Hond overgevoelig voor geluid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hond overgevoelig voor geluid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:07

Ik heb sinds april vorig jaar een Jack Russel teefje uit het asiel. Ze zou nu in juni 6 worden volgens het asiel, maar zeker weten doen we het niet, gezien er niks over haar bekend was.
De laatste tijd is het zo, en het lijkt steeds erger te worden, dat ze overgevoelig is voor geluid. Dit uit zich in haar oogjes helemaal dichtknijpen, kopje laag, en zuchten. Of ja, meer kreunen geloof ik.
Het gekke is dat ze, ondanks dat ze last van het geluid heeft, er toch voor kiest om bij me in de buurt te blijven, en niet ergens anders heen gaat.
Het is ook nog zo dat zodra het geluid stopt, ze niet ophoudt. Ze loopt dan nog rustig 5 minuten met haar oogjes te knijpen, terwijl het geluid al lang weg is. Al je haar trouwens roept komt ze gewoon kwispelend naar je toe, maar wel met haar oogjes dichtgeknepen en kopje laag.

Ze doet dit bij veel variërende geluiden. Borden die op elkaar worden gelegd, stenend die elkaar ruiken, een plastic doos die opengeklikt wordt, een hamer die een paal raakt, een boor die een schroef indraait. Er is geen pijl op te trekken.

Ik moet wel zeggen dat dit hondje heel veel rare dingen heeft, waar zelfs de meest ervaren hondenmensen mee voor een raadsel staan.

Is er iemand die dit ook herkent? En zo ja, wat doen jullie ermee?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:10

Lastig.

Ik kan niet in een hondenkoppie kijken maar wat voer je?
Zelf heb ik als mens zijnde een enorme overgevoeligheid gehad voor geluid en prikkels voortkomend uit een allergie voor melk en gluten. Binnen drie dagen was het probleem opgelost met een dieet.
Nu ben ik geen hond natuurlijk, maar gezien ze niet kunnen praten is elke optie er een. :)

L-theanine is ook iets wat de prikkelverwerking verbetert is mijn ervaring qua geluidsimpact.
Pure L-theanine lost op in water dus zou je eens een kansje kunnen geven.

Pluttersput

Re: Hond overgevoelig voor geluid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:13

Ik voer haar kenner brok, krijgt mij andere ook en die van mijn ouders ook al jaren we hebben er nooit eerder problemen mee gehad. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het sowieso een zeer gevoelig hondje is. Als in, ze kan niet een beetje blij of een beetje bang zijn, ze is alles in het extreme. Op advies van de dierenarts staat ze nu ook op clomicalm, kijken of dat de scherpe randjes er vanaf kan halen. Want voor haar is het ook heel moeilijk zo.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:18

Als allergie toch de oorzaak is maakt het niets uit dat ze er al jaren op staat.
Allergieen kunnen altijd ontstaan.
Misschien eens proberen op een glutenvrije brok met hoog vleesgehalte of vlees, en dan het liefst een vleessoort waarvan je denkt dat ze die nooit gegeten heeft.
Mocht het een allergie zijn zou het dan echt beter moeten zijn en moeten verergeren bij het oude voer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:21

Vriendin van mij heeft een Mechelaar die erg gevoelig is op geluid. Sinds kort voert ze Prins Resist, en gaat het beduidend beter.
Ik las een verhaal op de fb pagina van Prins van iemand die vertelde dat haar hond zich niets meer aantrok van vuurwerk, sinds ze over was geschakeld op Prins Resist.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:25

Dat ga ik eens even googelen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:27

Tienus, die is wel glutenvrij als ik het zo zie. Niet verkeerd.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:33

Ik ga donderdag even de dierenwinkels langs, dan zal ik eens een zak halen, kijken of het helpt!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:39

Wat bij mensen kan zijn (weet niet of dat voor dieren hetzelfde werkt) dat spanning en stress ook de gevoeligheid aantast. Iemand met veel stress kan doorgaans slechter omgang met geluid dan iemand die goed in zijn vel zit. Even heel persoonlijk, als ik een goede bui heb en mijn buurman zet zijn muziek keihard aan (categorie volume waarvan mijn meubels trillen) dan kan ik dat negeren of erom glimlachen omdat het zo'n gekke man is. Terwijl, als ik moe ben en gestrest ben, dan kan ik dat dus niet hebben en dan kan ik bij wijze van spreke al in een hoekje gaan zitten huilen als er een fietser hoorbaar voorbij mijn huis komt rijden.

Wil niet zeggen dat een dier dit kan hebben of dat je hond het heeft, maar wellicht dat je er iets in herkent. Dat stress de boel ook kan verergeren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:41

Telpeva schreef:
Wat bij mensen kan zijn (weet niet of dat voor dieren hetzelfde werkt) dat spanning en stress ook de gevoeligheid aantast. Iemand met veel stress kan doorgaans slechter omgang met geluid dan iemand die goed in zijn vel zit. Even heel persoonlijk, als ik een goede bui heb en mijn buurman zet zijn muziek keihard aan (categorie volume waarvan mijn meubels trillen) dan kan ik dat negeren of erom glimlachen omdat het zo'n gekke man is. Terwijl, als ik moe ben en gestrest ben, dan kan ik dat dus niet hebben en dan kan ik bij wijze van spreke al in een hoekje gaan zitten huilen als er een fietser hoorbaar voorbij mijn huis komt rijden.

Wil niet zeggen dat een dier dit kan hebben of dat je hond het heeft, maar wellicht dat je er iets in herkent. Dat stress de boel ook kan verergeren.

Die hond waar ik het over heb, is ook erg snel gestrest, typisch Mechelaar gedrag.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:52

Bijnierconcentraat voeren om de bijnieren te ondersteunen, dit kan ook dit soort dingen geven..
Dan voer je letterlijk bijnierhormonen aan om het tekort aan te vullen, tekort kan leiden tot ook deze klachten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:34

Kan dat niet teveel zijn? Die hormonen? Als in, kan ik dat random bijvoeren.
Ik ga sowieso dat Prins voer eens proberen. Had ik nog niet aan gedacht, dat het misschien aan het voer zou kunnen liggen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:35

Nou bij adrenal zijn dat 3 capsules voor een mens per dag.
Stel dat het een klein hondje is zou je bijvoorbeeld de capsule de helft door wat voer kunnen doen.
Enige bijwerking die ik ken is sufheid, maar dat komt bij mensen niet veel voor.
Dit is ook niet zo schadelijk als prednison, niet schadelijk zelfs, heeft ook geen bijwerkingen als aankomen en dat soort ellende. Als je hondje de hele pot op eet is het een ander verhaal, maarja dat heb je met zoveel dingen.
Officieel gezien is het als supplement geregistreerd voor mensen, maar bij paarden weet ik ook een dierenarts die er voorstander van is.
Kan me echt niet voorstellen dat het bij een hond een probleem is, gezien het gewoon uitgeperste bijnieren zijn letterlijk van koeien. :)

Voor de info, het heet Adrenal van Nutricology.
Als je het 200% zeker wil weten zou je ze op google op moeten zoeken en er een mailtje aan moeten wagen, ik zou het een ziek dier of mijn hond trouwens zo durven voeren zonder die bevestiging.
Het is niets minder als orgaanconcentraat, geen enge rare dingen verder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:10

Even iets heel anders, er wordt hier gezegd dat prins resist gluten vrij is, maar van de brok is het hoofdbestanddeel granen. Hoe kan dat dan glutenvrij zijn?

Wat betreft de overgevoeligheid, onze kruising russel/whippet is ook zo n gevoelig dametje. Reageert op heel veel dingen met stress of snauwen. Oa ook rare geluiden zoals een krakende deur, waaiende takken. Bij haar is dit een stuk minder als ze strak op haar voer staat. Sommige vleessoorten maken haar erg reactief voor dingen. Nu ze vooral op kip staat gaat het een stuk beter.

Daarnaast zou ik bij de dierenarts laten uitsluiten dat er niets medisch aan de hand is. Die van ons heeft op medicatie tegen stress gestaan dat het ietsje beter maakte, wel ging ze er van spugen steeds na een week dus een blijvende oplossing was het niet. Toen ze zich een keer had bezeerd en ze een pijnstilling nodig had was haar overgevoeligheid opeens een stuk minder. Ook uitte ze zich minder extreem hoog en laag (da noemt haar manisch depressief). Niet zo lang geleden zijn we er dus achter gekomen dat ze een pijnlijke aandoening/blessure had aan haar bekken. Nu ze op pijnmedicatke staat is ze een stuk gelijkmatiger in karakter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:44

Ik snap ook niet zo goed hoe het kan dat Prins Resist voor verandering zorgt. Een hele gebruikelijke samenstelling, niks bijzonders aan.

Sommige honden kunnen niet goed tegen conserveermiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen. Ook komen er tijdens het verhitten van brok stofjes vrij waar niet elke hond tegen kan.
Je zou dus ook eens kunnen kijken naar rauwe voeding (KVV) om te zien of dat uitmaakt. Smuldier bijvoorbeeld is gewoon in de supermarkt te krijgen, kun je het uitproberen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:59

Ik zal in elk geval eens met het voer gaan spelen. Medisch kan ik wel laten uitsluiten, alhoewel de dierenarts haar al eens bekeken heeft en niets bijzonders kon vinden. Maar ik zal t er nog eens op wagen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:48

Mais valt niet onder gluten.. Dus glutenvrij. Granen compleet is anders.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:55

Het hondje heeft al een heel verleden voordat het bij jullie kwam. Wie weet wat dat beestje allemaal meegemaakt heeft?!?
Je zult daar nooit achter komen en terug draaien kan uiteraard ook nooit meer.
Voeding veranderen proberen kan nooit kwaad, maar anders lijkt het misschien slimst om het gedrag totaal te negeren, in de hoop dat ze met de loop van tijd door gaat hebben dat er helemaal geen rare dingen gebeuren!?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 17:50

Gedrag negeren werkt totaal niet. Dat die ik nu namelijk ook, maar ze blijft er mee bezig. Ik doe er verder ook niks mee, maar ik vind het naar voor haar, dus wil ik er iets aan proberen te doen.
Ze heeft zeer zeker een verleden. Ik zeg niet zomaar dat een beest mishandeld is, maar dit hondje is dat echt wel geweest.
Ze gaat ook al veel beter, maar dit is iets wat ik graag voor haar wil oplossen. Vandaar ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 17:35

Voor de mensen die zich misschien afvragen of er verbetering is:

Na dit topic is het alleen maar erger geworden en ben ik naar de dierenarts gegaan. Hij had dit gedrag nog nooit gezien en kende het ook niet. Hij stelde voor om Diazepam t proberen. Clomicalm hadden we geprobeerd maar dat werkte niet. Dus Diazepam. Dat was helemaal een verschrikking. Cola was opeens 10 x zo erg, in alles. Was ze druk, was ze nu hyper. Was ze nerveus, was ze nu werkelijk niet te houden. Was ze moe, dan lag ze in coma. Ook geen oplossing dus.
Dus besloten omzet Royal Canin Calm dieet te proberen. Daar staat ze nu 2 weken op en ik heb een hondje wat ik nog nooit gehad heb. Ze is rustiger, ontspannender, hangt niet meer zo gruwelijk aan mij, slaapt veel vaster dan dat ze deed, heerlijk!

Dus voor eerst blijft ze gewoon op dit dieet staan, het werkt geweldig :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:55

Heerlijk! :)
Wat zit daar in wat zo werkt dan??

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:00

Daar zit een bestandsdeel van valium in, zonder de versuffende werking.
Ik wilde dit al aanraden, maar gelukkig heeft je dierenarts dit al gedaan. Super dat dit zo goed werkt.
Heb er zelf ook al meerdere dieren heel goed op zien reageren, oa mijn eigen kat!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:04

Wat fijn!! Ik heb al vaker positieve verhalen gehoord over dit voer! :)