Springen slecht voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

drenterxx

Springen slecht voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:52

Hallo allemaal,
Ik had een vraagje.
Is springen slecht voor een hond?
Ik spring namelijk regelmatig met m'n hondje,
Over een touwtje van ongeveer 30 cm hoog.
Hond is een spaniël.

Groeten, Christel.

[edit] Mozart beleeft er trouwens wel veel plezier in!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:54

Geen probleem, heb zelf ook behendigheid gedaan met een Cavalier, is gewoon een sportief ras in zakformaat.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 15-03-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

drenterxx

Re: Springen slecht voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:56

4 jaar, en we springen sinds zijn 3e jaar.
Ongeveer 3 x per week een kwartier.
En idd een Cavalier

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:57

Wel op een zachte ondergrond doen bv gras of zand.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:24

Ik zou wel even beter materiaal gebruiken. Als hij blijft hangen in het touw, kan hij lelijk vallen. Gewoon een stokje of bezem gebruiken, dat valt relatief snel.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:07

Volgensmij is het niet slecht voor je hondje

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:10

Hij is uitgegroeid, dus volgens mij geen probleem. Juist leuk als hij er zoveel plezier aan beleeft!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:15

Ligt eraan welke hond. Ik denk dat het prima kan met jouw hond :j
Mijn Lhasa Apso heeft echter patella luxatie en springen kan ervoor zorgen dat hij er weer uit schiet.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 15-03-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:16

Zolang je hond gezond is en het aankan fysiek; leuk!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:17

Kan gewoon =) Wel even opletten met de ondergrond. En je hond is inderdaad uitgegroeid, dan is het geen probleem. Ik weet niet of je ras gevoelig is voor knie/heupproblemen, daar wel even mee opletten :)
Een touwtje is trouwens niet echt handig, je hond kan het niet goed zien en misschien de afstand/hoogte verkeerd inschatten. Even een goede stok zoeken of een bezemsteel zoeken, die op stoelen leggen bijv. Kruisje, oxer, stijltje, alles kan. Of ver springen, dat is ook leuk :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:02

Tja het is gewoon hoe je er mee om gaat. Laat je de hond een kwartier sprongen maken over 80 cm. met een harde ondergrond en zonder warmlopen en uitlopen, ja dan is dat vragen om blessures. Zorg je echter dat je hond goed warmgelopen is voorafgaand aan het springen, je het springen opbouwd, je dit op een zachtere ondergrond doet en ook denkt aan de coolingdown dan zie ik er geen problemen in. Er van uitgaand dat de hond verder gezond is natuurlijk. Edit: en een beetje fatsoenlijk materiaal is natuurlijk ook wel belangrijk. Je hond moet zich niet kunnen verwonden of verstrikt kunnen raken in het materiaal.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 16-03-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:03

Zorg er ook goed voor dat je hond in een rechte lijn aan komt rennen en ook in een rechte lijn na de sprong uit rent. Niet dat hij na de sprong meteen omdraait, of vlak voor de sprong aan komt rennen :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:05

annepaardoes schreef:
Tja het is gewoon hoe je er mee om gaat. Laat je de hond een kwartier sprongen maken over 80 cm. met een harde ondergrond en zonder warmlopen en uitlopen, ja dan is dat vragen om blessures. Zorg je echter dat je hond goed warmgelopen is voorafgaand aan het springen, je het springen opbouwd, je dit op een zachtere ondergrond doet en ook denkt aan de coolingdown dan zie ik er geen problemen in. Er van uitgaand dat de hond verder gezond is natuurlijk.

Mee eens. Er is veel verschil tussen springen en springen. Onze honden moeten voor de IPO springen over een haagje en een schutting bv. die laat ik nooit elke keer de volle hoogte springen dat vind ik veel te belastend. Met mate prima maar zou het niet teveel en te lang en constant zo hoog mogelijk doen.