Luxe probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Luxe probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 20:35

Wij zijn in het gelukkige bezit van een redelijk sociale sharpei teef van iets meer dan een jaar. Ik heb sterk de wens een tweede hond erbij te nemen.
Onze teef wordt wss dit najaar gecastreerd, als ze hopelijk uit haar puberteit is. Momenteel is ze weer schijndrachtig.

Ik kwam op fb een prachtige bull terrier reu tegen, qua formaat, en leeftijd, en karakter een geweldig beest. Maar niet gecastreerd...
Ook is de timing een beetje slecht, onze hormoonstuiter, verre reis op de planning en dus direct al dure kostenvoor pension en evt castratie....terwijl je de hond nog niet eens kent.

Maar, voor onze teef hadden we een reu, mijn echte " once in a lifetime" hond.. Hij is vroeger dekreu geweest en ik heb een nazaat van hem gevonden. De betreffende nazaat is drachtig van een blauwe reu. Dus dat trekt mij ook enorm..

Ergens ben ik bang dat we een pup niet aankunnen, werken beiden fulltime, maar aan de andere kant, we hebben een hond die prima tegen het alleen zijn kan. Voor haar zou ik er een maatje bij willen..

Pfff twijfel alom! Bedankt voor het meedenken alvast!

Pauline

Re: Luxe probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:27

Ik hoor eigenlijk niet waarom je een hond er bij wil? J hond kan goed alleen zijn, de vraag is of dat samen ook nog goed gaat. Ik zou mijn tijd dan besteden aan het wandelen en spelen te andere honden ipv twee honden in huis te hebben waar je weinig tijd voor hebt. Misschien niet het antwoord wat je wilt horen maar zo zie ik het. Y;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:12

Ik zou nooit aan een pup beginnen naast een full time baan. Verder idd geweldig dat jullie huidige en nog zeer jonge hond dit goed aan kan maar dat moet je maar net treffen. En dat net treffen zou voor mij zo onzeker zijn dat ik er niet aan zou beginnen. Ik snap het willen van een tweede hond in jullie situatie wel. Ooit komt het zover dat ik het namelijk ook ga krijgen (woon nog thuis nu) en dat mijn honden 2x 4.5 uur alleen moeten zijn per dag (tussendoor 3 kwartier tijd voor hun). Dan zou ik ook altijd minimaal 2 honden willen hebben. Echter voor mezelf al gesteld dat dit honden zijn vanaf 3 á 5 jaar die goed stabiel zijn en zeer goed alleen thuis kunnen zijn. Zal niet makkelijk te vinden zijn maar ze zullen er vast wel zijn.

Pauline: Voor en na mijn werk en tussendoor is alle tijd bij mij voor mijn honden. Ik weet dat mijn honden vele malen meer aandacht en beweging krijgen dan dat zeer veel honden krijgen waarvan de bazen wel de hele dag thuis zijn. Nu weet ik niet of TS dat ook zo heeft echter je kan nooit op basis van 'ik werk full time' beweren dat diegene te weinig tijd heeft voor 1 of 2 honden. Daarnaast 2 honden hebben ook minder tijd nodig als ze daadwerkelijk wat aan elkaar hebben. Mijn droom is ooit een leuke roedel te hebben en ja als ik bijv. 4 honden heb zou ik daar best een pup tussen durven te zetten ondanks full time werken (dan wel de eerste 2 weken vrij en daarna 1 of 2 weken halve dagen bijv. werken). Ik zou dan wel moeten accepteren dat die pup heel hond gericht zal zijn en minder mens gericht maar als ik daar goed mee kan leven dan is er geen probleem lijkt me. Echter zover is het voorlopig nog lang niet wat mij betreft....... Ook niet eens een zekerheid dat het ooit gaat komen ook.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 07:46

Het gaat mij inderdaad om het gezelschap aan elkaar, wat ze kunnen hebben als ik werken ben. Tussen de middag kom ik even thuis voor de hond, en of ik er dan een of twee moet uitlaten, maakt dan ook niet uit lijkt me. Het voelt nu gewoon als een niet compleet gezinnetje ;-) onze hond vindt andere hinden wel heel leuk, ze speelt graag met ze. Momenteel is ze schijndrachtig, en komt haast depressief over, wil niet spelen, alleen maar de hele dag in het raamkozijn liggen om buiten te kijken. Dit kan aan de schijndracht liggen, vandaar ook mijn keus om te wachten tot ze gecastreerd is, ook met het oog op eventuele gedragsveranderingen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:15

Ik denk dat het wel lastig is om een pup op te voeden terwijl je fulltime werkt, de eerste weken moet er echt iemand thuis zijn om de pup zindelijk te maken en het alleen zijn aan te leren. Daarom heb ik toen, zes jaar terug, gekozen voor een herplaatser (niet dat er fulltime gewerkt werd, maar wel 2 dagen langer dan 6 uur alleen zijn).

Ik heb geen ervaringen met sharpei's, maar wat ik er vaak over lees is dat ze niet altijd sociaal zijn naar andere honden. Die van jou is nu een jaar, dus het is niet zo raar dat zij nu nog sociaal is naar andere honden, dit kan wel omslaan als ze ouder wordt.

Als je graag een tweede hond wilt zodat je hond gezelschap heeft tijdens het alleen zijn, zou ik eerder gaan voor een herplaatser dan voor een pup. Ik wil ook heel graag een tweede hond, dat is nu nog niet mogelijk, en ook om dezelfde redenen (hoewel mijn hond nu weinig alleen is) en als speelmaatje. Als ik voor een pup zou kiezen, dan weet ik niet of het karakter wel gaat matchen met mijn hond. Als ik kies voor een herplaatser, kan ik inschatten of het een goede match is. Het zou vervelend zijn als ik twee honden als nog apart moet houden...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:56

die depressie zou ik zo toeschrijven aan schijnzwanger zijn. Dat hoor je heel vaak namelijk. Verder hier ook hoor het is heerlijk om tussen de middag die 3 kwartier aan de dijk te wandelen (luxe hier ;) ) met 2 honden die met elkaar ravotten en samen gek doen. Kan ik toch even mijn brood eten en relaxen omdat ik ze niet perce de hele tijd zelf bezig hoef te houden. Zeker te weten speel en ravot ik ook lekker mee met hun voor een periode maar samen hebben ze ook veel lol. Daarom snap ik wel dat ze graag een 2de hond wil.

Sharpei's zijn idd niet altijd makkelijk echter heb zelf een boxer en lab/rottie kruising. Beiden reuen en beiden een stevig karakter maar beiden zeer sociaal naar andere honden en elkaar. Het hoeft niet altijd fout te gaan omdat een hodn van een bepaald ras is. Ik zou wel letten op of een reu naast deze teef of minimaal 2 jaar leeftijds verschil.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 08:29

Dierenfan, je beschrijft precies wat ik bedoel..steun aan elkaar, onafhankelijk sociaal naar anderen, de betreffende herplaatser die ik op het oog heb is een reu, helaas nog niet gecastreerd, van 2,5 jaar oud, en daarmee anderhalf jaar ouder als ons monster, maar qua formaat een ideaal speelmaatje, en qua energielevel wat rustiger, kan mooi meehelpen in de opvoeding van ons monster hahaha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:36

Ik heb zelf 2 sharpei, een teef (geholpen) en een ongeholpen reu. We hadden tot oktober 2012 ook nog een teef (sharpei), maar zij is jammer genoeg overleden.

Hier gaat het ook niet altijd goed tussen de honden. Sinds de oude teef overleden is, is het wel een heel stuk rustiger, dat wel.

Mijn ervaring is dat terriër en sharpei absoluut niet goed samen gaat. De terriër is vaak te druk en aanwezig voor een pei en dat gaat 100% zeker botsen.

Ik zou lekker een hond houden. Peitjes zijn heel solidair en vinden dat vaak fijner dan met een heel hok vol andere beesten (volwassenen, kinderen, honden, katten, konijnen enz.)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:06

dierenfan schreef:
die depressie zou ik zo toeschrijven aan schijnzwanger zijn. Dat hoor je heel vaak namelijk. Verder hier ook hoor het is heerlijk om tussen de middag die 3 kwartier aan de dijk te wandelen (luxe hier ;) ) met 2 honden die met elkaar ravotten en samen gek doen. Kan ik toch even mijn brood eten en relaxen omdat ik ze niet perce de hele tijd zelf bezig hoef te houden. Zeker te weten speel en ravot ik ook lekker mee met hun voor een periode maar samen hebben ze ook veel lol. Daarom snap ik wel dat ze graag een 2de hond wil.

Sharpei's zijn idd niet altijd makkelijk echter heb zelf een boxer en lab/rottie kruising. Beiden reuen en beiden een stevig karakter maar beiden zeer sociaal naar andere honden en elkaar. Het hoeft niet altijd fout te gaan omdat een hodn van een bepaald ras is. Ik zou wel letten op of een reu naast deze teef of minimaal 2 jaar leeftijds verschil.

Ik zeg ook niet dat het fout zal gaan omdat het een sharpei is, maar dat je er wel rekening mee moet houden. De hond is nog jong, net iets meer dan een jaar, dus er kan nog een hoop veranderen qua gedrag.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:41

En die gedragsverandering zal vast gaan spelen eens ze gecastreerd is..ik wil dit liever niet maar die schijndracht telkens...pff lijkt erop dat er voorlopig geen tweede komt, eerst maar castreren en stabiliseren.. Jammer, dat bulletje leek me perfect!