Hond valt uit naar andere grote honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Hond valt uit naar andere grote honden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:26

Hallo,

Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik een friese stabij x Australia kelpie van 5 jaar.
In huis, aan de riem en los gedraagt hij zich voorbeeldig.
Met kleine honden kan hij het prima vinden en speelt hier ook graag mee.
Ook katten zijn voor hem geen enkel probleem.

Nu valt hij dus wel uit naar grotere honden.
Wanneer ik hem los heb lopen en een grote hond zie aankomen doe ik hem vast.
Vele mensen zeggen dat het los vaak makkelijker gaat maar ik ben bang dat hij dan de andere hond bijt oid.

Ik probeer hem te corrigeren door een rukje aan de riem en hem op mij te laten letten.
Toch kan ik niet voorkomen dat z'n nekharen overeind gaan staan en hij z'n tanden laat zien.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips?

Groetjes :)

Seleentj

Re: Hond valt uit naar andere grote honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:28

Ik zou adviseren het eens los met een muilkorfje te proberen. Het kan best zijn dat hij aan de lijn zich onzeker voelt , en doordat hij geen vluchtmogelijkheid heeft(hij zit aan de riem) hij daardoor in de aanval gaat. Los is de ervaring dat het meestal wel goed gaat. En het muilkorfje is voor jou gevoel.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:32

Is het dan ook verstandig dit bij een hond te proberen die van zichzelf helemaal niet dominant is?
Mijn tante heeft een bordeaux dog, die helemaal niet dominant is..
Of is dat niet verstandig omdat mijn hond dan misschien gelijk denkt dat hij echt de baas is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:32

Onze hond deed dat ook, toen zei iemand laat hem maar lekker los dan komt het goed en dat was het geval.

Alleen maar leuk rondrennen met een andere grote honden spelen.

Aan de riem doet hij wel raar.

Dus het kan wel kloppen dat het anders gaat als het los is.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:33

Wat weet je over zijn voorgeschiedenis? Het kan zijn dat hij ooit gegrepen is door een grote hond. Ken jij toevallig mensen met een grote hond die het aandurven om beide los te introduceren/ laten spelen?
Zou dat wel aandurven. Eventueel met een korfje om, om ongelukken te voorkomen ;)

Of is er in de buurt een hondenveld waar regelmatig grote honden komen? Probeer daar, in de buurt, wat te trainen. Succes!

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:34

Wij hebben thuis een Jackrussel die de honden van de buurt terroriseert. Eerste paar keren ook netjes op de 'Cesar Milan manier' gecorrigeerd, maar naarmate die gemuteerde rat er niet anders op reageerde hebben we hem regelmatig plotseling op zn rug gelegd of hem een trap onder z'n gat gegeven. Klinkt heel luguber, maar na 1 keer heeft het al geholpen. Andere buren van ons hebben wel eens zo'n stroomhalsband gebruikt, werkt ook voortreffelijk, terwijl het stroompje dat er doorheen gaat echt miiiiinimaal is. Ik zou gewoon wat assertiever zijn

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:37

LhinnOlijf schreef:
Wat weet je over zijn voorgeschiedenis? Het kan zijn dat hij ooit gegrepen is door een grote hond. Ken jij toevallig mensen met een grote hond die het aandurven om beide los te introduceren/ laten spelen?
Zou dat wel aandurven. Eventueel met een korfje om, om ongelukken te voorkomen ;)

Of is er in de buurt een hondenveld waar regelmatig grote honden komen? Probeer daar, in de buurt, wat te trainen. Succes!

Ik weet alleen dat hij dus niet met grote honden kan.. waardoor dit kwam wisten die mensen ook niet.
Hun hebben er nooit wat aan gedaan maar ik wil niet dat het zo blijft.
Ik zal mijn tante vragen, ik denk dat zij het wel aandurft in het bos ofzo, op neutraal terrein.
en inderdaad misschien een muilkorfje om voor de zekerheid.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:54

Ik zou je hond leren om andere honden te negeren. Mijn hond was voorheen vrij sociaal, maar sinds ze last kreeg van haar knieën is dat jammer genoeg erg veranderd: ze is bang dat ze haar pijn doen en snauwt dus best wel snel. Mijn oplossing is nu dat ze gewoon andere honden kan negeren als ze dat wilt en dat werkt perfect. Ik ben begonnen met haar aandacht te trekken als er een hond voorbij kwam, dus als je hond voergericht is dan werkt dat erg goed. Dan is dat lekkers veel leuker dan die andere hond. Ik gaf het lekkers dan als we de hond gepasseerd waren en dan goed belonen. Op den duur merkte ik dat haar spanning naar andere honden af nam en nu kan ik zonder problemen een hond passeren.

Ze viel trouwens nooit uit hoor, ze wilde altijd zgn. naar een andere hond toe dus dan trok ze en dat móest ik wel afleren, want ze werd geopereerd aan haar knie en deze mocht zij niet te veel belasten... Wat met trekken dus wel gebeurd.

Wat ik ook wel eens heb gedaan, als ze dan een keer begon te blaffen tegen een andere hond: direct omdraaien en doorlopen. Werkte ook goed.

En verder gewoon aanlijnen als je een grote hond ziet in de verte, dan kan je d'r makkelijk bij je houden.

Wat ik trouwens ook doe, als ik dus een hond tegen kom, dan vraag ik hoe ze reageren op een snauwende hond. Als de andere hond daar namelijk niet op reageert en mijn hond direct met rust laten, dan is het goed: dan weet mijn hond namelijk meteen dat ze die andere hond kan vertrouwen als deze hond iets bij haar zou doen. Dat is dat tikje wat mijn hond heeft overgehouden vanwege d'r knieën, drukke, lompe honden die haar niet met rust lieten als ze dit duidelijk liet zien. Bij haar draait het vooral om vertrouwen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:57

kleine honden gaat wel, grote niet kan dus zijn dat die grote honden hem angstig maken. Daarnaast geef je zelf aan bij een grote hond wordt hij aangelijnd en krijgt hij een rukje aan de riem. Ook weer 2 dingen die voor hem duidelijk maken dat een grote hond niet leuk is. Klein hondje mag hij naartoe en doen wat hij wil grote hond is aangelijnd dus einde pret en beperkte ruimte en nog eens een correctie erop en dus ook extra stress dus die hond moet oprotten.

Zo'n hond los laten met muilkorf? Nee niet doen hij kan zich niet meer verweren maar wel proberen aan te vallen en die signalen uitstralen. Als een andere hond daar op reageerd en op jou hond klapt dan heb je een nog veel groter probleem.

Beter kan je hem leren dat grote honden leuk zijn. Dus wel aanlijnen (zou ik maar wel doen haha) maar geen rukje echter even niet kijken naar de opwinding bij jou hond. Alleen kijken naar die hond is beloning en weer kijken weer beloning (clicker kan daarbij van belang zijn) enz. Dan gaat hij de link leggen dat een andere hond zien leuk is want er volgt iets lekkers of leuk speelgoed. Zo heb ik mijn hond het uitvallen terwijl hij aangelijnd is afgeleerd ;) Uiteindelijk de beloning wat uigesteld zodat hij die hond bekeek en iets langer naar mij enz. Nu is hij een stuk relaxter.

Daarnaast proberen iemand te vinden met een grote sul van een hond richting andere honden die met jou wil gaan wandelen. Ga dan maar eens elke dag een half uur ofzo samen wandelen maar laat de honden niet bij elkaar in de buurt komen (dus aangelijnd wandelen met ruimte er tussen dat ze niet samen komen). Zie je geen enkele spanning meer dan gewoon los laten en eens kijken hoe dat gaat. Zelf een hond gehad die elke vreemde hond aan vloog echter dat deed hij niet meer als hij bijv. al een 10 á 30 minuten met die andere hond in de buurt gelopen had. Dan was die andere hond vertrouwd en oké ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:59

Ik zou de hond idd niet corrigeren, daar kan je de angst mee verergeren.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:05

dierenfan schreef:
kleine honden gaat wel, grote niet kan dus zijn dat die grote honden hem angstig maken. Daarnaast geef je zelf aan bij een grote hond wordt hij aangelijnd en krijgt hij een rukje aan de riem. Ook weer 2 dingen die voor hem duidelijk maken dat een grote hond niet leuk is. Klein hondje mag hij naartoe en doen wat hij wil grote hond is aangelijnd dus einde pret en beperkte ruimte en nog eens een correctie erop en dus ook extra stress dus die hond moet oprotten.

Zo'n hond los laten met muilkorf? Nee niet doen hij kan zich niet meer verweren maar wel proberen aan te vallen en die signalen uitstralen. Als een andere hond daar op reageerd en op jou hond klapt dan heb je een nog veel groter probleem.

Beter kan je hem leren dat grote honden leuk zijn. Dus wel aanlijnen (zou ik maar wel doen haha) maar geen rukje echter even niet kijken naar de opwinding bij jou hond. Alleen kijken naar die hond is beloning en weer kijken weer beloning (clicker kan daarbij van belang zijn) enz. Dan gaat hij de link leggen dat een andere hond zien leuk is want er volgt iets lekkers of leuk speelgoed. Zo heb ik mijn hond het uitvallen terwijl hij aangelijnd is afgeleerd ;) Uiteindelijk de beloning wat uigesteld zodat hij die hond bekeek en iets langer naar mij enz. Nu is hij een stuk relaxter.

Daarnaast proberen iemand te vinden met een grote sul van een hond richting andere honden die met jou wil gaan wandelen. Ga dan maar eens elke dag een half uur ofzo samen wandelen maar laat de honden niet bij elkaar in de buurt komen (dus aangelijnd wandelen met ruimte er tussen dat ze niet samen komen). Zie je geen enkele spanning meer dan gewoon los laten en eens kijken hoe dat gaat. Zelf een hond gehad die elke vreemde hond aan vloog echter dat deed hij niet meer als hij bijv. al een 10 á 30 minuten met die andere hond in de buurt gelopen had. Dan was die andere hond vertrouwd en oké ;)

Hier heb ik heel veel aan! Bedankt! Dit ga ik zeker proberen! :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:10

Ik kwam vanmiddag bijvoorbeeld ook een grote hond tegen tijdens het wandelen, deze mevrouw had de hond aan de fiets maar hoe dichterbij ze kwamen hoe minder goed ze hem kon houden, dus op het moment dat ze me eigenlijk inhaalde vloog haar hond naar de andere kant van de fiets ( mijn kant op dus )
Dio z'n haren gingen gelijk overeind, liet zijn tanden zien en begon te grommen..

Inderdaad denk ik dat het associëren met een koekje en grote honden wel echt kan werken.
Zal maandag middag gelijk even langs de winkel voor koekjes en hopen dat ik hem hiermee dan geïnteresseerd krijg in mij en het koekje ipv de andere hond.

Iemand toevallig nog een idee wat voor koekje/snoepje honden vaak lekker vinden?
Onze hond eet z'n brokken namelijk ook niet gelijk op als hij deze krijgt, al is hij wel ontzettend dol op zijn kauw bot.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:14

iets nemen wat sterk ruikt dan komt het wel goed ;) gedroogde snacks vinden ze vaak heerlijk bijv.

ik ben zelf heel terughoudend geweest om eraan te beginnen. Immers in eerste instantie (ik werk met de clicker) ging hem hem belonen terwijl hij naar die andere hond keek en al opgewonden begon te worden. Echter ik merkte vlot aan hem dat die opwinding heel snel anders werd. Ging heel snel naar opwinding van heey baas zie jij die hond ook????? Koekje jaaaaaa haha
als je niet clickert kan je ook makkelijk 'koekje' aan leren zou ik wel thuis doen. Dus 'koekje' zeggen en iets wat hij lekker vind (kan ook geowon worst of kaas zijn) geven. Zulk soort dingen leren alle honden meestal heel vlot :P

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:27

Clicker heb ik wel :) Heb ik ook gebruikt voor het aanleren van vrijheidsdressuur bij m'n pony, omdat die nogal happerig is haha.
Dus die zal ik weer eens even gaan opzoeken.
Ik geloof inderdaad wel dat het al snel een andere manier word dat ze opgewonden worden omdat ze dan wat lekkers krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:57

Mijn hond heeft het ook nog wel eens met grote reuen. Gedraagd zich dan heel erg als het mannetje om maar heel stoer te lijken. Als ik mijn hond aanlijn (soms uit voorzorg) is dat niet perse om dan niet meer naar de hond toe te gaan.
Met zijn gedrag lokt hij namelijk spanning uit. Als ik hem dus aanlijn en de hond komt naar ons toe, dan begeleid ik hem naar de kont van de hond en zorg dat hij geen oogcontact maakt. Doordat de ontmoeting dan goed verlopen is, is de rest vaak geen probleem meer. Ook neem ik dan de leiding en gaa we juist op de hond af ipv ervanaf.

Loslaten met een muilkorf zou ik niet zo snel doen. Mocht er dan iets gebeuren omdat je hond nog steeds spanning uitlokt, kan hij zichzelf niet verdedigen wat bijdraagt aan zijn angst.

Bedenk je ook heel erg wat je eigen houding is. Ben jij gespannen? Kom jij de hond liever niet tegen? Dan bevestig je al dat de grote hond inderdaad eng is, ook al heb je verder nog niks gedaan. Dus probeer in je aanpak ook daar aan te denken. Wat doe je als er een grote hond ineens bij jullie staat? Loop je dan weg of ga je er juist op af? Schrik je of heet je de hond welkom?
Zo heb ik mezelf aangeleerd om heel blij 'hooii! :D ' te zeggen als er onverwachts een grote reu bij ons staat. Dat scheelt voor mijn hond al de helft van de spanning.