Kip blijft nieuwe kip pikken en aanvallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Kip blijft nieuwe kip pikken en aanvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:03

Hallo

Wij hebben sinds dit jaar 3 kippen. Nou is er laatst een overleden en hebben we er 2 nieuwe (iets wat jongere) bij gekocht. Op advies hebben we ze s' avonds in het nachthok er bij gezet.
De volgende ochtend zagen wij dat onze 2 ''oude'' de 2 nieuwe gingen pikken. Wij dachten dat ze wel even moesten wennen, maar nu na een week blijft het doorgaan. De ren is groot zat en hebben genoeg ruimte. Maar het is niet leuk om te zien... Wat kunnen wij het beste doen?

Wij kennen verder in onze omgeving geen echte kippen kenners, vandaar ik het even op bokt vraag.

D__S

Re: Kip blijft nieuwe kip pikken en aanvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:38

Ik heb thuis 9 kippen. Hebben ook plaats genoeg en kennen elkaar ondertussen toch al enkele jaren. Maar het kipje die de laatste in rang staat wordt ook af en toe nog een gepikt door de anderen als ze eten krijgen, maar ook soms gewoon als ze in de weg staat voor de anderen. Dat kippen elkaar pikken is dus op zich niet zo abnormaal. Tenzij ze het natuurlijk enorm veel doen.
Wanneer pikken je oude kippen de nieuwe en hoeveel keer?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:01

Als de oude na een dagje los lopen weer de ren in gaan, waar de nieuwe nog zitten. En als ze in de buurt zijn dan pikken ze de nieuwe

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:03

gaat gewoon om rangorde,..
het zal nog wel even doorgaan,

de ene keer is het erger als de andere keer.
gewoon goed in de gaten houden, meer kun je niet doen op het moment.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:04

Ik zou het persoonlijk dan nog even aankijken. Het duurde bij ons soms ook (veel) langer dan een week voor de oude kippen de nieuwe aanvaard hadden. Gaat inderdaad gewoon om de rangorde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:18

Wel goed checken dat de snavel niet te scherp is en er bloed ontstaat, want dan is ie ten dode opgeschreven.. Mijn ouders hebben nu een groep waarin het nog wel eens misgaat. Zijn net kanibalen dan.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:25

je hebt van dat spuitbus dat je op de kippen kunt spuiten zodat ze elkaar niet meer pikken.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:15

De snavels zijn gelukkig niet scherp. ik wist wel dat het om rangorde gaat, maar ik begon te twijfelen omdat het nu bijna een week gebeurd. Jullie berichten stellen me gerust. We laten ze gewoon wennen en dan zien we wel. Ik heb dat anti pik spul al gehaald. Nog niet echt resultaat gezien maar komt vast goed.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:21

Vooral als de oude even los hebben gelopen en weer terugkomen bij de nieuwe, dan moet er weer even opnieuw een rangorde worden bepaald. Verder niet zo vreemd, wel uitkijken dat ze elkaar niet verwonden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:40

Even de twee oude kippen niet voeren. Laat ze maar in de tuin scharrelen met zijn vieren , om hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen.
Ik heb alleen maar hanen , maar die hebben het te druk met eten bij elkaar te scharrelen om te vechten. Soms geef ik ze wel eten om ze honkvast te houden , of swinters als het gevroren heeft.
Ik maak elke dag het hok schoon , dus ik kan aan de poepjes zien of ze genoeg binnen krijgen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:19

Hoeveel ruimte hebben de kippen in het hok?
Hoe oud zijn de nieuwe kippen?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 16:33

Hoe groot weet ik niet. Maar echt groot genoeg voor 4.
De nieuwe zouden over 3 weken beginnen met leggen.