Chronische diarree na ernstige verwaarlozing kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Chronische diarree na ernstige verwaarlozing kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:31

Voorop gesteld: Ik heb vanmiddag een telefonisch consult met de dierenkliniek waarbij deze kat ter observatie is geweest op dag 1 en dag 10, maar ben opzoek naar ervaringen.

Om niemand voor het hoofd te stoten, wil ik geen namen en of regio's benoemen van betrokken partijen.

In week 6 hebben wij een zwaar verwaarloosde langharige poes gevonden. Poes was aanhankelijk en sociaal en kwam op ons afgelopen. Aangezien we hier al geruim 20 jaar dagelijks wandelen en dit velletje op pootjes nooit hadden gezien hebben we haar mee genomen naar huis en vanuit hier een plan gemaakt.

We hebben de poes aangemeld bij amivedi, Facebook en de dierenbescherming omdat een eigenaar de kans moet krijgen zijn/haar kat terug te vinden ( wetende dat een verdwaalde kat ver van huis kan raken).

Dierenbescherming (DB) aangegeven dat poes bij ons mag blijven indien er geen baas aandient en wij de kosten op ons wilde nemen. DB besluit poes toch mee te nemen en zelf naar de Dierenartsen Praktijk (DAP) te gaan. Dit omdat de kosten dan door de gemeente vergoed zouden worden ( nogmaals voor ons onbelangrijk ) en dit beter is, wanneer de eigenaar zich toch aandient.

DB brengt kat onder bij gast gezin om de wettelijke wachttijd van 2 weken af te wachten. Gastgezin meldt dat dit 3 weken wordt ivm plaatsing in de regiokrant. Prima, die week extra alleen in het belang van haar mogelijke baas.

Wij legden de komende drie weken 2 keer contact met het gastgezin, maar wanneer wij niets laten horen blijft het stil. Het contact is 1 richtingsverkeer.

Week 3 informeren wij of de eigenaar zich gemeld heeft maar dit is niet het geval. Gastgezin geeft aan dat de kat nog steeds aan de diarree is en momenteel hierdoor beperkte gewichtstoename heeft. Ze blijken haar onder narcose te willen brengen om haar te scheren en zolang dit niet gebeurt is mag ze niet vertrekken.

Inmiddels zijn we in week 5 en meld het gastgezin dat poes nog steeds chronisch aan de diarree is, waterspuit, poept en spuugt in 1 handeling en haar ontlasting laat lopen.

Ze is wel proper op zich zelf en levendig.

Gastgezin gaat in week 12 weer naar de dierenarts om haar te wegen en zou dan ook de ontlasting opnieuw aan kaarten. (lees: de komende week wordt hier dus niets op ondernomen )

Vandaag kregen wij de vraag of wij haar überhaupt nog willen hebben?

Ik vind het lastig! Mijn eigen dieren hebben nog nooit langdurige diarree gehad en onze portemonnee is de sponsorpot van de dierenarts. Vertrouwen wij het niet dan staan wij dezelfde dag op de stoep. Langdurige ongemak wordt direct opgepakt en niet aangekeken. Bezuiniging op onze dieren staat niet in ons woordenboek en ik vraag me steeds harder af of er op dit moment vanuit het potje (DB) alle mogelijke kansen krijgt en waarom ze niet wordt over gedragen.

Daarbij speelt mij nu de vraag wat 5 weken diarree ( en wellicht veel langer gezien haar toestand) voor blijvende schade aanricht?

Komt dit ooit nog goed, bokkers met ervaringen en/of tips.

smileydees

Re: Chronische diarree na ernstige verwaarlozing kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:39

ik heb absoluut geen ervaring met chronische diarree. Wel heb ik een kat die gevoelig is voor stress en daardoor diarree krijgt (dit kan al van een paar dozen in huis zijn) Ook gevoelig op bepaalde soorten voer, dus whiskas komt er bij mij niet in. Als mijn kat weer richting dunne poep gaat pak ik tegenwoordig meteen kindigest van vsm. 2 a 3 tabletjes erin en meestal gaat het dan weer goed. Beestje lekker meenemen en vertroetelen zou ik bijna zeggen..... Wel vreemd en zielig dat er verder maar zo weinig word ondernomen...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:03

Het wordt niet echt duidelijk uit je bericht wat ze al hebben gedaan qua onderzoek naar de diarree.
Er zijn echt heel veel oorzaken voor diarree. Stress, verkeerde voeding (allergie), wormen, parasieten, giardia, ontsteking in de maag en/of darmen, tumor, leverproblemen, alvleesklierproblemen, schildklierprobleem..

Ik kende een kat uit een asiel, die bij iets stress ook spuitpoep had. Beestje zelf was echt superlief. Maar in de drukkere maanden of bij andere stress, zat alles onder de diarree. Zo'n kat kan je het beste op een boerderij plaatsen, of een plek waar hij rustig kan wennen in een kamer die makkelijk schoon te maken is. Zonder stress.

Is de kat nog wel zindelijk? Haalt het de kattenbak wel? Of ligt er continue overal diarree?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:26

Rebel_Jits schreef:
Het wordt niet echt duidelijk uit je bericht wat ze al hebben gedaan qua onderzoek naar de diarree.
Er zijn echt heel veel oorzaken voor diarree. Stress, verkeerde voeding (allergie), wormen, parasieten, giardia, ontsteking in de maag en/of darmen, tumor, leverproblemen, alvleesklierproblemen, schildklierprobleem..

Ik kende een kat uit een asiel, die bij iets stress ook spuitpoep had. Beestje zelf was echt superlief. Maar in de drukkere maanden of bij andere stress, zat alles onder de diarree. Zo'n kat kan je het beste op een boerderij plaatsen, of een plek waar hij rustig kan wennen in een kamer die makkelijk schoon te maken is. Zonder stress.

Is de kat nog wel zindelijk? Haalt het de kattenbak wel? Of ligt er continue overal diarree?

Wij krijgen hele beperkte informatie, er zijn nog geen onderzoeken geweest naar de oorzaak van de diarree.

Dierenarts liet vanmiddag erg weinig info los ivm privacy van gastouder en dier dus ben hier weinig mee opgeschoten.

Hij gaf aan dat het mogelijk een dikke darm probleem kon zijn, aangezien ze wel eetlust heeft en levendig is. Echter zou het probleem dan wel blijvend kunnen zijn, wat voor de kat weinig hinder hoeft in te houden, maar voor mij extra schoonmaakwerk betekend.

Dit brengt mij nog verder de twijfel in, aangezien de kat hier altijd het hele huis heeft gehad. Kat kan hier niet naar buiten, en 24/7 op sluiten in een kamer vind ik sneu. We hebben twee honden en een kinderwens. Wil niet dat de honden ontlasting van de kat nuttigen als ik er even niet ben of een kind mogelijk door de diarree heen kruipt/loopt.

(Ik wil de kat straks niet opnieuw moeten herplaatsen, als ze komt wordt ze hier oud. )