Ik ga binnenkort mijn konijn verplaatsen van mijn oudershuis naar mijn nieuwe huis.
Voordat het konijn verhuisd, ga ik langs een asiel om te kijken welk maatjeskonijn ze leuk vindt, zodat ze samen in het nieuwe verblijf komen. Heb namelijk gelezen dat konijnen vaak agressief kunnen reageren als ze op eigen territorium gekoppeld worden. Dit is dan een mooie oplossing.
De ren zal ongeveer 2m x 10m worden. Maar ik heb nog enkele vraagjes.
De plaats waar de ren komt bevindt zich (bijna) constant in de zon. Dat is natuurlijk niet te doen als het erg warm is. Een oplossing hiervoor is om een buizensysteem onder de grond door te maken zodat ze daar lekker koel kunnen zitten als de zon zo brandt. Maar wat voor buizen zullen hier geschikt voor zijn? Regenpijpen zijn veel te glad, lijkt mij... maar wat is dan wel geschikt?
Wat ik ook zou willen is aan beide kanten een overkappinkje, de buizen zullen dan onder de grond door van de ene naar de andere overkapping lopen, zodat het niet gauw ín de buizen regent. Wat voor materiaal zou geschikt zijn om een overkapping van te maken? Het mooist zou zijn dat het warmte weert.
In de grond komt antiworteldoek. In de ren komt een stukje met wit zand (ongeveer 70cm diep) waarin gegraven kan worden, in de hoop dat het gras niet overhoop gegraven wordt
En van wat voor materiaal is voor de omheining het meest geschikt? En hoe hoog moet dit komen?
Het antiworteldoek zal op ongeveer 30cm in de grond komen. De omheining komt dan ook tot in ieder geval 30cm in de grond. Op het stuk van het witte zand is dit natuurlijk dieper.
Ook loopt de kat van de buren regelmatig door onze tuin, is dat nog een bedreiging voor konijntjes?
) waar ook het dak weer op rust.