vraag over reu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vraag over reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:01

Hallo bokkers,

Mijn reu wordt binnenkort 7 en hij is niet gecastreerd. Hij kan tijdens het wandelen soms wat nerveus worden van alle geuren of andere honden, vooral in de lente, maar verder is het een evenwichtige, rustige hond. Heb er dus geen problemen mee.

Toch vroeg ik me af of het eigenlijk kwaad kan dat een ongecastreerde reu zich nooit kan 'ontlasten'? Kan dit een verhoogde kans op bv. prostaatkanker geven, of andere zaken?
Is het voor hem fijner om hem te laten castreren, of maakt dat op deze leeftijd niet veel meer uit?

In de toekomst zou ik een reu wel onmiddellijk laten castreren, maar goed, dat is nu het punt niet :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:14

Mijn reutje is met 8 jarige leeftijd gecastreerd.
Eigenlijk vanwege medische reden (chronisch pussig plassertje :+ )
Anders had ik hem niet laten castreren.

Wel een voordeel van de castratie was dat hij altijd los kan lopen. :D
Hij heeft niet meer de neiging achter teefjes aan te lopen.
En inderdaad, wat minder nerveus en hijgerig bij bepaalde geurtjes of teefjes.
Ook is hij in het algemeen wat rustiger geworden, maar dat kan ook de leeftijd zijn.
Mijn hond is in zijn voordeel veranderd.

Maar dit hoeft niet voor elke hond zo te zijn.
Hoe is je hond dan verder in zijn karakter, dominant of juist onderdanig?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-03-14 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:15

Ik zou nooit voor castreren gaan bij een gezonde reu. Je neemt hem de testosteron weg waarmee vaak een onzekere hond overblijft. Dat is gewoon zonde. Ook voorkom je er geen tumoren en dergelijke mee. Ik zou alleen als het medisch noodzakelijk is castreren.

Mijn reu heeft eens een chemische castratie gehad nadat hij een vergrote prostaat had en niet meer kon plassen. Hij had het even moeilijk met volwassen worden. Wat was ik blij dat dat uitgewerkt was...en mijn vertrouwde hond weer had.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:17

Wilawander schreef:
Ik zou nooit voor castreren gaan bij een gezonde reu. Je neemt hem de testosteron weg waarmee vaak een onzekere hond overblijft. Dat is gewoon zonde. Ook voorkom je er geen tumoren en dergelijke mee. Ik zou alleen als het medisch noodzakelijk is castreren.

Mijn reu heeft eens een chemische castratie gehad nadat hij een vergrote prostaat had en niet meer kon plassen. Hij had het even moeilijk met volwassen worden. Wat was ik blij dat dat uitgewerkt was...en mijn vertrouwde hond weer had.

Wel een hele goeie dat je dat zegt.. Ik zat er ook over na te denken, mijn hond is enorm onzeker..
Misschien wordt het dan alleen maar erger!

Je vraag over de reu:
Mijn hond heeft het ook.. Kwijlt er ook bij als die aan die geurtjes ruikt ;p
maar hij blijft altijd naar me luisteren, waardoor ik hem zelf niet wil laten castreren. Ik weet niet of het erg is als hij zich niet kan 'ontlasten'.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:20

Hmm, toch ben ik het niet helemaal eens met de onzekerheid. Dit is bij het grootste deel van de honden die ik ken niet het geval hoor :) Sterker nog, niemand in mijn omgeving heeft daar last van. ik heb een gecastreerde reu, een labrador. Onzeker? No way :)

Ik ben voor het castreren. Je hond kan zonder problemen loslopen, en er zijn wel degelijk honden die last hebben van hun testosteron waar ze niks mee kunnen.
Weet je het niet zeker? Wil je weten hoe het uitpakt voor jouw hond? Doe dan eerst een chemische castratie. Die is tijdelijk, maar geeft hetzelfde effect als een echte castratie (ook in karakter bijvoorbeeld)
Natuurlijk verschilt dit allemaal per hond en is geen enkele hond hetzelfde :)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 28-03-14 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:21

Tess070 schreef:
Wilawander schreef:

Wel een hele goeie dat je dat zegt.. Ik zat er ook over na te denken, mijn hond is enorm onzeker..
Misschien wordt het dan alleen maar erger!

Je vraag over de reu:
Mijn hond heeft het ook.. Kwijlt er ook bij als die aan die geurtjes ruikt ;p
maar hij blijft altijd naar me luisteren, waardoor ik hem zelf niet wil laten castreren. Ik weet niet of het erg is als hij zich niet kan 'ontlasten'.

Bij een onzekere reu neem je de laatste restjes zekerheid met de testosteron weg. Ik zou er nooit aan beginnen. Bij een teef zeg ik absoluut ja maar bij een reu niet.
Heb hier twee reuen waarvan 1 bijna 10 en heeft nooit mogen dekken en zie echt niet aan hem dat het erg is dat hij dat niet mag. Tuurlijk zou hij graag willen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:27

@mika11: dat is alvast goed nieuws dat je reu in zijn voordeel is veranderd :) mijn reu is vrij dominant maar hij kent z'n plek. Hij kan ook gewoon loslopen etc. Al moet ik zeggen dat dit ook met de leeftijd makkelijker is geworden inderdaad :)

Ik begrijp het als mensen hun van nature onzekere reu niet willen laten castreren, dan kan dat beetje testosteron inderdaad het verschil wel maken. Maar op dat vlak zou het bij mijn hond dus niet veel uitmaken denk ik, maar ja, puur om fysieke redenen vroeg ik me dus af of het niet slecht is dat ze nooit kunnen ejaculeren...

kimmie261

Re: vraag over reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:56

als een reu behoefte heeft aan een ejaculatie dan gebeurd dat echt wel hoor...natte dromen of spontaan als ze wakker zijn...

tja,hier komen veel herplaatsers die bijna altijd wel gecastreerd zijn,en meestal ook nog eens vroegcastraten,en geen onzekere hondjes hoor :n

ip laat ik mijn reuen altijd vol,tenzij niet anders kan,bv bij mijn laatste reu,deze had maar 1 bal,en is daarom gecastreerd,vond het eerst heel erg,en heb er mee gezeten dat ik hem had laten castreren,maar zijn gedrag is echt zo ongelooflijk veel leuker geworden..dat ik er nu heel blij mee ben..

mijn argentijn reu,was niet gecastreerd en is dood gegaan door teelbal tumor en uitzaaiingen daarvan overigens...

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:21

Ik heb een heel onzeker hondje uit het asiel van nu bijna vier jaar.
hij is nu een bijna een jaar bij mij en gelukkig wel al wat zekerder geworden van zichzelf.
Heb hem na een half jaar toch laten castreren ondanks de verhalen van het nog onzekerder maken enz.
Kwa karakter is hij gewoon hetzfde gebleven, helemaal niks aan de hand, hij "groeit" gewoon verder zoals hij volgens mij zonder castratie ook had gedaan.
Ik ben sowieso wel een beetje pro castreren, gewoon omdat ze er toch niks mee mogen en kunnen, waarom zou je ze dan onnodig gefrustreerd laten zijn met al die hormonen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:24

Hier worden reuen ook alleen gecastreerd als het medisch noodzakelijk is. En zoals kimmie zegt, als een reu er behoefte aan heeft, gebeurt het ook gewoon.

Over gecastreerde reuen en loslopen, dat kunnen volle reuen ook hoor. Nog nooit last gehad van een reu die weg wilde naar een teefje, dat werd gewoon in de opvoeding meegenomen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:28

Hoe beleef je dat dan met loopse teven? :) Ik heb verhalen gehoord dat reuen het ervan namen, ineens niet luisterde en binnen no-time gekoppeld zaten...of dat reuen weg wilden lopen bij de geur van een loops teefje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:31

Dat kan een gecastreerde reu ook nog steeds willen. Wij hebben zelfs loopse teven erbij in huis gehad en toch heeft er nooit één de benen genomen. En gekoppeld helemaal niet. Ook clubgenoten hebben allemaal volle reuen, maar die hebben er ook geen problemen mee. Ook niet met trainen als er daarvoor een loopse teef heeft gelopen. ;)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:32

Ja, kan hij willen, maar je hoort toch dat het dan minder vaak geprobeerd wordt :)
Maar top om te weten, bied weer inzichten voor later :D

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:44

Mijn reu is 7 en ook niet gecastreerd omdat ik het gewoon weg niet nodig vond. Hij loopt altijd los en ben hem nog nooit kwijt geweest omdat hij een loopse teef rook.
Hij heeft overigens ook nog nooit gedekt.
Ik zou het alleen doen als het medisch noodzakelijk is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:16

Tigress schreef:
Ja, kan hij willen, maar je hoort toch dat het dan minder vaak geprobeerd wordt :)
Maar top om te weten, bied weer inzichten voor later :D

Teven en reuen zitten in huis trouwens natuurlijk wel gescheiden als de teef loops is. := Sommige willen wel eens stoppen met eten, dat mag van mij best. Joelen niet :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:20

Mijn 2 overleden reuen zijn na castratie echt niet makkelijker of onzekerder geworden. Was het maar zo dat een castratie maakte dat ze makkelijker werden of wat onzekerder...... Zeker richting andere honden waren die 2 echt niet makkelijk (richting mensen wel al ook weer niet naar iedereen maar dat was heel voorspelbaar en goed te hanteren). Voor de castratie moesten ze niets van andere honden hebben en na de castratie ook niet. Voor en na de castratie vlogen ze ook loopse teven gerust naar de strot (leuk als mensen beweren dat loopse teven en gecas. reuen altijd wel goed gaat en hun teef gewoon los laten lopen en laten gaan.

1 van mijn huidige honden is door een maanden lange pus piemel op 8 maanden leeftijd gecastreerd. Idd een wat onzekere hond maar dat was hij met ballen ook al. Richting andere honden is hij heel netjes en beleefd maar ook heel duidelijk. Heeft in ruim 5.5 jaar nog geen ruzie gehad en al enorm veel honden ontmoet in zijn leven.
Mijn andere huidige hond is met 3.5 jaar gecastreerd en koos voor zijn castratie de honden uit waar hij mee overweg kon en was behoorlijk kritisch maar na zijn castratie nog geen hond tegen gekomen waar hij niet mee overweg kan (inmiddels bijna 8 jaar). Nu leidde hij t/m 3.5 jaar leeftijd bij een andere baas ook een totaal ander leven als dat hij bij mij heeft (daar werd hij amper uitgelaten en maar kort ook en bij mij is hij makkelijk 2 á 3 uur minimaal per dag aan het wandelen en ook op het werk zeer veel contact met andere honden)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:21

Overigens mijn reu die met 8 maanden leeftijd gecastreerd is kijkt niet om naar teven totdat ze op hun hoogte punt zijn. Dan wil hij gerust wel even de teef helpen als ze zich aan bied......... Vroeg castratie (is het in principe nog) wil dus niet zeggen dat ze niet weten hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:03

kimmie261 schreef:
mijn argentijn reu,was niet gecastreerd en is dood gegaan door teelbal tumor en uitzaaiingen daarvan overigens...

Dat is dus wat ik mij afvraag. Of de kans op kanker en andere aandoeningen echt groter wordt door hen niet te laten castreren, heeft jouw dierenarts daar toen iets meer over gezegd? Ik ga het in elk geval volgende keer wel met m'n DA bespreken.

Verder bedankt voor de reacties iedereen, alleen gaat mijn vraag dus echt om puur fysieke nadelen door niet te castreren. Mijn hond heeft geen gedragsproblemen, hij voelt zich soms wel gefrustreerd als hij bv. een loopse teef heeft geroken, maar heb er verder geen last van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:07

jep maar ook mijn heel vroeg/jong gecastreerde reu kan dus gefrustreerd worden van een loopse (hoog loopse) teef. Dat heeft niet alleen met de ballen te maken ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:12

Volgens mij zijn de gezondheidsrisico's bij ongecastreerde reuen zelfs minder dan bij gecastreerde reuen. Of gelijk. Ik heb pas een heel artikel gelezen, maar die kan ik niet meer vinden, dat castratie bij een reu geen groot voordeel of nadeel heeft qua gezondheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:19

Hier hebben de reuen ook geleerd zich te gedragen ook al lopen er 10 loopse teven. Hier is hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:21

MyWishMax schreef:
Volgens mij zijn de gezondheidsrisico's bij ongecastreerde reuen zelfs minder dan bij gecastreerde reuen. Of gelijk. Ik heb pas een heel artikel gelezen, maar die kan ik niet meer vinden, dat castratie bij een reu geen groot voordeel of nadeel heeft qua gezondheid.

Bedankt, dat is stiekem wat ik wilde horen! :o nogmaals, ik zal het sowieso met m'n DA bespreken, maar vroeg het me nu toch af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:24

Het ligt er nogal aan of jouw DA voor castratie is of niet. Als ik het hier aan de ene DA vraag, had mijn reu al maanden geholpen moeten worden. Vraag ik het aan de ander, zegt die dat ik maar terug moet komen als er iets is en dat er anders niks gecastreerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:27

Verder: gelieve de OP te lezen :) Mijn vraag gaat niet over gedragsgerelateerde problemen door het niet-castreren, maar om de fysieke gevolgen (kanker, prostaatonstekingen, etc)

mijn reu is een evenwichtige, zeer gehoorzame hond, kan er alles mee doen, dus dat is echt het probleem niet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:28

Bij reuen zitten er, medisch gezien, meer nadelen dan voordelen aan castratie. Zie hier: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =castratie
Mijn reu is 10 en niet gecastreerd. Nooit problemen en hij heeft nog nooit een loopse teef gedekt of bijna gedekt. Op het trainingsveld heb ik meer moeite zijn aandacht erbij te houden in de buurt van een loopse teef, maar dat is een trainingspunt. Hij is er dan ook wel bij te halen.