Snee in voetkussentje hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Snee in voetkussentje hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:58

Ik ben vandaag voor het weekend thuisgekomen. Ik ben doordeweeks altijd in mijn studentenkamer.

Afin, ik kwam net thuis en de hond liep mank. Ja, zegt pa, hij heeft een snee in zijn voet. Sinds donderdagmorgen al.

De snee zit in zijn voetzooltje. Het bloed niet, heeft ook niet echt gebloed zegt mijn vader. De snee is een paar mm diep en anderhalve cm lang.

Ik ben kwaad geworden op mijn vader dat hij me niet meteen donderdag heeft ingelicht, want dan was ik waarschijnlijk ermee naar de DA gegaan. Nu is het vrijdagavond.

Het niet bepaald een spoedgeval, maar ik weet ook niet zo goed of ik er wel tot maandag mee wil wachten.

Ze heeft er overduidelijk last van, daar ze er helemaal niet op loopt. Maar ik weet ook niet wat de DA aan een voetzooltje kan doen. Er kan volgens mij niet veel aan gedaan worden.

En wat kan ik er aan doen?

Zouden jullie ermee op vrijdagavond naar de DA gaan of toch afwachten tot maandag?

Zilfstar

Re: Snee in voetkussentje hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:00

Gaan! Hond loopt mank dus pijn.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:04

Toevallig, mijn hond heeft dat laatst ook gehad. Bij hem bloedde het wel, ook een flink sneetje. Af en toe liep hij ook mank, hij is nogal hard voor zichzelf dus dat liet hij niet altijd zien. Afijn, wij zijn ermee naar de DA geweest. Hij heeft een prik gekregen en kreeg zalf mee. Zalf moest 2x per dag in de snee gewreven worden. Pootje is verbonden door de DA.

Wij hebben een hondenschoen gekocht zodat er buiten geen vuil in kon komen. In huis liep hij zonder. Zo goed mogelijk schoon houden. Onze hond is er meer dan 2 weken zoet mee geweest. Nu is het mooi genezen en zie je er niks meer van. Rust is het juiste woord :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:07

Even pootje in de biotex, iig ontsmetten. Soepel houden met vaseline. Hele dikke laag is niet nodig maar zo zorg je dat het niet groter word oid.
Ons hondje had t laatst ook. Als het niet te diep is, niet bloed en niks in zit zou ik niet naar de dierenarts gaan. Maar ik denk eerlijk gezegd dat er niks in zit want anders was het nu al wel dik en had het waarschijnlijk ook wel geetterd.

Als je naar buiten gaat wel even daarna weer ontsmetten zodat er geen vuil van buitenaf in blijft zitten.

Zo hebben wij het gedaan, ook toen er wat in had gezeten. Meer kan er imo niet gedaan worden als er niets in zit.

Succes iig!

edit
ik bedoel dit verhaal alleen als het niet heel diep is en redelijk oppervlakkig. Mocht het wel diep zijn of dik worden oid wel naar de dierenarts uiteraard. Of nu, als je je er niet fijn bij voelt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:09

De mijne had het pas geleden, tijdens een gevecht met 1 van onze andere honden is het kussentje half doormidden gescheurd. Natuurlijk doet het pijn, maar vergelijk het net een kloof. Daarmee ga je ook niet naar de huisarts. Smeer een fijne vette zalf erop, verder gewoon laten genezen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:12

Zou het eerst ook nog even aankijken, misschien inderdaad voor de zekerheid pootje wel even in de Biotex en verder zo schoon mogelijk proberen te houden. Mocht er wel troep uit gaan komen o.i.d. kun je altijd nog naar de dierenarts gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:14

Utixo schreef:
De mijne had het pas geleden, tijdens een gevecht met 1 van onze andere honden is het kussentje half doormidden gescheurd. Natuurlijk doet het pijn, maar vergelijk het net een kloof. Daarmee ga je ook niet naar de huisarts. Smeer een fijne vette zalf erop, verder gewoon laten genezen.

Eens.
Voor zulke dingen ga ik ook niet naar een dierenarts. Goed schoonhouden en in de gaten houden, geneest vanzelf.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:16

ontsmetten, niet te lang zalven dan wordt het eelt juist zacht van, eventueel buiten paar dagen en sok met plastic zakje erom, met tape vastzetten of met klittenband zoals je bandages borgt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:16

Verbinden is niet nodig? Want de winkels zijn nog open tot 9 uur, ik kan nog een hondenschoentje halen bij de dierenwinkel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:16

Ik deed mijn hond een oude sok aan. Net zo makkelijk en kosteloos ook nog ;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:18

Als je je daarbij fijner voelt kun je dat doen.. als het maar schoon blijft :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:19

Je kan niks meer doen omdat het al te lang is geleden. De DA kan het bijv niet hechten oid.
Mijn hond heeft dit ook eens gehad nadat hij een nacht weg was en ergens op was gaan staan, ontdekte wij ook 2 dagen later pas en de Da kon er niks meer aan doen. Doordat de hond er zelf aan likt maakt hij het schoon, de tong van een hond blijkt namelijk heel schoon te zijn, willen veel mensen niet geloven maar je moet maar eens opletten hoe snel een wondje bij hun geneest ;)
Als het erg vies is zou je anders zijn pootje in de biotex of soda kunnen doen zoals hierboven al werd genoemd...

Maar ik zou het niet verbinden, zo word het afgedekt en kan er geen lucht bij..
Het is een hond he, geen mens ;)

Sterkte!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:21

PrimaDonna_ schreef:
Je kan niks meer doen omdat het al te lang is geleden. De DA kan het bijv niet hechten oid.
Mijn hond heeft dit ook eens gehad nadat hij een nacht weg was en ergens op was gaan staan, ontdekte wij ook 2 dagen later pas en de Da kon er niks meer aan doen. Doordat de hond er zelf aan likt maakt hij het schoon, de tong van een hond blijkt namelijk heel schoon te zijn, willen veel mensen niet geloven maar je moet maar eens opletten hoe snel een wondje bij hun geneest ;)
Als het erg vies is zou je anders zijn pootje in de biotex of soda kunnen doen zoals hierboven al werd genoemd...

Maar ik zou het niet verbinden, zo word het afgedekt en kan er geen lucht bij..
Het is een hond he, geen mens ;)

Sterkte!

wel opletten dat ze het niet juist verder open likken! Dat deed ons hondje dus, in een half uurtje zag het er al een stuk minder fijn uit.. geen fijne beelden!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:24

Dan ligt het echt aan het soort kussentje. Mijn hond (grote hond) heeft grote en grove kussentjes en gebeurde niks.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:31

Meeste is al genoemd.
Idd weken in de biotex. Afdrogen.
Acederm erop en een sok er omheen met wandelen. Dit meer zodat er geen zand inkomt.
Thuis geen sok.
Hoe meer je het inpakt des te viezer word het en gaat het broeien.
Hond zweet ook via de voetzolen.
Succes!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:38

Met uitlaten een hondenschoentje aan ook voor de hele kleine stukjes. Werkt goed, maar je moet wel wat geduld hebben want het kan best even duren voor het genezen is. Mijn teef heeft het vorig jaar gehad en gewoon schoentje aan gedaan, kon ze toch lekker rennen met mijn reu en het is mooi genezen. Iets opsmeren heeft niet veel zin, want dat is er zo vanaf. Als ze veel eraan likken dan schoentje ook in huis aanhouden, en af en toe even laten luchten. Mijn teef moest hem 's nachts ook om omdat ze dan lag te likken..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:42

Een schoentje bevordert de genezing niet.
Door het gebruiken komt er het snelste weer een huid/eelt laag op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:45

Zo´n klein sneetje in de voetzool hecht je écht niet.
Niet boos zijn op je vader, dit komt gewoon goed. Voetzool heelt itt wat hierboven beweert wordt iha snel.
Uiteraard in de gaten houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:49

Mijn hond had laatst een klein flapje van een zooltje af, en het bloedde een beetje. Maar ze liep niet mank dus ik heb het gewoon met betadine schoon gemaakt en in de gaten gehouden.. Na het wandelen heeft het nog een keertje gebloed, maar het was binnen een paar dagen weer helemaal dicht en een week later was er nauwelijks meer wat van te zien. Gewoon even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken, maar honden likken hun wondjes zelf schoon en het geneest gewoon heel snel. Een schoentje kan helpen voor wandelingen zodat er geen vuil in komt, maar thuis zou ik het gewoon lekker laten luchten :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:52

ik zal even ontsmetten vaseline/sudocreme erop sokje of hondenschoen aan doen en even rustig aan doen met je hond..

echter kan de DA ook niet veel want voetzooltjes worden niet zomaar gehecht en ik denk dat de DA het zelfde voor zal stellen als de meeste hier...

succes

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:59

Het is sowieso te laat om het te hechten.
En vaak scheurt het na het hechten weer open. Door de druk die erop komt. Zooltjes zijn een ander soort huid zegmaar.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:03

juist niet verbinden. zo blijft het zacht/week.
twee x daags even weken in de biotex /soda tiot na het weekend wanneer de snee open is en met uitlaten een oude sok aan als het open is maar dat is het zo te lezen niet.
niet vet houden. dan blijft het een zachte plek.
Laatst bijgewerkt door horsii op 21-03-14 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:07

Wil je zekerheid, bel je de dierenarts ;) Waarschijnlijk zal hij/zij aanraden wat hier al staat, soppen in de biotex en eventueel insmeren voor 1 a 2 dagen om de scheur niet verder te laten scheuren. Maar dat hangt van de scheur af.

Hier knippen we een vaatdoekje op maat en maakte het vast met tape of klittenband, maar dit ging alleen aan as we gingen wandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:09

Niet gaan weken hoor. Dat doen wij toch ook niet als we een wondje aan onze vinger hebben? Even ontsmetten is prima (maar niet nodig als het wondje niet open is, er kan dan nl niets ontsteken), maar verder gewoon droog houden, of idd vaseline of uierzalf erop zodat de huid flexibel blijft en niet nat wordt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:41

Ik heb het voetje nu 2 minuutjes geweekt in biotex en er daarna wat vaseline op gedaan. Ik heb een schoentje gehaald voor de wandelingen buiten. Hopen dat het snel geneest! Merk wel dat ze met schoentje er meer op loopt. Zal wel prettiger zijn denk ik. Heb een groot bot gekocht zodat ze daar vooral op gaat kauwen en ze minder aan haar voetje gaat likken.