pitbull konijn.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

pitbull konijn.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 00:12

Wij hebben een redelijk grote buiten ruimte voor onze konijnen....( +- 2,5 bij 2,5) en binnen hok verdeelt in 3 plekken. Wij hadden op een gegeven moment 2 redelijk grote konijnen en een dwerg konijntje. Ik heb jaren lang konijnen gehad en ik heb het tot dus ver nog niet verkeerd gehad bij het kijken of het een mannetje of vrouwtje was.... ik dit geval was ik er dan ook van overtuigd dat wij 3 vrouwen hadden. maar ineens was daar een klein nestje.....2 kleintjes, 1 was dood dus weg gehaald en de andere maakte het prima. Duidelijk dat ik het verkeerd had en ook duidelijk welke de man was en die woont nu ergens anders. maar voorheen ging het spul prima samen maar nu is de moeder echt een draak van een pit-bull geworden., en scheurt dat lieve dwerg konijntje gewoon stuk!! ik heb nu het hok doormidden gedeeld en in haar binnen hok een hoek dicht getimmerd dat de ander er niet bij kan (zaten kleine openingen dat ze door alle 3 konden hupsen), maar wat een kreng is moeders. Ik heb vele moeder konijnen gehad, maar nooit dat ze een ander zo toe takelden om hun jong te beschermen en zelfs mij wil ze grijpen als ik in de buurt kom. vandaag het dwerg konijn haar wonden schoon gemaakt en behandeld, morgen weer, maar is wel heftig....'t arme ding durft haar hokje eigenlijk niet uit....mijn idee is dat als baby konijn groot genoeg is, dat moeders weg gaat!! mijn kinderen zijn ook niet veilig bij haar..... iemand ervaring hiermee? zal het weer goed gaan als het jong groter is, of blijft het haat en ellende?

Geryon

Re: pitbull konijn.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:20

Je andere voedster is waarschijnlijk ook zwanger, houd daar rekening mee.

Het zou beide kunnen. Of ze doet weer normaal als het jong groter is, of ze blijft het doen omdat de ander een voedster is en het mannetje nu weg is.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 00:30

Nee, zij is niet zwanger........eerste stuk had ik er niet bij verteld.....zij was de eerste die een nestje had in een zeer natte koude periode en 1 van de 3 (andere 2 snel dood) was al goed uitgegroeid en lag ineens, zonder verklaar bare reden dood in het hok....meteen daarna had de andere een nest en is het mannetje verhuisd.... kleine kans dat ze nu weer drachtig is....niks wijst erop lichamelijk iig.....nu vermoed ik ook dat die andere misschien wel de doodsoorzaak is geweest van dat jong omdat zij ook moest bevallen..... bij ons zijn de konijnen gewoon konijn en geen troeteldieren... mijn man slachtte ze voorheen, maar ik vind konijn niet lekker en eigenlijk te schattig om op mijn bord te hebben, dus nu leuk voor de kinderen. Maar ik vind dat ze het wel verdienen dat ze het goed hebben en niet op deze manier..... "t is echt een schattig beestje die nu wordt geterroriseerd! maar om die ander nu zomaar weg te doen vind ik ook wel sneu..... nu dus even apart, maar als het niet beter kan worden gaat moeders wel de deur uit.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:34

Konijnen kunnen meerdere keren een nestje krijgen van een één dekking.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 00:49

Dat heb ik nog nog nooit gehoord...weet wel dat ze vrij snel na bevalling weer gedekt kunnen worden...... maar dat ze van 1 dekking meerdere nesten kunnen krijgen lijkt mij wat onwaarschijnlijk....'t is wel bij de konijnen af, maar bij het werpen van een nest kunnen er niet half klare konijntjes achterblijven om een week later te wereld te komen.... but correct me if I'm wrong....
Laatst bijgewerkt door ydnew op 26-03-14 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:54

Tjah ze wil haar jong beschermen dat is gewoon logisch konijnen gedrag..
Haar maatje is weggehaald en dat geeft schommeling in het territorium. Beter was het rammetje castreren, want hij was waarschijnlijk de stabiele factor tussen de dames.
Ik zou haar eerst gewoon is lekker rustig alleen met haar jong laten zitten, er zijn wel vaker konijnen hele goede moeders. Lees, konijnen die heel goed hun jong beschermen en een moeder mag dat naar mijn mening.
Of het goed komt straks is de vraag, ik denk dat de twee voedsters samen een kleine kans van slagen heeft. Hopen dat het jong een ram is en die dan castreren en houden, met veel geluk dat het dan weer wil.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:02

Dit is wat ik van twee artsen heb gehoord.En helaas ook zelf meegemaakt.De voedsters kunnen de sperma op een bepaalde plek bewaren en zo zichzelf weer bevruchten.Maar niet elk konijn doet dat.Een van onze konijnen kreeg 1 nest van 1 dekking en de andere weer 3.Volgens mij kan het ook kort na een bevalling,vooral in de lente.
Ik hoop voor jou dat dit het laatste nest was! :) Ik weet niet of je zelf regelmatig aan de buik kunt voelen,anders kan een DA dat wel.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:05

Opzich is het niet zo gek dat er ruzie ontstaat. Twee dames samen is meestal al geen fijne combinatie. Nu heb je ook nog te maken met hormonen en verandering in de groepssamenstelling dus dan krijg je dit al heel snel. Ik denk dat je er erg goed aan doet om ze gescheiden te houden tot de kleine oud genoeg is op op eigen pootjes te staan. Even rust.. daarna kan je verder gaan kijken hoe het gedrag van de moeder veranderd. Het kan best zijn dat ze tot rust komt nu ze haar hok niet meer hoeft te delen met een andere volwassen voedster. Anders zou je ook nog kunnen denken aan steriliseren.

Voor op de langere termijn: Ik geef het weinig kans dat beide vrouwtjes weer in vrede met elkaar gaan samenleven. Misschien dat je met 1 of 2 gecastreerde rammen een stabiel groepje kan vormen (hopen dat de kleine een mannetje is :) ) Mocht het nou allemaal niet lukken, zou ik eens contact opnemen met een konijnenopvang, misschien dat zij je verder kunnen helpen bij het koppelen en eventueel herplaatsen van je pitbull dame.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:16

Als zij jongen heeft lijkt het me niet onlogisch dat ze die andere aanvalt. Denk dat je ren ook niet erg groot is, gezien de kleine niet ver genoeg weg kan komen om niet gewond te raken?
Maar goed, geen idee of dat zo blijft.

Ik weet wel dat wij vroeger ook zo'n konijn hadden, alleen was dat een rammelaar naar mijn weten.
Wij hadden een groot buitenhok en iedereen die daar binnen kwam werd aangevallen door meneer, al was hij buiten en zat 10 meter verderop in de ren, dan nog kwam hij naar binnen om je aan te vallen. En sprong echt tegen je op, krabde met achterpoten en beet in je kleding en armen.
Die hebben we op een gegeven moment los gelaten in het bos naast het huis, was gewoon niet leuk meer.
Kwam een paar weken later nog een jager bij ons aan de deur dat er zo'n raar konijn in het bos liep, sprong gewoon tegen hem op :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:59

Als vader er nog bijzat terwijl de jongen er waren en dat is nog geen vier weken geleden kan je verwachten dat de vrouwtjes nog een nest moeten krijgen. Mannen grijpen direct hun kans weer op voortplanting.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 10:02

Laptopmuis schreef:
Als vader er nog bijzat terwijl de jongen er waren en dat is nog geen vier weken geleden kan je verwachten dat de vrouwtjes nog een nest moeten krijgen. Mannen grijpen direct hun kans weer op voortplanting.

't jong is zo'n 3 weken nu..... gisteren zag ik hem voor het eerst in de ren... loopt en hupst al een tijdje door het binnen hok.
andere voedstertje had ik in handen, maar niks wijst erop dat die drachtig is qua omvang....hopen dat dat zo blijft....

Wij hebben altijd meerdere voedsters bij elkaar gehad, en nog nooit is dit gebeurt.... dit over 12 jaar konijnen.

een konijnen opvang is hier niet.... als ze weg gaat zal ik het aan een vriend van ons vragen of die haar erbij kan hebben.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:35

Ik heb vijf vrouwtjes bij elkaar zitten en in de zomer zit daar ook nog een gecastreerde ram bij. Ik heb ook nog een dekram maar die zit apart. Het gaat over het algemeen super, er is heel af en toe wel een beetje onenigheid maar mijn nijnen hebben daar nooit wondjes etc door. Mijn ervaring is dat voedsters prima bij elkaar kunnen. Alleen meerdere rammen gaat niet samen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:02

guenivere schreef:
Ik heb vijf vrouwtjes bij elkaar zitten en in de zomer zit daar ook nog een gecastreerde ram bij. Ik heb ook nog een dekram maar die zit apart. Het gaat over het algemeen super, er is heel af en toe wel een beetje onenigheid maar mijn nijnen hebben daar nooit wondjes etc door. Mijn ervaring is dat voedsters prima bij elkaar kunnen. Alleen meerdere rammen gaat niet samen.

zo was mijn ervaring ook, zelfs meerdere mannen ging goed, dit was in NL overigens met een mega ren waar ze ook echt holen en gangen in groeven....dat is nu niet het geval. maar ook hier in hokken zonder graaf mogelijkheden ging het dus verder altijd onder de voedsters prima.
natuurlijk wel eens wat gegrom, maar nooit zoals dit, en ik denk dat het in de geval niet veel uitmaakt hoe groot het is, zodra moeders het dwergje ziet sprint ze erop af en gaat er achteraan, tot dat ze in het binnen hok zit.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:50

Ik heb drie mannen bij elkaar gehad, had ik overgekocht van mensen die ze al twee jaar hadden en zo hielden, dit is bij mij anderhalf jaar goed gegaan. Daarna is het een enorme slacht partij geworden. Heb er toen 2 weg gedaan en 1 laten castreren en bij mijn voedsters gezet. Dit mannentje is alweer acht jaar oud en helemaal happy. Verder heb ik nog 5 teddy dwerg voedsters en 1 teddy dwerg ram. En mijn gecastreerde ram is een huis tuin en keuken konijn. Ik heb jaarlijks 1 of 2 nestjes. Mijn ram heeft overigens ook een heel leuk papiertje.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:07

ydnew schreef:
Laptopmuis schreef:

't jong is zo'n 3 weken nu..... gisteren zag ik hem voor het eerst in de ren... loopt en hupst al een tijdje door het binnen hok.
andere voedstertje had ik in handen, maar niks wijst erop dat die drachtig is qua omvang....hopen dat dat zo blijft....

Wij hebben altijd meerdere voedsters bij elkaar gehad, en nog nooit is dit gebeurt.... dit over 12 jaar konijnen.

een konijnen opvang is hier niet.... als ze weg gaat zal ik het aan een vriend van ons vragen of die haar erbij kan hebben.

Denk dat de dame dan zwanger is, daarom ook zo knorrig reageert.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 00:07

nog even een foto van het hok en de 2 dames....met een hek er tussen...... wel was het zo dat vanochtend het hek scheef stond en een stukje omhoog en het witte dwerg konijn weer een pluk vacht uit had staan.....dus moeders is echt wel agressief om zelfs door of onder het hek door te willen om haar soort genoot het leven zuur te maken...

Afbeelding

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:49

nou, verdorie.....is er van de week toch zo iets naars gebeurt.....heb er nog steeds een rot gevoel over. Ik had het hok dus doormidden gedeeld met van die gaas delen om je konijn op het gras te zetten....is geschikt voor konijnen denk je dan..zoals ik al schreef was moedertje niet echt onder de indruk van dat gaas en beukte er onder door.... maar van de week loop ik langs het hok en zie in mijn ooghoek een konijn liggen....wat niet helemaal zo hoorde... lag moedertje dood onder dat gaas. ze was verdikkie met een pootje door het gaas gegaan en en dus vast komen zitten voor haar idee...en net op de plek waar 2 delen bij elkaar zitten zat haar koppie er tussen en is natuurlijk om los te komen omhoog gegaan en klem komen te zitten en gestikt...gatsie darrie........dat is echt een rot gezicht om te zien en helemaal de gedachte hoe ze is dood gegaan.......bah bah........pitt bull konijn is niet meer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:53

Ach wat verschrikkelijk.. Sterkte ermee! Ze had nog een jong toch? Die ga je met de hand opvoeden?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:55

dat jong is gelukkig oud genoeg en eet zelf prima....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:57

Oh is ie al zo oud. Gelukkig maar! Hoe oud is het jong nu ongeveer?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:52

denk zo'n 6 week......kan het niet helemaal meer herinneren...was een verrassing

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:46

Getver wat naar.
Voortaan kun je beter een gecastreerde ram erbij houden. Die houdt vaak vrede onder de voedsters. Die heb je nu weggehaald en de rangorde was weg. Die hebben ze willen regelen en voedsters kunnen er een flinke vechtpartij van maken.
Waarom heb je de ram weg gedaan en niet laten castreren? Waarschijnlijk is hij de reden geweest dat je 3 "voedsters" bij elkaar kon houden, normaal gaat dat namelijk niet altijd goed.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:10

Eerder in Nederland heb ik een ram wel eens laten castreren..... maar hier leven wij toch heel anders en in eerste instantie waren de konijnen er voor de slacht... Dus als ik aankom bij mijn man om een konijn te laten castreren dan verklaart hij mij voor gek!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:55

Maakt toch niet uit? Ik word zo vaak voor gek uitgemaakt vanwege m'n dieren, maar dat maakt mij niets uit.