Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 11:52

Het is misschien een hele rare vraag waar ik mee zit hoor. :')

Ik woon momenteel bij mijn vader in huis en heb 2 HTK katten. Poes en kater, beide gecastreerd en ze komen ook buiten, al zijn ze liever binnen. Gaat prima en het zijn echt m'n kindjes. Ik ben best vaak thuis en vind het heerlijk om met ze te chillen, haha.

Ik krijg volgende week de sleutel van mijn nieuwe, eerste eigen huis. Een eengezinswoning met 3 slaapkamers op de 1ste verdieping en een grote zolder, en de poezels kunnen daar ook naar buiten. Helemaal goed dus. Nu is mijn droom al heel lang om een Egyptische Mau, of een Oosters typje in huis te halen. Dit heb ik nog niet eerder gedaan omdat mijn vader de katten naar buiten wil, en ik dit niet wil met een raskat. De 2 die ik heb weten niet anders, zijn buiten geboren. Aangezien ik dus een eigen huisje heb is dat anders en is de mogelijkheid om een raskat in huis te halen opeens daar.. :D

Het enige is.. is 3 katten teveel? Ik heb altijd gezegd na de 2e, er komt geeeeeen 3e.. maar nu twijfel ik dus sterk. Ik zou zo graag een Oosterling willen, het huis is groot zat en de andere 2 zullen sowieso naar buiten gaan, die kan ik niet meer binnen houden. De evt. 3e blijft sowieso wel binnen. (Ik ga overigens nooit van huis als ze niet binnen zijn, dus kat nr 3 zal niet alleen komen te zitten als de anderen buiten zijn).

Dusja, ik zit met meerdere vragen.. is 3 katten zoveel meer werk dan 2? Qua dierenartskosten is het geen probleem, dat zit allemaal goed. Word je als zo'n typisch kattenvrouwtje gezien met 3 katten in huis? Ik ben bang dat ik het imago krijg van over 40 jaar nog steeds alleen met 70 katten, je kent het wel :')

Het is zeker niet zo dat ik morgen al een andere kat wil hoor, heb sowieso andere prioriteiten momenteel en daarnaast wil ik wel een kat van een goede fokker. Dus MOCHT het zo ver komen, zijn we wel een tijdje verder.

Wat is sociaal acceptabel? Ik kende een vrouw die katten opving, woonde alleen en had er 3 of 4 rondlopen. Maar het huis was klein, 1 grote smeerboel, alles te vies om aan te pakken. Ze verzorgde zichzelf ook helemaal niet. Ik wil dus absoluuuut niet dat ik ook zo gezien word door mijn omgeving. Maar telkens als ik me voorstel hoe het zou zijn met nog een kat erbij, moet ik aan haar denken en vervolgens schuif ik het idee aan de kant. Ik wil niet zo zijn/gezien worden.. :o
Nu ben ik wel heel anders wat hygiene betreft, ik houd niet van rommel en alles moet schoon zijn. Ik wil ook koste wat kost die penetrante kattenlucht voorkomen als je het huis binnenkomt. Dus misschien valt het niet helemaal te vergelijken.

Wat vinden jullie sociaal acceptabel? Wanneer is het 'teveel'? Ik snap natuurlijk dat de meesten zullen zeggen 'zolang de katten gelukkig zijn' en 'genoeg ruimte hebben' maar dat bedoel ik in dit geval niet, dat zit nl wel goed. :j Zou 3 katten in mijn geval teveel zijn?

Oke misschien maak ik me druk om niks, maar ben erg benieuwd naar jullie meningen :D

rockwitch

Re: Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:56

Ach ik heb er 4.
Ik woonde eerst in een benedenwoning met woonkamer, badkamer en slaapkamer. Ik begon met 2, vond ik genoeg. Maar toen ving ik een gehandicapt kitten op, die is uiteindelijk gebleven, dus toen had ik er 3. En toen kwam er ineens een graatmagere stumper aanlopen en na heel veel tijd en geduld is hij nu een mooie ronde (ex)kat die het liefst buikmassages geeft. Dus toen waren het er ineens 4. Gelukkig woon ik nu samen in een vrij groot hoekhuis dus hebben ze veel meer ruimte. Het was voor het mooie te krap toen, maar ja het liep nou eenmaal zoals het liep. Heb er nooit spijt van gehad hoor.
Het is niet meer werk als 2, de bakken moet je toch verschonen en eten geven moet je ook, dus of er dan 2 of 3 mee eten of poepen, tja dat maakt dan vrij weinig uit.
Als je gewoon zorgt dat het netjes blijft merk je soms niet eens dat er 3 rondlopen. Over het algemeen liggen ze toch 20 uur per dag te snurken ofzo.

Ik denk niet dat 3 in jouw geval teveel is nee.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:56

3 katten is echt acceptabel. Je zou ook kunnen overwegen om je tuin af te sluiten zodat jouw katten veilig naar buiten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:57

3 katten is sociaal acceptabel hoor! vanaf 4/5 begin ik aan zo'n muf katten vrouwtje te denken :P

Of het een goed plan is om 2 katten naar buiten te doen en 1 binnen te houden weet ik niet. Ik zou dan eerder voor een ren of afgezette tuin kiezen. Het lijkt mij zon sneu idee al er 2 lekker naar buiten mogen en 1 moet binnen blijven.

Selina

Nee joh, 3 vind ik nog weinig :+

Azmay

3 katten vind ik prima kunnen als je er de ruimte voor hebt, vaak heb je dan wel meer dan 1 kattenbak nodig. Niet alleen omdat hij te snel vol raakt maar ook omdat ze gewoon niet willen delen. 4 katten vind ik op het randje, 5 echt te veel. Als je je tuin af zet hebben de buren ook geen last van je huisdieren, want als de kattenpoep tussen je bloemen ligt en je vogels niet meer de voliere in durven is een buur met 1 kat al een gruwel..

maximuss

Ik heb hier 8 katten rondlopen, zijn allemaal geholpen, gezond en zindelijk, zijn ook echte huiskatten dus de buren hebben er geen last van. Volgens mij gaat het erom hoe men katten (dieren) houdt en niet hoeveel...

Rosie

Re: Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:01

Bedankt voor jullie reacties! En jullie hebben helemaal gelijk over de tuin enzo hoor, dat komt wel goed. Is iets wat ook mijn aandacht heeft. :D
Ik heb trouwens al 2 bakken staan nu, het is dan even aankijken of ze het met z'n 3en ook op 2 lukt en anders moet er een 3e bij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:03

wij hebben er ook 3 en die komen niet buiten, dat doen we hierna niet weer. Vind het met name lastig omdat ze niet buiten komen. Zeker met een peuter in huis en de 2e op komst lijkt me dat straks erg lastig. De tuin is groot, afzetten daardoor erg onhandig.
2x overburen hebben elk 6 katten ofzo (en 1 daarnaast ook nog 5 honden!!!), dat gaat mij echt veel te ver.
Ik denk dat 2 katten vrij gemiddeld/normaal is, 3 dus iets boven gemiddeld maar zeker nog acceptabel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:03

xMendy schreef:
Bedankt voor jullie reacties! En jullie hebben helemaal gelijk over de tuin enzo hoor, dat komt wel goed. Is iets wat ook mijn aandacht heeft. :D
Ik heb trouwens al 2 bakken staan nu, het is dan even aankijken of ze het met z'n 3en ook op 2 lukt en anders moet er een 3e bij.

Ik heb 4 katten en een 'gewone' tuin. Ze vinden het heerlijk daar. Beetje kattenkwaad uithalen, zonnen, in bomen klimmen. Zijn ze toch buiten, maar wel veilig.

Enige nadeel is dat 1 kat de hele tuin omspit en onderpoept lalala

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:04

Hier ook drie katten gehad. Eerst 1 en wilde voor hem gezelschap van nog 1 kat en tja werden er twee ivm laatste kleine stumper uit het nest. Was een mini kat dus ik hield het maar op 2.5 kat.

Kan dus prima en qua troep ben je er zelf bij. Elke dag de bakken bijhouden en 1 a 2 keer per dag stofzuiger er doorheen. Nu nog 1 kat en nog steeds doe ik dat.

Zou idd tuin wel katproof maken. Vind hef altijd sneu dat de raskat maar binnen moet blijven. Snap joyw reden heel goed maar je kat kan er niks aan doen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:05

Wij hebben 4 binnen katten, wonen in een eengezinswoning (rijtjes huis). Katten hebben wel bijna het hele huis tot hun beschikking, maar zitten vaak zat met 4 beneden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:06

Wij hadden er eerst 4, nu nog 3. Komen nooit buiten(huis staat pal naast een drukke weg) en wij worden niet gezien als crazy catfamily ofzo :')

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:07

Vroeger hadden wij meestal zo rond 6-7 katten rond lopen. Ik ken iemand met 26 ras katten (nee ze is geen fokker). Wat acceptabel is? Zolang je het proper houdt en het begint niet te stinken en ze vallen de buren niet lastig zou ik zeggen neem er zoveel je wil. (Ook rekening houdend met de katten die er eerst zijn natuurlijk)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:08

Een vriendin van me is min of meer per ongeluk aan vier katten gekomen en werd toen vrijgezel :+ (twee katten, allebei weggelopen, twee nieuwe katten genomen, 2 jaar na weglopen staan meneer en mevrouw ineens weer voor de deur :oo tja...)

Vuistregel is trouwens aantal katten + 1 aan bakken. Dus vier in jouw geval. Aangezien de eerste twee al aan elkaar gewend zijn kun je misschien voort met 2 of 3, als je voor vier echt geen plek hebt.

Wat misschien wel een dingetje is, is het introduceren van de nieuwe kat. Nu zijn kittens sowieso niet zo moeilijk maar ik zou je als tip mee willen geven om de katten bij je vader te laten tot je kitten komt en ze dan alledrie tegelijk los te laten in je nieuwe huis. Op die manier is je huis door geen enkele kat "geclaimd" en maakt dat het allemaal wat makkelijker.

_xManadisx_

katten zijn van zichzelf solitaire beesten. Dus echt veel op een kleine plek gaat niet snel goed.
Maar 3 is goed te doen. Wij hebben er een tijdje 4 gehad, dat was wel wat veel. De katten kregen ook steeds ruzie ed.
Maar drie gaat prima!

Grapjasjes12

Ik vind huisdieren al snel teveel worden. Bij 1 hond en 2 katten heb ik de max wel bereikt van wat ik als 'normaal' zie. Aan de andere kant beoordeel ik er iemand niet op als diegene meer huisdieren heeft, maar ik vraag me dan wel af 'waarom'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:11

_xManadisx_ schreef:
katten zijn van zichzelf solitaire beesten. Dus echt veel op een kleine plek gaat niet snel goed.
Maar 3 is goed te doen. Wij hebben er een tijdje 4 gehad, dat was wel wat veel. De katten kregen ook steeds ruzie ed.
Maar drie gaat prima!

Hangt van de kat af. Sommige katten zijn inderdaad solitair, anderen niet, maar een mens kan een perfecte voldoening zijn voor de sociale behoeften van de kat. Maar da's een andere discussie :)

Zolang je in je huis voldoende afleiding hebt voor je katten (krabpalen, verschillende mandjes/ligplekjes, speeltjes etc) hoeft het niet te klein te zijn. (Een kat kan zich net zo goed vervelen in een villa met 10 kamers als er geen enkel vermaak te vinden is)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:11

Ik heb ook drie katten en vind dat prima te doen. Het zijn moeder, zoon en dochter. En alle drie zijn het katten die heerlijk hun eigen gang gaan. Ze zijn veel buiten waar ze hun behoefte ook doen, dus geen kattenbak nodig. Hun droogje halen ze 's morgens en 's avonds en hun natje gewoon buiten uit een emmer met regenwater of binnen uit de waterbak van de honden. Moeders ligt meestal in de woonkamer op de stoel, zoon ligt meestal op de overloop boven en dochter wisselt het nog wel eens af en die mag 's avonds ook graag bij ons op schoot liggen. En voor de rest zijn ze eigenlijk altijd buiten aan het rondstruinen. Dus zoals je leest, bijna geen werk van en dus goed te doen. ;)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:12

@ Magrathea dat is een goede, bedankt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:12

Wij hebben sowieso een flinke dierentuin hier.
4 katten, 4 fretten, 2 slangen, 1 baardagaam, 2 grote varanen, 1 dwergvaraan, 2 tenrecs, 2 witbuikegels.
Dat was het wel geloof ik, en een paard, maar die heeft zijn eigen plekje haha.
Onze katten komen niet buiten, we hebben wel een flinke serre aan het huis en daaraan zit weer een ren waardoor ze dus wel lekker in de zon en frisse lucht kunnen, maar niet daarbuiten. Naast ons huis loopt een straat en daar rijden ze soms zo belachelijk hard, dus dat durven we niet aan, ze zijn het ook niet gewend gelukkig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:13

Wij hebben qua kattenbakken echt mazzel. Ik ken de vuistregel van katten +1 maar wij hebben met 3 katten gewoon 1 bak. Als je echt zoveel bakken in huis moet hebben, waar laat je dat dan in vredesnaam??? Wij geven ze wel kvv, dat scheelt echt enorm want de poep ruik je dan niet.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:14

Wij hebben vier katten in een normaal, simpel rijtjeshuis. Mogen alle vier naar buiten, maar eentje daarvan is liever binnen. Die vindt een frisse neus halen genoeg. Gaat prima hier in huis. Geen kattenvrouwtje-idee, het stinkt niet en het is ook geen smeerboel. :+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:15

Goh over het waarom. Hier is het eigenlijk bij toeval zo gegaan: 1 zwangere kattin geadopteerd en 1verlaten, halfdood nestje katjes gevonden op stal. Beestjes in huis genomen, erdoor gekregen en we waren er zodanig aan gehecht dat ze gewoon gebleven zijn. Ik hoef niet perse een hele hoop dieren maar op de een of andere manier weten ze ons altijd te vinden ;-).

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:17

Jorinda schreef:
Wij hebben vier katten in een normaal, simpel rijtjeshuis. Mogen alle vier naar buiten, maar eentje daarvan is liever binnen. Die vindt een frisse neus halen genoeg. Gaat prima hier in huis. Geen kattenvrouwtje-idee, het stinkt niet en het is ook geen smeerboel. :+

:D *\o/*