Konijn ongelukkig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bloem_

Konijn ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:30

Toen mijn toenmalige konijn dood ging ( inmiddels 2 jaar geleden) wilde ik graag een dier uit het asiel. Ik kwam via www.ikzoekeenbaas.nl een schattig koppel konijnen tegen die al jaren in het asiel zaten omdat het vrouwtje niet zo lief is naar mensen toe. Ze hebben vele koppel pogingen met haar gedaan en uiteindelijk is ze dus dikke maatjes met het konijn geworden wat qua aftekeningen haar broer zou kunnen zijn! Ik heb ze eerst een tijd bij mijn vader in de achtertuin gehad, hok met een redelijk grote ren, waar ze ook lekker in konden graven.Het mannetje kan je zo oppakken en knuffelen en het vrouwtje laat ik gewoon konijn zijn. Als ze aangeeft dat ze aandacht niet prettig vind dan ga ik haar niet dwingen.
Nou ging ik op kamers en helaas konden de konijnen niet mee. Mijn moeder was zo lief om aan te bieden dat ze dan wel bij haar mochten wonen. Omdat zij minder ruimte heeft in de tuin heb ik een nieuw hok voor ze gekocht met 2 verdiepingen.
Ze wonen nu ongeveer een jaar bij mijn moeder in dat hok maar ik vind het mannetje de laatste tijd wat meer terug getrokken. Hij zit altijd beneden in een hoekje en als je het deurtje van het beneden verblijf opent, komt het vrouwtje wel nieuwsgierig naar je toe maar hij blijft vaak zitten. Hij lijkt ook veel aangekomen te zijn de afgelopen tijd, terwijl het vrouwtje niks verandert is.

Is hij ongelukkig? Of krijgt hij misschien te weinig beweging? Heeft iemand van jullie dit misschien wel eens mee gemaakt? Zou het misschien een optie zijn om ze terug ter verhuizen naar mijn vader? Ik zie het niet zo zitten om ze telkens te verhuizen omdat dit voor de konijnen ook niet heel fijn is daarom vraag ik om tips.

Geryon

Re: Konijn ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:35

Meestal zijn dat soort hokken zonder ren te klein. Zit hier een ren aan?

Wat is de laatste tijd? Dagen, weken? Eet en keutelt hij wel nog goed?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:31

Per konijn hebben ze wel 1m2 nodig, dus in jouw geval 2m2. Dat betekent dat ze per verdieping minimaal 1m2 moeten hebben (70x140cm is net geen m2, om een richtlijn te geven). De kans is dus groot dat hij inderdaad te klein zit en dat hij zich verveelt en daardoor minder lekker in zijn vel gaat zitten.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:59

Konijnen hebben best wat ruimte nodig, vaak is zo'n dubbelverdieping niet genoeg. Het ene konijn reageert erop door inderdaad stil in een boekje te gaan liggen, de ander wordt agressief. Is het mogelijk om permanent een ren aan vast te zetten? Waar ze altijd in kunnen als ze dat willen?

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:11

@ Geyron, de afgelopen maand, en ja hij eet en keutelt goed, geen diarree of iets .

Afbeelding
Dit is het hok waar ze nu in wonen.

Afbeelding
Afbeelding
En dit zijn mijn kleine vrienden in hun oude hok :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:15

Lekkere ruimte hadden ze! Gelukkig is er lichamelijk niets aan de hand. Het huidige hok is wel erg klein.. Zou je er een ren aan vast kunnen maken?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:07

Ik denk ook puur te kleine huisvesting.
Een hok met twee verdiepingen denken mensen al vaak lekker ruim, ren eronder, maar konijnen zijn gelukkiger met een klein hokje met een hele grote ren. De vorige huisvesting ziet er een stuk fijner voor ze uit, ruimer en natuurlijker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:59

Het hok is 100x50 met 2 verdiepingen. Dus veel te krap, helaas. (ik heb 30x30 tegels geteld)

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:10

Afbeelding
Zo lagen ze vanmiddag lekker in het zonnetje met zijn tweetjes <3 .

Ik heb vandaag bij de dierenwinkel een ren gekocht en die ga ik van de week installeren. Mocht dat niet helpen dan verhuis ik ze terug!