Kat likt zichzelf kale plekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Kat likt zichzelf kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:56

Hallo allemaal,
Hoop op wat tips van jullie, morgen bel ik ook de DA.
Mijn kat heeft al een tijd jeuk en krabt zich aan haar hals, ik heb toen de vlooienband afgedaan, haar ontwormd, vlooienbehandeling gegeven, ander voer gehaald.

Maar ze blijft maar jeuken, het lijkt zelfs erger te worden, ze heeft nu een vrij kale buik, achterpoten en deel van de staart en sinds vandaag ook een kale plek op haar rug.

Ze is verder altijd goed gezond geweest, zag er goed uit.
Ik had altijd tom poes brokjes, later die van de LIDL en nu van dierenspeciaalzaak eigen merk.

Herkend iemand de klachten? En wat moet ik eraan doen?
Trouwens, ik voer haar ook wel eens een rauw ei.

Alvast bedankt!

justkid

Re: Kat likt zichzelf kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:40

Het lijkt wel een epidemie :( mijn kat heeft het ook (topic in onderschrift)
Eerst maar eens met de DA overleggen, het kan een vlooienallergie zijn maar ook voedselallergie of misschien nog wel iets heel anders.
Mijn kat krijgt de komende 6 weken alleen nog maar paard te eten :Y) als uitsluitingsdieet.
Ik hoop dat dat bij jouw kat niet nodig zal zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:39

Waarmee ontvlooien jullie? Hier hetzelfde, ik gebruikte Advantage maar het lijkt niet meer te werken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:44

Onze ex-kater doet dit ook, ik ontvlooi met stronghold, de enige die hier nog wat knap lijkt te werken. (is trouwens een binnenkat, dus besmetting is niet hoog) Bij ons gaf de veearts aan dat dit een hormonaal iets is, en hij krijgt nu elke week een hormoonpilletje. Dit lijkt goed te helpen! (ben nu een paar weken aan de gang, dus heeft natuurlijk ook even de tijd nodigvoor het haar om weer aan te groeien, maar het lijkt goed te gaan)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:18

Onze katten hebben het beide.. De een achterop haar rug voor de staart en de ander onderop zijn staart (maar deze is grotendeels geamputeerd dus bij hem denken we eerder aan fantoompijn/jeuk).
Beide recentelijk gecheckt door de dierenarts maar niks geen beestjes te vinden. Verschillend voer geprobeerd maar nog blijven die plekken -O-

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:57

Onze ene kat had het ook, boven haar achterpoot. We zijn toen met haar naar de DA geweest en die zei dat het een allergische reactie op vlooien was. Ze heeft toen een injectie gehad en we hebben haar regelmatig ongvlooid. Helaas is het slikken niet echt gestopt en moesten we weer terug. Ze heeft toen een wat sterkere injectie gehad en sinsdien was het klaar. Hopelijk blijft het nu ook zo!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:51

Ok, dankjulliewel. Ik heb haar nu met frontline helemaal in gesprayed, en dat nog een keer herhaald. Het is al wat minder geworden gelukkig. Maandag bel ik toch nog even de DA welke pipetjes het beste werken, bij de voerhandel hadden ze Exil, Frontline en een goedkopere variant.

Ook ga ik mijn huis sprayen met middel tegen vlooien en mijten.

Als dit alles niet helpt ga ik het volgende uitsluiten (voer)
Tis erg jammer want ze was heel erg mooi.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:56

Die van mij is ook al bijna kaal.
Zijn buik is inmiddels al 3 jaar kaal en nu begint hij ook met zijn staart en buik.
Beestje ziet er niet uit. Gelukkig hebbe mijn andere katten nergens last van en ben eindelijk een jaar lang van de vlooien af inmiddels (binnenkatten) en daar controleer ik echt grondig op. Heb al een keer een epidemie gehad, wat een ellende.

Denk dat het bij die van mij voornamelijk stress is. Altijd buiten gewend met in en uitlopen en dat kan nu niet meer.
Maar lees even mee.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:16

Ik heb nu advantage van de dA gehaald.
En ga mijn huis behandelen, eerst even aankijken of dat het misschien is, anders ga ik hypo allergeen voer proberen.
Hopelijk kan ik zo e.e.a. uitsluiten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 14:26

Nou, hier gaat het nog niet zo goed, ze likt zich helemaal de blubbers en ik wordt er helemaal gek van. Ze ziet er echt neit uit, kale plekken, mager en lelijke vacht. 2 x ontvlooit inmiddels, lijkt niet te helpen. Toch maar even ander voer proberen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:27

Miliair eczeem, veel katten hebben daar last van, lijkt enorm op vlooienallergie maar is een hormonaal probleem. Google maar eens, prima te behandelen overigens.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:29

Weet je zeker dat het door jeuk komt? Kat van een vriendin van mij gaat zich zo ontzettend likken bij stress, elk voorjaar/zomer is het weer raak. In de winter heeft die dan weer nergens last van. Nu blijken een aantal omliggende huizen/tuinen een kattensensor in de tuin te hebben, die maakt dan een hoog piep geluid die wij als mens niet kunnen horen, maar voor katten schijnt het verschrikkelijk te zijn. Hierdoor raakte dat beestje zo in de stress dat hij zichzelf helemaal kaal gelikt heeft.

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:31

Onze kat had een superdik pootje daardoor werd hij mank.
2 weken later barste het aan 2 kanten open (bovenkant) en kwam er allemaal rotzooi uit.
Nu likt hij dat rotzooi op van de plekjes, rondom is het 3/2 cm kaal

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:31

1 van de 2 katten bij mij thuis krabte zich ook helemaal kaal, die bleek een eiwitallergie te hebben. Nu staat ze op speciaal voer (met laag eiwitgehalte) en het gaat erg goed.
Ook krijgen onze katten een speciaal vlooienmiddel van de dierenarts; program heet dat. Is een injectie die ze bij de dierenarts krijgen, krijgen ze ook maar 1 keer per halfjaar (wij zijn nu terug naar 1 keer per jaar, en ze doen het er super op)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:41

Één van de twee hier is van het probleem af, bij de ander wordt het niet beter maar gelukkig ook niet slechter. Nu is het al een heel stressvol katje dus ik vrees dat het bij haar iets blijvend zal zijn :(:)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:07

Hier net zo, kaal om de staart heen, binnenkant achterpoten en buik. Ze krabt en bijt niet, alleen likken. Geen vlo te bekennen, ze is zo vrolijk als wat en kan me niet voorstellen dat ze stress heeft.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:12

Hier hebben wij er ook een rondlopen , Kaal , mager , en geen vlo ( meer ) te bekennen -O-

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:51

Ik ben naar de DA geweest, daar heeft ze een spuit gehad met prednison tegen de jeuk. En tabletten tegen vlooien.
Nu likt ze niet meer en is weer helemaal vrolijk!! En ik ben super opgelucht!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:54

Juich niet te vroeg.... één van mijn katten likt zichzelf ook kaal en kreeg van de DA toen prednison tabletjes en vlooienspul. In het begin dacht ik dat het heel goed hielp, maar na een week deed de prednison al niets meer en begon ze weer te likken.
Ben inmiddels een jaar verder en heb echt vanalles geprobeerd, hypoallergeen voer, vers voer, ontvlooien per 4 weken met verschillende middelen en ga zo maar door. Sinds een paar weken lijkt het haar weer ietsje aan te groeien, waardoor heb ik geen idee van, er is de laatste 2 maanden niets veranderd.... Ik snap het echt niet meer

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:56

Mijn kat zat echt onder de vlooien, pff werd er gek van. De Seresto vlooienband gehaald, had ik die maar eerder gehaald zeg.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:22

Liselot schreef:
Juich niet te vroeg.... één van mijn katten likt zichzelf ook kaal en kreeg van de DA toen prednison tabletjes en vlooienspul. In het begin dacht ik dat het heel goed hielp, maar na een week deed de prednison al niets meer en begon ze weer te likken.
Ben inmiddels een jaar verder en heb echt vanalles geprobeerd, hypoallergeen voer, vers voer, ontvlooien per 4 weken met verschillende middelen en ga zo maar door. Sinds een paar weken lijkt het haar weer ietsje aan te groeien, waardoor heb ik geen idee van, er is de laatste 2 maanden niets veranderd.... Ik snap het echt niet meer

Oh ok, wat balen voor jou en je kat. Ik wacht het hier even af.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:24

Dit had mijn kat ook, hij is allergisch voor vlooien en vlooienspul
Vandaar dat het erger werd na het ontvlooien. Op advies van de dierenwinkel 1x per maand met bolfo gold ontvlooien ipv 1x per zoveel maanden met iets anders en zolang we hemd it op tijd geven gaat het goed!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:26

Prednisolone is niet gezond, dus gewoon verder zoeken naar de oorzaak in de hoop dat je die kunt elimineren, zodat je kat geen prednisolone hoeft te blijven nemen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:27

maessie schreef:
Onze ex-kater doet dit ook, ik ontvlooi met stronghold, de enige die hier nog wat knap lijkt te werken. (is trouwens een binnenkat, dus besmetting is niet hoog) Bij ons gaf de veearts aan dat dit een hormonaal iets is, en hij krijgt nu elke week een hormoonpilletje. Dit lijkt goed te helpen! (ben nu een paar weken aan de gang, dus heeft natuurlijk ook even de tijd nodigvoor het haar om weer aan te groeien, maar het lijkt goed te gaan)

Dit heeft de onze ook! Die krijgt ook sinds een paar weken pilletjes met hormonen.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:44

Die van mij krabt ook, heeft baat bij hills z/d en krijgt ook hormooninjecties. Lastige kwaal.