Klitten vacht, iemand tips? (hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Klitten vacht, iemand tips? (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:18

Hallo allemaal,

Ik heb een (kruising?) Husky met een erg "wollige" lange vacht. Uiteraard word deze vacht goed bij gehouden door middel van borstelen. Ik heb een speciale borstel gekocht bij mijn dierenarts, die er voor zorgt dat je de haren er niet uit trekt. Hiervoor had ik een furminator, maar dit vond ik niet fijn.

Het probleem is dat mijn hond echt heel snel klitten heeft in zijn vacht. Bijvoorbeeld vandaag gespeeld in het weiland ( door de regen ook wat nat) en hij zit onder de klitten. Maar ook wanneer het gewoon regent buiten en het opdroogt, gelijk klitten.

Zijn ondervacht is een soort "wollig" waardoor het heel snel samen hecht als een klit, ook wanneer hij droog is maar bijvoorbeeld een tijdje in de zelfde houding ligt.

Ik merk dat borstelen voor hem steeds wat vervelender wordt, je ontkomt er niet aan wat haren er uit te trekken ook al doe je heel zachtjes. Meestal probeer ik voorzichtig wat met mijn handen het uit elkaar te halen. Gelukkig is hij erg lief, maar ik vind het toch vervelend voor hem.

Wanneer ik hem was, dit doe ik niet al te vaak, gebruik ik een soort creme spoeling voor honden en föhn ik hem gelijk droog, maar ook daarna is het als nog een drama.

Van de week was het, na een dagje strand, echt heel erg en toen heb ik een beetje anti klit van mijn paard over hem heen gesmeerd en ik merkte dus dat dit echt werkte. Dus wat je normaal in de staart of manen doet van een paard. Maar nu vraag ik mij af of dit kwaad kan bij een hond? Hij leek er elk geval geen last van te hebben, maar het is natuurlijk eigenlijk voor een paard.

En ik vroeg me af wie er tips had om te voorkomen dat er klitten in de vacht ontstaan. Het is wel een hond die liever buiten is dan binnen en die gek is op zwemmen, dus dat wil ik hem niet ontnemen.

Het is met name zijn enorme "vossen" staart en borstkas waar de meeste klitten ontstaan. Nu vind ik een paar klitten niet erg, maar de dierenarts heeft mij wel gezegd om het goed bij te houden zo dat er geen "heksen klitten" ontstaan en de dierenarts heeft mij dus die nieuwe borstel laten kopen als advies, maar ik vind dit niet goed werken.

Dus.. Wie heeft ervaringen en tips :)

Om een idee te krijgen van zijn vacht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-AYTGTY6Y.jpg

Na een wasbeurt incl heel veel speciale honden creme spoeling: ( maar dit is de volgende dag alweer een klitten boel)

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-E3NFSWXE.jpg

Bedankt alvast!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:24

Equishine lijkt mij toch een prima oplossing! Staart van mn paardje blijft ook veel langer doorkambaar d.m.v equishine...

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:27

Wij hebben hier een cocker spaniël, en dat is ook echt vervelend met klitten. Wel minder als die van jouw,
Wat bij ons heel erg helpt is cowboy magic, dit is een paarden antiklit maar kan je prima ook voor je hond gebruiken. Als je dit vaker gebruikt worden de haren er ook zachter van, en klitten ze minder makkelijk!

(Wat een prachtige hond trouwens!)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:28

Volgens mij kan het op zich geen kwaad om een antiklitmiddel voor paarden te gebruiken voor je hond. Maar ik zou als ik jou was eens advies vragen bij een hondentrimsalon, misschien is het handig om je hond daar 1x per half jaar of zo te laten ontklitten/ontwollen of in ieder geval 1x te laten doen bij een trimsalon, zodat de vacht door een professional gedaan wordt en je het daarna met de tips van de trimsalon zelf bij kunt gaan houden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:28

Ja, ik heb inderdaad anti klit gebruikt van de week (voor paarden) maar vroeg me af of dit dus kwaad kon. Bijvoorbeeld wanneer ik dit om de dag zou gebruiken.. Want ik merkte inderdaad dat dit super goed werkt!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:30

Odin schreef:
Volgens mij kan het op zich geen kwaad om een antiklitmiddel voor paarden te gebruiken voor je hond. Maar ik zou als ik jou was eens advies vragen bij een hondentrimsalon, misschien is het handig om je hond daar 1x per half jaar of zo te laten ontklitten/ontwollen of in ieder geval 1x te laten doen bij een trimsalon, zodat de vacht door een professional gedaan wordt en je het daarna met de tips van de trimsalon zelf bij kunt gaan houden.

Dat is ook een goed idee, een trimsalon. Al is mijn ervaring, met onze oude ruwharige jack, dat ze daar last van kunnen hebben omdat die haren eruit worden getrokken. Wel met een bepaalde slag zodat het niet echt pijnlijk is, maar onze hond moest daar voor wel een muilkorf om en dat zou ik niet fijn vinden bij deze hond want hij is ontzettend lief en heeft een slecht verleden.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:32

Goede wasbeurt met warm water en de shampoo supergoed uitspoelen. Daarna droogblazen met een waterblazer die blaast alle losse haren eruit. Mocht je die niet hebben breng je hond dan maar eens naar een trimsalon, resultaat zal super zijn!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:36

Nessah schreef:
Dat is ook een goed idee, een trimsalon. Al is mijn ervaring, met onze oude ruwharige jack, dat ze daar last van kunnen hebben omdat die haren eruit worden getrokken. Wel met een bepaalde slag zodat het niet echt pijnlijk is, maar onze hond moest daar voor wel een muilkorf om en dat zou ik niet fijn vinden bij deze hond want hij is ontzettend lief en heeft een slecht verleden.

Plukken waar jij het over hebt, wordt alleen gedaan bij plukrassen, zoals je ruwharige Jack. Een hond met een ruivacht zoals je husky zullen ze niet gaan plukken hoor, hooguit op een goede manier borstelen en eventueel de ondervacht uitdunnen met speciale borstel die voor het type vacht van jouw hond geschikt is. Een trimsalon doet veel meer dan alleen plukken. ;)
Overigens is een hond prima te plukken zonder dat het pijnlijk is én zonder muilkorf, waarschijnlijk was de vacht van jullie hondje niet plukrijp waardoor het niet gemakkelijk losliet zoals wel zou moeten, en het dus pijnlijk was voor de hond.
Ik heb zelf 2 honden met een plukvacht, en pluk hen zelf 2x per jaar. Zonder dat dit pijnlijk is en zonder muilkorf.

Nessah

Re: Klitten vacht, iemand tips? (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:40

@Odin: Joh, zo leer ik nog eens wat.. Ik dacht dat plukken ( of knippen/scheren bij bepaalde rassen) de enige manieren waren bij een trimsalon. Moet ik nog ergens op letten bij een trimsalon? Dus hebben de goede een bepaald keurmerk oid?

@TJolieke : Het resultaat van een wasbeurt zie je op de 2e foto en is enorm.. Maar elke dag wassen is geen optie, ik wil dit niet te vaak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:48

Zelfde probleem hier. Ik gebruik het zo vaak als ik het nodig heb.
Eerst met de tervurenaars en nu met de OD.
Dus soms elke dag soms om de dag soms langer niet.
Teveurenaars deden het er prima mee en hadden tot op hoge leeftijd prima vachten.
De trimsters kwam elke 8 weken en die heeft er nooit geen probleem in gezien.

Wassen deed ik maar 2x per jaar of als ze in een kadaver hadden liggen rollen, dat was de favoriete bezigheid van een van de dames.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:52

wassen, en dan cowboy magic gebruiken. Werkt goed, wordt ook bij diverse trimsalons gebruikt (cowboy magic). Ik heb ook wel eens equishine gebruikt als ik mijn cowboy magic weer eens zoek had gemaakt, werkt ook wel maar mijn voor keur gaat uit naar cowboy magic. Ik ben dit overigens gaan gebruiken op advies van een trimster.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:58

Het borstelen van mijn maltezer is een drama,grommen,happen en helemaal overstuur.Had ze als pup al.Ik laat haar nu in het voorjaar helemaal kaal scheren en in het najaar knippen.Alleen loop je wel een beetje voor gek met een kaal hondje.We noemen haar altijd ons hangbuikzwijntje.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:24

Je kunt bij een trimsalon zelfs je hond alleen laten wassen en drogen als je wil.
Ik zou een trimsalon kiezen die is aangesloten bij de ABHB.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:35

Nooit aan gedacht om Cowboy Magic over mijn honden te smeren, maar dat ga ik nu proberen!

Hier een Berghond waarbij vooral zijn broek een drama is. Kan in 1 dag veranderd zijn in een dikke massa rasta-klit, inderdaad door de ondervacht. Ik scheer het gewoon af (zo dat het niet helemaal zichtbaar is, genoeg haar om dat te verbergen :') ). De Duitser maakt vooral modder-klitjes door keer op keer opnieuw door de bagger te rennen. Krijg je van die modderklodders van |( ).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:37

Ik heb een afghaan met een lange zijdevacht die ook nog eens graag zwemt en in de modder rolt := , dus ik weet hoe lastig die vacht kan zijn!
Afbeelding
Ik heb een aantal spullen aangeschaft:
Een mason pearson borstel met nylon en haar, die zijn duur maar echt ENORM fijn! Hiermee begin ik, en werk van onder naar boven; steeds een pluk haar optillen en naar beneden uitborstelen..
Een gewone mensenborstel met ijzeren nopjes, daarmee voel je waar nog klitten zitten.
En een klittenkammetje om klitten eruit te trekken (terwijl je een pluk stevig vast houdt) en om als laatste tot op de huid door de vacht te gaan om te controleren of alle klitten eruit zijn.
Dan het wassen, dit doe ik om de paar maanden. Eerst met laser lites lanolin shampoo.. Na het uitspoelen handdoekdroog knijpen. Een sprayfles vullen met laser lites lanolin conditioner met een druppel laserlites silk en daarmee sproeien. Dit blijft erin zitten. En dan doe ik föhnen en tijdens het föhnen ook meteen borstelen.
Verder gebruik ik tijdens het borstelen ook wel cowboy magic detangler.
En toen was ik een stuk armer, maar een zachte, klitvrije hond rijker :D
Vooral de shampoo.. hij is DUUR, maat ook enorm goed!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:32

Heel erg bedankt voor alle tips!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:12

Cowboy Magic werkt fantastisch *\o/* !! Tjee, had ik 4 jaar eerder moeten weten, zelfs de hond is er blij mee :+ :D .