Ze was dan ook binnen een paar uur al helemaal op haar gemak en hoewel ik erg moest wennen, deels door het gemis van mijn vorige kat, ben ik toch enorm gek op haar geworden. Het is een ontzettend lief, grappig, speels en gezellig beestje

En in dat laatste zit het 'm een beetje...ik loop eigenlijk al maanden met een schuldgevoel rond dat soms de kop op steekt en soms wegzakt. Ik werk fulltime en studeer daarnaast, ben dus afgelopen maanden regelmatig 2x per week van 07.45 tot 22.00 weg geweest. Op 'normale' werkdagen stap ik rond half 6 binnen.
Poes is ontzettend happy als ik thuis ben, ze is oprecht blij als ik de deur open doe. Ze kroelt, mauwt, ze slaapt 's nachts bij me. Echter zie ik ook frustratie (als je het een menselijke naam mag geven): ze ontploft echt na zo'n dag alleen zijn. Ik speel dan met haar, ik kroel met haar, maar ze lijkt het geen ruimte te kunnen geven. Dat uit zich soms in neurotisch gedrag: rondrennen, ineens uit het niets als je langsloopt naar je benen springen. Ze mag 's avonds regelmatig even op de gesloten galerij lopen of op het balkon als ik er bij ben, maar alleen laten durf ik niet want ze wil overal op klauteren en vindt de buitenwereld razend interessant.
Ik voel me enorm tekort schieten als baas en ik kan haar gedrag ook echt verklaren en neem het haar geenszins kwalijk. Maar het is de optelsom van factoren die me soms doen afvragen of ik haar wel alles biedt wat ze eigenlijk nodig heeft
- genoeg ruimte om uit te razen
- eventueel naar buiten kunnen
- meer aandacht.
Uiteraard heb ik al over al deze opties nagedacht, maar ik blijf in cirkels denken/uitkomen:
- ik woon nu eenmaal op een klein appartement
- naar buiten is geen optie op deze hoogte. Aan een halsbandje heb ik al geprobeerd, maar dan hangt ze zichzelf op en mist ze alsnog de vrije bewegingsruimte.
- ik werk fulltime en probeer al zo min mogelijk van huis te gaan 's avonds. Een andere kat is natuurlijk ideaal, ware het niet dat ze daar heel slecht op reageert. Het asiel zat er wat mij betreft naast met als omschrijving 'binnenkat' en 'kan goed tegen alleen zijn', maar andere katten zijn voor haar echt stressvol.
Als ik mezelf bovenstaande zie typen, lijkt het alweer een slappe verdediging en lijkt het alsof ik alleen maar problemen zie. Ik ben echt een dierenliefhebber in hart en nieren, ben 100% van het motto dat je een dier tot de dood houdt. Ik wil haar eigenlijk niet missen, ze is echt heel lief en brengt een hoop vrolijkheid in huis. Maar dan voel ik me weer egoïstisch, want ik weet dat zo'n lief, leuk poesje ook prima ergens anders op haar plek zou zijn, waar ze wel vaker mensen om zich heen heeft/een groter huis heeft/naar buiten kan. Tegelijkertijd voelt dit als falen, alsof ik me van haar ontdoe terwijl ik haar juist een fijn plekje wilde geven vanuit het asiel...
Ik vind het oprecht moeilijk en weet eigenlijk ook niet wat ik met dit topic wil.
Misschien herkennen mensen zich hierin of hebben ze advies...

.
) momenten in de dag dat ze zo gek als een deur zijn en niets veilig is (meestal tijdens de avondschemer).