Het 6e zntuig van een kat bestaat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Het 6e zntuig van een kat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:21

Ik heb gisteren iets meegemaakt wat me vandaag nog steeds bezig houdt.

Gisterenmiddag zat ik thuis op de bank. Ik zit met 5 van mijn katten om me heen een film te kijken toen er ineens werd aangebeld. Natuurlijk helemaal niets vreemds aan ondanks dat ik niemand verwachtte.

Wat wel vreemd was is dat al mijn katten direct toen er werd aangebeld begonnen te grommen. Ik had dit nog nooit meegemaakt en waarom weet ik niet maar ik dacht dit zal wel iets van een teken zijn en heb daarom niet open gedaan. Vervolgens klopt de persoon nog eens op het raam van mijn woonkamer waarop de katten nog harder begonnen te grommen en twee al grommend richting de voordeur sprintte. Toen er niemand meer voor de deur stond hielden ze op met grommen.

Hebben jullie wel eens iets dergelijks meegemaakt met jullie kat(ten). Herkennen jullie dit? Zou het een soort van waarschuwing zijn geweest van mijn katten dat het niet pluis was?

Ik heb begrepen dat een zesde zintuig bij katten onzin is maar ik begin er nu toch aan te twijfelen.

Het houdt me wel bezig en toen ik het net aan iemand vertelde kreeg die persoon direct kippenvel.

Iemand een verklaring?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:25

LZP -> BB

Pearlx

Re: Het 6e zntuig van een kat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:27

En je katten doen dit niet vaker als er bijvoorbeeld een vreemd persoon aanbelt of op een tijdstip waarin er normaal nooit iemand aanbelt?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:29

Katten kunnen ook waaks zijn. Ik had een kat die altijd bij mij op bed lag en als mijn man heel laat thuis kwam en ik lag al op bed begon die kat altijd te grommen als hij de deur hoorde. Mijn man moest dan altijd even laten horen dat hij het was en dan was het goed.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:31

Pearlx schreef:
En je katten doen dit niet vaker als er bijvoorbeeld een vreemd persoon aanbelt of op een tijdstip waarin er normaal nooit iemand aanbelt?

Nee, ik heb het nog nooit meegemaakt. Er wordt vaker geklopt en gebeld en ze reageren nooit. Vandaar dat het me zo bezig houdt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:33

Ik heb een kater (die overigens zo gek is als een deur en gek is op mensen) die enorm waaks is.
Die gromt altijd als er iemand aan komt of aanbelt en hij kan niet direct zien wie het is. Zodra er iets van herkenning is houdt hij op.
Ook als er aangebeld is, gaat hij direct naar de deur naar de hal en gromt hij. Hij mag niet mee naar de hal, maar hij blijft net zo lang bezig tot ik terug ben.

Mijn andere kat reageert ook een beetje op deze manier op de deurbel, maar gaat niet grommen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:41

Maar deze reageren nooit als er iemand voor de deur staat. Vandaar dat ik me afvroeg of het een soort van waarschuwing was om niet open te doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:45

als mijn (ex)kater op een bepaalde manier reageert als de bel gaat, doe ik ook niet open. Dan staat er een onbekende en ik woon in een buurt waar je de deur niet opent voor onbekenden

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:52

Ik doe sowieso al niet meer de deur open als het donker is maar dit was midden op de dag. Ik woon in de stad dus iedereen kan aanbellen en je doet gewoon open. Niets mis mee. Maar dit was gewoon erg bijzonder.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:53

Ja, ik denk dat katten wel iets van een zesde zintuig hebben. Of er direct een crimineel voor de deur staat, weet ik niet. Maar wel iets wat ze niet kennen.

Bij ons is eens een insluiper geweest en onze kat was toen echt aan het janken (miauwen) beneden toen hij de man zag en stopte niet tot wij beneden waren (en de man wegrenden toen wij de trap af kwamen).

Ook eens een zwerfkat tijdelijk opgevangen en die lag heerlijk bij mij te slapen buiten. Toen kwam mijn vriend thuis en begon de kat ook te grommen (ze waren nog niet echt bekend met elkaar).

Dus ja ik geloof wel dat katten het aanvoelen. Of het direct een crimineel is.... dat weet ik niet. Maar ze voelen wel dat het anders is en niet hoort. Hetzelfde heb ik ook met honden meegemaakt. Ontzettend waakse honden waar jij als bezoeker gewoon het erf op kan lopen (duidelijk met de bedoeling om naar je paard te gaan/verzorgpaard), maar waar een onbekende echt geen stap op het erf moet zetten.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:54

Yinnar schreef:
Maar deze reageren nooit als er iemand voor de deur staat. Vandaar dat ik me afvroeg of het een soort van waarschuwing was om niet open te doen.

Misschien dat de persoon voor je deur op een zodanige manier 'bedreigend' over kwam dat de katten het niet vertrouwde. Ze kunnen heel goed horen (en misschien ook ruiken?). Mijn kat hoorde altijd al van verre hoe de persoon liep die naar de deur kwam en herkende dan ook vaak mensen aan hun loopje en misschien ook geur. Ook herkende ze het geluid van onze auto en wist precies dat het baasje thuis was als de auto nog niet eens geparkeerd stond.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:02

Een dier is heel goed in staat om aan te voelen of iets in de haak is of niet.
Ik vind het verstandig dat je niet open gedaan hebt.
In ieder geval klopte er iets niet zeker omdat ze zo heftig reageerden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:05

Ik bedenk me ineens dat ik eens op een beestenboel 'moest' passen (paarden, katten, kippen en een hond) en toen ik naar bed wilde, begon de hond ook ineens uit het niets te grommen. Het was daar pikkedonker en een beetje afgelegen. Ik ben de hond dus ook losgelaten (afgesloten terrein) en hem het enge weg laten jagen.

Dus ja, dieren kunnen het weldegelijk aanvoelen als iets niet klopt. En goed dat je niet open hebt gedaan :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:06

Ik ben er van overtuigd dat katten ons mensen goed doorzien!

Dus het zou zomaar kunnen dat ze iets gevoeld hebben!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:15

lady62 schreef:

Hoe kun je nu weten of het verstandig was om niet open te doen? Je weet toch niet wie er aanbelde en waarom? Eerlijk gezegd lijkt de kans me erg klein dat er een gemene slechterik aan de deur was, aangezien het middag was dus gewoon licht. Eerder dat het gewoon de postbode of de Zalando-man was met een pakje, of iemand die huis-aan-huis enquêtes afneemt, of gewoon een Jehovagetuige.

Ik zou gewoon open hebben gedaan, al was het maar uit nieuwsgierigheid.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:23

Het gekke is ik ben niet bang uitgevallen maar als dieren dit soort gedrag vertonen dan bedenk ik me echt wel twee keer voor ik naar de deur ga.
Noem het maar flauwekul maar ik geloof erin.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 15:35

maura schreef:
lady62 schreef:

Hoe kun je nu weten of het verstandig was om niet open te doen? Je weet toch niet wie er aanbelde en waarom? Eerlijk gezegd lijkt de kans me erg klein dat er een gemene slechterik aan de deur was, aangezien het middag was dus gewoon licht. Eerder dat het gewoon de postbode of de Zalando-man was met een pakje, of iemand die huis-aan-huis enquêtes afneemt, of gewoon een Jehovagetuige.

Ik zou gewoon open hebben gedaan, al was het maar uit nieuwsgierigheid.

De postbode op zondag? Ik bestel nooit bij Zalando dus dat was ook uitgesloten en ook op zondag lijkt mij. Ik hoorde die man bellend weglopen en het was iets van een slavisch taal sprak. Zegt natuurlijk niets want als die katten niet hadden gegromd had ik gewoon open gedaan. Ik zit niet te wachten op jehova's of huis aan huis enquetes dus nee nieuwsgierig zou ik er niet naar zijn. :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:42

Ik zou blij zijn als mijn katten Jehova's of enquêtemensjes zou wegjagen als ik een kat had..
Kan me wel herinneren dat de paarden een keer heel onrustig waren s'nachts. Stallen grenzen aan het huis en ik hoorde ze tot op mijn kamer tegen hun deur trappen, vond het raar en ben aan het raam gaan kijken en inderdaad er stond een onbekende auto voor de poort...
Dieren zijn goed in staat niet open te doen, en moest mijn kat zo reageren zou ik van schrik al gewoon niet open doen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:56

_mexx_lady_ schreef:
Ik zou blij zijn als mijn katten Jehova's of enquêtemensjes zou wegjagen als ik een kat had..
Kan me wel herinneren dat de paarden een keer heel onrustig waren s'nachts. Stallen grenzen aan het huis en ik hoorde ze tot op mijn kamer tegen hun deur trappen, vond het raar en ben aan het raam gaan kijken en inderdaad er stond een onbekende auto voor de poort...
Dieren zijn goed in staat niet open te doen, en moest mijn kat zo reageren zou ik van schrik al gewoon niet open doen

Tsja, de best manier om voorgoed van Jehovagetuigen af te komen is toch echt om gewoon de deur open te doen en ze beleefd uit te leggen dat je niet geïnteresseerd bent. Enquêtemensjes zijn ook gewoon maar mensen die een niet al te fijne baan hebben. Als ze een betere baan konden krijgen zouden ze daar vast heel blij mee zijn, dus ook die sta ik gewoon vriendelijk te woord.
Maar het belangrijkste vind ik het laatste, dat je van schrik je eigen deur niet durft open te doen zodra een huisdier anders dan anders reageert op de bel. Als je ergens woont waar je je toch al niet veilig voelt kan ik me er iets bij voorstellen, maar dan geldt eigenlijk dat je de deur sowieso niet opendoet als je met niemand hebt afgesproken. Ongeacht de reactie van je huisdier(en). En in dat geval kun je hopelijk snel een ander huis vinden waar je je wel goed voelt. Maar als je je normaal gesproken prima voelt en alleen de deur niet opendoet omdat een dier raar reageert, dan ben je in mijn beleving bezig om jezelf bang te maken.
Ik denk in dit geval eerder dat de katten reageerden op TS, wie weet was je zo in de film verdiept dat je onwillekeurig schrok van de bel en reageerden je katten op jouw reactie?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:01

Dat het onverstandig is dat TS opendoet op de middag, daar ben ik het niet mee eens. Overvallen worden bijvoorbeeld het vaakst gepleegd om 15.00 u. Ik zeg natuurlijk niet dat er een booswicht aan de deur stond, maar het had wel gekund.

Ik zou ook niet opengedaan hebben. Dieren kunnen prima aanvoelen of iemand goede intenties heeft of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:01

Als grommende katten een teken van gevaar zijn dan ben ik dagelijks in gevaar. Maak een ketting aan de binnenkant van je deur en dan kun je redelijk veilig de deur opendoen om te kijken wat er aan de hand is.
Morgen is er misschien wel een kennis die zegt, goh, was bij je in de buurt maar je was niet thuis zondag.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:02

Misschien had de persoon in kwestie gewoon een rotdag en was hij in het algemeen boos en chagrijnig, en konden je katten dat aanvoelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:03

bigone schreef:
Als grommende katten een teken van gevaar zijn dan ben ik dagelijks in gevaar. Maak een ketting aan de binnenkant van je deur en dan kun je redelijk veilig de deur opendoen om te kijken wat er aan de hand is.
Morgen is er misschien wel een kennis die zegt, goh, was bij je in de buurt maar je was niet thuis zondag.

Tjah dan had die kennis ook even kunnen bellen van te voren.

Ik doe 's avonds niet eens meer de deur los. Tenzij ik weet dat er iemand komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:08

Volgens mij voelen dieren meer aan dan we zelf denken :)

Toen ik nog een kind was kwam er eens een dief in onze winkel. Hij vroeg om geld te wisselen of zoiets, en voor we het wisten stond hij bij de kassa. M'n moeder was nogal verbouwereerd, maar onze duitse dog moet geweten hebben wat er was want hij opende de deur vanuit de woonkamer, kwam de winkel binnengestormd en begon zo boos te blaffen dat de man maar gauw de benen nam :+

Mijn jongste hond kan er ook wat van, als er onbekenden aan de deur aanbellen weet ik al meteen wat voor vlees ik in de kuip heb. Op sommige mensen reageert ze echt vriendelijk maar soms zit ze ook wantrouwig te grommen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 16:21

@ Maura, er staat nergens dat ik van schrik niet mijn deur durfde open te doen. Ik was alleen gealarmeerd en dacht ik luister naar mijn gevoel. Mijn katten doen dit niet zomaar. Misschien wel een verkeerd gevoel maar toch zei iets in me om te luisteren. Bang was ik zeker niet. En de film was geen griezelfilm waardoor ik schrok van de deurbel.

@ Bigone, ik heb geen kennissen die slavisch praten. Daarbij krijg ik eigenlijk nooit onverwachts bezoek omdat ik op verschillende tijden thuis ben in het weekend. Ik heb mijn paarden op 3 locaties staan dus ben weg en weer terug en weer weg etc. Ik spreek dus echt iets af met vrienden als ze bij me langs willen komen.

@Bhriseis wat grappig dat je dit benoemt. Het was namelijk rond 15.00 uur.