Kat eet rare dingen op.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat eet rare dingen op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:25

Hoihoi!

Wij hebben hier een probleempje. Wij hebben een jonge kat van ongeveer 5 maanden (zoontje van onze andere kat), en hij blijft de hele tijd rare dingen opeten!

Een paar weken geleden was de "huid" van een speelgoedmuis opeens weg, een paar dagen later kwam het volledige ding uit onze kleine kat. Een week later herhaalde zich dit met iets anders.

De dierenarts zei dat hij er gelukkig niets aan over heeft gehouden, maar dat het inderdaad niet zo'n goede eigenschap is. Straks eet hij nog iets op wat niet zo goed voor hem is!

Helaas hebben we nu weer geconstateerd dat de lusjes van de pannenlappen eraf zijn, we houden ons hart vast.

We proberen echt alles op te ruimen, maar soms krijgt hij perongeluk toch wat te pakken. Hij behandeld dat soort dingen als een prooi (blaast en gromt ermee), en eet het dan kennelijk vervolgens op. Gisteren had hij weer een servetje van tafel gestolen toen we gasten hadden, en begon daaraan. Gelukkig hebben we het op tijd bij hem weg weten te halen.

Wat kunnen we hieraan doen? Speeltjes kunnen we niet meer laten liggen omdat we bang zijn dat die in de kleine zijn buikje verdwijnen. Over een paar weken gaan we naar Zweden, en hopen dat hij daar dan een echte muis vangt. Dat hij even het verschil weet. Maar of dat wat uit zou maken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:02

Je zou kunnen proberen hem hele prooidieren te geven, die kun je bevroren kopen. Muizen, ratten, hamsters, kwartels etc. Misschien als hij echte prooien krijgt hij geen behoefte meer heeft aan de andere dingen?

Legoblokje

Re: Kat eet rare dingen op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:07

Je bent niet de enige met zo'n kat!
Hier een kat waar laatst een stuk breigaren uit haar achterste hing.
Of dat ze vlinders op gaat eten..
Nu moet ik wel zeggen dat we die van onze uit asiel hebben en geschat is op 2 jaar..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:13

Doet die van mij ook al van klein katertje af aan, hij is vooral helemaal waus van van die schuimpjes die wel eens in pakketten zitten, of van die strikjes / lintjes op cadeautjes, daar is hij echt niet bij weg te slaan :=

Schijnt wel vaker voor te komen bij katten die gevoelig zijn op hun spijsvertering :(:)

Die van mij vreet al jaren muizen en alles, maar plasticjes in speel-en eetbaar formaat die hebben echt een serieuze aantrekkingskracht op meneer.

Vroeger toen hij nog zo oud was als die van jou en de tuin niet uit mocht, toen vrat hij zelfs de dooie blaadjes op van de planten binnen...dat knisperde ook lekker en dat knisperen dat is gewoon zó aantrekkelijk. Raar beest.

Zet anders kattengras voor hem neer, kan die dat eten :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:16

Sassol schreef:
Je zou kunnen proberen hem hele prooidieren te geven, die kun je bevroren kopen. Muizen, ratten, hamsters, kwartels etc. Misschien als hij echte prooien krijgt hij geen behoefte meer heeft aan de andere dingen?

Goed idee! :)

De dierenarts had ons al een keer wildvlees meegegeven, maar dan in een soort van plakjesvorm. Dat vriezen we in, en daar geven we hem eens in de drie dagen wat van (natuurlijk ontdooien we het wel eerst).

Maar dat van die prooidieren zullen we zeker ook eens proberen!

Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt met de kittens van onze poes, maar ik denk dat ik wel een oorzaak weet. Bij andere nestjes ging ze altijd beestjes voor ze vangen, maar toen zaten we in Zweden. Daar zijn genoeg muizen/vogeltjes/andere beesten om te vangen. Dit was het eerste nestje waar ze dat niet bij deed. De poes is nu overigens gesteriliseerd.

Het zusje van de kleine kat (die bij hele goede vrienden van ons woont) doet het ook, dus het kan zijn dat daar een verband ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:17

pmarena schreef:
Doet die van mij ook al van klein katertje af aan, hij is vooral helemaal waus van van die schuimpjes die wel eens in pakketten zitten, of van die strikjes / lintjes op cadeautjes, daar is hij echt niet bij weg te slaan :=

Schijnt wel vaker voor te komen bij katten die gevoelig zijn op hun spijsvertering :(:)

Die van mij vreet al jaren muizen en alles, maar plasticjes in speel-en eetbaar formaat die hebben echt een serieuze aantrekkingskracht op meneer.

Vroeger toen hij nog zo oud was als die van jou en de tuin niet uit mocht, toen vrat hij zelfs de dooie blaadjes op van de planten binnen...dat knisperde ook lekker en dat knisperen dat is gewoon zó aantrekkelijk. Raar beest.

Zet anders kattengras voor hem neer, kan die dat eten :(:)

Haha, blaadjes zijn inderdaad ook erg aantrekkelijk! We kunnen gewoon echt niets wat kleiner is dan een pingpong bal laten liggen, want hij vreet het gewoon op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:19

Misschien wat makkelijker verkrijgbare dingen waar ze ook op moeten kauwen zijn:
-Biologische kippennekken (of eendennekken) of kipkarkas
-Runder- of kippenhart
-Geitenspiervlees (is taai, dus moeten ze goed op kauwen)

Kwartels zonder vacht, patrijskarkas, hazenschouder (hoeven ze dan niet helemaal op te eten, maar hebben ze wel wat te kauwen/scheuren e.d.)

Je kunt ook eerst in de supermarkt kijken voor vlees. Kippenvleugeltjes of een hele vis oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:34

Dit is trouwens het stoute beest waar het om gaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn naam is Wolfje (zijn moeder heet Elfje). :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:39

Leuk beest!

Bezems vind die rooie van mij ook erg leuk, en als ik bvb. met een pen in mijn hand zit dan wil hij daar ook graag op kauwen. En soms schuift er ook ineens zo'n wijde muil over het hoekje van mijn laptopscherm...wil die daar op gaan kauwen :oo

Hij is verder helemaal niet zo'n vreter, plakje worst ofzo hoeft 'ie vaak al niet :roll:
Maar muizen vreet hij met huid en haar op, zachte brokjes vind hij ook lekker maar daar gaat hij vaak van spugen dus die krijgt 'ie niet meer :(:)

Zijn zusje is overigens helemaal niet zo, die eet vrijwel alleen maar brokjes :P

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:45

Wat issie mooi <3 <3

Mijn tip:
Klinkt misschien heel gruwel, maar daar gaat het misschien het beste van weg
Leer hem echt jagen.
Koop levende kleine muisjes en laat hem die vangen en opeten.
Hij is (denk ik) op zoek naar iets om zijn instict op los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:51

fleurtjeuh schreef:
Wat issie mooi <3 <3

Mijn tip:
Klinkt misschien heel gruwel, maar daar gaat het misschien het beste van weg
Leer hem echt jagen.
Koop levende kleine muisjes en laat hem die vangen en opeten.
Hij is (denk ik) op zoek naar iets om zijn instict op los te laten.

Haha, bedankt! :)

Dat denk ik ook wel, ja. Zijn moeder is ook een echte vanger (vangt zelfs eekhoorns uit bomen, maar dat komt misschien omdat ze er in een boom zelf als een eekhoorn uitziet, en de eekhoorns dus een "fatale vergissing" maken :') ), dus dat heeft hij misschien wel geërfd.

In ieder geval kan hij over een paar weken in Zweden losgaan, want rond die tijd zitten er overal jonge muisjes. Elke ochtend treffen wij weer van onze poes een grote berg dode muizen aan op de mat (waar we helaas ook vaak in uitglijden...), dus dan kan hij ook eindelijk even zijn ei kwijt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:57

En anders houten speelgoed, van die braintrainers zeg maar? Kan ie wel zn ei kwijt maar valt weinig aan te vreten denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:57

Bij die van mij maakt het kunnen jagen / prooien eten dus geen enkel verschil, krakende niet-eetbare dingen blijven een onweerstaanbare traktatie die op zichzelf staat, maargoed katten kunnen verschillen natuurlijk :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:08

Ik zou kattengras neerzetten om op te knagen. Iedere dag minimaal en half uur echt actief met m spelen, zodat ie moe wordt en zijn jachtinstinct bevredigd wordt.
'Veilig' speelgoed voor m neerleggen, waar ie zelf mee los kan (houten balletje).
Hem ook intellectueel uitdagen; laat m op een creatieve manier zelf voer laten zoeken bijvoorbeeld een speelbal met brokjes erin of zoiets http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/115002.
Dat is dan hopelijk veel aantrekkelijker (en lekkerder) dan niet eetbare dingen eten (google eens op Pica).
Leer m trucjes; zit, voetje etc (al dan niet met klicker, ik doe het zonder, maar net wat je zelf prettig vind).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:14

Ja hallo, kijk dan ook naar die 1e foto.
Die zegt toch ook gewoon 'ik ben een tijger, ik vang ons avondeten wel'.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:21

Wat voor voer krijgt ie?
misschien wil het ook nog wel helpen om rauw vlees te geven (je hebt hierin verschillende merken) en /of iets om echt op te kauwen, zoals speciale brokken tegen tandplak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:31

jorretje schreef:
Wat voor voer krijgt ie?
misschien wil het ook nog wel helpen om rauw vlees te geven (je hebt hierin verschillende merken) en /of iets om echt op te kauwen, zoals speciale brokken tegen tandplak.

Hij krijgt Royal Canin kittenvoeding. Één keer per week krijgt hij wild (wel "geprakt"), en allebei de katten krijgen één keer per week witvis. Vaak krijgt hij ook als we het vlees ofzo bereiden een vetrandje, oid. Zachte brokjes krijgt hij niet meer, omdat hij daarvan aan de diaree raakt.

We willen hem inderdaad iets groters geven, waar hij op kan kauwen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:57

Wat een mooi katje!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 01:43

Ik zou diepvriesmuizen en kuikens kopen, touwtje eraan en slepen zodat hij er op kan jagen. Iets diervriendelijk dan hem levende muizen geven om op te jagen en wss is aan een touw net zo interessant :)