Gebroken bovenpoot kip - advies gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Gebroken bovenpoot kip - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 18:52

Een van onze kippen hinkelde vanmorgen ineens op een poot. Ik had al een afspraak voor een andere kip bij de DA en heb haar meteen meegenomen. Wat ik al vreesde: gebroken poot. Helaas niet de onderpoot, die te spalken is, maar midden in de bovenpoot. Haar tibia is gebroken. Door de locatie is die niet te zetten. De enige optie is een operatie waarbij een pin wordt ingebracht, maar de slaagkans daarvan is niet groot zei hij, omdat vogelbotten best fragiel (en hol) zijn.

De DA adviseerde me om haar in een panty te pakken en in een draagzak te hangen voor 6 weken. Een poosje terug hadden we een zieke haan met een lamme vleugel, daar werkte dat pantygebeuren prima, maar bij deze vitale hen lukt het niet; kennelijk is een poot lastiger immobiel te maken dan een vleugel. Ze trapt de panty onmiddellijk uit.

Ze zit nu in een hondenbench in de bijkeuken en ik probeer ideeën te verzamelen. Ze is ongeveer 3 jaar oud en heel gezond. Afmaken is geen optie voorlopig. Ik hoef dan ook geen reacties in die richting.

Is er iemand die een vogel heeft of kent met dit probleem en hoe was de aanpak?

Pluttersput

Re: Gebroken bovenpoot kip - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:27

Zou je niet, als een panty te slap is, haar in kunnen tapen met verbandtape? Dus gewoon inwikkelen daarmee, en dan in een panty ophangen? Dus dat het verband er gewoon voor zorgt dat ze immobiel wordt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:32

Misschien kun je proberen om de kip in een bandage ofzo in te pakken, dat zit wat steviger dan een panty.. daarna eventueel nog een panty er overheen.
Zijn er geen medicijnen te krijgen waar ze wat rustiger en slaperig van wordt?

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:34

Hoe moet ik dat voor me zien, in een draagzak hangen?
Heb geen verstand van kippen :=

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:41

Ik ben wel benieuwd, volg even !

hoe bedoelen jullie dat met die panty ? en die draagzak ?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 20:25

Je kunt een kip of haan als een soort rollade inpakken in een 'buisverband'; alleen laat deze kip het geen minuut zitten.
Die draagzak moet aan een draagstel, zeg maar, zoiets als een schommel, maar dan met doek, die dus aan een constructie moet hangen. Ze mag dan met haar zere poot niet bij de grond komen. Probleem is dat ze doorligwonden kan krijgen (ze hangt dan dag en nacht) en een ander probleem zijn maden; ze kan zichzelf niet meer schoonhouden.

Momenteel ligt ze na een aantal mislukte pogingen tot verbinden in een dik ingestrooide hondenbench. Ik las dat sommige mensen ze gewoon 4 weken in een hokje houden. De breuk geneest dan wel, maar misschien niet mooi. Ik zoek verder...

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:49

oeii,, de kip zal haar dan denk ik wel vervelen, 6 weken in een doek..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:05

Misschien hard om te zeggen maar als ik dit zo lees, 4 weken in een hokje, 6 weken in een draagzak... Is die kip dan dood niet beter af?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:32

Kippen kunnen ruim 10 jaar worden. Die 4 weken zijn zo voorbij. Een paard laat je ook niet inslapen als die een paar maanden boxrust moet hebben, en kippen hebben niet eens zo veel beweging nodig als een paard.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:58

Ik zou zelf de kip de stress niet aandoen, maar dat is mijn mening.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:06

Gewoon in de hondenbench houden, dat is wat ik zou doen tot het genezen is. Het lijkt me pijnlijk om in een gedwongen houding te moeten in de panty met een gebroken poot.

In de Bench kan het in iedergeval zelf verliggen in een houdig dat het meest lekkerst is voor de kip zelf en is dierwaardiger als in een panty te houden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 21:43

Ze was veel te druk in die bench en dan sleepte die poot er zo akelig naast. Het is een levendige stevige kip van ongeveer 4 jaar oud.

Ik heb een tweede dierenarts geraadpleegd en die gaf ook een operatie als optie. De eerste ook wel, maar hij zei dat het meestal erg lastig was met vogels, vanwege de dunne botjes.
We hebben de beslissing genomen om haar te laten opereren. Ze heeft nu 4 pennen door het gebroken bot en links en rechts van haar poot een uitwendige spalk.
Een dure operatie. Gisteren was het 45 euro bij de ene DA en vandaag € 150,- en daar komen nog controles bij. (Ik vind dat niet niks, mijn bruto inkomen ligt rond de 1000 euro per maand.)
Veel voor 'maar' een kip, die niet eens een naam heeft. Maar ik kan een dier niet zo zien lijden. Heb zelf mijn enkel gebroken en weet hoe pijnlijk dat is. Over 5 weken gaan de pennen eruit als alles goed gaat. Intussen zit ze redelijk vrolijk in haar bench en eet als een beer :)

Onderweg naar de DA heeft ze in de auto ook nog een ei gelegd :)

Nu maar duimen dat de rest van de dierentuin zich qua dierenartskosten even gedeisd houdt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:46

Nou beterschap dan maar. :)
Fijn dat de operatie goed gegaan is. :j

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:50

Hevonen schreef:
Ze was veel te druk in die bench en dan sleepte die poot er zo akelig naast. Het is een levendige stevige kip van ongeveer 4 jaar oud.

Ik heb een tweede dierenarts geraadpleegd en die gaf ook een operatie als optie. De eerste ook wel, maar hij zei dat het meestal erg lastig was met vogels, vanwege de dunne botjes.
We hebben de beslissing genomen om haar te laten opereren. Ze heeft nu 4 pennen door het gebroken bot en links en rechts van haar poot een uitwendige spalk.
Een dure operatie. Gisteren was het 45 euro bij de ene DA en vandaag € 150,- en daar komen nog controles bij. (Ik vind dat niet niks, mijn bruto inkomen ligt rond de 1000 euro per maand.)
Veel voor 'maar' een kip, die niet eens een naam heeft. Maar ik kan een dier niet zo zien lijden. Heb zelf mijn enkel gebroken en weet hoe pijnlijk dat is. Over 5 weken gaan de pennen eruit als alles goed gaat. Intussen zit ze redelijk vrolijk in haar bench en eet als een beer :)

Nu maar duimen dat de rest van de dierentuin zich qua dierenartskosten even gedeisd houdt.

Respect dat je dit allemaal doet ! en ik snap je wel voor '' het is maar een kip ''

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:54

Super dat je toch een dierenarts gevonden hebt die je kip wil en kan helpen. Ik hoop dat de kip goed hersteld. Sterkte met het herstel van kip!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:55

Hevonen schreef:

Sorry, ik weet niet waarom, maar dit vond ik gewoon, gezien/ondanks de situatie heel grappig :+ :')

Maar echt heel goed dat je dit doet voor "zomaar een kip zonder naam". Respect!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:39

Wij vonden dat ei ook heel gek; ook sneu, want ze had vast veel pijn (ze zat in een kattentransportmand). We vonden het al zo gek dat ze steeds zat te draaien. Mijn dochter had haar met mand en al op schoot om de schokken van de auto te dempen, zodat ze niet steeds haar evenwicht hoefde te herstellen... en ineens rolt er een ei onder haar vandaan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:43

Dat is ware dierenliefde.

Heel veel succes en die kip komt er wel, dat kan niet anders met zoveel liefde en zorg van jou.