Hoe zit dat nou precies met paardenpoep?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Hoe zit dat nou precies met paardenpoep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:10

Hoop dat t hier goed staat... (anders hoor ik het wel)

Bij ons in het bos waar de honden los mogen lopen zijn ook veel ruiterpaden. Het is een geliefde bezigheid van veel honden om af en toe (of regelmatig) van de overvloedig aanwezige paardenmest te snoepen :D Hierover gaan veel verhalen de ronde, maar wat is er nou eigenlijk van waar? Er wordt gezegd dat het eten van paardenmest gevaarlijk is wanneer de paarden net ontwormd zijn of net ingeënt. Klopt het dat bepaalde afvalstoffen hiervan in de mest terecht komen en dat die schadelijk zijn voor honden? In de bijna twintig jaar dat ik met honden in dit bos loop heb ik nog nooit concrete ervaringen opgedaan dat het eten van mest vervelende gevolgen met zich mee kan brengen.

Maar nu het volgende: mijn twee jarige herder - en fervent poepeter - heeft de afgelopen twee dagen overgegeven en had geen trek meer in eten (dat laatste is echt bijzonder :D ) het ontbijt van vanmorgen is erin gebleven, maar ze is wel de hele tijd heel erg moe. Mogelijk als gevolg van het overgeven op zich? Toevallig of niet, heeft mijn buurhondje, die zondag en maandag mee was naar het bos, ook last van moeheid. Niet van overgeven, dus misschien is het iets heel anders. Maar ze heeft gisteren na de wandeling extreem lang geslapen. Kan toeval zijn, maar ze hebben allebei paardenpoep gegeten, dus nu kwam toch de vraag in me op: zou er een verband kunnen zijn?

Ik sta niet strak van bezorgdheid, ik vind het nog geen tijd voor een dierenarts, maar ben gewoon benieuwd of iemand weet wat de waarheid is achter de verhalen over poep :)
By the way, als ze de kans krijgen eten ze helaas ook wel eens van de uitwerpselen van mensen, die ook overal te vinden zijn in dit bos ;(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:12

Zover ik weet is alleen ontworming echt heel slecht voor honden. Ontwormingsmiddel blijft in de darmen en wordt dmv onlasting weer uit het lichaam verwijdert. De resten ontwormingsmiddel die er nog in zitten zijn zeer giftig voor je hond en kunnen zelfs dodelijk zijn. Anderszinds als het paard niet ontwormt wordt kunnen de parasieten die er in zitten schadelijk zijn voor je hond.
Ook menselijke ontlasting kan zeer ongezond zijn, goed mee opletten dus. Voornamelijk als het van bijvoorbeeld junks komt kan er heel veel ellende in zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:16

Honden kunnen niet goed tegen ivermectine.. Maar er zijn hondenrassen waarbij veel honden er echt heel overgevoelig voor zijn waaronder bordercollies, schotse collies en witte herders, en die kunnen hier dus dood aan gaan. Ik neem aan dat ivermectine niet helemaal in het paardenlichaam wordt opgenomen, en dus wel via de mest eruit komt. Waarschijnlijk ook nog allemaal in een keer.. dus mocht je de pech hebben dat je overgevoelige hond nét zo'n mesthoop te pakken heeft dan denk ik dat je toch een probleem hebt := ik laat mijn hond nooit in de bak lopen als de paarden ontwormd zijn de dag ervoor, voor de zekerheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:20

Secricible, hier zijn het de hardlopers en andere sporters die voor de poep in het bos zorgen, maar ik weet natuurlijk niet wat die ondertussen eventueel gebruiken. Junks zie je hier nagenoeg niet.
Ken je ook voorbeelden waarbij een hond ernstig ziek of overleden is na het eten van paardenmest? Of alleen van horen zeggen?

8nnemiek, maar dat is hier in het bos niet te realiseren. je weet natuurlijk niet wanneer al die paarden zijn ontwormd. Wordt dat middel niet opgenomen in het paardenlichaam? (daar is het toch voor? *D )
En wat mij dan verbaasd dat ik dus in al die jaren niet één concreet voorbeeld ken waarbij het mis is gegaan. Je zou zeggen dat er dan toch aardig wat slachtoffers zouden moeten vallen hier...
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-03-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:20

Die van mij snoept er ook graag van,maar durf het risico niet te nemen ivm eventueel ontwormingsmiddel in de mest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:21

Maar hoe hou je het tegen dan??

EmptyWords

Re: Hoe zit dat nou precies met paardenpoep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:24

die van mij helpt graag emt uitmesten van de stal, nog niets gemerkt aan haar. net als de rottweiler van stal.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:29

Onze mechelaar vind het ook erg aantrekkelijk maar weet dat ze er niet aan mag komen tenzij ze in mn eigen stal loopt. Het zijn natuurlijk puur half verteerde grassen en planten veel honden eten dit om een bodem in de maag te leggen en door verteren alles weer schoon te maken van binnen. Net als honden gewoon gras eten echter moeten ze dat geheel verteren en afbreken wat veelal niet lukt en dus weer word uitgekotst of in de ontlasting er geheel weer uitkomt.

Het kan zijn dat je hond wil reinigen en daarom niet op houd met poep eten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:31

Nikass schreef:
Secricible, hier zijn het de hardlopers en andere sporters die voor de poep in het bos zorgen, maar ik weet natuurlijk niet wat die ondertussen eventueel gebruiken. Junks zie je hier nagenoeg niet.
Ken je ook voorbeelden waarbij een hond ernstig ziek of overleden is na het eten van paardenmest? Of alleen van horen zeggen?

8nnemiek, maar dat is hier in het bos niet te realiseren. je weet natuurlijk niet wanneer al die paarden zijn ontwormd. Wordt dat middel niet opgenomen in het paardenlichaam? (daar is het toch voor? *D )
En wat mij dan verbaasd dat ik dus in al die jaren niet één concreet voorbeeld ken waarbij het mis is gegaan. Je zou zeggen dat er dan toch aardig wat slachtoffers zouden moeten vallen hier...

Ik heb zelf gelukkig geen voorbeelden, maar mijn dierenarts heeft al een paar keer met dit bijltje te hakken gehad. Zowel een "gewone" ivermectine vergiftiging als wat hierboven beschreven staat, de rasspecifieke problemen rondom ivermectine. Deze honden zijn bijna niet te redden helaas..
Het middel wordt niet geheel opgenomen nee, tenslotte moeten de parasieten in de darmen gedood worden..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:33

Hier http://www.pethealthnetwork.com/dog-hea ... icity-dogs staat meer informatie over ivermectine en honden. Blijkbaar wordt ivermectine ook voor honden gebruikt als bestrijding tegen parasieten, maar is het wel oppassen met de dosis. Sommige honden zijn overgevoelig voor ivermectine en dat heeft te maken met een bepaald gen, MDR1. Dat gen komt kennelijk bij bepaalde hondenrassen vaker voor, maar er zijn ook honden van die rassen die het gen niet hebben en die dus ook niet overgevoelig voor ivermectine zijn. De symptomen die je beschrijft staan in het rijtje symptomen die honden kunnen krijgen door ivermectine, dus het is mogelijk dat de honden mest hebben gegeten van een paard dat recent ontwormd is. Als je het heel zeker wilt weten, zou je je hond kunnen laten testen op de MDR1 gen. Als hij het heeft, zou ik het risico niet willen nemen en hem in het bos ofwel aan de lijn houden, ofwel een muilkorf oid gebruiken zodat hij geen mest meer kan eten.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:37

Wij hebben de paarden ook aan huis staan en 2 honden, een shih tzu en een labrador. Allebei dol op paardenpoep, het valt gewoon niet te verbieden. Je kan er gewoon niet tegenop mestkruien. Wel letten we erg op als de paarden net ontwormt zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:40

Nikass schreef:

Ik weet van mensen waar hun hond van is overleden, na onderzoeken bleek het inderdaad door het eten van mest van een paard welke was ontwormd geweest kort daarvoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:15

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:20

Mijn hondje is weer helemaal beter, eet weer goed en rent met energie voor tien door het bos *\o/*
Best een eng idee dat er zo gemakkelijk iets mis kan gaan. Maar mijn hond aan de lijn houden of een muilkorf, nee :n Liever een leven met risico's dan geen risico's maar ook geen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:30

Hier een tervuur van vrienden die overleden is aan de gevolgen van mest eten van paarden die net ontwormd waren. Was wel een jong hond, ongeveer 8 maanden. Kreeg door de ontwormings middelen een dusdanige afwijking in het centrale zenuw stelsel dat ze is ingeslapen.
Maar de hond had royaal er van gegeten en de paarden waren net de dag er voor ontwormd.
Dat is de enig geweest in de ruim 40 jaar dat we honden/paarden hebben.
Ik heb de hond geboren zien worden en zie gaan dus ik weet niet of je dit wel of niet uit eerste hand vind.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:57

Wat erg! Zoals jij het beschrijft lijkt het idd wel echt een pech situatie.