zodat ze niet ontsnappen.. ~~}>

Met nu als volgend een mooie tijdlijn van de afgelopen weken.
Afbeelding
Net een paar dagen bij mijn vriend. Zo zie je goed hoe klein ze zijn geweest.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Hier weer wat ouder, ze zitten bijna altijd bij elkaar <3

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zo huppelden ze dit weekend rond

Ik vind ze ontzettend lief :o <3
Maar uiteindelijk gaan we ervoor ze weer uit te zetten, ze worden dus gewend aan voornamelijk natuurlijk voedsel en worden bijna heel de dag met rust gelaten. :j
We merken nu al dat ze lang niet meer zo aaigraag zijn als de eerste week..

Het wordt nog moeilijk ze uiteindelijk los te laten.

Ik hoop natuurlijk dat jullie net zo verliefd zijn als wij op deze ukkepukken <3

AfricanLady

Re: +- 4 weken oude opvang konijntjes, tips welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:50

Ben benieuwd hoe ze uitgroeien :D
Je doet het prima maak me alleen zorgen over het uitzetten.
Ze hebben nooit geleerd hoe ze zich moeten redden in het wild.
Bij jou hebben ze alles voor handen.
Ga je ze later los in de tuin zetten ofzo of hoe ga je dat doen om ze te laten wennen echt alleen te zijn en dus zelf eten en drinken moeten zoeken.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:52

Zijn pa is kweker, dus een stuk land afzetten kan bijna niet fout gaan :j
Verder dus ook vandaar tips gezocht, morgen bel ik konijnenbelangen op. Zij zullen vast ook praktische tips hebben.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:54

ze kennen geen roofdieren dus ze zijn een hele makkelijke prooi.

misschien eens een wildopvang vragen wat hun doen met jonge konijnen? (nadat ze opgevoed zijn vrij kunnen?)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:11

Goed dat je ze opvangt!

En wat zijn ze schattig :D Ik geloof je helemaal dat het niet meevalt ze straks uit te zetten.
Ik weet niet zo veel van wilde konijntjes, behalve dat het houdini's zijn als het op ontsnappen aankomt. Zorg er dus voor dat ze goed opgeborgen zitten zolang je ze nog niet terug in het wild wilt hebben ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:12

Ik zag meteen de foto toen ik het topic opende en dacht ojee weer iemand een nest konijnen meegenomen omdat de moeder er niet was.. Maar gelukkig niet zeg!

Succes met ze! :D en zou inderdaad even contact opnemen over het uitzetten.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:13

oh mijn god... wat een schatjes <3

(wel vreselijk voor de moeder dit)

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:18

Wat schattig. Ik denk persoonlijk dat loslaten niet zo probleem gaat zijn. Op stal lopen ook halve wilde rond en die doen het heel goed. Ze kweken ook als gekken. Wel komen ze het eten op eten wat de paarden laten vallen. Met eventuele roofvogels zou je last kunnen hebben maar ja dat is ook weer de natuur natuurlijk dat kun je niet tegen houden.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:29

Ik vraag morgen tijdens het bellen meteen gericht over roofdieren en loslaten enige wat ze gezien hebben is een kat, maar die kwam niet dichterbij dan een meter.. :+

Enige wat je vind is (ook volgens handleiding) vanaf een groter hok, dan heb je nog steeds geen gevaar. Maar erg concreet is het niet helaas. Even duimen op goede antwoorden, anders het land plat bellen :j

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:03

Gevaar herkennen kunnen ze van nature, dat kun jij ze gelukkig niet 'afleren'. Over een tijdje zijn ze ook niet schattig meer en ze zullen ze proberen te ontsnappen.
Ik heb zelf een haas groot gebracht en ondanks dat ik zijn 'mama' was (hij kwam altijd uit zichzelf bij me op schoot liggen) had hij bepaalde angsten die gewoon in het instinct zitten. Toen ik hem na een jaar ( wegens ziekte mocht hij langer blijven) uitzette huppelde hij weg alsof hij nooit anders gewend was...

Wat je wel beter kunt doen is een bakje water neerzetten ipv een drinkflesje, want die heb je in de natuur niet ;-)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:48

Waterbakje komt er dus aan, slim, dankjewel!

Konijnenbelangen aan de telefoon gehad, zij gaan er ook vanuit dat ze zich redden bij roofdieren. Dus wegzetten vroeg in de ochtend, bij bos/ bomen, in een droge week :j en dan zou het goed moeten komen.

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:27

Wauw respect! Ze zijn echt schattig. En ik denk dat het met het uit zetten ook wel goed komt. Ik zou je graag tips willen geven, maar weet zelf bijna niets over wilde konijnen & de noden die deze hebben of over uit zetten.

Maar echt super werk!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:40

De nijntjes zijn vandaag voor het eerst buiten geweest, wel achter tralies. Ga de foto's meteen met jullie delen, want ze zijn weer lief <3

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Ze zijn lekker aan het rennen geweest, veilig achter tralies :j

En iedereen nog bedankt voor de leuke reacties!

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:45

Let wel op met gras. Rustig laten wennen anders heb je kans op gasbuikjes.

Super gedaan verder! Ze zijn inderdaad van nature angstig en schrikkerig dus kwa roofdieren moet het goedkomen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:51

Ze hebben alleen gerend en gesnuffeld, na bijna een half uur buiten stond er nog geen tandje in :+
Zullen ze maar snel op moeten pakken willen ze echt buiten kunnen lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:08

Ah wat een schatjes :)