Ik heb een (kruising?) Husky met een erg "wollige" lange vacht. Uiteraard word deze vacht goed bij gehouden door middel van borstelen. Ik heb een speciale borstel gekocht bij mijn dierenarts, die er voor zorgt dat je de haren er niet uit trekt. Hiervoor had ik een furminator, maar dit vond ik niet fijn.
Het probleem is dat mijn hond echt heel snel klitten heeft in zijn vacht. Bijvoorbeeld vandaag gespeeld in het weiland ( door de regen ook wat nat) en hij zit onder de klitten. Maar ook wanneer het gewoon regent buiten en het opdroogt, gelijk klitten.
Zijn ondervacht is een soort "wollig" waardoor het heel snel samen hecht als een klit, ook wanneer hij droog is maar bijvoorbeeld een tijdje in de zelfde houding ligt.
Ik merk dat borstelen voor hem steeds wat vervelender wordt, je ontkomt er niet aan wat haren er uit te trekken ook al doe je heel zachtjes. Meestal probeer ik voorzichtig wat met mijn handen het uit elkaar te halen. Gelukkig is hij erg lief, maar ik vind het toch vervelend voor hem.
Wanneer ik hem was, dit doe ik niet al te vaak, gebruik ik een soort creme spoeling voor honden en föhn ik hem gelijk droog, maar ook daarna is het als nog een drama.
Van de week was het, na een dagje strand, echt heel erg en toen heb ik een beetje anti klit van mijn paard over hem heen gesmeerd en ik merkte dus dat dit echt werkte. Dus wat je normaal in de staart of manen doet van een paard. Maar nu vraag ik mij af of dit kwaad kan bij een hond? Hij leek er elk geval geen last van te hebben, maar het is natuurlijk eigenlijk voor een paard.
En ik vroeg me af wie er tips had om te voorkomen dat er klitten in de vacht ontstaan. Het is wel een hond die liever buiten is dan binnen en die gek is op zwemmen, dus dat wil ik hem niet ontnemen.
Het is met name zijn enorme "vossen" staart en borstkas waar de meeste klitten ontstaan. Nu vind ik een paar klitten niet erg, maar de dierenarts heeft mij wel gezegd om het goed bij te houden zo dat er geen "heksen klitten" ontstaan en de dierenarts heeft mij dus die nieuwe borstel laten kopen als advies, maar ik vind dit niet goed werken.
Dus.. Wie heeft ervaringen en tips

Om een idee te krijgen van zijn vacht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-AYTGTY6Y.jpg
Na een wasbeurt incl heel veel speciale honden creme spoeling: ( maar dit is de volgende dag alweer een klitten boel)
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-E3NFSWXE.jpg
Bedankt alvast!
). De Duitser maakt vooral modder-klitjes door keer op keer opnieuw door de bagger te rennen. Krijg je van die modderklodders van
).
, dus ik weet hoe lastig die vacht kan zijn! 
!! Tjee, had ik 4 jaar eerder moeten weten, zelfs de hond is er blij mee