Hebben jullie tips voor nieuw aan te leggen konijnenren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Hebben jullie tips voor nieuw aan te leggen konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 20:08

Hai bokkers!

Ik ga binnenkort mijn konijn verplaatsen van mijn oudershuis naar mijn nieuwe huis.
Voordat het konijn verhuisd, ga ik langs een asiel om te kijken welk maatjeskonijn ze leuk vindt, zodat ze samen in het nieuwe verblijf komen. Heb namelijk gelezen dat konijnen vaak agressief kunnen reageren als ze op eigen territorium gekoppeld worden. Dit is dan een mooie oplossing.

De ren zal ongeveer 2m x 10m worden. Maar ik heb nog enkele vraagjes.
De plaats waar de ren komt bevindt zich (bijna) constant in de zon. Dat is natuurlijk niet te doen als het erg warm is. Een oplossing hiervoor is om een buizensysteem onder de grond door te maken zodat ze daar lekker koel kunnen zitten als de zon zo brandt. Maar wat voor buizen zullen hier geschikt voor zijn? Regenpijpen zijn veel te glad, lijkt mij... maar wat is dan wel geschikt?

Wat ik ook zou willen is aan beide kanten een overkappinkje, de buizen zullen dan onder de grond door van de ene naar de andere overkapping lopen, zodat het niet gauw ín de buizen regent. Wat voor materiaal zou geschikt zijn om een overkapping van te maken? Het mooist zou zijn dat het warmte weert.

In de grond komt antiworteldoek. In de ren komt een stukje met wit zand (ongeveer 70cm diep) waarin gegraven kan worden, in de hoop dat het gras niet overhoop gegraven wordt :P

En van wat voor materiaal is voor de omheining het meest geschikt? En hoe hoog moet dit komen?
Het antiworteldoek zal op ongeveer 30cm in de grond komen. De omheining komt dan ook tot in ieder geval 30cm in de grond. Op het stuk van het witte zand is dit natuurlijk dieper.

Ook loopt de kat van de buren regelmatig door onze tuin, is dat nog een bedreiging voor konijntjes?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:50

Klinkt goed, alleen zou ik er geen worteldoek onder leggen maar gaas.
Ik denk dat ze worteldoek kapot maken.
Als je ze niet te schuin legt kan je rustig rustig pvc buis gebruiken.
Mijn ren is 7,5 bij 1,5 meter, ik heb er stoeptegels onder en een dak erboven.
De voorkant is 1 meter hoog gaas, verder open.
Ik heb zelf 7 katten die de konijnenren ook als kattenren gebruiken,nog nooit problemen gehad met katten bij de konijnen

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:55

Klinkt heel erg leuk & groots!
en met katten ligt er heel erg aan.. sommige katten willen je konijn nog wel eens aanvallen maar anderen doen er helemaal niets mee. Als je konijnen genoeg verstop-plekken krijgen zullen ze er echt geen last van krijgen.

dierenfan

Re: Hebben jullie tips voor nieuw aan te leggen konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:03

Heb ook gewerkt met op diepte gaas onder de grond. Heb dat een jaar later verbouwd naar net onder de grond gaas omdat ik mijn voeten brak zo ongeveer en de tunnels in gingen storten. Vond het levensgevaarlijk voor hun. Heb zelf geel zand in de ren gehad omdat dit zwaarder is en bij langdurige droogte niet gaan stuiven (en dan in de ogen terecht komt met oogonstekingen als gevolg). Heb wel elk jaar het zand ververst gezien alle ontlasting die erin ging enz.
Dit zware zand kon ik overigens wel met een bezem gewoon aan vegen.

Ook heb ik een houten omheining gehad met gaas erin verwerkt. Erg leuk totdat het hout gaat rotten en minder sterk wordt..... Heb er ook gaas over gehad en zeil over gehad. Zeil blijft sneeuw en regen op liggen en krijg je soort waterzakken. Is erg zwaar voor de buiten omheining. Gaas ging de kat van de buren steeds op zodat hij er door zakte dus had geen nut (tuingaas).

gras matten heb ik ook gehad in een 15vierkante meter ren. Echter ik had toen 4 dwergen en 2 vlamen erin. Het gras kon hier niet tegenop groeien en werd niet uitgegraven maar compleet kapot gelopen en dan heb je dus geen gras maar ene modderpoel.

Uiteindelijk nu vele jaren later haha. Heb ik een hondenkennel van 1.5 breed en 4 meter lang. Hier zitten nu 4 vlaamse reus achtigen in. Deze leven in de kennel op paardenstal matten. Aan de kennel zit een hondenhok vast van 1.5 bij 1 meter. De helft van de kennel is overdekt met golfplaten en van die helft zijn de zijkanten ook dicht gemaakt zodat het wind en water dicht is dat stuk. In dat stuk ligt ook een grote PVC buis met overkapping erover heen (konijnen zitten graag hoog, alleen die 4 van mij niet ;) ) waar ook het dak weer op rust.
De andere helft van de ren zit niets over, of gaas als we veel last hebben van groente en fruit stelende vogels. Bij heel warm weer span ik daar een hoeslaken overheen zodat de zon er niet door kan (zon op zwarte matten geeft erg veel warmte). Eventueel kan ik er ook ngo een parasol over hangen.

In de zomermaanden (april t/m eind sept. of half oktober zelfs) heb ik rondom de ren een 16 meter hekwerk staan van 1 meter hoog zodat ze een giga stuk erbij hebben. Dit is allemaal gras. Daar mogen ze op als het gras het aan kan (dus hoog genoeg staat, goed van kwaliteit is en het niet helemaal drassig is door langdurige regen). Dit gaat zeer goed.

Kan dus zeggen dat ik erg veel geprobeerd heb maar het uiteindelijke resultaat mag er wel zijn!

In de winter wordt mijn ren in het geheel verplaatst. IN de zomermaanden heb ik op het stuk waar de ren dan staat wel gedeeltelijk zon in de winter helemaal niet. Dit betekend dat in de winter bij veel regen en geen zon de matten heel lang nat zijn wat voor de nijnen niet fijn is en daarnaast gaan er dan ook algen op groeien. Om dit te voorkomen verplaatsen we de ren in voorjaar en najaar dus. Gelukkig maar een paar uur werk en groot voordeel is dat we dus ook 2x per jaar alles grondig kunnen reinigen met een hoge druk spuit.

Overigens, 2 konijnen in zo'n grote ren zou ik erg weinig vinden. Maak lekker een groep van 4 nijnen ofzo als je het in 1x doet ben je er gelijk vanaf en heb je meer vulling. De nijnen zullen het ook geweldig vinden!

Afbeelding

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:50

wat een welhalla zeg!! Wouw!

Ik heb twee konijnen. Een daarvan is een voedster welke gedumpt was in het natuurgebied hier achter, ik heb haar kunnen vangen en het tamme knuffeltje heeft nu een hok van 1.20 met twee verdiepingen.
i.v.m. verbouwing van onze huidige/nieuwe koopwoning.
Ik wil dit hok straks in een ren plaatsen van 2 bij 4. Een paar cm onder de grond wil ik kippengaas plaatsen. Daarover aarde. De helft van de ren (waar het hok ook staat) komen tegels, andere stuk komt gras. Hoop dat ze het wat vinden!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 20:25

Hey, bedankt voor de reacties tot dusver!

De reden dat ik maar twee konijntjes in de ren doe is dat ik mijn vriend heb kunnen overhalen tot het halen van nog een konijn, zodat plumplum niet alleen zit.... denk niet dat hij akkoord gaat als ik er nog meer bij wil hebben hihihihi!

Ik zit er over te denken om roestvrijstaal-gaas als omheining te gebruiken, alleen hoe groot mag de maaswijdte zijn?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:29

Ik lees even mee, wij willen ook een nieuw buitenverblijf aanleggen!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:19

ik vond dit wel een goede site

http://www.konijneninjetuin.nl/

ze zeggen echter dat het gaat max 5 bij 5 mag zijn, maar voor onderaan zou ik zelf kleiner doen. Het hangt ook van de maat van je konijnen af. Een franse hangoor zal er niet zo snel doorheen passen, maar heb je een kleiner model dan vind ik het al discutabel en zou ik zelf voor kleiner gaan

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:42

Opgelet met kippengaas. Ik had dat ook eerst 10 cm onder grond kippengaas gelegd maar ze hadden erdoor geknaagt. Nu ligt stevig gaas die gebruikt wordt als omheining voor tuin (is paar mm dik). Nu blijven ze tenminste in ren zitten en kunnen ze graven. Ik heb geen buizen maar wel houtconstructie in het midden van de ren waar ze ook kunnen verstoppen of als ze afkoeling nodig hebben. let op dat er niks tegen de omheinig zit of ze springen erover! Mijne springt wel zeker een meter!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:14

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:08

Ik las ergens dat ze kippengaas doorbijten maar dat gaas van de gamma super is!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:23

even een stipje, want ik wil onze konijnenren veranderen. Ze (2 dwergnijnen) hebben nu een weitje van 80 M2, omheind met kippengaas van 1 meter hoog. Daarin staat een konijnenhok waar ze in en uit kunnen lopen en een geitenhok, maar ik heb geen gaas onder de grond door gemaakt, dus ze maken er een aardig tunnelstelsel van. Op zich graven ze zich niet uit (ze wonen er al anderhalf jaar inmiddels), maar ik vind het voor mezelf erg link worden om in de ren te lopen, omdat het dus een holenstelsel is en voor je het weet zit je met je voet in zo'n hol.... Het plan is nu om een wat kleinere ren te maken, gedeeltelijk betegeld en gedeeltelijk plek om toch nog iets te graven, maar ik wil wel iets onder de grond door maken zodat ze zich niet uitgraven kunnen.

Waldemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:34

Ik heb een ren van volierepanelen gemaakt, ze zitten bij mij alleen 's ochtends in de zon.
Het paneel rechts in beeld staat nu tegen de muur, zodat het een rechthoek is en ze niet naar binnen huppelen :D

Afbeelding

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 16:11

Dat is wel een mooie oplossing Waldemar! Ben zelf nog aan het gissen. Hoe dik is het volièregaas dat jij gebruikt in mm's per draadje zeg maar? Ik heb een mooie rol volieregaas gezien, die dan ook een halve meter de grond in komt aan de onderkant, maar weet niet of ze daar doorheen kunnen knagen.....