Waar kip kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Waar kip kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 13:10

Halloo !

Weet iemand waar je in omgeving Apeldoorn/deventer legkippen kunt kopen?
Mensen die betrouwbaar zijn? Ik heb er niet zo heel veel verstand van waar je normaal, buiten marktplaats, kippen kunt kopen.

En waar moet je op letten als je 1 kip bij 2 andere brengt?

:D :+

Laptopmuis

Re: Waar kip kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:38

1 kip bij twee andere zetten is niet zo'n goed idee. Beter zet je twee nieuwe kippen erbij, dan hebben ze steun aan elkaar. Zelf woon ik niet in die buurt, dus geen idee waar je ze kan kopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:40

red een kip van de legbatterij? geeft een hoop voldoening als je zulke kipjes redt. ze worden regelmatig gebracht naar een centraal ophaalpunt.

En maar 2 euro per kip ofzo :')

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:11

Oke dat klinkt goed. Weet jij daar meer over? over het ophaal punt en hoe het in zijn werk gaat? Zijn dat oude kippen? die wij nu nog hebben zijn 3 jaar

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:15

Dat zijn kippen van 1.5 jaar (20 weken opfok, vaak 60 weken productie, soms tot 80 weken productie).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:16

Bij onze boerenbond en sommige tuincentra worden ze verkocht.. Maar zelf zou ik ook liever een legkip redden :j moet je even op googlen. Er is een stichting die de kippen die achterblijven als ze naar de slacht gaan opvangt en daar kun je ze adopteren. Die zijn volgens mij vaak nog geen twee jaar oud, leggen nog goed.. en het is natuurlijk prachtig als je ze van een hoopje ellende ziet uitbloeien tot een mooie, vrolijke kip :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:18

als wij vroeger nieuwe kippen in het kippenhok deden deed mijn vader dit als het donker was. De nieuwe kippen werden dan op stok gezet, bij het daglicht gaf dat minder problemen dan overdag in het hok bij elkaar doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:20

Laptopmuis schreef:
1 kip bij twee andere zetten is niet zo'n goed idee. Beter zet je twee nieuwe kippen erbij, dan hebben ze steun aan elkaar. Zelf woon ik niet in die buurt, dus geen idee waar je ze kan kopen.

dit kan gewoon. Oud verhaaltje is dat je de nieuwe kip 's avonds laat als het donker is in het hok moet zetten. dan lopen ze 's morgens erbij of er niks aan de hand is.

Wij hebben al jaren lang kippen etc en doen we altijd op deze manier. is nog nooit iets fout gegaan.
Wij halen ze meestal van marktplaats.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:20

8nnemiek schreef:
Bij onze boerenbond en sommige tuincentra worden ze verkocht.. Maar zelf zou ik ook liever een legkip redden :j moet je even op googlen. Er is een stichting die de kippen die achterblijven als ze naar de slacht gaan opvangt en daar kun je ze adopteren. Die zijn volgens mij vaak nog geen twee jaar oud, leggen nog goed.. en het is natuurlijk prachtig als je ze van een hoopje ellende ziet uitbloeien tot een mooie, vrolijke kip :D

Ja dat lijkt me super!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:22

redeenlegkip.nl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:24

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:25

of zelf aankloppen bij een kippenboer. hebben wij ook gedaan!!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:32

Ja, wij hebben nu hier bij ons verderop een kippenboer gevonden en kunnen er 2 ophalen, 7 euro per stuk. Bruine legkippen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:53

leuk!!!! prima prijsje hoor, een euro of 5 is normaal. 7 euro lijkt me leuk!!! via red de legkip ben je een stuk meer kwijt... veel plezier met je kipsels!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:08

suuzepuus schreef:
leuk!!!! prima prijsje hoor, een euro of 5 is normaal. 7 euro lijkt me leuk!!! via red de legkip ben je een stuk meer kwijt... veel plezier met je kipsels!

Kippen van de red-de-batterijlegkip kosten meestal maar 1 of 2 euro?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:20

Nachtlampje schreef:
suuzepuus schreef:

Kippen van de red-de-batterijlegkip kosten meestal maar 1 of 2 euro?

Red een legkip in Nederland vraagt € 7,50 per kip terwijl iemand in België dit ook doet en maar € 1,50 per legkipje vraagt. Ik had zelf al mijn grote vraagtekens bij deze organisatie in Nederland, waarom ze dus zoveel vragen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:43

Ik heb begrepen dat er ook veel kippen binnen komen die verzorgd moeten worden, die wondjes hebben of ziek zijn, en ze steken er veel tijd in.. en ik snap best dat ze ook wat geld nodig hebben voor voer en bouwmaterialen enzo. Ze zullen er niet rijk van worden, ik vind 7,50 niet te veel geld. Wel als je die 7 euro aan een kippenboer moet betalen, die zal er bij de slager misschien maar een euro voor krijgen, of nog minder.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:48

Ik snap ook niet hoe iemand kan "zeuren" om 7,50. Die kippen krijgen vaak nog tijd om wat bij te komen en op te knappen. Dat kost tijd en voer. En dan worden ze soms ook nog naar hun nieuwe huis gebracht --> tijd/benzine.

Mijn (ras)kippen kostten 15,-
Het is maar wat je veel vindt voor een dier....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:09

Het gaat niet om het geld, heb zelf eens 25 euro voor een haan betaald hoor :-).
Maar velen andere kippenhouders (op een ander forum) zetten hun vraagtekens bij het bedrag... aangezien een kippenboer als hij ze als slachtproduct verkoopt minder als een euro per kip krijgt. En de vraag is dan waar het geld van de stichting naartoe gaat....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:17

Ik denk ook dat ze op die manier mensen willen weren die een goedkope soepkip willen kopen.
Voor een konijntje bij de konijnenopvang heb ik ook 25 euro betaald. Het kost gewoon geld om zo'n opvang te runnen. Dat geldt voor kippen ook. Die persoon heeft misschien een fulltime baan moeten inruilen voor een parttime baan om de kippenopvang te kunnen runnen. Ik snap niet waarom alles altijd gratis moet zijn. Als je een kip wil redden dan doe je dat voor die kip, en niet omdat die kip goedkoper is dan een kip van een fokker bijvoorbeeld. Een opvang mag van mij best wat geld verdienen, zo lang het geld maar niet belangrijker wordt dan de kippen :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:29

Ik lees later de berichtjes verder. Maar we hebben er vandaag 2 gekocht. Fotos komen later

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:42

ik heb nog wel een prachtige haan die met spoed een nieuw huis zoekt. het is een grote brahma haan (en gratis)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:52

Laptopmuis schreef:
Het gaat niet om het geld, heb zelf eens 25 euro voor een haan betaald hoor :-).
Maar velen andere kippenhouders (op een ander forum) zetten hun vraagtekens bij het bedrag... aangezien een kippenboer als hij ze als slachtproduct verkoopt minder als een euro per kip krijgt. En de vraag is dan waar het geld van de stichting naartoe gaat....

Ja op het kippenforum... daar noem je me dan ook een gedrocht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:39

Laptopmuis schreef:

Dat staat gewoon op de website:

Citaat:
Hoeveel is het adoptiebedrag voor een kip en waar besteden jullie het adoptiebedrag aan?

Antwoord:
Per vrijgekochte legkip betaal je voor de adoptie € 7,50. Het adoptiegeld wordt geheel gebruikt als bijdrage voor het vrijkopen, het vervoer, de verzorgingskosten en de medische kosten die we in de opvangplekken hebben waar de kippen als eerste terecht komen om aan te sterken. Tevens wordt dit bedrag bewust door ons gevraagd om tegen te gaan dat mensen met slechte bedoelingen een goedkope kip nemen. Red een Legkip is geheel non profit: alle mensen die mee helpen met vervoer/opvang en administratie doen dit geheel belangeloos.

Ik vind het ook niet meer dan logisch. :j

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:14

Nou wij hebben er 2. Snuggels en Ookniewies heetten ze. :')