Leishmania, iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Leishmania, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:18

Hoi,

sinds 5 weken is er bij mijn windhond Leishmania vastgesteld.

Ze is ondertussen 11 jaar oud en al een jaar of 5 in België.
Ze staat nu 5 weken op Allupurinol en heeft net een kuur van 4 weken Milteforan achter de rug.
Nog 7 weken Allupurinol en dan krijgt ze opnieuw een bloedtest.

De uitslag van de Leishmania-test (titter-test) was 25.600, wat gigantisch hoog is.

Haar vacht in om zeep, overal heeft ze kale plekken, ze heeft jeuk en vooral: honger.
Ik weet dat ik me best nog geen zorgen maak en de nieuwe bloedtest moet afwachten,
maar ergens vrees ik dat de medicatie niet gaat aanslaan aangezien we nog geen beterschap zien :(

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe snel hersteld een hond eens ze aan de medicatie gaan?
(ik weet dat LS niet meer te genezen is, maar wel dat de ziekte-beestjes flink terug te dringen zijn)

Stel dat de medicatie niet aanslaat, aan wat moet ik me verwachten?
Mijn dierenarts heeft gezegd dat als de medicatie niet aanslaat dat we er helaas niks aan kunnen doen,
dus de angst neemt bij mij toch regelmatig de bovenhand...

Hopelijk kan iemand me wat meer vertellen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:23

Wat sneu dat je hond zo'n last heeft van de opleving van de leishmania, misschien kan ik je iets gerust stellen?

Mijn helaas in okt overleden boxerdame had leishmania.
Zo'n 10 jaar geleden is ze vanuit spanje hierheen gehaald en helaas een dag voor de reis positief getest.
Ik wist niet wat het inhield,maar mijn dame bleek erg ziek te zijn bij aankomst.
Ze is toen gestart met glucantime injecties,rechtstreeks in het bloed omdat ze ontzettend mager was en dit het minste ongemak veroorzaakte. Als ik het me goed kan herinneren ben ik 3x per week ongeveer naar de dierenarts gereden om haar te laten spuiten,ik had toen zelf de medicatie uit spanje laten komen.Er was die tijd nog weinig bekend,maar van wat ik begrepen heb zijn er inmiddels meer mogelijkheden.

Mijn dame is hier goed van opgeknapt,soms door de jaren heen nog een opleving maar ze heeft het 10 jaar heel goed gedaan op een onderhoudsdosis allopurinol. (dus dagelijks).
Ze is wel altijd heel erg mager gebleven, soms last van jicht aanvallen of kale plekjes te wijten aan de leish.Ik liet 1x in de zoveel tijd haar titer bepalen om te zien of het nog rustig was.

Ik weet niet of je al iets ondersteunends geeft? Op zich zijn op het buitenlandse hondenforum aardig wat ervaringen met hondjes met leish.

Mijn dame is uiteindelijk in oktober ingeslapen aan kanker en is ondanks de leish toch oud geworden.

Ik wens je heel veel beterschap!
Kijk ook goed rond naar dierenarts die bekend zijn met leishmania of zich hier echt in willen verdiepen door bv te overleggen met grotere klinieken.
Kleinere dierenartsen zijn hier soms niet mee bekend of te weinig en het is zonder om de tijd af te wachten terwijl ze juist behandeld kan worden met betere medicatie.

Edit; dit was haar leish periode.
Afbeelding