Onze kat heeft korstjes op haar rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Onze kat heeft korstjes op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:08

We hebben een Britse Korthaar poes en heeft nu al een tijdje korstjes/wondje op haar rug. Het is niet zo zeer dat ze krabt maar ze likt ze open. We zijn er ook al mee naar de dierenarts geweest maar die zei dat het waarschijnlijk vlooien allergie is maar we hebben helemaal geen vlooien. We hebben het hele huis al op de kop gehad om alles schoon te maken. We hebben al van iemand anders gehoord dat het stress zou kunnen zijn. We hebben een half jaar een nieuwe kat gehad maar die is helaas onder de auto gekomen ;( . We hebben toen wel gedacht dat haar korstjes minde zouden worden alleen ze worden alleen maar erger. Ze zitten op haar rug, staart en haar borst. We hebben ook al andere voeding geprobeerd alleen dat levert ook geen resultaat op.

Heeft iemand ideeën wat het zou kunnen zijn of wat we er aan kunnen doen?

pinkie87

Re: Onze kat heeft korstjes op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:12

ow heeft onze ook grote kans is inderdaad stress.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:14

Allergie het voedsel dat ze krijgt? Kregen die van mij ook korstjes van op hun rug.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:15

Klinkt toch als een vlooienallergie. Er hoeft maar 1 vlo te zijn om zo'n reacrie te krijgen. Mijn kat had ook 1 verdwaalde vlo en had ook allemaal korstjes op haar rug. Mijn kat krijgt nu 2 x per jaar een injectie met program en heeft nergens meer last van.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:29

Alles is nu zo als voorheen, dus het is raar dat ze nog stress zou hebben. We hebben ander eten geprobeerd maar zijn terug gegaan op het oude eten en daar heeft ze 5 jaar verder nooit last van gehad. Maar hoe lang blijft het dan, de wondjes van de allergie? We hebben wel eens eerder vlooien gehad maar daar had ze ook geen last van...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:00

Mijn kat heeft hetzelfde, ben er gisteren mee naar de DA geweest. Toen ze met een vlooienkammetje door haar vacht gingen kwam er geen enkele vlo uit en ook geen vlooienpoep. Je kat hoeft echter maar 1x gebeten te worden door een vlo en ze krijgen er zo'n reactie op (allergie).

Welk vlooienmiddel gebruik je? Advantage en Stronghold zijn goede merken.

Wanneer ben je voor het laatst naar de DA geweest? Ze zal dan een injectie krijgen en voor de plekken een creme die je een aantal keer per dag moet smeren op de kale plekken. Dit echter als ze (weer) vlooienallergie vermoeden. Succes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:33

De DA heeft waarschijnlijk gelijk, vlooienallergie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:35

De beet van een vlo kan al een allergie oproepen, dus je DA zou zo maar eens gelijk kunnen hebben. Komt ze buiten?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:38

Maar een kat kan spontaan vlooien allergie krijgen terwijl hij al een keer eerder vlooien heeft gehad?

We hebben heel wat middelen geprobeerd omdat de nieuwe kleine kat blijkbaar vlooien had mee genomen. Ik weet niet welke we nu hebben en welke nu gegeven word. Aangezien mijn ouders daar voor zorgen. De middelen werken wel goed. Maar ik zit meer met het punt dat ze al een keer eerder vlooien heeft gehad en dat ze toen nergens last van had.

Dierenarts weet ik niet precies dat regelen ook mijn ouders maar dat is al wel een tijdje geleden. We hebben wel zalf maar we hebben niet het idee dat het ook maar iets helpt.

Kan er misschien ook wat verder gedacht worden dan vlooien allergie ( ik snap dat daar snel aan gedacht word maar wil graag meer mogelijkheden weten ) ?

oh en ja, ze komt buiten. (edit: ze mag naar buiten maar ze is liever uit zich zelf binnen )

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:56

Je zegt dat het alleen maar erger wordt, dus waarom ga je niet naar een DA? Die kan het beter beoordelen dan wij via een computerscherm. Het klopt inderdaad dat een kat vlooienallergie kan krijgen, ook al heeft ze ze vroeger al gehad en toen nergens last van.

Naast een vlooienallergie kan het natuurlijk vanalles zijn. Allergische reactie op voer, stress, maar ze kan ook een ziekte hebben. Daar zul je allemaal voor naar de DA moeten, huidaandoeningen moet je nl. serieus nemen.

Wanneer is ze voor het laatst ontvlooid? :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 06:41

Gydja, vaak ontwikkel je pas een allergie als je ergens mee in aanraking bent geweest. En als jouw kat buiten komt, ook al is het niet vaak, dan kan ze zeker in contact met vlooien komen, ook al is jouw huis brandschoon. En vaak is de beet van een vlo al genoeg om dergelijke reactie te ontlokken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 06:58

Hier ook een kat (Maine Coon) met precies het zelfde probleem wat wel een vlooien allergie is, ook al hebben we nooit een vlo ontdekt.
Wij hadden voordein ook in vele hoeken gezocht, stress/eten?. Maar na meermaals bezoekjes aan de DA is er toch een vlo allergie uit gekomen.

Ze is allergie's voor de beet van de vlooi, we doen haar nu iedere 2 maand ontvlooien met een speciaal merk (weet even niet welke), want de meeste anti vlooi middelen werken pas wanneer de vlo een beet heeft gedaan in de huid en dan pas sterft. Dit middel dood de vlo zonder dat het hoeft te bijten. Sindsdien geen korstjes meer en niet overal plukken haar.
Laatst bijgewerkt door newt op 12-03-14 06:59, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 06:59

Newt, zou je willen nakijken welk middel dat is? Hier hetzelfde probleem alleen dan geen korstjes.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 07:04

F_Orumster schreef:
Newt, zou je willen nakijken welk middel dat is? Hier hetzelfde probleem alleen dan geen korstjes.

Gevonden *\o/* Advantage

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:25

Het kan zijn:
-Stress
-Vlooienallergie
-Voedselallergie of intolerantie
-Atopie (pollen, huisstofmijt etc.)

Een allergie kan zich over jaren ontwikkelen. Hoe meer je in aanraking komt met iets, hoe hoger de kans dat je allergisch raakt. Een kat die dus al 5 jaar brok met kip eet, heeft een grotere kans allergisch te raken voor het kip-eiwit, dan een kat die 5 jaar lang verschillende soorten eiwitbronnen binnen krijgt.

Wat voor voer geef je en wat voor voer heb je gegeven en hoe lang?

Overigens gaat dit verhaal dus ook op voor een vlooienallergie. Het kan zijn dat de kat eerst nergens last van had en nu wel. En dan is een vlo die er op springt, bijt en eraf springt, genoeg om wekenlang klachten te geven.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:19

Ik heb mijn moeder overgehaald om nog een keer met de kat naar de dierenarts te gaan. We zijn er al heen geweest en hebben toen een zalfje gekregen maar het werkt niet. Mijn moeder denkt nu dat we weer een zalfje krijgen wat niet werkt. Daarom is ze niet zo snel van; we gaan nu naar de dierenarts. Maar ik heb het al een paar keer gevraagd omdat ik me zorgen maak om mijn kat. Als het aan mij lag was ik al een paar week geleden heen geweest.

We hebben nu perfect fit omdat ik regelmatig van die proefpaketjes aanvraag. Ze vond ze zo lekker en we hebben dus voer gekocht wat bij haar past. Ze krijgt wel afwisseling in eten. Ze krijgt zowel brokjes als zacht voer. We hebben volgens mij voor vlooien middel front line of is dat voor de hond? xD maar dat is het enigste doosje wat ik kon vinden.

Ik denk trouwens dat we begin volgende week naar de dierenarts met haar gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:29

Gydja schreef:
Ik heb mijn moeder overgehaald om nog een keer met de kat naar de dierenarts te gaan. We zijn er al heen geweest en hebben toen een zalfje gekregen maar het werkt niet. Mijn moeder denkt nu dat we weer een zalfje krijgen wat niet werkt. Daarom is ze niet zo snel van; we gaan nu naar de dierenarts. Maar ik heb het al een paar keer gevraagd omdat ik me zorgen maak om mijn kat. Als het aan mij lag was ik al een paar week geleden heen geweest.

We hebben nu perfect fit omdat ik regelmatig van die proefpaketjes aanvraag. Ze vond ze zo lekker en we hebben dus voer gekocht wat bij haar past. Ze krijgt wel afwisseling in eten. Ze krijgt zowel brokjes als zacht voer. We hebben volgens mij voor vlooien middel front line of is dat voor de hond? xD maar dat is het enigste doosje wat ik kon vinden.

Ik denk trouwens dat we begin volgende week naar de dierenarts met haar gaan.

Ik zou dan van de frontline afstappen. En idd overgaan op advantage ofzo, maar overleg eens met je dierenarts. Kan ook via een telefonisch consult.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 16:32

We hebben meer dan alleen frontline geprobeerd en gebruikt. Dus denk niet dat het aan het middel ligt.

Bedankt verder iedereen voor hun tips, en mogelijkheden :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:47

Bepaalde middelen doden de vlo nog voir hij kan bijten dacht.ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:48

De winter is te zacht geweest, de vlooien zijn dit jaar nogal meer aanwezig.
Normaal hoefde ik niet preventief middeltjes te gebruiken de winter over, maar deze winter wel.
Ik merk ook dat het ene middel beter werkt dan het andere, maar onthou dan niet zo goed welke nu niet goed werkte :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:07

Frontline doodt alleen volwassen vlooien, zeker niet afdoende voor een kat met vlooienallergie!
Dan zou ik eerder voor Stronghold gaan. Had mijn kat 1x met frontline ontvlooit (terwijl ik normaal gesproken niet preventief ontvlooi), had niet lang daarna allemaal vlooien. Heb uiteindelijk Stronghold gekocht, 1x gebruikt en klaar was kees.
Voor mij nooit meer Frontline.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:15

Mijn kat heeft het kort geleden nog gehad (vlooienallergie ondekt) , zoals eerder hier genoemd kan het al komen van 1 beet..
Wij konden geen enkele vlo vinden en ook op onze andere kat niet, da heeft ons druppels meegegeven en na paar dagen zoveel verbetering te zien!.
Die moeten we nu blijven herhalen en we zijn er zeer tevreden mee.

Da heeft ons trouwens wel afgeraden om zomaar nog druppels te kopen omdat dit simpelweg niet werkt, vandaar de druppels van de da