Knabbelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LicentioFide

Knabbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:07

Hallo,

Mijn konijn knabbelt de laatste tijd heel erg aan papier en karton en eet dit ook op. Ik wil dit tegengaan en heb ook takjes en harde broodjes in het hok liggen, maar ze knabbelt nog steeds aan het papier.
Nu wil ik een soort "knabbelblok" maken.
Is dit mogelijk?
Zo ja een recept?
Of andere tips?

Groetjes,

colunder

Re: Knabbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:36

Zorgen dat ze niet aan papier en karton kan komen.
Voldoende hooi geven.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:40

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:02

Wilgentakken vinden ze vaak ook erg lekker :)
En anders zorgen dat ze er moeilijk bij kan komen, maar als ze het niet opeet is het toch niet zo erg?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:33

Ik heb geen knabbelblok idee, maar wel de vraag: heeft ze onbeperkt hooi? Soms wil dat het probleem al oplossen.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:52

@ colunder: Ervoor zorgen kan bijna niet, er liggen kranten onder in het hok voor opneming van het urine.

@ veertje 11: bedankt ik ga er naar kijken!

@ hollydiva: wilgentakken liggen er inderdaad al in! Het is wel erg want ze krijgt verstopping. Wel bedankt voor de tip!

@ mizora: onbeperkt hooi is aanwezig!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:55

Verveling?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:58

LicentioFide schreef:
Hallo,

Mijn konijn knabbelt de laatste tijd heel erg aan papier en karton en eet dit ook op. Ik wil dit tegengaan en heb ook takjes en harde broodjes in het hok liggen, maar ze knabbelt nog steeds aan het papier.
Is dit mogelijk?
Zo ja een recept?
Of andere tips?

Groetjes,

Gooi dat harde brood maar weg, dat is slecht voor de gezondheid. Je kunt beter lekker veel groenten geven (wel eerst opbouwen!), hooi: of zelfs kruidehooi. Wilgentakken zijn ook favoriet hier.

Hoe woont je konijn? Binnen of buiten en in wat voor soort hok? Hoe oud is je konijn? Zit hij/zij alleen of samen met een soortgenootje?
Laatst bijgewerkt door Nimfee op 18-03-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:59

Je kunt beter zaagsel onder het stro leggen ipv kranten!

Op kranten zit inkt, hier kunnen ze erg ziek van worden of zelfs dood gaan..

Beter zaagsel dus!
Of maïskorrels, ook te koop bij dierenwinkel, alleen wat duurder, maar absobeert erg goed en stinkt minder

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:59

Ik weet het niet, ze heeft een ander konijntje erbij en een groot hok. Er liggen en hangen veel speeltjes en zelfs 2 kleine boomsctammetjes.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:01

Nimfee schreef:
LicentioFide schreef:
Hallo,

Is dit mogelijk?
Zo ja een recept?
Of andere tips?

Groetjes,

Gooi dat harde brood maar weg, dat is slecht voor de gezondheid. Je kunt beter lekker veel groenten geven (wel eerst opbouwen!), hooi: of zelfs kruidehooi. Wilgentakken zijn ook favoriet hier.

Hoe woont je konijn? Binnen of buiten en in wat voor soort hok? Hoe oud is je konijn? Zit hij/zij alleen of samen met een soortgenootje?

Ze krijgen al veel groentes en ook kruidenhooi, wilgentakken liggen er. Ze woont binnen maar zit in de zomer soms op het balkon en in het grasveld, ze zit met een soortgenootje en is rond de 4 jaar oud.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:01

Nadiine__x schreef:

Beter zaagsel dus!
Of maïskorrels, ook te koop bij dierenwinkel, alleen wat duurder, maar absobeert erg goed en stinkt minder

Ik heb nu kranten, dikke laag zaagsel dikke laag stro.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:04

LicentioFide schreef:
Nimfee schreef:

Ze krijgen al veel groentes en ook kruidenhooi, wilgentakken liggen er. Ze woont binnen maar zit in de zomer soms op het balkon en in het grasveld, ze zit met een soortgenootje en is rond de 4 jaar oud.

En hoe groot is het hok binnen? En het knagen aan papier etc., wanneer gebeurd dat? (deze vragen stel ik om een beter beeld te krijgen hoor, anders is het lastig advies geven ;))

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:06

LicentioFide schreef:
@ colunder: Ervoor zorgen kan bijna niet, er liggen kranten onder in het hok voor opneming van het urine.

@ veertje 11: bedankt ik ga er naar kijken!

@ hollydiva: wilgentakken liggen er inderdaad al in! Het is wel erg want ze krijgt verstopping. Wel bedankt voor de tip!

@ mizora: onbeperkt hooi is aanwezig!

Je kan beter houtsnippers als bodembedekking neerleggen met daaroverheen stro. En een konijnentoilet neerzetten en hem zindelijk maken.
Dan hoef je minder vaak het hok schoon te maken dus vallen de kosten van de houtsnippers mee. En in het konijnentoilet houtkorrels (kattenbak).
Verder inderdaad wilgentakken, dennenappels e.d. neerleggen om mee te spelen.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:07

LicentioFide schreef:
Nadiine__x schreef:

Beter zaagsel dus!

Ik heb nu kranten, dikke laag zaagsel dikke laag stro.

Zaagsel is slecht voor de luchtwegen....

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:13

Nimfee schreef:
En hoe groot is het hok binnen? En het knagen aan papier etc., wanneer gebeurd dat? (deze vragen stel ik om een beter beeld te krijgen hoor, anders is het lastig advies geven ;))

Ze hebben een binnenhok, zo eentje http://www.topdierenshop.nl/imac-knaagd ... easy-beige, overdag lopen ze door de hele woonkamer (20vierkante meter) snachts zitten ze ine en afgesloten hokje van dat binnenhok met een stuk erbij (3vierkante meter)
Het knagen gebeurd hm, niet echt met een vast patroon..

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:14

[

Je kan beter houtsnippers als bodembedekking neerleggen met daaroverheen stro. En een konijnentoilet neerzetten en hem zindelijk maken.
Dan hoef je minder vaak het hok schoon te maken dus vallen de kosten van de houtsnippers mee. En in het konijnentoilet houtkorrels (kattenbak).
Verder inderdaad wilgentakken, dennenappels e.d. neerleggen om mee te spelen.[/quote]

Ze is zindelijk alleen soms heeft ze nog "foutjes" dennenappels ga ik zoeken!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:05

LicentioFide schreef:
Nimfee schreef:

Ze hebben een binnenhok, zo eentje http://www.topdierenshop.nl/imac-knaagd ... easy-beige, overdag lopen ze door de hele woonkamer (20vierkante meter) snachts zitten ze ine en afgesloten hokje van dat binnenhok met een stuk erbij (3vierkante meter)
Het knagen gebeurd hm, niet echt met een vast patroon..

Idd lekker de ruimte, dus daar ligt het niet aan. Ook niet aan soortgenoot, want ze zitten samen. Verveling lijkt mij dan niet... Knaagmateriaal zou kunnen, maar goed, konijnen kunnen ook gewoon koppig zijn :D En adt knagen aan papier enz. gebeurd als je konijn los loopt?

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:00

Als het konijn het papier echt opeet, is het inderdaad wel een probleem! Ik zal dan aanraden om de kranten te vervangen voor houtkorrels, werken ook echt goed! En verder natuurlijk knaagmogelijkheden geven, maar die heb je al :)