wat zouden jullie doen in deze situatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

wat zouden jullie doen in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:32

Vandaag is de 6 jarige border van mijn ouders bij de da geweest ...
Omdat hij bijna niet langer dan half uur niet kreupel kan lopen en hij heel veel moeite heeft met opstaan enz..

Hij heeft in alle 4 ze poten atrose, en hij word eerdaags ook nog getest op reuma.
Ook zijn beide achter knieen slecht en zijn ze banden te slap om ze knieen nog op ze plek te houden...

Ze hebben nu pijnstilling gekregen en mag 2 weken niet meer los rennen..
En word er eerdaags bloed afgenomen voor onderzoek.
En worden alle 4 ze benen op foto gezet om te kijken hoe ver de atrose is..

Mijn ouders zien t somber in dat t nog verholpen kan worden dmv operaties..

Wie heeft ook zoiets meegemaakt met jonge hond? Wat zouden jullie doen? Opereren? En wat is de kans dat hij pijn vrij weer kan rennen enz..

Of is t beter om hem in te slapen? Wat is wijsheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:36

Voor mij zou de keuze niet zo moeilijk zijn aangezien artrose niet beter gaat worden en het in 4 poten zit. Gezien de staat nu, zou ik zonder twijfel voor inslapen kiezen (even de foto afwachten). Het zijn voor mij teveel problemen bij elkaar. Als het dier graag wil werken, zal het leven vrij beperkt worden. Ik zou te bang zijn dat de kwaliteit van leven hoe dan ook verminderd zal zijn.
Sterkte trouwens, is erg vervelend :(:)

ThreeFingers

Re: wat zouden jullie doen in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:40

Hoe oud is de hond?

Ik heb ooit een foxterrier gezien die met 4 jaar compleet op en versleten was. Dit was een super actieve hond.
Ook een boxer die met 6 jaar de hele rug vol artrose had.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:42

Ik ben het eens met Vuurneon.
(Threefingers; 6 jaar, eerste zin openingspost)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:44

Artrose kun je niet operatief verhelpen...helaas...
Moest het mijn hond zijn dan zou ik die een week op pijnstilling zetten en kijken of ie echt opknapt.
En als ie in die week op pijnstilling opknapte en vrolijker leek dan zou de keuze voor mij gemaakt zijn, hoe erg ook, maar dan zou ik hem laten inslapen, in het belang van de hond.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:50

Hij is pas 6 ... t is zo unfair.
De da was er ook aardig somber over. |(
Maar weet dat ze paarden met atrose soms bij de gewrichten inspuiten.

Is zoiets niet mogelijk voor honden?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 21-03-14 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:51

Ik zou de keuze al gemaakt hebben, nuet pijnloos zonder volle medicatie is voor mij het einde.

Ik hoop dat jullie er uit komen onderling moeilijke beslissing

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:53

NathalietjeB schreef:
Hij is pas 6 ... t is zo unfair.
De da was er ook aardig somber over. |(
Maar weet dat ze paarden met atrose soms bij de gewrichten inspuiten.

Is zoiets niet mogelijk voor honden?

Maar het is niet alleen artrose... Ook een 6 jarige hond kan fysiek 15 zijn qua kwalen...

Is het eerlijk? Nee. Maar hoe eerlijk is het om het dier door te behandelen terwijl het niet te verhelpen is?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:55

Sorry...iets te snel gelezen...
je kunt idd pijnstillers geven. Ook kan er in de knieën een injectie gegeven worden. Die behoorlijk pijnlijk is.
Wacht het bloedonderzoek even af.
Maar het is zeker Artrose?
Omdat je schrijft dat er nog foto's worden gemaakt?
Of zijn er eerder al foto's gemaakt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:55

Heel zuur, maar ook ik zou er een einde aan laten maken. Wanneer je er medicatie in moet stoppen om hem pijnvrij te houden ben je eigenlijk vooral voor jezelf bezig.

Sterkte.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:17

ThreeFingers schreef:
je kunt idd pijnstillers geven. Ook kan er in de knieën een injectie gegeven worden. Die behoorlijk pijnlijk is.

zijn al eerder foto's gemaakt t was toen al bekend dat hij atrose had (dat was er toen enkel aan 1 poot )maar dat t zo snel zou gaan dat had niemand verwacht -O-
hij word eerdaags nog voor reuma getest en dan is t maar kijken wat we gaan doen al zie ik t allemaal somber in ik kon net al janken

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:37

ik heb ook reuma en artrose....moet ik nou ook een spuitje _-:(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:45

jolandje schreef:

Natuurlijk niet.. :(:)

Ik vind ook niet dat je dit kunt vergelijken. Persoonlijk zou ik deze hond ook in laten slapen. Een dier van 6 jaar die nu al zoveel problemen heeft in zijn lijfje.. :n
Eerlijk is het nooit. Ieder dier of mens zou een lang, gelukkig en gezond leven moeten krijgen, maar zo werkt het nu eenmaal niet. :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:47

Heel zuur maar als de info die nu in de openingspost staat klopt (dus als de rontgenfoto's dat beeld bevestigen) dan zou ik de hond in laten slapen. Vreselijk voor een actieve hond die in de kracht van zijn leven is om niets te kunnen en altijd vol met pijn te zitten (en altijd vol met pijn zitten is ook vreselijk voor een oude hond die niet actief is) en niets te kunnen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:47

NathalietjeB :(:)

Het ziet er niet al te best uit...

Misschien komt er wat anders uit na wat onderzoeken. En kan het behandeld worden.
Jullie moeten met zekerheid weten dat het echt artrose is.

Persoonlijk vind ik wel als een dier geen dierwaardig bestaan meer heeft om het in te laten slapen.
Maar ja waar ligt die grens? :?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:49

Het verbaast me dat iedereen vind dat de hond ingeslapen moet worden...terwijl de onderzoeken nog lopen....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:51

jolandje schreef:

met jou kan je communiceren, dingen uitleggen, je snapt zelf als je ga rennen dat je daar naderhand voor moet boeten. Niet dat het makkelijk is!!!!!! maar je beseft het wel en een hond niet. Dat zeg ik niet maar een hond kan je dit allemaal niet uitleggen een mens wel en die kan zelf hier over nadenken. Nu weet ik dat dit geschreven tekst is, vat het niet verkeerd op!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:53

ThreeFingers schreef:
Het verbaast me dat iedereen vind dat de hond ingeslapen moet worden...terwijl de onderzoeken nog lopen....

Geloof dat er meer zijn net als ik die zeggen als de onderzoeken bewijzen.....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:54

Maar die zijn nog niet bewezen.....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:55

atrose is zoiezo al bevestigd op de eerste foto's die we toen hebben laten maken.

we gaan nu voor een 2de set foto's tot hoever de atrose zich heeft uitgebreid.
de da kon al bij veel gewrichten in de benen horen dat t bot al over t andere bot ging.

en de bloedtest is ook om zeker te zijn van de reuma
maar waren benieuwd of er toevallig mensen zijn die wel operatief iets in die trant heeft laten doen.
we waren benieuwd of er enig geringe kans was dat hij daarna weer kon rennen enz zoals hij altijd graag wil doen
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 21-03-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:56

ThreeFingers schreef:
Maar die zijn nog niet bewezen.....

nee dus vandaar ook niet NU inslapen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:57

NathalietjeB schreef:
atrose is zoiezo al bevestigd op de eerste foto's die we toen hebben laten maken.

we gaan nu voor een 2de set foto's tot hoever de atrose zich heeft uitgebreid.
de da kon al bij veel gewrichten in de benen horen dat t bot al over t andere bot ging.

en de bloedtest is ook zeker te zijn van de reuma
maar waren benieuwd of er toevallig mensen zijn die wel operatief iets in die trant heeft laten doen.
we waren benieuwd of er enig geringe kans was dat hij daarna weer kon rennen enz zoals hij altijd graag wil doen

Tja, ik heb ervaring met artrose en het geneest nooit en zal alleen maar erger worden. Als je hond er al zo ernstig aan toe is, dan vrees ik dat de pessimistische kijk van de dierenarts gegrond is.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:02

NathalietjeB schreef:
ThreeFingers schreef:

zijn al eerder foto's gemaakt t was toen al bekend dat hij atrose had (dat was er toen enkel aan 1 poot )maar dat t zo snel zou gaan dat had niemand verwacht -O-
hij word eerdaags nog voor reuma getest en dan is t maar kijken wat we gaan doen al zie ik t allemaal somber in ik kon net al janken

Hier reageerde ik op....
Slechts artrose aan 1 poot. En reuma ging nog getest worden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:04

jolandje schreef:

Joh, je bent geen hond. vergelijk jezelf daar ook niet mee. Jij kan je eigen beslissingen nemen en zelf alles aangeven; of je een behandeling wel of niet wil, pijn of niet. Dat kan een hond niet. Nadeel van dieren; je ziet pas de pijn en ongemak als het al verder gevorderd is. Terwijl wij het gelijk voor ons zelf al voelen en aan kunnen geven (alleen doen is een tweede :+) en zelf nog een keer een pijnstiller pakken bij wijze van.

Als mijn paard had wat ik heb, had ik het dier laten gaan. Zonder twijfel. Voor een mens kan het nog menswaardig maken en kunnen wij het nog zelf invullen de zin van het leven, de kwaliteit maar voor een dier is het anders. Als een hond echt happy is met rennen, springen, werken voor de baas dan is het niet eerlijk als het dier dat nooit meer kan doen door het maar te laten leven. Vooral omdat je niet weet in hoeverre het dier meer pijn kan hebben. Vooral als het om iets gaat dat niet beter gaat worden....

Dus dat moet je als eigenaar afwegen. Natuurlijk op basis van de foto's maar als er uitkomt wat wordt verwacht is voor mij de keuze helder (vooral omdat het én én is). De leeftijd van het dier staat er voor mij los van, want ook een 6 jarige hond kan teveel op z'n bord krijgen. Hoe rot ook... En ik hoop ook echt dat de foto's goed zijn natuurlijk!

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:22

Ik heb aantal jaren geleden een hond met atrose gehad,
Hij was nog jonger als die van jou, hij had ED (2 vormen, beide voorpoten) hij is eenmaal geopereerd, tot dat zijn heupen ook ontzettend slecht werden, hij zat nog in zijn revalidatie tijd van zijn voorpoten.
Hij moest ook ingeslapen worden, ontzettend rot, ging ook heel snel.
(kon niet eens meer zijn behoefte krommend doen)

Ik zou in jou situatie de foto`s afwachten, en mocht het echt slecht zijn, er een einde aan maken.
Ik zou dan ook eerst foto`s willen hebben, om te zien of verder onderzoeken nog zin heeft.
Sterkte met deze situatie!