Isabella krijgt baby nijntjes.. Spannend!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Isabella krijgt baby nijntjes.. Spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 15:04

Hallo,

Sinds 28 februari ben ik de eigenaresse van een super lief konijn Isabella.
Isabella komt bij een fokker vandaan die haar na haar eerste nestje wegdeed omdat ze nijntjes kreeg die niets bijdragen aan de fokkerij.

Ik heb haar opgehaald en tot vorige week was er niets raars aan de hand, ze ging van een tijdelijk binnenhok naar een groter buitenhok en inmiddels heeft ze een hok met 2 verdiepingen.

Vorige week mocht ik haar ineens niet meer oppakken wat ik nogal raar vond, aangezien ik haar elke dag binnen laat rondhupsen.

Ik heb hierna contact opgenomen met de fokker en deze vertelde mij dat ze gewoon in verwachting is.
Ik heb haar dus helaas zwanger gekocht.

Gelukkig heb ik voor in ieder geval 5 nijnen al een goed huisje, dus dat zit gelukkig wel goed.

Ze is rond de 25-26ste gedekt, dus een dezer dagen uitgerekend.
Het is haar tweede nestje dus ik neem aan dat als hij zegt dat ze in verwachting is ze dit ook wel zal zijn?

Zover ik weet is paps een blauw bonte ram en heeft ze in haar vorige nest alleen maar blauw bontje kleintjes gekregen.

Hiervan heb ik er zelf nog 2 gezien, deze werden op dezelfde dag opgehaald als dat ik Isabella kwam ophalen.

Tot nu toe heeft ze nog geen nestje gemaakt, maar is onwijs knorrig.
Ze heeft ook eetlust voor 10 en drinkt de laatste dagen ook meer dan normaal.

Isabella is zoals de naam al zegt een Isabel kleurig konijn, zal zsm even een foto uploaden.
Tips zijn erg welkom aangezien ik nog nooit jonge konijntjes gehad heb en ik heb haar juist gekocht omdat ik een ouder konijn een goed leven wou geven.

Mikkiej

Re: Isabella krijgt baby nijntjes.. Spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:07

Wel raar dat de fokker je het konijn zwanger heeft verkocht. Vind ik persoonlijk niet zo netjes van hem.
Wellicht kan je bij de fokker informatie inwinnen over het verzorgen van een zwanger konijn?
En de kleintjes die je zo geen huisje kan geven terug brengen naar de fokker? Hij heeft je immers een zwanger konijn verkocht..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 15:10

Hij wilt er verder niets mee en qua informatie wil ik dat liever ook niet meer via hem.
ik zit nu met een konijn die voot haar eerste jaar al een tweede nestje krijgt.

ik heb haar juist gekocht omdat ik het zielig vond.

De jongen wilt hij wel terug hoor, maar dan verdiend hij daaraan dus geef ik ze liever weg aan bekenden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:18

Wat een rare fokker die vlak voordat hij een konijn weg doet, waarvan hij weet dat die jongen krijgt waar die niks mee kan toch enkele dagen voordat ze weg moet laat dekken. Die mag de term fokker van mij niet krijgen, bah..

Gelukkig zit ze goed nu, hopelijk gaat alles goed met haar en heb je er geen nare nasleep van.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:21

Ik volg, ben benieuwt naar de konijntjes (:

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 09:23

Daar ben ik helaas ook achter gekomen.
in eerste instantie ging ik voor een ander konijn maar was op slag verliefd op deze haha.

Ze is nog niet bezig met een nest maken, ze eet alle hooi en stro eerder op haha.

Helaas ben ik morgen de hele dag weg, en die afspraak kan ik echt niet afzeggen.

maar dat is wel zo'n beetje de dag dat ze moet bevallen.

Dus ik hoop dat ze toch morgenochtend vroeg bevalt, dan kan ik iig nog een controle doen voor ik wegga of anders overmorgen haha.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:41

Ik laat een konijnennest altijd met rust tot dat de konijntjes er zelf uit komen. Anders heb je kans dat de moeder ze verstoot (is niet bij alle konijnen zo, maar ik neem altijd het zekere voor het onzekere).

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:48

Wat voor konijn heb je? Ik zou de jongen niet afgeven. Zijn schuld. Had hij dat maar moeten vertellen of niet mee moeten fokken. Is ze al een nestje aan het maken?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:33

Ik heb een NHD waarvan beide ouders alles bekend is zover ik weet.
Vader heeft iig een tatoeage, moeder niet.
Deze was om in het stamboek opgenomen te worden te smal oid.

Jongen geef ik idd niet af.

Ze is wel al een beetje aan het ophopen, maar nog geen nest en nog geen haren geplukt.
Ze is de laatste dagen wel erg knorrig en ik laat haar dus zoveel mogelijk met rust nu.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 06:07

Ze heeft een nestje gemaakt :-D alleen heeft ze nog geen haren geplukt.

morgen is ze 31 dagen, dus ben benieuwd!
Zo nog maar even hooi en stro geven, aangezienze van diepe nestjes houd haha.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 06:17

Als de kleintjes er zijn dan lijkt het net of mama er niet naar omkijkt, maar dat is niet zo! Ze gaat er heel af en toe heen om ze te laten drinken. Ze houden zichzelf warm in het nestjes.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:45

Ja weet ik, ik laat haar nu ook zoveel mogelijk met rust. Tot nu toe is dr nestje weer verdwenen. Maar morgen is uiterste dag dat ik het aankijk, anders gaan we even naar de dierenarts.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:50

zou het niet schijnzwanger kunnen zijn? mijn konijn heeft even de fase gehad van nestje bouwen,kibbelig zijn etc en erna was het over,al leek ze dikker te worden er waren echt geen jongen

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 20:37

Inmiddels is er een echt nest met haar en al. Schijnzwanger lijkt mij onwaarschijnlijk. Een fokker zal immers wel zorgen dat de bevruchting goed lukt neem ik aan? Ik gok dat ik vanavond of morgen ochtend kleine nijntjes heb.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:49

Ook schijnzwangerschap kan altijd nog, een fokker baalt alleen wanneer dat gebeurd, maar heeft hier geen enkele invloed op. De enige invloed is als ze ram is dat de dekking geslaagd lijkt, maar ja het zegt nog niks over daadwerkelijke zwangerschap. Dus nog even duimen draaien dat er geen ukken in het nest komen te liggen :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 20:53

Ik hoop eigenlijk wel op kleintjes nu. Heb alles voorbereid voor de komst, dus zou dan wel balen haha. Zijn overigens gewoon raskonijnen dus dat scheelt ook. En heb voor een aantal al een huisje bij mensen die eerder al konijnen gehad hebben en ze tot hun dood gehouden hebben.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:06

Hoeveel dagen zou ze nu drachtig moeten zijn?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:52

Kan inderdaad goed zijn dat de dekking niet is gelukt.
Als mensen heel graag een konijn willen zou je ze kunnen doorsturen naar een opvang of naar een goede fokker voor een konijntje.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:43

Als de jongen zijn geboren, controleer dan even het nest of dat er geen dood geboren jongen tussen liggen. Ons konijn heeft ook jongen gehad en ik heb gelijk het nest gecontroleerd en ook er om heen en er lagen 2 dode verstopt. Deze moet je gelijk verwijderen.

Om te voorkomen dat moeder het nest verstoot wrijf je even wat nesthaar over je handen voor de geur.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:48

Ach, jammer dat een Fokker haar zo verkoopt. Maar zou er toch stiekem wel blij mee zijn :o heb je foto's van moeders? En heeft ze al geworpen?

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:42

spannend! Ik had een gedumpt konijn gevangen en opgevangen en twee weken geleden lag er onverwachts 3 jongen in haar nachthokje! Vet schattig!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:48

Geluk bii een ongeluk. Heb zelf 2 x een nestje gehad. Eerste was wel de bedoeling en bij de tweede was ze ontsnapt en gedekt door een wild konijn. Bij de eerste heb ik een dochter gehouden en hebben ze veel aan elkaars gezelschap gehad. Misschien ook een idee? Hoeft je konijn niet meer alleen te zijn. Of heeft ze al vriendjes?

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:52

horsiegek schreef:
Geluk bii een ongeluk. Heb zelf 2 x een nestje gehad. Eerste was wel de bedoeling en bij de tweede was ze ontsnapt en gedekt door een wild konijn. Bij de eerste heb ik een dochter gehouden en hebben ze veel aan elkaars gezelschap gehad. Misschien ook een idee? Hoeft je konijn niet meer alleen te zijn. Of heeft ze al vriendjes?

De vrouwtjes uit het nestje wil ik houden, we hebben een huis gekocht waar de tuin groot genoeg is voor een ren. Het zijn 3 jonkies dus het geslacht is even afwachten!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:00

@ Nsky86
Hou er rekening mee dat twee dames lang niet altijd goed gaat en hoe meer dames zonder ex-heer hoe meer kans dat het fout gaat. Beste hou je dus een rammetje en laat die castreren of in ieder geval 1 heer op meerdere dames.
Als het wildkleur of wildkleurbont is hou dan rekening met halfwilde konijnen. Dat zijn ware houdinis die zelfs de ren uit klimmen.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:29

Faniek schreef:
@ Nsky86
Hou er rekening mee dat twee dames lang niet altijd goed gaat en hoe meer dames zonder ex-heer hoe meer kans dat het fout gaat. Beste hou je dus een rammetje en laat die castreren of in ieder geval 1 heer op meerdere dames.
Als het wildkleur of wildkleurbont is hou dan rekening met halfwilde konijnen. Dat zijn ware houdinis die zelfs de ren uit klimmen.

Ik vind het altijd heel heftig om een konijn te castreren. Maar een moeder en dochter gaat niet goed samen? Want dan hou ik het bij de moeder en dochter. Ik zal een foto bijvoegen van de konijntjes. Ze zijn trouwens wel al ontzettend mak en heel levendig.

Afbeelding