Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CM_ schreef:Wat geeft de fokker voor advies mee?
Dat is vaak het beste ervaringsadvies wat je kunt krijgen!
Let wel op dat je niet bij een broodfokker koopt!
Doorgaans heeft een Pers aardig wat vachtverzorging nodig, dit is afhankelijk van de soort vacht, onderling kunnen kleuren zelfs verschillen qua vachtstructuur en dus vachtonderhoud.
Leer de kitten meteen dat ze geduld moet hebben tijdens het kammen en kam in het begin elke dag even .
Verder geen natvoer voeren , maar goede kwaliteit harde brok.
CM_ schreef:Ik heb Noorse boskatten, zij hebben een halflange vacht, ik heb bijvoorbeeld een zwarte die zelden klitten heeft , en een zilverkleurige die altijd klitten heeft .
Een black smoke hier heeft nooit klitten en weer een zwart-witte alleen in de rui-tijd.
Dus dat is altijd even afwachten .
Maar dagelijks kammen kan goed nodig zijn bij een langhaar.

en hun vachten zien er heel mooi en vol uit voor hun leeftijd (13 jaar).
) dierenfan schreef:hier een maine coon x ragdoll met een volle vacht maar die goed te onderhouden is. Moet ze af en toe in de verhaar perioden wel met een trimborstel helemaal flink uitborstelen waar ik lang mee bezig ben (doe het in stukken hoor) maar kom er goed doorheen en geen klitten.
Vele perzen die ik mee gemaakt heb in de opvang en bij vrienden hoor ik wel van dat ze toch wel 1 a 2x per jaar kaal moeten laten scheren omdat die vacht zo enorm klit en tijdens het verharen er niet meer doorheen te komen is. Dit hoor ik ook van mensen die toch echt wel wat gewend zijn.
Waar ik me echter eerder zorgen om maak als ik de naam pers hoor is of het kitten wel neus heeft. Dus heeft deze zo''n platte neus dat ze moeilijk kan ademen of niet? Onlangs een paar gezien die niet eens met hun bek dicht konden ademen en dit zou ik nooit en te nimmer een kat aan willen doen. Persoonlijk dan natuurlijk maar wil je hier wel voor waarschuwen. Je hebt het kitten al gezien let er a.u.b. voor je kat op dat deze fatsoenlijk aan adem kan komen (overigens die 2 die ik zag waren stamboom dieren![]()
)
CM_ schreef:Bij Royal canin heb je speciaal perzenvoer .
Overigens zou ik beginnen met het voer dat de fokker voert, normaal gezien krijg je een zakje mee.Dit is doorgaans kittenbrok.
) dierenfan schreef:Super dat je daar op gelet heb! (ik heb overigens niets tegen dieren met platte snuiten (heb zelf al jaren boxers), maar wel tegen dieren die erdoor in adem nood komen)