Bij ons in het bos waar de honden los mogen lopen zijn ook veel ruiterpaden. Het is een geliefde bezigheid van veel honden om af en toe (of regelmatig) van de overvloedig aanwezige paardenmest te snoepen
Hierover gaan veel verhalen de ronde, maar wat is er nou eigenlijk van waar? Er wordt gezegd dat het eten van paardenmest gevaarlijk is wanneer de paarden net ontwormd zijn of net ingeënt. Klopt het dat bepaalde afvalstoffen hiervan in de mest terecht komen en dat die schadelijk zijn voor honden? In de bijna twintig jaar dat ik met honden in dit bos loop heb ik nog nooit concrete ervaringen opgedaan dat het eten van mest vervelende gevolgen met zich mee kan brengen. Maar nu het volgende: mijn twee jarige herder - en fervent poepeter - heeft de afgelopen twee dagen overgegeven en had geen trek meer in eten (dat laatste is echt bijzonder
) het ontbijt van vanmorgen is erin gebleven, maar ze is wel de hele tijd heel erg moe. Mogelijk als gevolg van het overgeven op zich? Toevallig of niet, heeft mijn buurhondje, die zondag en maandag mee was naar het bos, ook last van moeheid. Niet van overgeven, dus misschien is het iets heel anders. Maar ze heeft gisteren na de wandeling extreem lang geslapen. Kan toeval zijn, maar ze hebben allebei paardenpoep gegeten, dus nu kwam toch de vraag in me op: zou er een verband kunnen zijn?Ik sta niet strak van bezorgdheid, ik vind het nog geen tijd voor een dierenarts, maar ben gewoon benieuwd of iemand weet wat de waarheid is achter de verhalen over poep
By the way, als ze de kans krijgen eten ze helaas ook wel eens van de uitwerpselen van mensen, die ook overal te vinden zijn in dit bos
ik laat mijn hond nooit in de bak lopen als de paarden ontwormd zijn de dag ervoor, voor de zekerheid.
)
Liever een leven met risico's dan geen risico's maar ook geen leven.