Ratje dood... Nieuwe ratjes halen voor de achterblijver?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Ratje dood... Nieuwe ratjes halen voor de achterblijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:47

Zoals de titel al zegt, mijn ratje is nu halfzijdig verlamd, ook blind aan 1 oogje. Het is heel rap gegaan want hij werd 2 weken terug ziek, antibiotica gekregen en hij was weer helemaal het mannetje maar nu is het niets meer. Morgen een enkeltje dierenarts, maar wat moet ik met zijn broer doen? Zijn broertje is 2 en een beetje, moet ik nu nieuwe ratjes halen om hem gezelschap te houden?

Maureen95

Re: Ratje dood... Nieuwe ratjes halen voor de achterblijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:48

Misschien even aankijken hoe zijn gedrag is. Als je merkt dat hij soortgenootjes begint te missen zou ik er gewoon een ratje bijkopen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:55

Er zitten 2 ratjes in de opvang in de buurt, ga ze denk ik gewoon halen. Want ik vind het veel te zielig om zo'n groepsdier alleen te laten zitten en als het niet gaat heb ik het in ieder geval geprobeerd. Zo ongelooflijk k*t dat ik morgen eerst moet werken, liefst laat ik het dier nu al hemelen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:56

Ratjes niet alleen laten zitten. ;-)

Hoe oud is je andere rat?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:59

Ratjes erbij halen :j
Doe inderdaad twee van dezelfde leeftijd (van elkaar, niet per se van de oudere rat). Zij zullen samen met elkaar optrekken en hun streken op elkaar uitvoeren, maar ondertussen ook gezelschap zijn voor de oudere zonder hem dan ook gelijkt lastig te vallen. Daarbij; wanneer de oudere overlijd heb je dan niet weer 1 eenzame (mocht je er maar 1 nemen om op die manier weer 2 te hebben)

Inderdaad, het zijn groepsdieren. Liever samen dan alleen :j

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:10

Als je geen nieuwe ratjes meer wil en er met éentje blijft zitten (dan wel nu of later), kan je is op zoek naar ratteries is de buurt, die hebben nog wel is een bejaardengroep waar je voor een klein bedrag (puur voor voer etc) je oudje z'n laatste maanden/jaartje kan laten slijten. :)

Ik heb zelf nooit problemen gehad met rittens bij een oudje zetten, vaak hebben rittens vanzelf al respect voor oudere ratten. Geleidelijk aan laten wennen zoals je met iedere andere rat zou doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 07:24

Nee ik wil hem niet wegdoen, ben hartstikke gek met hem. Ik ga inderdaad op zoek naar 2 kleintjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 17:18

Hebben jullie tips voor introduceren? Ik heb helaas maar 1 kooi. Wel net allerlei nieuwe spullen gehaald, de oude dingen die ik niet kan wassen gooi ik gewoon weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:41

Heb je rittens? Dan sowieso niet introduceren tot ze 200 gram wegen, dan kunnen ze beter tegen een stootje. Eigenlijk is een Duna of iets dergelijks wel onmisbaar bij een intro, vaak kan je die wel goedkoop scoren via MP. :j

Sowieso op neutraal terrein kennis laten maken, bv. een badkuip, bank waar ze normaal niet lopen, gang etc. etc. Als dat goed gaat zou je eigenlijk over moeten gaan naar de Duna, maar als je ze meteen naar je eigen kooi doet (wat is het voor kooi?) moet je leeg beginnen, dus geen speeltjes, huisjes, plateaus e.d er in. Van daaruit bouw je op, wanneer ze samen slapen en eten (strooi voer het liefst uit over de bodem zodat ze niet kunnen knokken om het bakje) krijgen ze een hangmatje en elke dag 1-2 nieuwe spulletjes erbij. Als het fout gaat haal je de spullen weer weg en ga je een stapje terug. Meestal zitten ze hier met een week wel weer in een volledig ingerichte kooi, soms gaat het sneller en soms langzamer.
Piepen, duwen etc. is normaal, bijten tot bloedens toe niet! Grijp nooit in met je handen, maar met bv. een pollepel, plantenspuit of een blik (van stoffer en blik).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 18:48

Ik heb nog niets, maar wil wel rittens. Mijn kooi... Het is eentje die heel hip is onder rattenmensen, vrij groot, genoeg voor 4 ratten uit mijn hoofd, 4 deurtjes en 2 plateaus. Grijze onderbak. Horror om schoon te maken :') Ooit gekocht via het rattenforum.

Is het heel erg als mijn ratje 2 weken alleen is? Ik heb alles afgebeld en opgezocht, rattery's in de buurt hebben een fokstop en eigenlijk alleen Ranzijn (oh de horror) heeft over 2 weken mannetjesratten beschikbaar. Vriendin van mij heeft een dierenwinkel en zij gaat nog iets via haar lijntjes proberen.

Morgen weer een dag, dus ik ga morgen weer rondbellen. Voel me overigens mega-schuldig, ik zat te denken, moet ik niet over 2 jaar alvast een rattery zoeken met ratjes? Zodat ik sowieso iets nieuws heb als er weer eentje in zijn up komt? Hoe werkt dat, hoe doen andere mensen dat?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:01

Zo'n Duna, die kan ik ook maken als ik een curverbox afslacht denk ik. Even aan mijn creatieve wederhelft vragen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:15

Bij de dierenwinkel hebben ze toch ook ratten.Zie ze bij de boerenbond wel eens.Maar gaat dat wel,een
Vreemd mannetje erbij.Gaan ze dan niet vechten?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:40

Welke regio woon je? Dan kan ik eens meedenken ;-)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 20:04

Britta31 schreef:
Bij de dierenwinkel hebben ze toch ook ratten.Zie ze bij de boerenbond wel eens.Maar gaat dat wel,een
Vreemd mannetje erbij.Gaan ze dan niet vechten?

Nee, dieren in dierenwinkels worden gelukkig steeds minder populair. En de dierenwinkels die nog ratjes hebben, kiezen blijkbaar liever voor vrouwtjes dan mannetjes.

nathalie_v schreef:
Welke regio woon je? Dan kan ik eens meedenken ;-)

Alkmaar, geen auto.