Wanneer is een hond agressief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Wanneer is een hond agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:13

Ik ben wel benieuwd naar de definitie van agressief bij een hond en wat je er dan wel of niet mee mag/ kan doen.
Wat zijn dus agressieve dingen en wat hoort bij bijvoorbeeld erfbewaking of wat niet.
Kan een hele lieve hond uit het niets een dier grijpen en door elkaar schudden zonder agressief te zijn? Is agressief gewoon heel normaal en lief en soms een incidentje of is agressief een foutje van de natuur en moeten de eigenaren zich dermate inzetten om dingen te voorkomen?
Is een hond die zonder waarschuwing iets pakt agressief? Mag die hond loslopen of ontsnappen? Wat is dus het criterium?
Ik wil wel verdere uitleg geven maar ben nog aan het zoeken, vandaar mijn vraag.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:18

Een hond is imo agressief als hij zonder aanleiding aanvalt, en doorbijt.
Als een hond niet doorbijt is het imo meer waarschuwen/afweren etc.
Tevens zou ik een hond agressief noemen als hij aanvalt/verdedigd met reden, maar vervolgens wel door blijft bijten als de aanleiding is gestopt.

pipo

Re: Wanneer is een hond agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:22

Als hij bijt en schud zoals je een prooidier zou doden is dat agressief? zonder waarschuwing en zonder aanleiding.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:24

Ik vind alles van uitvallen/grollen tot doorbijten vallen onder agressie, met of zonder aanleiding.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:28

pipo schreef:
Als hij bijt en schud zoals je een prooidier zou doden is dat agressief? zonder waarschuwing en zonder aanleiding.

Ja, hij is dan agressief ten opzichte van dat voorwerp.
Een hond die een kind in het gezicht bijt, terwijl het kind hem al een uur lang aanleiding gaf door de hond te pesten, is nog steeds agressief ten opzicht van het kind.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:29

Aanvallend, geweldadig is agressief.

Bij honden praat je ook nog wel eens over "scherpte". Een hond zonder enige scherpte is vaak een rustige, sukkelige hond die alles met zich laat doen.
Een hond met te veel scherpte is vaak agressief en die agressie komt vaak voort uit angst en onzekerheid.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:30

Een hond heeft dus agressie nodig om te overleven. ...
Het is tenslotte een roofdier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:37

tja kan daar moeilijk een uitleg voor geven die in alle gevallen klopt vind ik zelf. Agressief gedrag is in elk geval geen leuk gedrag en kan uit angst voort komen maar ook uit onzekerheid of juist uit 'dominantie' en zekerheid. Het kan voorspelbaar zijn, de hond kan signalen af geven (die men wel of niet over het hoofd ziet) maar het hoeft zeker niet plotseling te komen. Immers een hond die eerst een kat fixeert en daarna aanvalt is net zo agressief tegenover een kat als een hond die een kat ziet en er ook gelijk bovenop zit.

agressie hoeft niet perce te beteken dat die hond bijt.

Een agressieve hond mag van mij gewoon los lopen zonder problemen als deze maar geen overlast veroorzaakt wat voorkomen kan worden. Mijn eerste 2 honden waren niet netjes tegen andere honden (zeg maar gewoon agressief). Beiden hebben veel los gelopen maar ik heb wel altijd plaatsen vermeden waar veel honden kwamen dus liep altijd op afgelegen gebieden. (wat een wereld gaat er voor je open als je een sociale hond hebt!!)

Eén van mijn huidige honden heeft angst agressie. Hij heeft nog nooit iemand gebeten omdat hij nooit in een situatie terecht gekomen is waar hij niet kon vluchten en bijten dus de enigste mogelijkheid is. Toch heeft het ook bij hem wel die benaming want als hij niet kan vluchten weet ik zeker dat hij in bepaalde situaties kan bijten. Echter dit is nog nooit een belemmering geweest om hem aangelijnd te moeten houden of om hem te muilkorven want hij gaat altijd een situatie uit de weg (en ja inmiddels al bijna 6 jaar) en als dit mogelijk niet kan komt hij niet in zo'n situatie terecht. Nu is hij wel onzeker maar het is geen enorm heftig gedrag bij hem dat scheelt ook wel. Het is vanaf pup af aan goed begeleid durf ik wel te zeggen waardoor het beperkt gebleven is (maar blijft wel aanwezig)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:41

pipo schreef:

Ja als hij door blijft gaan. Onze hond is aangevallen door een agressieve hond, zonder aanleiding. Onze hond ging op de rug liggen piepen, maar de andere hond bleef doorbijten en was ook niet te stoppen (totdat ze hem wegtrokken toen hij toevallig wou herpakken). Deze hond is uiteindelijk ook ingeslapen.
Overigens kunnen honden ook 'bijten en schudden' met een speeltje, lijkt me duidelijk dat dit speelsheid is en gaat ook gepaard met een andere lichaamshouding.
Edit. Sommige honden geven andere honden een correctie door te happen en te schudden. Dit is maar enkele seconde waarna ze weer loslaten. Dit is geen agressief gedrag maar een soort 'verstoord idee' van een normale correctie geven (enkel happen).
Eventueel mag je me PB sturen met wat er gebeurd is.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:45

Agressie is gedrag wat bij een hond hoort. Mijn vorige teef kon behoorlijk corrigerend uit de hoek komen en dit kan je als agressief bestempelen. Als zij haar bal aan het verdedigen was kon ze eveneens agressief uit de hoek komen. Allemaal geen probleem, zeker als de hond netjes onder appel staat.
Mijn huidige reu is absoluut agressief richting andere reuen als ze niet diep genoeg voor hem buigen. Gezien zijn grootte en het feit dat ie zich van mij geen moer aantrekt op zo'n moment :+ , vind ik dat een probleem en zal ik dat ten alle tijden proberen te voorkomen.

Agressie hoeft dus geen ongewenst of gevaarlijk gedrag te zijn, het is hondengedrag. Is het wel ongewenst of gevaarlijk, dan zal je maatregelen moeten nemen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:03

De hond in deze kon alle kanten uit. Kon zich dus terug trekken, of negeren, er viel weinig te negeren, maar heeft zonder enige aanleiding mijn hondje gegrepen, geschud en pas losgelaten toen ik haar lippen om dr tanden/kiezen heb gevouwen. Het is in het dagelijks leven een lieve hond, niks mis mee.Kleinkind ligt in dr mand, gewoon een lieve hond. Zou niet weten wat ze zou doen als je op haar terrein kwam als de baasjes er niet zouden zijn.. maar daar gaat t niet om. Hond leeft met nog 3 honden in huis. Is dus honden gewend.

Estera, laat jij jouw hond dus met jouw (denkbeeldige dochter van 9 of 10) aan de wandel gaan?

Ik heb nu nog maar 5 honden. Waarvan er maar 2 als pup bij mij gekomen zijn. De rest is 2e kanshond. Ik ben de 1e die toegeeft dat het soms niet gaat zoals ik wil, geeft niet hou je rekening mee, maar het is een fijne roedel! (er waren er dus 6 -O- )
Ik kan hier op mijn terrein honden en katten erbijnemen zoals ik dat wil.. ik ben leider en ik bepaal..
Of het dus 10 honden zijn of maar 3.. maakt niet uit. Ik straf indien nodig. Ik ben geen heilige, maar elk dier verdient een kans. Zelfs degene die mijn hond dus heeft aangevallen en zijn dood veroorzaakt heeft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:13

Ik vraag dit dus omdat mijn hondje zodanig is toegetakeld dat het ingeslapen moest worden. Eergister gaat mn dochter wandelen (ruim een week na het ongeval met de dodelijke afloop, waar mijn dochter en zoontje bij waren) Met haar paardje. Komt diezelfde hond (is dus wederom los) achter hun aan... niet met agressie hoor, maar mn dochtertje flipte en ging rennen en werd dus getrapt in dr buik door haar normaal zo lieve paardje. (laat haar anders echt niet samen wandelen) Affin... ook weer gehad.. Hoor ik gister dat die lieve hond ook nog eens hun eigen kat (een kitten) gegrepen heeft. Hoorde ik via de kinderen, die dat van het buurmeisje gehoord hadden. Dan zou onze hond dus het 2e bijtincident geweest zijn. Okee was hun eigen kat, maar ben ik nu zo bekrompen dat ik niet kan zien dat het een foutje was of maak ik van een mug een olifant?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:20

toch gebeuren vaak ongelukkig bij mensen die zeggen 'ik ben de leider' maar dat stiekum helemaal niet zijn. Een hond is niet volgzaam aan een leider in alle gevallen namelijk.
Ik ben wel de laatste die beweerd dat mijn hond in alle situaties onder mijn controle staat. Maar ik durf wel te zeggen dat ik ermee kan lezen en schrijven en ze 90% van de tijd ook onder controle heb. Degene die ik nu heb zijn sociaal. Ik kan 100 honden in huis nemen wat hun betreft en dan blijven ze sociaal. Mijn ene hond zal 'zeggen' dit is mijn kussen kom er gezellig bij. Mijn andere hond zal 'zeggen' dit is mijn kussen en kom niet binnen 1 meter ervan want ik val je aan. En dat gaat zo bij alles hier in huis. Totdat de vreemde hond langere tijd aanwezig is en ze die goed kennen dan mag deze ook bij mijn andere hond op het kussen enz.

Overigens hoe een hond met kinderen om gaat wil niet zeggen dat die hond ook zo met andere honden (dieren) om gaat. Een hond ziet echt wel verschil tussen een mens/kind en andere hond of kat bijv.

Hoe weet je heel zeker dat er geen aanleiding was? Het kan hoor absoluut!! Maar in 9 van de 10 gevallen waar geen aanleiding is blijkt achteraf wel een aanleiding te zijn geweest. Echter heel moeilijk om dat terug te halen in je gedachten dat snap ik ook. En zeker wil je het achter je laten al zal dat zeer moeilijk zijn. Hoop het van harte nooit mee te maken wat zal dat enorm moeilijk zijn......

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:23

als ik de eigenaar van die hond was zou ik die hond medisch geheel laten checken. Hier in de buurt ook een hond gehad die na jaren nooit wat te hebben misdaan opeens agressief werd naar mensen. Ging in een heel rap tempo agressiever worden maar was niets aan te zien. Uiteindelijk heeft een DA hem open gemaakt onder narcose uiteraard en kwam hij al op meerdere plaatsen kanker tegen..... Hond is uiteraard ingeslapen :(

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:51

Ik verklaar ook niet dat ik 100% gevolgd word door mijn honden. Maar ik ben wel leider. als ik zeg klaar is t klaar bij akefietjes. Wij hebben een geheel omheinde tuin. Gemaakt voor grotere rassen. Nu heb ik ook mn hart verloren aan chi's.. dus eind vorig jaar een vreselijk iets meegemaakt dat er 1 van mn chi's aangereden is. Helaas is de bestuurder doorgereden zonder melding te doen , maar gelijk dus een omheining gemaakt voor de mini's. Met deze tragedie was mijn dochter aan het spelen met de chi's op een stuk wat niet was omheind voor hun. (had ze gevraagd. Buurhond was op de oprit en het buurmeisje wou haar dus terugbrengen wat niet lukte. Mijn dochtertje is gaan helpen en 1 van mijn hondjes had zoiets van hup, daar moet ik bij zijn. (hun oprit , maar daar mag de hond niet komen.Wordt dus niet gezien als eigen terrein.
De meiden stonden erbij toen de hond die van ons greep en als een dolle door elkaar schudde.. echt zonder waarschuwing) Ik heb hier ook wel eens een onderling ruzietje, maar dat is meer dreigen tanden laten zien en desnoods een snauw en grauw of een knauw, maar echte conflicten nee. Lichaamstaal volstaat in principe. Hier dus niet.. geen waarschuwing, het was hap schud en ik was erbij anders was t misschien nog minder hond geweest.. weet ik niet. Maar het is wel gebeurt.Als je dan hoort dat ze afgelopen jaar ook al hun eigen kat gegrepen heeft dan gaan er belletjes rinkelen bij mij.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:25

Wat is aanleiding?

Zelf loop ik met een vrij dominante hond, die als hij de kans ziet een robbertje vechten niet uit de weg gaat.
Deze hond loopt op straat ALTIJD aangelijnd!
Maarrrr in onze buurt lopen echt veel kleine hondjes en echt erg agressieve sommige lopen zelfs los.
Ik denk dat mijn hond zonder veel moeite een klein hondje zou toetakelen, dit omdat hij constand het "gescheld" van dat soort hondjes te verduren krijgt.
Ook ik heb meerdere honden. Maar dat heeft niks met sociaal gedrag buiten de deur te maken.

Nu jou verhaal.
Ik heb de indruk dat die hond gescoord heeft meerdere malen door te bijten enz.
Hij word niet aangepakt op zijn gedrag.
Het probleem ligt qua respect zeker bij de eigenaar. Deze heeft ervoor te zorgen dat de hond onder controle is.
En ik vind het een schande dat ze de bewuste hond nog steeds los laten lopen.
Ik daar met zekerheid werk van maken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:28

Even ter toevoeging komt jullie hond op het territorium van die andere hond....

Ook wil ik nog vermelden dat sommige rassen agressiever zijn dan andere en dat heeft weinig met opvoeding te maken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:37

Mijn hondje kwam NIET! al blaffend aangerend, zoals je vaak ziet bij die mini hondjes. Maar mijn hondje leeft (leefde) ook samen met een duitse dog , 2 wel te verstaan. En nog een herder. Veel minis hebben inderdaad geen opvoeding en blaffen en happen in poten als ze de kans krijgen. Was dat dus het geval geweest dan was ik de laatste die zei dat de hond in kwestie fout zou zitten. Dat heet hondentaal.
Jouw hond zal niet zonder waarschuwing iets grijpen neem ik aan. Hij zou eerst waarschuwen. Lip optrekken, grommen of iets. Niet zomaar hap zeggen of ben ik nu blond? Wij mensen zijn de enigste die verkeerde signalen uitzenden.. lachen als je je dood irriteert , knikken als je eigenlijk bedoelt val dood bitch.. Dieren doen dat in principe niet of ligt dat aan het ras? Het ras is een bulmastiff

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:39

Het was in principe hun territorium, maar daar waar de hond niet mag komen van de eigenaar. Ze was van het terrein af zeg maar. Wel hun oprit, maar niet daar waar ze normaal mag zijn.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:43

Ik zeg ook niet dat jouw hondje dat gedrag heeft....
Maar vele kleine hondjes wel.....waardoor sommige honden de schurft krijgen aan kleine hondjes en dus als ze de kans krijgen deze ook zullen pakken.

Honden zijn erg fijngevoelig als het gaat om lichaamstaal.

Even een vraagje, hoe gedragen jou honden zich in de tuin, als er bv een andere hond langsloopt?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:19

Ik woon in een buitengebied en er loopt niet zo vaak wat voorbij. Maar wat er over het pad van de buren komt, wat dus aan onze tuin grenst, wordt begroet met geblaf.
Om de situatie een beetje te schetsen ligt er naast onze tuin dus de oprit van de buren. Dan een coniferenhaag en dan hun tuin. Hun honden worden dus achter de coniferen gehouden.
Mijn kids lopen wel met een paar van onze honden een landje om (in plaats van een blokje om :D ) en kwamen ook wel op hun terrein of de hele bende honden was erbij als de kids aan het vissen waren achter in het slootje. Nog nooit iets gebeurt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:29

Het is echt heel erg vervelend (veel impact ) en zeker ook voor de kinderen.
Toch vind ik dat de buren de hond op eigen terrein moeten houden, dusdanig dat de hond achter de coniferen blijft.
Onzichtbare omheining ofzo.

Zeker na wat er gebeurd is. En of de hond uit pure moordlust of uit domme lompigheid jullie hond dood heeft gebeten, doet er niet toe.