Moeilijke met hond wandelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

Moeilijke met hond wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:49

Ik heb een flatcoated Retriever van bijna 1 jaar en ik heb een probleem met het wandelen.
Meestal gaat het heel goed, behalve als die een andere hond ziet of rennede kinderen etc. Hij wordt dan helemaal gek en gaat blaffen trekken etc want hij vind dat allemaal zo leuk. Net liep ik ook langs een basischool waar we onderweg 2 honden tegenkwamen en veel kinderen ,want ze waren net vrij. Hij werd helemaal door het dolle en ging blaffen en keihard trekken. Ik kan hem nog net houden. Hij protesteerde ook een groot deel dan wou die niet meer lopen kijkt die achter zich heel vaak en gaat piepen. Ik heb al veel geprobeerd zoals het negeren zijn aandacht proberen te houden of gewoon doorlopen wat ook moeilijk is, omdat hij best zwaar is. maar het liefst wil ik dat die andere honden en kinden negeert of teminste niet blaft en gaat trekken. Heeft iemand tips hiervoor?
Ik wil geen elektrische halsband, slipketting gebruiken etc.

ittheclown

Re: Moeilijke met hond wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:52

mischien probeeren met kleine brokjes ofzo ? dat je zijn aandacht trekt door bv let op te zeggen en als hij dan zijn aandacht bij jou heeft hem wat geven ? Zal mischien eventjes duren voor het knopje om is, maar bij mijn moeder haar bouceron heeft dat aardig geholpen, die was overgens extreem gefocust op mensen die buiten liepen s avonds etc.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:56

Hup op naar een leuke club. Echt waat je kan er nu wat aan doen maar doe dat op een hondenschool.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:56

Ik zou eens naar een goede hondenschool gaan met hem. Daar kunnen ze je goed begeleiden en tips geven.
Enne sorry een slipketting is zo erg niet als je hem juist gebruikt hoor.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:58

een hondenschool is wel een optie.. maar daar lopen geen kinderen etc ? En dan is er ook het probleem tenminste hier in de omgevind dat als de hond ouder is dan een paar maandjes ( geloof tot max 8 ofzo) ze dan niet meer vallen onder puppy en het dus lastig word in een groepje te komen.. had ik zelf ook met een opvang hond werd op wachtlijst geplaatst maar is er nooit van gekomen helaas

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:59

Mijn hond heeft 2 diplomas en we hebben al veel dingen gevraagd aan de begeleider maar het hielp niet

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:01

Ik zou met de brokjes het zelf probeeren op de lossen, of mischien met een speetje ofzo als het dan druk word met kinderen of honden etc, tover je het speeltje te voorschijn en als het dan goed gaat langzaam wat afbouwen en dan hopelijk houd hij zijn aandacht meer bij jou als hij wat leuks tegen komt.
Ik vind altijd aan de riem op baasje letten los mogen ze lekker ravotten ^-^

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:02

Bij ons hebben ze ook een a junioren groep, voor de dus al wat ouder dan pup, maar niet volwassen!
Probeer haar af te leiden, laat haar anders bijvoorbeeld zitten.
Probeer het met een koekje of speeltje!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:06

Heel vaak als je een hondenschool benaderd , kunnen ze je ook privéles geven. Kost misschien iets meer maar dan kan je in je eigen situatie aan de gang.
Mail bel informeer, nee heb je ja kan je krijgen!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 17:07

Dankjewel, ik zal het proberen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:52

Hoeveel doe je met je hond? Dus hoeveel beweging krijgt hij?
Ik zie dat je pas 15 jaar bent, waarom ga je geen leuke sport doen met je hond?
Wat van diploma;s heb je met hem gehaald? Het is niet dat nu die een jaar is dat je niet meer hoeft te trainen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 22:21

Ik ga vanaf april weer beginnen met hardlopen met hem. We wandelen 3 keer per dag met hem en meestal naar het bos etc. Ik ga later ook nog met hem.naar agility training hij heeft een puppydiploma en het vervolg daarvan

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:39

Puppy is geinig maar daar heb je niets aan dus terug naar school en dit oplossen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:35

Zorg dat hij zijn focus bij jou heeft. Dit leer je ook op een puppycursus als het goed is, dus hij zou het al moeten kennen. Hoe reageert hij op zijn naam? Ligt de focus dan gelijk bij jou?

Edit: Ik zie dat je 15 bent. Heb je dan wel een cursus gelopen? De meeste cursussen hanteren een leeftijd van minimaal 16. ;)

Herhaal je de dingen uit de cursus nog regelmatig?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:40

Thincla schreef:
Mijn hond heeft 2 diplomas en we hebben al veel dingen gevraagd aan de begeleider maar het hielp niet

Ja in dat geval had ik hem allang een keer bij z'n velletje gegrepen. Misschien niet heel pedagogisch maar wel effectief. Hij weet het dus maar denkt dikke vinger.
Als je paard dit zou doen of je kind hoe zou je dan reageren?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:49

Dit probleem heb ik al 4 jaar met mijn hond. Op de club gedraagd ze zich als een super hond. Zit netjes tussen de andere in. Zogauw ik de plaats af ga en ik kom thuis, lijkt ze het allemaal vergeten te zijn.

Bij mijn hond ligt dit vooral aan mezelf. Mijn vertrouwen in haar is 'kwijt' en durf haar in bijzijn van andere mensen niet aan te pakken.

Op de hondenclub had ik mijn trainer die mij in de gaten hielp, stimuleerde en mij direct bijsprong waar nodig. Hij is zelfs een aantal keer bij mij thuis geweest met zijn honden om het passeren te leren. Ook hier gedroeg ze zich voorbeeldig, omdat ze mijn trainer helaas herkende. En mijn trainer heeft bij stap 1 op het terrein direct laten merken wat wel en niet getolereerd werd.

Ook samen bekeken en besproken dat het gedrag eruit krijgen bij mij thuis veel moeilijker is dan op de club. Op de club is ze de 1e beste keer direct aangepakt en een lijn getrokken, tot hier en niet verder. Thuis moet ik die lijn dus nog zetten alleen kost dit echt bloed zweet en tranen.

Mijn hond heeft daar en tegen ook geen makkelijk karakter en is nogal een drift kop. Of ik het gedrag bij mij thuis er 100% uit ga krijgen, ik ben er bang voor. Maar nogmaals, dit ligt grotendeels aan mij zelf. Ik speur de complete omgeving af tijdens het wandelen of ik geen hond zie. Zie ik een hond dan krijg ik bijna een hartverzakking, wetende hoe mijn hond gaat reageren, dit is natuurlijk een wisselwerking. Onbewust pak ik mijn lijn korter, waardoor mijn hond al weet: Er gaat iets gebeuren. En gaat ze zich al opfokken.

TS ga opzoek naar een goede trainer. Desnoods prive. Mijn trainer heeft mij 5x prive getraind en mij toen langzaam de groep in 'gewerkt'. Na 2 lessen stond ik tussen de groep en er stonden in totaal 100 honden op het veld. Mijn groepje waren 8 honden. Ze gaf geen kick en gedraagd zich daar voorbeeldig.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:58

Bij dit soort dingen zou ik direct omdraaien, al vanaf het moment dat je ziet dat hij spanning kweekt. De spanning moet er namelijk uit. Als je dit meteen door hebt, omdraaien en doorlopen, dus afstand vergroten. Ik weet niet of je hond gericht is op eten, maar anders zou je hem daarmee af kunnen leiden. Ik weet niet in hoeverre zo iets werkt bij een hond die al flink hoog in de spanning zit. Mijn hond kan ook spanning hebben, maar die heeft het nooit zo 'hoog' zitten (hoewel: als ze dan eenmaal veel spanning heeft, werkt een snoepje ook niet meer, hoe lekker deze ook is).
Wat ik heb gedaan bij mijn hond, is meteen haar aandacht vragen (door middel van iets lekkers), aandacht bij je laten houden en lekkers voor d'r houden en doorlopen tot je kind/hond voorbij bent gelopen. Als dat niet werkt en je hond raakt toch afgeleid, zou ik gewoon meteen omdraaien en naar een rustige omgeving lopen.

Je moet er voor zorgen dat je hond niet in de spanning terecht komt, dat moet je zo veel mogelijk voor zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:52

Kijk voor je hond uit, zodat jij andere honden en kinderen etc eerder opmerkt. Begin dan meteen met afleiden door middel van een brokje oid :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:49

Waar ik benieuwd naar ben: wat doe jij als je hond dit gedrag vertoont? Wat heb je allemaal geprobeerd?