Vanaf 25 april in bezit van een pers, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

Vanaf 25 april in bezit van een pers, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 17:24

Hallo iedereen,

Vanmiddag naar een nest kittens gekeken, en ik kon het natuurlijk niet laten om er een aan te schaffen. Een enorm lief perzisch kitten poesje.
In mijn ouderlijk huis altijd een kat om me heen gehad, maar nooit een langharige!
Waar zou ik aan moeten denken bij de verzorging van de vacht? De ene zegt, iedere dag kammen en de volgende iedere week.
En aan wat voor voer zou ik moeten denken? Wij voerde altijd Prins droogvoer. Maar natvoer zou weer beter zijn.
Kort gezegd, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Mijn vraag kort en bondig is dus, wie heeft er een pers in huis lopen en hoe verzorg jij hem?

CM_

Re: Vanaf 25 april in bezit van een pers, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:34

Wat geeft de fokker voor advies mee?
Dat is vaak het beste ervaringsadvies wat je kunt krijgen!
Let wel op dat je niet bij een broodfokker koopt!

Doorgaans heeft een Pers aardig wat vachtverzorging nodig, dit is afhankelijk van de soort vacht, onderling kunnen kleuren zelfs verschillen qua vachtstructuur en dus vachtonderhoud.
Leer de kitten meteen dat ze geduld moet hebben tijdens het kammen en kam in het begin elke dag even .
Verder geen natvoer voeren , maar goede kwaliteit harde brok.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:42

Over de vachtverzorging durf ik weinig te zeggen. Qua voer: het is een kat, dus een echte vleeseter. Let dus vooral op de ingrediënten, de meeste brokjes bestaan namelijk grotendeels uit granen en bevatten verschillende groenten. Nu is het voor de gebitsverzorging goed voor de kat om op wat hards te kunnen knagen/kauwen, maar de meeste brok stelt helaas niet veel voor wat de ingrediënten betreft...

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 17:47

CM_ schreef:
Wat geeft de fokker voor advies mee?
Dat is vaak het beste ervaringsadvies wat je kunt krijgen!
Let wel op dat je niet bij een broodfokker koopt!

Doorgaans heeft een Pers aardig wat vachtverzorging nodig, dit is afhankelijk van de soort vacht, onderling kunnen kleuren zelfs verschillen qua vachtstructuur en dus vachtonderhoud.
Leer de kitten meteen dat ze geduld moet hebben tijdens het kammen en kam in het begin elke dag even .
Verder geen natvoer voeren , maar goede kwaliteit harde brok.

Ze zei nu je het zegt, dat de vacht verschild per kat! Maar zij deed het iedere dag wel!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:28

Ik heb Noorse boskatten, zij hebben een halflange vacht, ik heb bijvoorbeeld een zwarte die zelden klitten heeft , en een zilverkleurige die altijd klitten heeft .
Een black smoke hier heeft nooit klitten en weer een zwart-witte alleen in de rui-tijd.
Dus dat is altijd even afwachten .
Maar dagelijks kammen kan goed nodig zijn bij een langhaar.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:06

CM_ schreef:
Ik heb Noorse boskatten, zij hebben een halflange vacht, ik heb bijvoorbeeld een zwarte die zelden klitten heeft , en een zilverkleurige die altijd klitten heeft .
Een black smoke hier heeft nooit klitten en weer een zwart-witte alleen in de rui-tijd.
Dus dat is altijd even afwachten .
Maar dagelijks kammen kan goed nodig zijn bij een langhaar.

Mag ik vragen wat jij voert? Want ik zag net dat er ook speciaal voer is van lang harige.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:32

Ik heb een Pers x Exotic Shorthair. Hij heeft dus een lange, dichte vacht maar vindt gelukkig alles wat ik doe zolang ik aan hem zit heerlijk. Oke, wassen is niet zijn favoriete bezigheid, maar dat laat hij toe. Ik moet mijn kat echt af en toe naar de trimmer sturen of zelf kortknippen vanwege zijn dikke vacht.

Ik kan je aanraden om (graanvrij) rauw vlees te gaan voeren. Zo voorkom je blaasgruisproblemen, houd je de nieren gezonder en krijgt je kat gewoonweg kwalitatief betere voedingsstoffen omdat ze niet verhit zijn en van dierlijke oorsprong.
Het liefst wel een omega 3 supplement erbij (maar ook als je brok gaat voeren), is ook goed voor huid & vacht en immuunsysteem.

Naast dat mijn kat hierna nooit meer blaasgruis gehad heeft is zijn vacht veel mooier geworden, komt er minder troep uit zijn ogen en oren en zijn tanden zijn veel beter geworden. (En die zijn bij Persen toch al niet al te geweldig)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:37

Wij hebben thuis al jaren perzen en het verschilt echt per kat. Degene die nu nog leeft redt het niet eens met elke dag kammen. Die vacht is zo ellendig dat de klitten er uit geknipt moeten worden. Maar het grootste deel van de perzen die wij gehad hebben hadden genoeg aan 1 of 2 keer per week goed borstelen en elke dag even kijken of er geen klitten kwamen.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 19:46

Ik merk dus dat de ene pers, de andere niet is!

@sassol, bedankt voor je 'voedingsadvies'. Kan ik weer verder gaan speuren op google!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:48

Wij hebben ook een pers :)
Gewoon elke week even borstelen. (Mijn kat gaat dan krabben maar verder is ze super lief)
Of eventueel de klitten eruit knippen.

Wij voeren Luna gewoon Whiskas , en in het weekend gewoon een blikje van Shiba

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:03

Wij kammen elke week, in het najaar wat vaker ivm verharen.

V.w.b. voer: een van onze katten heeft nogal een gevoelige maag. We voeren ze daarom op advies van de dierenarts Carocroc lam en rijst brokjes. Ze vinden het heel lekker voer. Geen problemen meer meer met dunne ontlasting :r en hun vachten zien er heel mooi en vol uit voor hun leeftijd (13 jaar).

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:08

Wij hebben een coon en een noor. De Noor heeft nooit klitten, dus die voldoet met een keer per week. De coon heeft regelmatig klitten, dus die doe ik om de dag en laat ik minimaal elk half jaar ontwollen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:30

hier een maine coon x ragdoll met een volle vacht maar die goed te onderhouden is. Moet ze af en toe in de verhaar perioden wel met een trimborstel helemaal flink uitborstelen waar ik lang mee bezig ben (doe het in stukken hoor) maar kom er goed doorheen en geen klitten.

Vele perzen die ik mee gemaakt heb in de opvang en bij vrienden hoor ik wel van dat ze toch wel 1 a 2x per jaar kaal moeten laten scheren omdat die vacht zo enorm klit en tijdens het verharen er niet meer doorheen te komen is. Dit hoor ik ook van mensen die toch echt wel wat gewend zijn.

Waar ik me echter eerder zorgen om maak als ik de naam pers hoor is of het kitten wel neus heeft. Dus heeft deze zo''n platte neus dat ze moeilijk kan ademen of niet? Onlangs een paar gezien die niet eens met hun bek dicht konden ademen en dit zou ik nooit en te nimmer een kat aan willen doen. Persoonlijk dan natuurlijk maar wil je hier wel voor waarschuwen. Je hebt het kitten al gezien let er a.u.b. voor je kat op dat deze fatsoenlijk aan adem kan komen (overigens die 2 die ik zag waren stamboom dieren :( :( )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:43

Bij Royal canin heb je speciaal perzenvoer .
Overigens zou ik beginnen met het voer dat de fokker voert, normaal gezien krijg je een zakje mee.Dit is doorgaans kittenbrok.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:05

dierenfan schreef:
hier een maine coon x ragdoll met een volle vacht maar die goed te onderhouden is. Moet ze af en toe in de verhaar perioden wel met een trimborstel helemaal flink uitborstelen waar ik lang mee bezig ben (doe het in stukken hoor) maar kom er goed doorheen en geen klitten.

Vele perzen die ik mee gemaakt heb in de opvang en bij vrienden hoor ik wel van dat ze toch wel 1 a 2x per jaar kaal moeten laten scheren omdat die vacht zo enorm klit en tijdens het verharen er niet meer doorheen te komen is. Dit hoor ik ook van mensen die toch echt wel wat gewend zijn.

Waar ik me echter eerder zorgen om maak als ik de naam pers hoor is of het kitten wel neus heeft. Dus heeft deze zo''n platte neus dat ze moeilijk kan ademen of niet? Onlangs een paar gezien die niet eens met hun bek dicht konden ademen en dit zou ik nooit en te nimmer een kat aan willen doen. Persoonlijk dan natuurlijk maar wil je hier wel voor waarschuwen. Je hebt het kitten al gezien let er a.u.b. voor je kat op dat deze fatsoenlijk aan adem kan komen (overigens die 2 die ik zag waren stamboom dieren :( :( )

Bedankt voor je bericht. Heb ik veel aan! Heb de kitten gezien en de rest van het nest met moeder en vader. Alle kittens ademen normaal net zoals hun pa en ma.
Erg zonde inderdaad als een beest niet normaal kan ademen. Toch bedankt voor je aandachtspuntje!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:07

CM_ schreef:
Bij Royal canin heb je speciaal perzenvoer .
Overigens zou ik beginnen met het voer dat de fokker voert, normaal gezien krijg je een zakje mee.Dit is doorgaans kittenbrok.

Ik krijg een heel pakketje voer mee. Ik zou graag Prins willen voeren omdat het bij de kat van mijn ouders ook erg goed gaat. Die had last van dunne ontlasting van andere brok en doet het nu erg goed op Prins.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:13

Super dat je daar op gelet heb! (ik heb overigens niets tegen dieren met platte snuiten (heb zelf al jaren boxers), maar wel tegen dieren die erdoor in adem nood komen ;) )

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:22

dierenfan schreef:
Super dat je daar op gelet heb! (ik heb overigens niets tegen dieren met platte snuiten (heb zelf al jaren boxers), maar wel tegen dieren die erdoor in adem nood komen ;) )

Vroeger werden de perzen idd op de extreem platte neus gefokt, soms werd zelfs de schedel vlak na de geboorte nog iets ingedrukt (dan is de schedel nog zacht) om het koppie nog platter te krijgen.
Het gevolg waren de perzen met flinke ademhalingsproblemen en erger nog, soms kwamen de hersentjes in de verdrukking met de dood tot gevolg.

Gelukkig is de rasstandaard tegenwoordig iets minder extreem en wordt er veel op erfelijke afwijkingen getest.
Hier al jaren liefhebber en eigenaar van persen en het klopt dat de vacht van kat tot kat verschilt.
Ik voel meestal dagelijks even met mijn vingers waar de klitten zitten, dan kun je kleine klitten rustig uit elkaar peuteren.
En verder spelenderwijs gewend maken aan het kammen werkt in mijn ogen het beste

Verder voer ik droge brokken van Royal Canin, maar vraag ook even bij de fokker wat ze gewend zijn

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:54

ook wij hebben een pers gehad , helaas had ie een gezwel onder zijn tong en moest hij ingeslapen worden!
hij had veel klitten als ik hem niet bij hield, onze was ook met neus.
nu een coon en een thai siamees de coon borstel ik regelmatig en de siamees niet die is kortharig. af en toe als ie graag wil wel natuurlijk!

ik voer nu almo nature en ze gaan super mooi in de haren zitten en zijn goed op de mest!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:07

Super bedankt voor al jullie tips! Ik heb er zeker wat aan. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:25

Ohja nog een tip: kam niet te vaak. Hierdoor krijg je juist sneller klitten doordat de vacht ietsjes buigt/krult door het kammen. Als je toch een klit krijgt, gewoon met je handen uit elkaar plukken en daarna even doorkammen.
Door de kat af en toe even flink uit te laten waaien buiten blijft de vacht ook mooier en krijgt de huid ook weer wat lucht. Dus waait het hard? Kat naar buiten!

Ik kan mijn kat dan ook gewoon buiten uitlaten. Hij krijgt ook altijd eten als we dan thuis zijn. Zo is thuis komen altijd leuk en kan je je kat veilig buiten laten. Want ook als ik hem buiten laat en er niet bij ben, is hij er meteen als ik hem roep.
Mocht je er voor kiezen rauw vlees te gaan voeren:
-Kies een KVV (Kompleet Vers Vlees) zonder granen
-Kies een KVV met alleen gevogelte of haas/konijn als botbron (lam e.d. bevatten teveel calcium)
-Geef af en toe runder of kippenhart erbij voor de taurine (kun je ook doen als je brok voert)
-Geef de kat af en toe een biologisch kippennekje (bot altijd rauw geven, anders splintert het) hele goede tandenborstel!

Ik heb mijn pers x exotic shorthair erg vooruit zien gaan op het rauwe vlees, op veel vlakken. Z'n tanden worden ook weer sneller geel als ik geen kauwwerk af en toe erbij geef. Gelukkig worden ze ook weer witter als ik ze dan weer wel geef.

Als je brok geeft, koop dan een waterfonteintje. Vocht is heel belangrijk voor een kat, een waterfontein stimuleert meer drinken.