Carnavals crab / Geosesarma Aristocratama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Carnavals crab / Geosesarma Aristocratama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:26

Hey bokkers,

Ik kwam vandag dit krabbetje tegen en vroeg me af wie er ervaring heeft met deze dieren?
Ze zijn nog relatief 'nieuw' en er is niet heel veel over te vinden.

1 van de vragen die ik heb is of ze uit de voeten kunnen met diep water vanwaar ze uit op het land kunnen? Of moet het ondiep water zijn?

Ik hoor het graag.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:34

Jess1989

Re: Carnavals crab / Geosesarma Aristocratama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:39

Top! Die had ik nog niet gevonden, had wel al gegoogled op de namen.

Gok dat ik toch echt voor een grotere bak moet kijken -O- Al verschillen de adviezen.

Heb ook gelezen dat ze niet heel actief zijn en water gebruiken om te 'dippen' en niet om rond te rennen. Dan lijkt 25 liter weer overdreven veel.

Lastig zo'n relatief nieuwe soort :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:44

Waterhoogte van 5 tot 15 cm vinden ze fijn. Ze moeten wel fatsoenlijk het 'land' op kunnen lopen, dus niet stijl omhoog, ze hebben een meer amfibische levensstijl, wat inhoudt dat ze het meest op het land vertoeven en het landdeel dus idealiter groter is dan het waterdeel. Graven vinden ze leuk, het zijn groepsdieren en ze kunnen niet in het aquarium wat je momenteel hebt :Y).

Het is ook geen relatief nieuwe soort, voor zover ik weet is de Carnavals crab hetzelfde als de Vampire crab.

Iris82

Re: Carnavals crab / Geosesarma Aristocratama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:46

Ze bedoelen niet 25 liter water, maar de grootte van het aquarium/terrarium.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:50

_San87_ schreef:
Waterhoogte van 5 tot 15 cm vinden ze fijn. Ze moeten wel fatsoenlijk het 'land' op kunnen lopen, dus niet stijl omhoog, ze hebben een meer amfibische levensstijl, wat inhoudt dat ze het meest op het land vertoeven en het landdeel dus idealiter groter is dan het waterdeel. Graven vinden ze leuk, het zijn groepsdieren en ze kunnen niet in het aquarium wat je momenteel hebt :Y).

Het is ook geen relatief nieuwe soort, voor zover ik weet is de Carnavals crab hetzelfde als de Vampire crab.

Dat dacht ik dus al, maar kon nergens de inhoud vinden ;-)

Wat ik heb gelezen is dat ze nog niet eens een wetenschappelijke naam hebben omdat alles nog altijd in onderzoek is. :j

Ik zag ook op Internet een bak die in de hoogte was gebouwd, dus het water was onder het land met een 'ramp' om omhoog te klimmen.
Die bak was ook relatief smal en er werd een paartje in gehouden. Zag er ontzettend leuk uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:04

Iris82 schreef:
Ze bedoelen niet 25 liter water, maar de grootte van het aquarium/terrarium.

Ze bedoelen een inhoud van 25 liter, of dat nu zand, water of lucht is. Anders had er wel 25 cm gestaan.

JessAndHope schreef:
_San87_ schreef:

Dat dacht ik dus al, maar kon nergens de inhoud vinden ;-)

Wat ik heb gelezen is dat ze nog niet eens een wetenschappelijke naam hebben omdat alles nog altijd in onderzoek is. :j

Ik zag ook op Internet een bak die in de hoogte was gebouwd, dus het water was onder het land met een 'ramp' om omhoog te klimmen.
Die bak was ook relatief smal en er werd een paartje in gehouden. Zag er ontzettend leuk uit.

Ze zijn de onderlinge soorten nog aan het specificeren, maar de Vampier en de Carnaval worden in principe op dezelfde manier gehouden, behoren ook tot hetzelfde geslacht.

Zoals ik al eerder heb gezegd, jouw bak is te klein :). Voor vissen, maar ook voor kreeften/krabben. Garnalen zouden eventueel kunnen, mits een niet te grote groep. Eigenlijk is de bak in zijn geheel niet geschikt als verblijf voor welk dier dan ook.